آهن آنلاین
هر آنچه که باید درمورد تخته روسی و مشخصات آن بدانید!

هر آنچه که باید درمورد تخته روسی و مشخصات آن بدانید!

سه‌شنبه 20 اردیبهشت 1401
زمان مطالعه: 9 دقیقه

تخته، یکی از پراستفاده‌ترین مواد در صنعت دکوراسیون داخلی و حتی خارجی است. این ماده باارزش، انواع بسیار زیادی دارد و تخته روسی یکی از معروف‌ترین انواع تخته‌ها است. اگر به فروشگاه‌های دکوراسیون داخلی مانند مبلمان و تخت مراجعه کرده باشید، به طور حتم نام تخته روسی را شنیده‌اید؛ از این نوع چوب، علاوه بر ساخت موارد ذکر شده، برای استفاده در صنایع دستی، تولید مجسمه و لوازم تزئینی و اجسام کنده‌کاری شده برای معماری بناها نیز استفاده می‌شود. در این مطلب از آهن آنلاین به معرفی کامل چوب روسی و انواع آن خواهیم پرداخت.

تخته روسی چیست؟

چوب، یکی از پرمصرف‌ترین مواد از گذشته تا به امروز تلقی می‌شود. از این ماده برای ساخت ابزارآلات، ساختمان‌‌سازی، لوازم سرگرمی و لوازم منزل استفاده می‌شود. تخته روسی نیز یکی از معروف‌ترین انواع تخته است که در کشور ایران نام آن زیاد به گوش می‌خورد.

نام گذاری چوب به طور معمول بر اساس کشور مبدا، نوع اقلیم و نوع درخت انجام می‌شود. چوب روسی نیز به تخته‌هایی گفته می‌شود که از کشور روسیه وارد می‌شوند؛ در کشور ایران، چوب‌های سفیدی که از کشور روسیه وارد شده‌اند، تخته روسی نامیده می‌شوند. چوب روسی انواع مختلفی دارد؛ گونه‌های مختلف چوب روسی شامل نراد، نوئل، راش، کاج و بلوط است. این نوع از چوب‌ها، دارای رنگ سفید یا کرمی مایل به قهوه‌ای هستند.

 

تخته روسی در صنایع زیادی کاربرد دارد.

 

در فصل‌هایی با آب‌وهوای مناسب، درختان نرم یا سخت، برش خورده و به اشکال متفاوت تولید می‌شوند. به‌دلیل سرمای شدید روسیه، زمان قطع درختان برای تهیه چوب روسی از ماه اردیبهشت شروع شده و تا شهریور ماه ادامه پیدا می‌کند. اشکال متفاوت چوب روسی به‌صورت الوار، خشکن، گرده و یا غیرخشکن استفاده می‌شود که در کشور ایران، الوار تخته روسی رایج است. برای آشنایی بهتر کاربران با انواع چوب روسی، در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

انواع تخته روسی

چوب روسی، انواع مختلفی دارد و در اکثر مواقع تخته‌های صادر شده از انواع درخت کاج تولید می‌شوند؛ به‌دلیل تنوع بالای این نوع تخته، بهتر است معروف‌ترین و پراستفاده‌ترین انواع تخته روسی را بشناسید.

چوب راش

چوب راش، از درختان راش قدیمی تهیه می‌شود. راش یکی از پرکاربردترین چوب‌ها در صنایع مختلف است و در مناطق متنوعی از جهان یافت می‌شود. درخت راش، تنها در منطقه شمال ایران رشد می‌کند. به‌طورکلی، مناطق کوهستانی بهترین منطقه برای رشد درخت راش محسوب می‌شوند. رنگ بخش بیرونی راش، روشن و درون آن زرد و قهوه‌ای مایل به قرمز است.

از ویژگی‌های چوب راش روسی می‌توان به مقاومت خوب آن در مقابل سایش و پوسیدگی، وزن نه چندان سنگین و سختی بالا اشاره کرد. البته سختی و مقاومت بالای چوب راش، از کنده‌کاری و پرداخت آن جلوگیری نمی‌کند. همین ویژگی‌ها باعث شده تا از چوب راش در صنعت مبلمان استفاده بیشتری شود.

چوب نراد

نراد، یکی از انواع مختلف درخت کاج بوده و به‌عنوان یکی از چوب‌های نرم و سبک شناخته می‌شود. رنگ چوب نراد روسی، کرم مایل به سفید است. رنگ خاص و سبکی چوب نراد باعث شده تا بتوان این چوب را در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده کرد، از این چوب در ساخت تخت، مبل، کف‌پوش و حتی ساخت دکور سقفی استفاده می‌شود.

چوب سانسا

سانسا، نیز یکی دیگر از تخته‌های روسی است که از انواع درخت کاج محسوب می‌شود. از نظر قیمت، چوب سانسا یکی از ارزان‌ترین و به‌صرفه‌ترین تخته‌های روسی است. از این چوب برای ساخت نئوپان، تخته سه‌لا، الیاف سازی و ام‌دی‌اف استفاده می‌شود.

 

از تخته روسی به علت قیمت مناسب و استحکام بالا استفاده های زیادی می شود.

 

چوب نوئل یا یولکا

از چوب‌هایی که ساختاری نرم و درشت دارند، می‌توان چوب یولکا را نام برد. این نوع چوب از خانواده درختان کاج محسوب شده و در ساخت دکوراسیون داخلی، از آن استفاده می‌شود. درخت نوئل را می‌توان با رنگ سبز آن در تمامی فصول شناخت. این نوع از تخته روسی با بافت درشت، رنگی روشن دارد. همان‌‌طورکه گفته شد، چوب نوئل ساختار نرمی دارد؛ اما مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

لمبه روسی

به‌طورکلی، لمبه به پروفیل‌های چوبی گفته می‌شود که دارای قابلیت اتصال باشند. پیوستگی این چوب‌ها به‌وسیله اتصالات تعبیه شده درون چوب‌های مختلف صورت می‌گیرد. به‌این‌دلیل، در ساخت چوب لمبه می‌توان از درختان و چوب‌های مختلفی استفاده کرد. در لمبه روسی، از انواع چوب‌ها و درخت‌های مورد استفاده در تخته روسی استفاده می‌شود. این نوع از چوب‌ها، طول عمر بالایی دارند و در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده می‌شوند. از مزیت این نوع چوب‌ها می‌توان به پرتابل بودن و حمل آسان آن‌ها اشاره کرد.

کاربردهای تخته روسی چیست؟

همان‌گونه‌که در معرفی انواع مختلف تخته روسی مشاهده کردید، این نوع از تخته‌ها کاربردهای زیادی دارند. در متن ذیل به مواردی اشاره خواهیم کرد که چوب روسی بیشترین استفاده را در این صنایع دارد:

  • ساخت پالت و زیر سقف
  • کف‌پوش و دیوارپوش
  • ساخت الیاف و کاغذ
  • نرده‌کشی و استفاده در ساختمان‌سازی
  • قالب‌بندی و ساخت دیوارهای کاذب
  • ساخت کابینت و کمد
  • قایق‌سازی
  • ساخت نمای چوبی
  • ساخت درب، پنجره و ساختمان چوبی (آلاچیق)
  • ساخت مبل، تخت و انواع مختلف دکوراسیون

اندازه تخته روسی چقد است؟

تخته‌های زیرپایی، تخته روسی یا تخته مورد استفاده در داربست، دارای ابعاد مشخصی هستند. این نوع از تخته‌ها به شکل مکعب مستطیل تولید شده و به‌طورمعمول، طول تخته‌های روسی 4 الی 6 متر در نظر گرفته می‌شود. در صورت نیاز به ابعاد دیگر، لازم است تخته را در ابعاد موردنظر برش داد. برای قطر نیز ابعاد 2.5 الی 5 سانتی‌متری را در این تخته‌ها شاهد هستیم. عرض تخته داربست، در ابعاد مختلفی وجود دارد. 10، 15، 20 و 30 سانت، پراستفاده‌ترین اندازه برای عرض این نوع از تخته‌ها است.

به‌دلیل دقت پایین در برش تخته و تفاوت نوع تولید تخته با مواد آهنی، این مواد دارای تلرانس ابعادی بیشتری هستند. تلرانس طول تخته‌های زیرپایی، به 5 سانتی‌متر و تلرانس قطر و عرض به 0.5 و 1 سانتی‌متر می‌رسد.

قیمت تخته روسی

با وجود اینکه ایران یکی از تولیدکنندگان چوب است و منابع مختلفی برای تولید چوب در اختیار دارد، اما اکثر چوب‌های مورد استفاده را از کشورهای مختلفی مانند روسیه تهیه می‌کند. دلیل این امر، حفظ و جلوگیری از آسیب جنگل‌ها و اکوسیستم کشور است. کیفیت بالا و قیمت به‌صرفه چوب‌های روسی باعث شده تا سالانه مقدار زیادی تخته روسی وارد ایران شود.

مانند هر ماده دیگری، قیمت تخته روسی روسی نیز دارای نوسانات زیادی است. از طرفی دیگر، چوب روسی انواع مختلفی دارد و بسته به نوع کاربرد، به شکل‌های متفاوتی تهیه می‌شود. بهترین کار قبل از خرید این نوع از چوب‌ها، اطلاع از قیمت تخته روسی از طریق استعلام از فروشندگان معتبر است.

مزایای تخته روسی

تنوع بالای چوب روسی باعث شده تا مزایای این نوع از چوب‌ها را نتوان به صورت جزئی مورد بررسی قرار داد. به همین خاطر، مزایای چوب روسی را به طور کلی می‌توان، استحکام خوب، نرمی بالا و وزن سبک دانست. موارد اشاره شده در اکثر تخته‌های روسی موجود است و همین سه ویژگی مهم باعث شده تا چوب روسی کاربردهای بسیاری پیدا کند. نرمی و وزن سبک تخته روسی به استفاده آن در دکوراسیون مخصوصا دکور سقفی، کمک زیادی می‌کند و نجاران به راحتی می‌توانند چوب‌ها را با استفاده از میخ و پیچ به یکدیگر اتصال دهند.

 

چوب روسی یکی از پرمصرف ترین انواع چوب در ایران است.

 

از طرف دیگر، انواع چوب روسی رنگ و ظاهر زیبایی دارند که می‌توان از این چوب‌ها در طراحی نمای ساختمان و دیگر موارد استفاده کرد. البته همان طور که پیش‌تر ذکر شد، سختی بالای این چوب‌ها مانع کنده‌کاری و پرداخت آن‌ها نمی‌شود. یکی از جالب‌ترین نکته‌ها در مورد تخته روسی، امکان تعمیر آن در هنگام ضربه دیدن است.

چوب‌هایی که الاستیسیته بالایی داشته باشند، انعطاف‌پذیری خوبی دارند. به همین دلیل حتی در صورت ضربه دیدن می‌توان چوب را به شکل اولیه درآورد. در چوب‌های نرم، با پاشیدن آب و قرار دادن پارچه مرطوب، محل ضرب دیده را با اتو حرارت می‌دهند. سپس این چوب‌ها پس از 10 دقیقه به شکل اولیه خود برمی‌گردند. انعطاف و الاستیسیته بالای این چوب‌ها در کنار قیمت مناسب و به‌صرفه باعث شده تا تخته روسی در صنایع مختلف، کاربردهای زیادی داشته باشد.

معایب تخته روسی

هر چوبی با داشتن مزایای فوق‌العاده کاربردی، دارای تعدادی معایب است. این معایب باعث می‌شوند تا کاربرد چوب‌ها محدود شود. معایب تخته روسی شامل موارد بسیار کمی است و به همین خاطر، شاهد کاربرد گسترده این چوب هستیم. اکثر افراد، در استفاده از چوب روسی و برش آن دچار حساسیت می‌شوند؛ بنابراین بهتر است از ماسک و دستکش برای کار با تخته روسی استفاده شود.

دومین و بزرگ‌ترین عیب چوب روسی، علاوه بر ایجاد مشکلاتی برای کیفیت چوب، به زیبایی آن نیز صدمه می‌زند. این نوع از چوب‌ها بستر بسیار مطلوبی برای لانه گزینی و رشد انواع قارچ‌ها و حشرات هستند. همین امر باعث می‌شود تا ظاهر چوب روسی خراب شده و رنگ قهوه‌ای به خود بگیرد. همچنین علاوه بر زیبایی چوب، استحکام و سختی چوب روسی نیز در این شرایط بسیار افت پیدا می‌کند.

آخرین عیبی که علاوه بر چوب روسی، در انواع مختلف چوب وجود دارد، مربوط به گره و ترک است. این نوع از ایرادات ممکن است به دلایل مختلفی در چوب وجود داشته باشند. به همین خاطر بررسی گره و ترک یکی از مهم‌ترین نکات در خرید تخته روسی است.

نکات مهمی که باید در خرید تخته روسی به آن دقت کنید

به‌دلیل قیمت نسبتا بالای انواع چوب در ایران و نوسانات زیاد قیمت چوب، بهتر است قبل از خرید تخته روسی، نکات مهمی را رعایت کنید. در ابتدا نیاز است تا از اندازه و تعداد گره چوب مطلع شوید. کم بودن گره به معنای کیفیت پایین چوب روسی است و در صورت استفاده در صنایع نامناسب، لوازم شما دچار تابیدگی و خمیدگی خواهند شد.

به‌طورکلی در هنگام خرید چوب، باید ظاهر چوب را به‌خوبی بررسی کنید. بدین شکل، می‌توانید پوسیدگی‌ها و ترک‌های سطحی روی چوب را شناسایی کنید. همان ‌طور که توضیح داده شد، انواع مختلف تخته روسی دارای رنگ روشنی هستند و در صورتی که تخته روسی مورد نظر، دارای رنگ تیره باشد، دچار عیب شده است. این نوع از تخته‌ها اگر برای زمان طولانی در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار بگیرند یا مشکلاتی در شرایط انبارداری به وجود آید، به رنگ تیره در خواهند آمد.

همچنین باید مراقب نکات مربوط به ایرادات تخته روسی نیز باشید. قبل از خرید این نوع تخته‌ها بهتر است تا دو رنگی، پوسیدگی و درون چوب را به‌دلیل وجود حشرات و قارچ‌ها بررسی کنید. مورد آخر هم شامل رطوبت چوب است. در ساده‌ترین راه، می‌توانید با دست کشیدن بر روی چوب، خشکی یا تر بودن آن را بفهمید. در انتها نیز بهتر است تخته‌هایی که خریداری می‌کنید تسمه کوبی شده باشند. در این صورت، حتی هنگام شکستگی تخته‌ها نیز مشکلاتی مانند جدایی تکه‌ها را شاهد نخواهید بود.

بهترین مرجع برای خرید تخته روسی

آهن آنلاین به دلیل بررسی منظم کیفی قطعات و تخته‌های روسی، بهترین مرجع برای خرید این نوع از تخته است. تمامی کالاهای فروخته شده در آهن آنلاین، قبل از ارسال نزد مشتری، از نظر ابعادی و کیفی به طور کامل مورد بررسی قرار می‌گیرند. همچنین آهن آنلاین برای رعایت حال مشتریان، مناسب‌ترین قیمت تخته روسی را بین فروشگاه‌های مختلف دارد.  

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.