آهن آنلاین
پیش بینی قیمت آلومینیوم در سال ۱۴۰۰

پیش بینی قیمت آلومینیوم در سال ۱۴۰۰

دوشنبه 20 بهمن 1399
زمان مطالعه: 6 دقیقه

قیمت آلومینیوم و محصولات مشتقه از آن بر اساس قیمت قراردادهای آتی شمش آلومینیوم در بورس کالای لندن، بورس کالای نیویورک (کومکس) و بورس آتی شانگ‌های تعیین می‌شود. مقدار استاندارد هر قرارداد آتی حدود پنج تن است. آلومینیوم به طور عمده در صنایع هوا و فضا، بسته‌بندی، خودرو، ماشین‌های ریلی و صنعت ساخت‌و‌ساز استفاده می‌شود. بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آلومینیوم شامل چالکو یا همان اتحادیه آلومینیوم چین، آلکوآ و آلومینا، ریوتینتو استرالیا، یوسی روسال از روسیه، زینفا از چین، نورسک هیدرو نروژ و سوث ۳۲ از استرالیا هستند. به‌طور کلی حدود ۶۰ درصد از تولید آلومینیوم در جهان را چین انجام می‌دهد. بزرگ‌ترین معادن آلومینیوم در چین، استرالیا و گینه قرار دارند.
قیمت آلومینیوم در ایران در بورس کالا تعیین می‌شود و بر طبق فرمول به کار رفته، قیمت آلومینیوم به قیمت‌های بورس جهانی و نرخ دلار در ایران وابسته است. توجه به این موضوع در پیش بینی قیمت آلومینیوم اهمیت بسیار بالایی دارد. بر طبق این فرمول، قیمت شمش آلومینیوم عرضه شده در بورس از ضرب قیمت آلومینیوم در LME (بورس فلزات لندن)، میانگین نرخ حواله خرید و فروش نیمایی در ۱/۱ به علاوه ۶۰۰ ریال به‌دست می‌آید. به عبارت دیگر:
 

پیش بینی قیمت آلومینیوم در سال 1400


تاثیر عرضه و تقاضا بر پیش بینی قیمت آلومینیوم در ادامه سال ۱۴۰۰

فاکتور دیگری که در پیش بینی قیمت آلومینیوم باید در نظر گرفت، نسبت عرضه و تقاضاست. معمولا ورق‌های وارداتی به علت تحریم‌ها و چالش‌های ارزی، کمتر در بازار داخلی عرضه می‌شوند؛ از طرفی به خاطر بیشتر بودن قیمت‌های وارداتی، این ورق‌ها تقاضای کمتری دارند. در مقابل، تولیدکننده‌های داخلی که بیشتر آن‌ها در شهر اراک متمرکز شده‌اند، از عرضه و تقاضای خوبی برخوردار هستند. با شناختی که نسبت به بازار آلومینیوم در ایران داریم، به طور کلی در مورد تقاضای آلومینیوم می‌توان گفت که سطح تقاضا در این کالا تقریبا در تمام فصول یکسان است، اما شاید با کمی حساسیت بتوان گفت که در نیمه دوم هرسال، تقاضا بهبود می‌یابد.

در نظر داشته باشید پیش بینی قیمت آهن و میلگرد در ادامه سال ۱۴۰۰ به صورت جداگانه بررسی شده است که اطلاعات مناسبی را در اختیار شما می‌گذارد.


همان‌طور که گفتیم قیمت شمش آلومینیوم در ایران، وابسته به نرخ جهانی در LME و نرخ دلار نیمایی است و از آن‌جایی‌که فاکتور دلار در ایران بیشتر به صورت دستوری کنترل می‌شود، کنترل دستوری به معنای قیمت‌گذاری بدون قانون و بر اساس دستور مسئولین ذیربط هر بخشی است، عموما کنترل دستوری قیمت‌ ارز در ایران توسط بانک مرکزی صورت می‌گیرد و در بازار فولاد نیز ممکن است، بورس کالا و تولیدکننده‌ها دو بازوی اعمال‌کننده نرخ‌های دستوری در بازار فلزات باشند. اما کمتر پیش می‌آید که کارخانه‌ها در جهت کاهش قیمت‌ها به صورت دستوری پیش‌قدم بشوند. با این تفاسیر، به کار بردن پیش‌بینی بلندمدت نرخ دلار در تحلیل آلومینیوم، احتمال خطا را بالا می‌برد. بنابراین بهتر است برای پیش‌بینی قیمت شمش آلومینیوم، روند تغییرات قیمت این کالا در LME مورد بررسی قرار گیرد.

سرمایه‌گذاران ممکن است از خود بپرسند که آینده قیمتی آلومینیوم چگونه است. آلومینیم در چند ماه اخیر افزایش قیمت داشته که دلیل اصلی آن، محدودیت‌های مصرف انرژی و ایجاد اختلال در تولید واحدهای ذوب در بسیاری از استان‌های تولیدی چین بوده است. ما معتقدیم که این قبیل اختلالات تولیدی در چین باید تا سال 2022 منجر به محدودیت ادامه‌دار عرضه آلومینیوم شود، که این امر روند صعودی قیمت‌ها را تا سال آینده حفظ خواهد کرد. از آنجایی که بخش‌های اصلی استفاده نهایی از آلومینیوم شامل ساخت‌و‌ساز و زیرساخت‌ها است, ریکاوری قوی و بهبود اقتصادها در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ و نیمه اول سال 2021، باعث رشد 8.2 درصدی تقاضا آلومینیم شد که ۲ برابر رشد پیش بینی شده بود. پیش بینی می‌شود ساخت‌وساز نرخ رشد آهسته‌تری را تجربه کند؛‌ چرا که چشم‌انداز بازار دارایی چین به شدت اهرمی و غیرمطم‍ئن شده و پکن در پی آن است که مدل رشد اقتصادی را به جای بازار املاک به صنایع های‌تک و تکنولوژی‌های سبز تغییر دهد. در آینده بخش حمل و نقل، به ویژه در زمینه وسایل سبک‌‌وزن و وسایل نقلیه با انرژی‌های جدید، باید به نقطه روشن جدیدی برای تقاضای آلومینیوم تبدیل شود.

به طور خلاصه، انتظار داریم که بازار جهانی آلومینیوم به لطف تقاضای بازگشت‌پذیر و محدودیت‌های عرضه در چین در سال ۲۰۲۲، با کمبود عرضه 1.334 میلیون تنی مواجه شود و این در حالی است که کسری سال 2021 حدود 498 هزار تن برآورد می‌شود.

با این چشم‌انداز بنیادی، در رابطه با قیمت آلومینیوم دیدگاه صعودی خود را نگه می‌داریم. نظرسنجی‌های انجام شده در مجله Fast Markets  بیان می‌کندکه نمی‌توان یک سقف تاریخی جدید را برای آلومینیوم در ماه‌ها یا فصول آتی منتفی دانست. همچنین این مجله قیمت نقدی آلومینیوم در بازار لندن برای سال ۲۰۲۲ را حدود ۲۸۲۱ دلار به ازای هر تن و برای سال ۲۰۲۱ میانگین ۲۵۱۵ دلاری را پیش‌بینی کرده است.


پیش‌بینی قیمت آلومینیوم در سال ۱۴۰۰ با استفاده از تحلیل تکنیکال
 

پیش بینی قیمت آلومینیوم در سال 1400 به صورت تکنیکال


طی یک‌سال گذشته با شروع واکسیناسیون جهانی و گذر از قرنطینه قیمت آلومینیوم همانند دیگر کالاها و فلزات افزایشی بوده است و توانسه سقف‌های مهم ۲5۰۰ و ۳0۰۰ دلار را رد کند و به نزدیکی 3200 برسد. اکنون قیمت آلومینیم فاز اصلاحی را شروع کرده و انتظار می‌رود با نزدیک شدن به قیمت ۳۰۰۰ دلار کف سازی کند و روند صعودی خود را ادامه دهد.
 

پیش بینی قیمت آلومینیوم در سال 1400 به صورت تکنیکال


منبع: سایت tradingeconomics

 

در سال ۱۴۰۰ با افزایش قیمت دلار آزاد و دلار نیمایی قیمت هر کیلوگرم آلومینیوم سقف 60000  و 70000 تومان را به راحتی رد کرد و با رسیدن به 75000 تومان فاز اصلاحی خود را شروع کرد. انتظار داریم که قیمت آلومینیوم دوباره به حدود 7۰۰۰۰ تومان برگردد, سپس دوباره روند صعودی خود را از سر بگیرد.
 

 

پیش بینی قیمت آلومینیوم در سال 1400

 

جمع‌بندی

طبق بررسی‌ای که انجام دادیم به نتایج مختلفی رسیدیم؛ همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم برای تحلیل قیمت آلومینیوم در بازار داخل باید به قیمت ارز توجه ویژه‌ای داشت. طی یک سال گذشته فارغ از قیمت‎‌های جهانی، اصلی‌ترین محرک قیمت آلومینیوم، قیمت دلار بوده است. پس برای نتیجه بهتر در ابتدا باید عوامل موثر بر بازار ارز و دلایل تغییر قیمت آن را بشناسیم. پس از این باید به فاکتورهای محرک قیمت آلومینیوم در بازار جهانی توجه کنیم. تقاضا این فلز در صنایع را بشناسیم و طرف عرضه و تقاضا را به خوبی درک کنیم. در نهایت از برآیند تحلیلی که در مورد قیمت ارز و قیمت جهانی آلومینیوم داریم، می‌توانیم به یک سناریوی تحلیلی محتمل برسیم. بی‌صبرانه منتظر نظرات و پیش‌بینی‌های شما در این راستا هستیم. 
 

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه ها

user
تقوی
22 مهر 1400
پاسخ دهید
سلام دلیل افزایش شدید قیمت جهانی هرچه باشه،بیش از اگه گرون بشه دیگه تولید برخی کالاها با آلومینیوم مقرون به صرفه نخواهد شد.درنتیجه تولید کنندگان متضرر خواهند شد.چون مشتریا میرن سراغ کالاهای مشابه با جنس غیر از آلومینیوم.متشکر