آهن آنلاین
مزایا و معایب سقف کاذب چیست؛ کاربردهای آن

مزایا و معایب سقف کاذب چیست؛ کاربردهای آن

سه‌شنبه 01 مهر 1399
زمان مطالعه: 8 دقیقه

سقف کاذب که در معماری‌های امروزی مورد توجه قرار گرفته است، نوعی سقف است که زیر سقف اصلی قرار می‌گیرد. این سقف معمولا به اسکلت ساختمان و سقف اصلی متصل می‌شود. سقف کاذب علاوه بر ایجاد جلوه بصری در معماری و طراحی داخلی یک ساختمان، از نظر تاسیساتی کمک زیادی می‌کند که بتوان سیم‌کشی‌های داخل ساختمان و نورپردازی‌ها را بسیار آسان‌تر انجام داد. همچنین وجود چنین سقفی زیر سقف اصلی کمک می‌کند که در آینده برای عبور انواع سیم و لوله در ساختمان دچار مشکل کمتری بشویم.

این سازه ساختمانی به دلیل کاهش فضای محیط داخلی ساختمان و ایجاد عایق حرارتی باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی برای متعادل کردن دمای هوای داخل ساختمان می‌شود. اما همین موضوع کوتاه شدن سقف ساختمان و دلگیر شدن فضای داخلی را در پی دارد. همچنین سقف‌های کاذب نیاز به نگهداری و تعمیرات زمان‌بر و هزینه‌بری دارند.
به طور کلی، مزایا و معایب سقف کاذب زیاد است و باید با توجه به شرایط، برای استفاده از آن اقدام کرد. ما در این مقاله سعی کردیم که مزایا و معایب و کاربردهای سقف کاذب را ارائه دهیم تا شما با دید بازتر و دانش بالاتر در استفاده از سقف یک سازه ساختمانی تصمیم بگیرید. با ما همراه باشید.

سقف‌های کاذب کاربرد و فواید مختلفی دارند. سقف‌های ساخته شده با رابیتس به گچکار سقف کمک می‌کند که طرح خود را بهتر و با خلاقیت بیشتری روی سقف خلق کند و از جمله فواید سقف کاذب آکوستیک عایق صدا و حرارت بودن آن و جلوگیری از پژواک صدا است.

کاربردهای سقف کاذب

ممکن است که شما سقف کاذب را برای مکان‌های مختلف با کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار دهید. در ادامه به این کاربردها و نوع سقف کاذب متناسب هر کاربرد می‌پردازیم:

کاربرد سقف کاذب رابیتس

یکی از کاربردهای سقف کاذب این است که به معمار و گچکار ابتکار عمل بیشتری برای اجرای طرح‌های خود روی سقف را می‌دهد. بیشتر در محیط های مسکونی از این مدل از سقف‌ها استفاده می‌شود. برای اجرای این مدل از ورق رابیتس استفاده می‌کنند و با طراحی دلخواه با میلگردها جوش می‌دهند، سپس گچکار کار خود را روی این طراحی انجام می‌دهد.

 

نمایی از سقف کاذب

 

کارایی سقف کاذب آکوستیک

از دیگر کاربردهای سقف کاذب، عایق صدا و حرارت بودن آن است. این سقف با ایجاد فاصله تا سقف اصلی کمک می‌کند که محیط در شرایط ایزوله قرار بگیرد. جدا از این فاصله، خود سقف هم باید دارای متریال عایق در برابر صدا و حرارت باشد. جنس این نوع از سقف ها باید نوع آکوستیک باشد. معمولا این سقف در مکان های پر سر و صدا که صدا نباید پژواک داشته باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. مکان‌های عمومی همچون سینما، تئاتر، تالارها و محل همایش‌ها از سقف آکوستیک استفاده می‌کنند. معمولا سقف آکوستیک شامل پارچه و مقوا فشرده و گاهی اوقات گچ است. افرادی که کارشان نیاز به تمرکز بالا دارد هم، از علاقه‌مندان به این نوع از سقف هستند. مثلا برای استدیوهای ضبط صدا و خوانندگی هم از این نوع سقف در کنار متریال دیگر نظیر آلومینیوم استفاده می‌کنند.

کاربرد سقف کاذب پی‌وی‌سی (PVC)

گاهی هزینه و زمان در انتخاب نوع سقف کاذب در اولویت‌ قرار می‌گیرد. یعنی سقفی که با هزینه کم و در زمان محدود قابل نصب باشد و سایر مزایای سقف کاذب را تا حدودی دارا باشد. به افرادی که دنبال چنین سقف کارراه‌اندازی هستند، مدل پی‌وی‌سی (PVC) توصیه می‌شود. این مدل از سقف‌ها ضد رطوبت هستند و برای شهرهای شمالی کشور مناسب‌اند. همچنین معمولا معماران برای حمام و توالت از این سقف استفاده می‌کنند. این سقف هزینه کمی دارد و به راحتی نصب می‌شود. همچنین مناسب سیمکشی و کارهای تاسیسات داخلی ساختمان است. تنوع طرح، رنگ و مدل در سقف‌های پی‌وی‌سی بالا است و عایق نسبتا خوبی هستند. این مدل سقف کاذب قابل شست و شو، معمولا از پلاستیک ساخته شده است.

 

 

کاربرد سقف کاذب آلومینیومی

گاهی در محل‌های عمومی استفاده از سقف زیاد است. مثلا در یک بیمارستان کار با تاسیسات و سیم‌کشی و لوله‌کشی بسیار زیاد است و دائما مسئولان تاسیسات در حال رفع و رجوع مشکلات هستند. همچنین سیستم‌های روشنایی به طور مکرر دچار مشکل می‌شوند و نیاز به تعمیر و تعویض دارند. در این حالت استفاده از سقف‌های غیر کاذب و اصلی باعث زخمی شدن و زشت شدن سقف‌ها می‌شود. از طرفی سایر سقف‌های کاذبی که تاکنون معرفی شدند هم اینگونه نیستند که به راحتی آن‌ها را کنار زد و کار تاسیساتی انجام داد. سقف‌های کاذب آلومینیومی که به صورت بلوک‌های ۶۰*۶۰ سانتی‌متر است، مناسب این مشکل هستند. این سقف‌ها را در کنار هم می‌چینند و هر زمانی که در قسمتی از سقف کاری داشتند، بلوک آلومینیومی آن قسمت را بر می‌دارند و کارشان را انجام می‌دهند و دوباره سر جای خود قرار می‌دهند.
این سقف بیشترین کاربرد را در استخرهای سرپوشیده، واحدهای اداری، فرودگاه‌ها و بیمارستان‌ها دارد. همچنین به دلیل آلومینیومی بودن این سازه، طول عمر آن زیاد است. این سازه دارای طرح‌های متنوعی است و در موارد استثنا کاربرد مسکونی هم دارد.

 

کاربرد سقف کاذب پیش‌ساخته گچی

یکی از ایرادهای مدل قبلی این است که روی آن خیلی نمی‌توان طرح‌های خلاقانه و منحصربه‌فردی اجرا کرد. از طرفی سقف‌های آلومینیومی دارای مزایای زیادی هستند و کار با آن‌ها بسیار آسان است. از این رو، متخصصان حوزه ساختمان سقف‌های کاذب پیش‌ساخته گچی را وارد بازار کردند. این قطعات پیش‌ساخته گچی مانند سقف آلومینیومی بلوک‌های 60*60 سانتی‌متر هستند. در واقع جنس این مدل، همان آلومینیومی است که روی آن طرح‌های گچی سوار شده است. این مدل در برابر مدل‌های سقف‌های گچی دیگر بسیار سبک‌تر بوده و نصب آن بسیار راحت‌تر است.

کارایی سقف کاذب گریلیوم

ایمنی یکی از اولویت‌های مهم در ساخت یک سازه است. در صورتی که افراد زیادی در یک محیط عمومی خاص قرار بگیرند، این اولویت به مهم‌ترین دغدغه تبدیل می‌شود. زیبایی یک بنا اهمیت زیادی دارد ولی تا زمانی که امنیت جانی وجود نداشته باشد این زیبایی معنایی ندارد. سقف کاذب گریلیوم دقیقا به همین علت ساخته شده است. این سقف‌ها که با آلیاژهای فلزی به دست آمده از ترکیب آهن و آلومینیوم و... ساخته می‌شود، به صورت سقف کاذب دارای سوراخ‌های مشبک طراحی شده است. درست است که این سوراخ‌های مشبک باعث می‌شود که تا حدودی تاسیسات ساختمانی زشت دیده شود، ولی برای تهویه هوا مناسب است. همچنین این سقف ایمنی بالایی در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی دارد و در برابر آتش‌سوزی مقاوم است. قابلیت بالا در تعویض و راحتی در کارهای تاسیسات ساختمان از دیگر مزایای این سقف است.
معمولا در مکان‌هایی مانند مترو و ساختمان‌های بزرگ پرجمعیت از سقف گریلیوم استفاده می‌کنند.

 

 

کاربرد سقف کاذب آسمان‌نما و تصویردار

حالا که به دوگانه ایمنی و زیبایی اشاره کردیم و سقف ایمن را گفتیم، اشاره‌ای هم به سقف‌های کاذب با اولویت زیبایی بکنیم. در برخی از مکان‌ها مانند لابی هتل‌ها و یا محل اجتماع در برج‌‎های لوکس، یک طرح بسیار خاص می‌تواند تاثیرگذار باشد. برای همین از تصویر بسیار زنده و زیبای آسمان یا تصاویر دیگر استفاده می‌کنند که به آن‌ها سقف آسمان‌نما و تصویردار می‌گویند. این سقف ضدزنگ است و مانند سقف کاذب آلومینیومی حالت بلوکی دارد.
تا این قسمت مقاله متوجه شدیم که انواع سقف کاذب داریم و هرکدام کاربرد مخصوص به خودش را دارد. گاهی ممکن است که در یک ساختمان چندین مدل از این سقف‌ها مورد نیاز باشد که می‌توان در این صورت این سقف‌ها را ترکیب کرد.

مزایا و معایب استفاده از سقف کاذب در ساختمان‌سازی

با توجه به جذابیت روزافزون این نوع سقف‌ها در صنعت ساختمان‌سازی و هزینه بالای آن، استفاده یا عدم استفاده از آن‌ها دارای مزیت‌ها و عیب‌هایی است که در مقاله صوتی زیر توضیح داده شده است:

 

[ai_playlist id="207607"]

نتیجه‌گیری

سقف کاذب برای مصرف مختلف کاربرد دارد. هر کدام از مدل‌های سقف کاذب دارای فواید و معایبی است و باید با توجه به ساختمان و نوع کاربری فضای داخلی آن از سقف کاذب مناسب استفاده نمود. اولویت‌ها می‌توانند به ما بگویند که کدام سقف مناسب‌تر است. همچنین باید به بودجه یک پروژه و یا طرح دقت کرد و با توجه به آن اقدام به انتخاب نوع سقف کاذب یک بنا نمود. تعداد متخصصین هر نوع از سقف‌های کاذب عامل دیگری است که در انتخاب سقف‌های کاذب با چرخه عمر کوتاه اهمیت ویژه‌ای دارند. خیلی از اوقات هم نیازی به سقف کاذب با توجه به معایب آن نیست و باید از سقف‌های سنتی استفاده نمود. استفاده از تجربه دیگران کمک شایانی به انتخاب درست نوع سقف می‌کند. آیا شما تجربه‌ای در استفاده از سقف کاذب دارید؟ لطفا تجربیات و نظرات خود را در زیر این مقاله بنویسید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.