آهن آنلاین
خمکاری پروفیل و روش‌های انجام آن

خمکاری پروفیل و روش‌های انجام آن

سه‌شنبه 18 آبان 1400
زمان مطالعه: 10 دقیقه

در صنایع مختلفی استفاده از پروفیل، به طور گسترده استفاده می‌شود. در واقع، به همه مقاطع فولادی که توخالی باشند، پروفیل می‌گویند. در ساختمان سازی و صنعت‌های دیگری مثل ماشین سازی، از این محصول استفاده می‌شود. با توجه به کاربردهای زیاد این محصول، خمکاری پروفیل نیز به طور گسترده‌ای صورت می‌گیرد. 
برای زاویه دادن به فلز و تولید قطعات مورد نیاز، صنعتگران به کمک دستگاه خمکاری این مقطع فولادی، دست به خم کردن آنها زده و محصولات جدیدی را تولید می‌کنند. انواع پروفیل نیز از همین چرخه پیروی کرده و برای استفاده در صنایع مختلف، نیاز به خمکاری آنها زیاد حس می‌شود. در ادامه به بررسی بیشتر انواع پروفیل‌ها و فرآیند خمکاری آنها می‌پردازیم.

خمکاری پروفیل چیست؟

خمکاری پروفیل فرایندی است که برای افزایش سهولت کار مورد نظر انجام می‌شود، طی این فرایند تمامی قوطی ها تحت تاثیر نیروی مکانیکی واردشده تغییر فرم داده خواهند شد.
حجم انعطاف پذیری محصول فوق به درصد کربن استفاده شده در ساختار این مقطع فولادی بستگی دارد، هرچقدر میزان کربن بیشتر باشد، محصولی شکننده تر و سخت تر تولید می‌کند. خمکاری معمولا به دو صورت گرم و سرد انجام می‌شود، محصولاتی که سخت و شکننده هستند به صورت نورد گرم و پروفیل‌هایی که درصد کربن اندکی دارند با نورد سرد خمکاری خواهند شد.

بررسی انواع پروفیل

این محصول در بازار انواع مختلفی دارد و در ابعاد مختلف به تولید می‌رسد. اما رایج‌ترین نوع آن، قوطی ساختمانی، صنعتی و مبلی هستند که بیشتر از سایر آنها، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصول به دو روش مستقیم و غیر مستقیم، تولید می‌شود.

روش مستقیم آن، به این صورت است که ورق فولادی، مستقیما شکل داده شده و به یک قوطی تبدیل می‌شود. اما در روش غیر مستقیم، برای تولید پروفیل، ابتدا لوله را تولید کرده و در طی فرآیندی، آن را زاویه داده و به شکل قوطی درمی‌آورند.

به طور کلی، انواع پروفیل‌ها به شرح زیر هستند:

باز: این نوع شامل محصولاتی مثل تسمه، نبشی، تیرآهن، ناودانی، میلگرد و ... می‌شود.
بسته: این نوع محصول که به شکل توخالی است، شامل محصولاتی همچون قوطی، پروفیل درب‌های کرکره برقی، پروفیل در و پنجره و ... می‌شود.

پروفیل‌ها چه کاربردهایی دارند؟

همانطور که اشاره کردیم، از مقاطع فولادی فوق در انواع صنایع استفاده می‌شود. برای همین فرآیند تولید و خمکاری آنها، از اهمیت زیادی برخوردار است. برای مثال پروفیل‌هایی که به شکل قوطی بوده و مقاطع کوچکی دارند، در ساخت نرده‌های فلزی، در و پنجره، خودروسازی و ... استفاده می‌شوند.
قوطی‌های مربعی که مقاطع بزرگ‌تری داشته و به اسم ستون شناخته می‌شوند، در صنایع دیگری همچون ساختمان سازی، اسکلت ساختمان‌ها، ساخت شاسی تریلرها و ... مورد استفاده قرار می‌گیرند.

روش‌های خمکاری پروفیل

همانطور که اشاره کردیم، از این مقطع فولادی در صنایع مختلفی از جمله ساختمان سازی به شکل گسترده‌ای استفاده می‌شود. برای اینکه بتوان قطعات مختلف و مورد نیاز صنایع را از پروفیل، تهیه کرد، باید دست به خمکاری آن زد. علاوه بر این باید از قیمت پروفیل به صورت روزانه اطلاع داشت، در این فرآیند نیز، عملیات مختلفی از جمله جوشکاری، خمکاری، برشکاری و مونتاژ صورت می‌گیرد. خمکاری این فلزات، هم برای زاویه دادن به آن و گاهی برای زیبایی آن انجام می‌شود.

 

خمکاری پروفیل و انواع روش های آن
نمایی از پروفیل خم شده

  

خمکاری پروفیل به روش دستی

خمکاری پروفیل، به دو صورت دستی و صنعتی انجام می‌شود. ابتدا روش دستی آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در این روش، صنعتگران از قالب‌های خم و اعمال نیرو استفاده می‌کنند تا بتوانند شکل پروفیل را تغییر دهند. بعضی از فلزات، به کمک خمکاری دستی، قالب‌ها و چکش تغییر شکل می‌دهند. همچنین به کمک تسمه و ابزارهای کمکی هم این فرآیند انجام می‌شود.

استفاده از حرارت در روش دستی خمکاری پروفیل

گاهی علاوه بر ابزارهای کمکی و اعمال نیروی فیزیکی به فلز، با توجه به ضخامت بالای آن، باید از حرارت نیز کمک گرفت. صنعتگران در این روش، یا پروفیل را درون کوره قرار می‌دهند تا حرارت ببیند، یا اینکه شعله را به طور مستقیم، روی آن می‌گیرند تا اعمال نیرو روی آن، راحت‌تر باشد.
در این روش دستی، ابزارهای بسیار ساده و غیر مجهزی، بکار گرفته می‌شود که به نیروی فیزیکی افراد نیاز دارند. اما روش صنعتی خمکاری، با دستگاه‌های بسیار مجهزی صورت می‌گیرد که امکانات زیادی را در اختیار صنعتگران قرار می‌دهند. برخی از این دستگا‌ه‌ها، به طور اتوماتیک فعالیت کرده تا خطای خمکاری را به حداقل برسانند. 

روش صنعتی خمکاری پروفیل

برای خمکاری انواع پروفیل‌ها، به روش صنعتی، از دستگاه خمکاری که انواع مختلفی دارند، استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها، برای پروفیل‌های مختلف، با ابعاد متفاوت در نظر گرفته شده‌اند تا بتوان هرکدام را به طور مناسب، شکل داد و در صنایع مختلف، استفاده کرد. خمکاری این محصول، فقط به منظور تولید قطعه نیست، بسیاری از اوقات، برای زیبایی به آنها شکل می‌دهند.

انواع دستگاه خمکاری پروفیل

همانطور که دانستید، به غیر از روش دستی، در صنعت خمکاری پروفیل، از روش صنعتی به کمک دستگاه‌های خاص نیز استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها، انواع مختلفی دارند و قیمت هر کدام نیز متنوع است. این دستگاه‌های مجهز، شامل موارد زیر هستند:
• دستگاه خم
• دستگاه خمکن برای پروفیل‌های بسیار بزرگ
• دستگاه فرم دهنده 
• دستگاه خمکن بزرگ
• دستگاه خمکن تیر و پروفیل
• ماشین فرمینگ
• دستگاه خمکن پروفیل و لوله
• ماشین خم لوله و خم 
• دستگاه خمکن و تسمه
• دستگاه خمکن نیمه اتوماتیک
• ماشین خم برای پروفیل‌های بزرگ
• دستگاه خمکن و ایجاد مارپیچ
• دستگاه‌های خمکن عمودی و افقی
• دستگاه رول کن لوله
• ماشین رول کننده و فرم دهنده 
• ماشین خمکن دستی
• دستگاه رول کن عمودی و افقی
• دستگاه خمکن چندکاره
• دستگاه فرم دهنده و مجهز به سیستم کنترل
• دستگاه خم کن دستی و برقی 

این دستگاه‌ها، تنوع بیشتری دارند که اینجا، تنها برخی از آنها را نام بردیم. خرید این محصولات، باید با دقت زیادی درمورد پروفیلی که قرار است مورد خمکاری واقع شود، انجام بگیرد.

قیمت دستگاه‌های خمکن پروفیل

حالا که با انواع این دستگاه‌ها، آشنا شدیم، خوب است درمورد قیمت آنها نیز، به طور کلی اطلاعاتی را داشته باشیم. از مهم‌ترین عوامل موثر در قیمت این ابزارها، شکل مقاطع پروفیل‌ها، ضخامت دیواره‌ها، ابعاد و همچنین جنس آنها است. برای هر مقطع و ابعادی، باید دستگاه مناسب آن را انتخاب و تهیه کرد.
البته از دیگر عوامل مهم، دقت و شعاع خم است. اگر محصول و قطعه تولید شده حاصل از خمکاری پروفیل، به دقت زیادی نیاز داشته باشد، باید از دستگاه مجهزتری استفاده کرد تا نتیجه بهتری نیز حاصل نمود. برای مثال، دستگاه‌های اتوماتیک، از دقت بیشتری برخوردار هستند، چرا که دخالت دست، در آنها به حداقل رسیده است.
برند محصولی که قصد خریداری آن را دارید، روی قیمت آن تاثیر زیادی دارد. بسیاری از دستگاه‌ها، بخاطر خوش نام بودنشان، از قیمت بالایی برخوردار هستند. همچنین متریالی که در ساخت آنها استفاده شده، کیفیت آنها را تعیین می‌کند. هر چه از مواد اولیه بهتری برای ساخت دستگاه استفاده شده باشد، در نتیجه قیمت آن نیز بالاتر خواهد رفت. اما نکته‌ای که کمتر کسی به آن در خرید دستگاه خمکاری پروفیل، دقت می‌کند، قوانین بازرگانی است. قبل از اینکه اقدامی برای خرید صورت بگیرد، باید به طور دقیق، قوانین و بخشنامه‌های مربوط به این بخش، به خوبی مطالعه شود تا افراد دچار تحمل هزینه‌های بیشتری نشوند.

جنس پروفیل و دستگاه مورد نیاز آن

همانطور که گفتیم، پروفیل‌ها از نظر جنس، ابعاد و شکل ظاهری، با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. این محصولات، برای استفاده در صنایع مختلفی، تولید شده و هر کدام مخصوص به بخش مورد نظر خود هستند. جنس آنها هم با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد. برای مثال، پروفیل آهنی، آلومینیومی، فولادی، مسی و ... به تولید می‌رسد. از این رو برای انواع مختلف این محصول فولادی، دستگاه خاصی هم در نظر گرفته می‌شود.

چه اطلاعاتی افراد را در خرید یک دستگاه خمکن پروفیل یاری می‌کنند؟

افرادی که در صنعت خمکاری پروفیل فعال هستند، برای خرید انواع دستگاه در این زمینه، باید اطلاعاتی را در نظر بگیرند که به انتخاب یک دستگاه مناسب به آنها کمک می‌کند. این اطلاعات شامل مواردی همچون حداکثر طول خم پروفیل، در نظر گرفتن سرعت نورد هر رول به طور جداگانه و برای جبران اختلاف سرعت رول‌ها و توجه به استقلال یا عدم استقلال موتورهای هیدرولیک رول‌ها هستند. 

فرآیند خمکاری پروفیل‌ها به کمک انواع دستگاه‌ها

از دستگاه‌های خمکاری پروفیل، برای خمکاری انواع مختلف این نوع مقطع فولادی به روش رول نورد سرد استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها روی انواع این مقطع فولادی با شکل و ابعاد مختلف، فرآیند خمکاری را اعمال می‌کنند. معمولا برای خمکاری پروفیل‌هایی مثل لوله‌ها، میله، نبشی، تیرها، پروفیل‌های T شکل و U شکل از دستگاه‌های مجهز استفاده می‌شود.
دستگاه خمکن پروفیل، برای خم کردن انواع پروفیل‌ها، ترکیبی از نیروها را روی فلز اعمال کرده که در نتیجه، در جهت عمود بر محور خود، تغییر شکل می‌دهد. اگر صنعتگران قصد داشته باشند تا خم بیشتری را اعمال کنند، همچنین بخواهند که دقت خم پروفیل‌ها در سطح بالایی باشد، از رول‌هایی استفاده می‌کنند که دارای شکل‌های منطبق با شکل مقطع پروفیل هستند، این کار امنیت را نیز تا حد زیادی بالا خواهد برد.
برای اینکه انواع پروفیل‌ها با جنسهای مختلف را خمکاری کنند، باید از رول‌های متفاوت و مناسب آن نیز استفاده کنند. دلیل این تنوع دستگاه، این است که با تغییر جنس و شکل مقطع پروفیل، شرایط خم آن نیز تغییر می‌کند. همچنین خوب است بدانید برای خم کردن پروفیل‌های آلومینیومی، باید از دستگاه خمکن ورق آلومینیومی استفاده کرد. دلیل آن هم این است که جنس رول و نیرویی که بر پروفیل وارد می‌کند، با سایر دستگاه‌ها متفاوت است.

فرآیند خمکاری پروفیل و انواع روش های آن
نمایی از پروفیل

 

انواع نیروهای وارد شده برای خمکاری پروفیل

در فرآیند خمکاری پروفیل، دستگاه‌ها به سه روش، به محصولات فشار وارد می‌کنند. این موارد، به شرح زیر هستند:
• دستگاه‌هایی که به وسیله دو رول زیرین، به طور همزمان به جداگانه، به قطعه نیرو وارد می‌کنند.
• دستگاه‌هایی که به وسیله یکی از رول‌های زیرین، به پروفیل نیرو وارد می‌کنند.
• دستگاه‌های خمکاری که به کمک رول فوقانی خود، به قطعه مورد نظر نیرو وارد می‌کنند.

کاربرد و مزیت خمکاری پروفیل چیست؟

از پروفیل در صنایع مختلفی استفاده می‌شود و کاربرد زیادی در حوزه‌های مختلف دارد. خمکاری این فلزها نیز، از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که با تغییر شکل آنها، محصولات کاربردی جدیدی تولید می‌شود که در صنایع مختلف بکار گرفته می‌شوند. از این محصولات حاصل از خمکاری، برای سازه‌های فلزی ساختمان‌ها، تجهیز نمای داخلی تونل‌ها و همچنین متروها استفاده می‌شود.
در ساختمان سازی، از محصولات تولید شده برای در و پنجره، دیوار پرده، سقف، استخوان بندی گلخانه‌ها، ساخت تجهیزات ورزشی و قفسه برای نمایشگاه‌ها از محصولات خمکاری شده پروفیل، استفاده می‌شود. در نتیجه، اهمیت خمکاری پروفیل، به دلیل کاربرد زیادی که در صنایع مختلف دارد، بسیار بالا است.
خمکاری پروفیل جزو مشاغل مهم در صنعت به شمار می‌رود که صنعتگران زیادی در این عرصه مشغول به تلاش برای تولید محصولات کاربردی در زمینه‌های مختلف هستند. محصولات تولید شده به کمک دستگاه‌های مجهز در این حوزه، کاربرد بسیار زیادی در زندگی ما دارد. روزانه با این محصولات در شکل‌های مختلف سر و کار داریم. مثل در و پنجره خانه‌ها، نرده‌های راهروها، پوششی که در تونل متروها وجود دارد، همگی جزو محصولات تولید شده در این صنعت هستند.

سخن آخر و جمع‌بندی نهایی در رابطه با خمکاری پروفیل

بعد از اینکه با انواع پروفیل خمکاری آن آشنا شدید، متوجه اهمیت این محصول در صنایع مختلف می‌شوید. همچنین اگر جزو افراد مشغول در این حوزه هستید، باید درمورد دستگاه‌هایی که کمک می‌کنند تا خمکاری این فلزات با دقت بیشتری صورت بگیرد، آشنا باشید. این دستگاه‌‌ها از تنوع بالایی برخوردار بوده و با توجه به کیفیت، برند و امکاناتی که دارند، قیمت آنها نیز متفاوت است.
در رابطه با خرید پروفیل، خمکاری آن، همچنین خرید دستگاههای خمکاری، باید اطلاعات را از منابع معتبر و موثق تهیه کرد. پس در انتخاب محصول مورد نظر خود، دقت نظر زیادی را به خرج دهید تا در نهایت گزینه مناسبی را انتخاب کنید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.