آهن آنلاین
نبشی و ناودانی چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

نبشی و ناودانی چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

سه‌شنبه 26 مهر 1401
زمان مطالعه: 6 دقیقه

در این مقاله سعی بر این است که به بررسی دو محصول متفاوت ولی پر کاربرد در صنعت ساخت و ساز به نام نبشی و ناودانی بپردازیم. تعریف، روش تولید، ویژگی‌ها، شکل ظاهر، کاربرد و انواع نبشی و ناودانی مواردی است که به آن‌ها به صورت مقایسه‌ای اشاره خواهد شد. امیدواریم برای کسانی که تفاوت این دو محصول برایشان مهم است، به کمک توضیحات و تصاویر و همچنین برای مصرف‌کننده انواع نبشی و ناودانی در موارد مصرفی که مفصلا ذکر خواهد شد، به جهت گرفتن اطلاعات بیشتر، مفید باشد.

نبشی چیست؟

نبشی یا گوشه یکی از مهم‌ترین سازه‌های فولادی است که به صورت مستقل یا ترکیب با قطعات دیگر به‌خصوص در صنعت ساختمان استفاده می‌شود و شکل آن به این صورت است که از دو قطعه مستطیلی عمود برهم با طول شش و ۱۲ متر وضخامت‌های سه تا ۳۵ میلی‌متر تشکیل می‌شود. علاوه بر این وزن و روش تولید آن، بر مسائلی چون قیمت نبشی و کاربرد آن موثر است.

در کنار شباهت‌های صنایع استفاده‌کننده، دسته‌بندی مشابه هم پرسی و فابریک (با توجه به روش تولید) و هدف‌گذاری در انتخاب جنس ناودانی و نبشی مانند استیل یا گالوانیزه، تفاوت‌ انواع نبشی و ناودانی علاوه بر قسمت ظاهر که عموما نبشی را L شکل می‌شناسند و ناودانی را U شکل، درکاربرد آن‌ها نیز هست. این دو قطعه فولادی بیشتر در صنعت ساخت و ساز کاربردهای مختلف و گاهی مکمل دارند که به طور مثال عموما از نبشی می‌توان بیشتر به عنوان پروفیلی در اتصال پل‌ها به ستون‌ها و ناودانی را وسیله‌ای برای ساخت ستون یاد کرد.

نبشی را می‌توان از نظر دو پارامتر «ظاهر» و «روش تولید» به گروه‌های متفاوت تقسیم کرد. با توجه به شکل ۱، برای حالت اول زمانی که دو قطعه مستطیلی یا اصطلاحا بال نبشی عمود بر هم دارای اندازه برابر باشند، نبشی بال مساوی و برای حالتی که نابرابر باشند، نبشی بال‌ نامساوی است. برای نمایش آن اصولا از حرف L (گاهی V برای بال مساوی) استفاده می‌کنند، گفتنی است که برای بال مساوی از یک عدد نشانگر اندازه در سمت راست (مانندL300) و در حالت بال نامساوی اندازه‌ها به صورت ضرب شده (مانند L100*300) نمایش داده می‌شود. البته ضخامت نیز از دیگر مشخصه‌ها به هنگام انتخاب است که به صورت عددی در کنار اندازه بال نوشته می‌شود (مانند L5*100*500). برای تعیین قیمت نبشی، به ضخامت بال و وزن آن توجه می شود.

 

شمایی از انواع نبشی (LNP) بال مساوی و بال نامساوی

 

برای حالت دوم یعنی بر اساس روش تولید به دو دسته نبشی فابریک و نبشی پرسی تقسیم می‌شود؛ همان‌طور که در شکل دو نشان داده شده است، تفاوت در روش تولید بر شکل ظاهری آ‌ن‌ها نیز تاثیر گذاشته است. نبشی فابریک به این صورت که بیلت فولادی در درون دستگاه قرار گرفته و با نورد گرم به شکل L درمی‌آید یعنی در واقع از ابتدای کار شکل آن ایجاد می‌شود، در حالتی که نبشی پرسی با استفاده از ورق است که با پرسکاری در مراحل آخر به شکل L خارج می‌شود.

 

شمایی از انواع نبشی (LNP)  اعم از نبشی پرسی و فابریک

 

جنس نبشی عموما از استیل (بیشتر از آلیاژهای 302 و 304 به دلیل خواص مکانیکی مطلوب مانند ضدزنگ بودن استفاده می‌شود)، آلومینیوم، پلیمرهایی مانند پلی اتیلن و پی وی سی و... است. گفتنی است که انواع شناخته شده‌ای برای نبشی در بازار وجود دارد که نشات گرفته از همان انواع اصلی و جنس‌های گفته شده است؛ به طور مثال نبشی گالوانیزه همان فولادی است که برای افزایش مقاومت خوردگی آن، با لایه‌ روی پوشیده شده، نبشی اسپیرال، همان بال مساوی سبک است که در اندازه و ضخامت خاص می‌باشد و یا نبشی لقمه که حالت استیل خرد شده با طول‌های کوچک است.

ناودانی چیست؟

ناودانی به عنوان یکی دیگر از پروفیل‌های توخالی در صنعت ساختمان است که از یک جان و دو بال تشکیل شده و از دو جهت ظاهر و روش تولید مانند نبشی تقسیم‌بندی می‌شود. در حالت اول دو نوع مشبک و ساده دارد؛ در سطح ناودانی مشبک که از ورق گرم گالوانیزه است، سوراخ وجود دارد که کاربرد آن را نسبت به ناودانی ساده که از ورق گرم که در صورت لزوم گالوانیزه می‌شود و سوراخ در سطح ندارد، متفاوت است. از جنبه دیگر مطابق با شکل شماتیک سه دسته بندی وقتی بال‌ها موازی هم باشند طبق استاندارد UPE به ناودانی U و زمانی که بال‌ها حالت مخروطی دارند به آن‌ها ناودانی C می‌گویند. لازم به ذکر است که اندازه ارتفاع بال‌ها در هر نوع معمولا 30 تا 400 میلی‌متر و سایز آن 8، 10، 12، 14، و 16 است که در تعیین قیمت ناودانی نقش اساسی دارد.

 

شمایی از انواع ناودانی اعم از ناودانی U فابریک با استاندارد UPE و C فابریک با استاندارد UPN

 

در حالت سوم که تقسیم‌بندی بر اساس روش تولید است، درست همانند نبشی، ناودانی نیز به دو دسته پرسی و فابریک تقسیم می‌شود که در دسته پرسی ورق فولاد از محل تعیین شده‎‌ (جدایی بال‌ها از جان در عرض)، پرس‌کاری می‌شود تا شکل نهایی را بگیرد، اما در نوع فابریک، به هنگام ساخت از ابتدا ناودانی شکل خود را داشته و با دو حالت نورد سرد و گرم تولید می‌شود.

 

شمایی از انواع ناودانی اعم از ناودانی پرسی و فابریک

 

جنس ناودانی عموما فولاد یا استیل، آلومینیوم و حالت خاص آن گالوانیزه که همان لایه روی کشیده شده بر فولاد است و قاعدتا بسته به کاربرد جنس، اندازه و وزن آن تعیین می‌گردد.

مقایسه کاربردهای نبشی و ناودانی

همانطور که توضیح داده شد، تفاوت‌های ظاهری ناودانی و نبشی و بعضا انواع آن‌ها باعث تفاوت در ماهیت این دو محصول می‌شود، پس انتظار می‌رود که در کاربرد نیز تفاوت‌هایی باشد که البته گاهی مکمل و گاهی جدا از هم‌اند و صنایع مربوط به آن‌ها چون در یک دسته‌ از محصولات صنعتی قرار می‌گیرند مشابه است.

تفاوت‌های کاربردی آن‌ها مفصلا به قرار زیر است:

کاربرد نبشی

  • نبشی کشی دیوارهای ساختمان و آسانسور
  • ساخت و اتصال خرپا، ستون‌ها، پل‌ها و بادبندها
  • به صورت مکمل تیرچه در سقف‌ها
  • در سازه‌ها و مهار دیوارهای سبک
  • ساخت ماشین آلات و تجهیزات صنعتی
  • دکل انتقال نیرو

عمدتا نقش اتصال دهنده را دارند.

کابرد ناودانی

  • ترمیم بناهای معماری
  • اسکلت ماشین‌های سنگین
  • ساخت چارچوب و سازه‌های سبک فولادی
  • ساخت و اتصال ستون‌ها، پل‌ها، بادبندها و خرپاها به صورت جفت یا تکی
  • در صنعت دریای برای ساخت قطعات
  • قفسه‌های فولادی

عمدتا نقش پایه و قاب را دارند.

 

تصویر اینفورماتیک مقایسه تعریف، مشخصات ظاهری و کاربرد نبشی و ناودانی

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد تا با بررسی اجمالی موجودیت نبشی و ناودانی، انواع آن‌ها و کاربردشان که به عنوان پروفیل صنعت ساختمان استفاده می‌شوند، کمکی به افرادی که کارشان در رابطه با این سازه‌های فولادی است، شده باشد. باید توجه داشت که برای بررسی قیمت نبشی و ناودانی همه عوامل یعنی کاربرد، ظاهر (از نظر طول، ضخامت و وزن نبشی و ناودانی) و همچنین جنس را در نظر گرفت که در این مطلب و سایر مطالب مرتبط به آ‌ن‌ها اشاره شده است.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.