آهن آنلاین

جدول وزن سپری آهن

جدول وزن سپری آهن

پروفیل سپری آهنی یا همان پروفیل T شکل آهنی از مقاطع مهم فولادی است که مشخصات آن با توجه به کاربرد فراوان در صنایع ساختمان‌سازی و سدسازی، بسیار حائز اهمیت است.
یکی از پارامترهای مهم برای طراحی سازه، کاربری و بررسی قیمت سپری، وزن سپری آهنی است که مقدار آن به جنس و اندازه ابعاد سپری بستگی دارد. در جدول زیر وزن سپری آهنی برای اندازه‌های پرفروش بازار آمده است.
در نظر داشته باشید که این مقادیر برای طول سپری به اندازه ۶ متر (طول متداول برای خرید) و با فرض چگالی ۷/۸۵ گرم بر سانتی‌متر مکعب برای آهن محاسبه شده است.

 

جدول وزنی سپری آهنی با طول ۶ متر

نوع مقطعسایز سپریارتفاع
(mm)
عرض بال
(mm)
ضخامت جان
(mm)
ضخامت بال
(mm)
سطح مقطع
(〖cm〗^2)
وزن هر شاخه
(Kg)
T 20۲۲۰۲۰۳۳۱/۱۳۵/۳۲
T 25۲/۵۲۵۲۵۳/۵۳/۵۱/۶۵۷/۷۷
T 30۳۳۰۳۰۴۴۲/۲۶۱۰/۶۲
T 35۳/۵۳۵۳۵۴/۵۴/۵۲/۹۷۱۳/۹۸
T 40۴۴۰۴۰۵۵۳/۷۷۱۷/۷۶
T 50۵۵۰۵۰۶۶۵/۶۶۲۶/۶۴
T 60۶۶۰۶۰۷۷۷/۹۴۳۷/۳۸
T 70۷۷۰۷۰۸۸۱۰/۶۰۴۹/۹۲
T 80۸۸۰۸۰۹۹۱۳/۶۰۶۴/۲۰
T 100۱۰۱۰۰۱۰۰۱۱۱۱۲۰/۹۰۹۸/۴۰
T 12012۱۲۰۱۲۰۱۳۱۳۲۹/۶۰۱۳۹/۲۰
T 14014۱۴۰۱۴۰۱۵۱۵۳۹/۹۰۱۸۷/۸۰

نحوه محاسبه وزن سپری

برای محاسبه وزن هر کدام از مقاطع فولادی مانند سپری یک فرمول ساده وجود دارد که با داشتن چگالی جسم و حجم، محاسبه وزن را میسر می‌کند، این فرمول به شکل زیر است:

فرمول محاسبه وزن سپری= (ضخامت بال سپری* اندازه بال سپری) + (ضخامت جان سپری*اندازه جان سپری)* طول شاخه سپری * 7850


حجم از حاصل ضرب مساحت سطح مقطع سپری در طول آن تعیین می‌شود؛ با توجه به تصویر زیر مساحت بر اساس پارامترهای عرض و ضخامت بال، ضخامت جان و ارتفاع سطح مقطع به‌دست می‌آید. در جدول بالا طول سپری به‌صورت ثابت 6 کمتر بوده و باید دقت شود که واحد پارامترهای سطح مقطع بر حسب میلی‌متر است.

 

عوامل مختلفی بر وزن سپری اثر گذار هستند، مانند ضخامت بال، طول پسری و...

 

طبق نظر کارشناسان آهن آنلاین:

“محاسبه وزن سپری به مشخصات فنی این محصول فولادی مثل ضخامت بال، اندازه آن، چگالی و طول سپری بستگی دارد. برای خرید سپری باکیفیت لازم است تا از کیفیت و وزن آن مطلع باشید؛ از آن جا که به دست آوردن وزن سپری با استفاده از فرمول محاسبه وزن کار پیچیده ای است، پیشنهاد می کنیم تا با استفاده از جدول وزن سپری، وزن انواع سپری را به دست بیاورید.”

سخن پایانی

سپری، یکی از پروفیل های فولادی پرکاربرد در ساختمان سازی است که کاربردهای زیادی دارد و برای ساخت درب و پنجره، اتصال پله ها به ستون و خرپا از آن استفاده می شود. در این مطلب به بررسی نحوه محاسبه وزن سپری با استفاده از فرمول و جدول وزن سپری پرداختیم.