آهن آنلاین
هدف از شاسی کشی ساختمان و نمای آن چیست؟

هدف از شاسی کشی ساختمان و نمای آن چیست؟

چهارشنبه 06 اسفند 1399
زمان مطالعه: 8 دقیقه

شاسی کشی ساختمان یکی از اصول ایمنی و مهندسی بسیار مهم در صنعت ساختمان‌سازی به حساب می‌آید. در فرآیند شاسی‌کشی ساختمان که می‌تواند در بخش‌های بسیار مهم ساختمان از جمله نما، بخش‌های داخلی و دیوارها، پارتیشن‌بندی و حتی تولید نردبان و پله‌های ساختمان به کار گرفته شود، اصول و قواعد مهندسی بسیار مهم و دقیقی وجود دارد که توجه به آن‌ها می‌تواند شاسی‌کشی ساختمان شما را ساده‌تر کند و دوام و هزینه تمام شده مناسب آن را به بهترین نحو تضمین کند.شاسی‌کشی در انواع سازه‌ها از جمله ساختمان‌ها، سقف‌های شیروانی و انواع سازه‌های صنعتی مانند سوله‌ها انجام می‌گیرد. مهم‌ترین

کاربرد و هدف شاسی‌کشی یا آهن‌کشی سازه‌ها را می‌توان افزایش مقاومت و استحکام آن‌ها و همچنین ایجاد یک قالب و ساختار زیرسازی برای اجرای انواع پروژه‌های معماری دانست. این عملیات در ساختمان‌سازی، به علت استفاده بیشتر از پروفیل نبشی به نبشی‌کشی نیز معروف است.

ما در این مقاله قصد داریم شما را با فرآیند شاسی‌کشی ساختمان، هزینه و کاربردهای شاسی‌کشی و اصول شاسی‌کشی نمای ساختمان‌ها آشنا کنیم.
اگر شما نیز قصد انجام شاسی‌کشی ساختمان خود را دارید و یا در حوزه نما و زیرساخت‌های ساختمانی و معماری فعالیت می‌کنید، با ما همراه باشید تا با هم به بررسی کامل شاسی‌‌کشی و تمام اصول و کاربردهای این فعالیت مهم در معماری ساختمان بپردازیم.

 

شاسی کشی ساختمان چیست؟

شاسی‌کشی یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های ساختمانی برای تقسیم بار و بالا بردن استقامت انواع سازه‌ها است که به وسیله به‌خصوص نبشی‌های آهنی که به آن‌ها (Iron angle) گفته می‌شود، انجام می‌گردند و حتی در خیلی از مواقع فرآیند شاسی‌کشی را با نام نبشی‌کشی نیز می‌شناسند.
به همین دلیل عملیات شاسی‌کشی ساختمان‌ها بسته به قیمت نبشی و ناودانی به کار برده شده در فرآیند نبشی‌کشی متغیر است.
مهندسان و معماران ساختمان با استفاده از نبشی‌کشی به عنوان اصلی‌ترین روش فرآیند شاسی‌کشی ساختمان‌ها، این سازه‌ها را در برابر هرگونه خطر احتمالی از جمله زلزله و یا ریزش بخش‌های مختلف از جمله آجرها و یا اجزای نمای ساختمان ایمن می‌کنند. با استفاده از انواع نبشی‌ها در ساختار و طراحی بخش‌های مختلف و فرعی ساختمان و دیوارها، بار و وزن سازه به ستون‌ها و اسکلت ساختمان منتقل شده و از این طریق به سمت زمین دفع می‌شود.
در عملیات شاسی‌کشی دقت و اندازه‌گیری در هنگام طراحی و اجرا بسیار مهم بوده، زیرا به دلیل زیرکار بودن این فرآیند بروز هرگونه خطا و ایراد می‌تواند عواقبی پر هزینه و غیر قابل جبران داشته باشد.

 

نمایی از شاسی کشی ساختمان

 

عوامل موثر در تعیین قیمت شاسی کشی

همین طور که اشاره کردیم مهم‌ترین علت اجرای شاسی‌کشی در ساختمان و انواع سازه‌ها بالا بردن مقاومت و ایمنی سازه است.
در ساخت یک ساختمان عوامل بسیار مهمی دخیل هستند که از نظر تمامی پروتکل های معماری، ایمنی و مقاومت یک ساختمان مهم‌ترین فاکتور در فرآیند ساخت‌و‌ساز آن محسوب می‌گردد.
از دیگر دلایل اجرای نبشی‌کشی ساختمان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • ایجاد یک ساختار و قالب برای اجرای انواع سازه‌ها بر روی آن به عنوان اسکلت و چارچوب سازه
  • شاسی‌کشی و فندانسیون اجرای نمای ساختمان‌ها
  • ساخت انواع سازه‌های کوچک صنعتی و ساختمانی مانند قفسه‌ها و آلاچیق‌ها
مهندسان بسته به مکان و متریال مورد استفاده خود و با استفاده از انواع مختلف نبشی‌ها که با توجه به نیاز طراحان و مجریان پروژه شاسی‌کشی تعیین می‌گردد، از انواع نبشی‌ها با ابعاد، ضخامت و کیفیت‌های مختلف استفاده می‌کنند.
مهم‌ترین عامل در تعیین هزینه و قیمت انواع پروژه‌های شاسی‌کشی صنعتی و ساختمانی، مقدار و حجم استفاده از نبشی است که با توجه به قیمت و مقدار استفاده از آن می‌تواند متفاوت باشد. معمولا نوع و حجم استفاده از نبشی در شاسی‌کشی ساختمان را مهندسان و تکنسین‌های طراحی و اجرای نبشی‌کشی تعیین می‌کنند.
نبشی‌ها معمولا به صورت قطعات برش خورده ۶ و ۱۲ متری در بازار ایران یافت می‌شوند و در هر پروژه بسته به قیمت نبشی، این هزینه به راحتی قابل اندازه‌گیری است.

مراحل اجرای آهن کشی

برای اجرای شاسی‌کشی انواع سازه‌ها بسته به مکان و قسمتی که عملیات نبشی‌کشی روی آن اعمال می‌شود، مراحل اجرا متفاوت هستند.
در شاسی‌کشی ساختمان سه اصل اساسی وجود دارد که تقریبا در تمامی بخش‌های مختلف یکسان هستند.
  1. طراحی و تعیین متریال و اندازه‌های مقاطع فلزی و یا غیر فلزی به کار برده شده در فرآیند شاسی کشی
  2. اجرای دقیق و صحیح نقشه، اندازه‌ها و استفاده درست از انواع ابزارهای به کار برده شده در شاسی‌کشی
  3. اتصال و اجرای بخش‌های برش خورده و طراحی شده بر روی پایه‌ها و بخش‌های ایمن به صورت اصولی و استاندارد
مهم‌ترین عامل و بخش اجرای فرآیند شاسی‌کشی در انواع سازه‌ها، استفاده از سه عامل مهم متریال مرغوب، طراحان و مهندسان مجرب و همچنین تیم اجرایی مناسب و ماهر است.
فراموش نکنید که استفاده از متریال مناسب و با کیفیت که در بیشتر عملیات‌های شاسی‌کشی نبشی است، می‌تواند تضمین‌کننده دوام و طول عمر پروژه شما باشد.

شاسی کشی نمای ساختمان و نکات آن

شاسی‌کشی نمای ساختمان یکی از پرکاربردترین انواع شاسی‌کشی است که به دلیل اهمیت و کاربرد زیاد این نوع شاسی‌کشی، در این بخش قصد داریم اصول و روش اجرای آن را برای شما عزیزان بیان کنیم.
شاسی‌کشی یا نبشی‌کشی نما اصول و قواعد خاصی دارد که با رعایت این نکات می‌توانید ساختمان و سازه خود را از خطرات و آسیب‌های فرسایشی که ممکن است به علت مرور زمان و یا حوادث و شرایط خاص طبیعی رخ دهند، حفظ کنید و نمایی دقیق و بی‌نقص را داشته باشید.
مهم‌ترین اصول نبشی‌کشی نمای ساختمان عبارتند از:
انتخاب مواد، طرح و سبک نما
اولین گام در اجرای فرآیند نبشی‌کشی سازه‌ها انتخاب طرح و متریال مورد استفاده توسط کاربر و یا مهندس ساختمان، طراحی اشل‌ها و نقشه اجرای نما است. امروزه شاهد گسترش طیف وسیعی از نمای ساختمان‌ها هستیم که هر کدام از سبک و طرح معماری خاصی پیروی می‌کنند و حاصل ذوق و دانش مهندسین و متخصصان حوزه ساختمان هستند.
اجرای نبشی‌‌کشی نما
پس از انتخاب متریال و طرح نقشه نما توسط مهندسین و متخصصان نمای ساختمان نوبت به بخش اجرای زیر کاری نما یعنی شاسی‌کشی می رسد. بسته به نوع مواد انتخابی برای اجرای طرح نما ابزار و متریال زیرسازی نیز متفاوت است. اما در بیشتر انواع نما از جمله نما های سنگی، سیمانی، بتنی و... نبشی متریال اصلی شاسی‌کشی نما است.
در این مرحله مجریان نما با استفاده از نقشه و اشل‌های از قبل آماده شده، نبشی‌ها و سایر متریال را برش داده و یا در صورت نیاز خم می‌کنند و طرح‌های به کار برده شده در نما را یک‌به‌‌یک شکل می‌دهند. بعد قطعات برش خورده و شکل گرفته توسط روش‌های مختلف اتصال از جمله جوشکاری، پیچ و مهره و میخ‌کوبی به یکدیگر وصل شده و برای قرارگیری در مکان نهایی خود آماده می‌شوند.
پس از فیکس شدن قطعات در لوکیشن مورد نظر هر قطعه، سازه ساخته شده جهت استحکام و متصل شدن به سازه اصلی ساختمان توسط پایه‌ها و بست‌هایی از جنس فلز و یا همان نبشی به اسکلت ساختمان وصل می‌شود و یا در روشی دیگر از طریق ایجاد منفذهای خالی در بدنه ساختمان پایه‌های سازه زیر کاری نما را در این سوراخ‌ها قرار می‌دهند و با استفاده از بتن و چسب‌های مخصوص در جای خود مهار می‌کنند.
نبشی کشی در صنعت ساختمان‌سازی نمایی از نبشی (پروفیل پر استفاده در شاسی‌کشی)
ایجاد روکش برای اتصال نبشی به نمای اصلی
در این مرحله که بخش آخر و نهایی عملیات زیرکاری نما یا همان شاسی‌کشی است. ساختار نبشی ساخته شده را که در جای خود فیکس شده با استفاده از مواد و متریال به‌خصوصی که در هر مدل از نمای ساختمان متفاوت است، مانند سیمان و رابیتس در نماهای سنگی و سرامیکی و یا گیره‌های فلزی در نماهای کامپوزیت می‌پوشانند تا متریال بیرونی نما مانند سنگ و یا سرامیک به خوبی به شاسی‌کشی متصل شوند و در جای خود ثابت بمانند.
در اجرای عملیات نبشی‌کشی سازه‌ها رعایت اصول مهندسی و ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا هرگونه خطا و اشتباه در هرکدام از مراحل و اصول شاسی‌کشی می‌تواند خسارات مالی و حتی جانی سنگینی را به بار بیاورد. پس بهتر است برای انجام هرگونه شاسی‌کشی نما و یا سایر بخش‌های دیگر ساختمان با یک تیم حرفه‌ایی و متخصص درزمینه شاسی‌کشی مشورت و همکاری کنید.

جمع‌بندی

شاسی‌‌کشی ساختمان‌ها کاربردهای زیادی از نمای ساختمان تا ساخت انواع سازه‌ها با سقف شیروانی و سوله دارد که بیشتر این فعالیت‌ها با استفاده از متریال بسیار پرکاربردی به نام نبشی صورت می‌گیرد. به همین دلیل اکثر اوقات از لفظ نبشی‌کشی به جای شاسی‌کشی نیز استفاده می‌شود.
نبشی‌کشی نمای ساختمان یکی از پرکاربردترین انواع شاسی‌کشی به حساب می‌آید که بسته به طرح و متد نمای ساختمان، اصول و روش‌های خاص خود را دارد.
به طور کلی انواع عملیات شاسی‌کشی ساختمان بدلیل تخصصی بودن این امر باید توسط متخصصان خبره و متریال با کیفیت صورت گیرد تا از هرگونه خسارت در آینده جلوگیری شود.
ما در این مقاله سعی کردیم شما را با شاسی کشی ساختمان و انواع و اصول آن آشنا کنیم، اگر شما هم در مورد شاسی کشی و اجرای انواع زیر کاری نما های ساختمانی اطلاعاتی دارید و یا روش های جدید شاسی کشی را می شناسید لطفا با ما درمیان بگذارید.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.