آهن آنلاین

نمودار قیمت میلگرد

نمودار قیمت میلگرد

صنعت ساخت و ساز به شدت به میلگردهای تقویت کننده فولادی برای ایجاد استحکام و پایداری سازه های بتنی متکی است. در نتیجه تغییرات قیمت میلگرد تاثیر بسزایی بر هزینه پروژه های ساختمانی در سراسر جهان دارد. نمودار قیمت میلگرد بر اساس عوامل مختلفی مانند عرضه و تقاضا، هزینه های تولید و شرایط اقتصادی جهانی در نوسان است.

در این مقاله به بررسی روندها و عوامل موثر بر تغییرات قیمت میلگرد می پردازیم. ما داده‌های قیمتی وضعیت فعلی بازار را تجزیه و تحلیل می‌کنیم تا بینشی در مورد عواملی که در حال حاضر بر قیمت‌های میلگرد تأثیر می‌گذارند و آنچه در آینده می‌توانیم انتظار داشته باشیم ارائه دهیم. درک روند نوسانات قیمت میلگرد می تواند به متخصصان ساخت و ساز، سرمایه گذاران و هر کسی که در این صنعت دخیل است کمک کند تا در مورد پروژه ها و سرمایه گذاری های خود تصمیم گیری کنند.

میلگرد، یکی از انواع محصولات فولادی و از معروف‌ترین اعضای خانواده پروفیل‌ها، با سطح مقطع دایره‌ای شکل و توپر است. همان‌طور که در ادامه مشاهده می‌کنید، نمودار قیمت میلگرد در سال 1401 برای سایزهای ۱۴، ۱۶ و ۲۰ از برندهای نیشابور، بافق، میانه و ذوب آهن به صورت جداگانه ارائه شده است. 

آلیاژ سازنده، شکل ظاهری و خواص مکانیکی انواع میلگردها با هم متفاوت است و همین موضوع باعث ایجاد تنوع در قیمت این مقطع فولادی می‌شود. بیشترین کاربرد این مقطع در ساختمان‌سازی و اسکلت‌بندی سازه‌هاست که وظیفه تحمل و انتقال فشار را برعهده دارد. 

تاثیر نوسانات تغییرات قیمت میلگرد در ساختمان

لازم به ذکر است حجم بالای استفاده از این پروفیل باعث شده که قیمت میلگرد یکی از مهم‌ترین عوامل در تعیین قیمت سازه باشد بنابراین روند تغییرات قیمت میلگرد از اهیمت بالایی برای کسانی که در این حوزه فعال هستند، برخوردار است.

این محصول از نظر ظاهری به دو نوع ساده و آجدار در بازار وجود دارد که نوع آجدار آن (روی بدنه خود دارای برآمدگی‌هایی به نام آج است) در ساختمان‌سازی و تولید بتن مصلح یا آرمه، بیشترین کاربرد را داراست.

اگر بخواهیم قیمت روز میلگرد در بازار را بررسی کنیم، با نگاهی کلی متوجه می‌شویم که دلایل مختلفی از جمله تحریم‌ها و قیمت ارز وجود دارند که به طور مستقیم بر روی قیمت این محصول اثرگذار خواهند بود. علاوه بر این پارامترهای زیادی هم وجود دارد که به طور غیرمستقیم بر روی نوسانات قیمت موثر هستند؛ مثل وضعیت قیمت‌های جهانی، هزینه حمل و نقل و...

طبق نظر کارشناسان آهن آنلاین:

“از آن‌جاکه میلگرد، از مهم‌ترین و پرفروش‌ترین محصولات فولادی کشور است، اطلاع از تغییرات قیمت آن برای بسیاری از صنایع و کارفرمایان اهمیت دارد. با استفاده از نمودار قیمت میلگرد در سایزهای مختلف، می توان روند تغییرات و نوسانات قیمت میلگرد را مشاهده کرد و برای خرید این محصول، تمهیداتی را در نظر گرفت. مشاهده نمودار قیمت میلگرد در سال 1401 باعث می شود تا بدانیم تاثیر عوامل داخلی و خارجی بر قیمت این محصول فولادی تا چه اندازه بوده و بهترین زمان برای خرید را پیش‌بینی کرد.”

نمودار قیمت میلگرد 14، 16 و 18

میلگرد، در سایزهای مختلف 8 تا 32 توسط کارخانه های فولادی مختلف تولید می شود، اما میلگرد سایز 14، 16، 18 و 20 از پرفروشترین محصولات فولادی است، به همین علت، نمودار تغییرات قیمت میلگرد 16 و 18 بیشتر مورد توجه پیمانکاران و خریداران این مقطع قرار می‌گیرد. عوامل مختلفی مانند: نرخ تورم، قیمت های دستوری، نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضا و… بر نوسانات قیمت میلگرد 16، 18 و 20 اثرگذار است. برای پیش بینی قیمت میلگرد می توان از نمودارهای قیمت این کالا استفاده کرد تا روند را بررسی کرد.

نمودار قیمت میلگرد 14

میلگرد ۱۴، یکی از کاربردی‌ترین مقاطع فولادی است که نه به اندازه‌ میلگردهای ۱۰ و ۱۲ ظریف است و نه به اندازه‌ میلگردهای ۱۶ و ۱۸ بزرگ و قطور؛ بنابراین این محصول مقاومت و ظرافت کافی برای استفاده در قسمت‌های کوچک‌تر و ظریف‌تر ساختمان را دارد. نمودار قیمت میلگرد ۱۴، نشان می‌دهد قیمت این محصول بخاطر وزن کم‌تر، نسبت به سایر میلگردهای موجود در بازار پایین‌تر است. نمودار قیمت میلگرد ۱۴ هر سه تا چهار هفته یکبار بروزرسانی می‌شود تا شما بتوانید درباره روندهای ماهانه و هفتگی قیمت این محصول اطلاع پیدا کنید. در تصویر زیر می توانید، نمودار قیمت میلگرد اصفهان در سایز 14 را مشاهده کنید.

 

نمودار قیمت میلگرد 16

میلگرد ۱۶، از دیگر محصولات پرفروش بازار است و حد واسطی بین محصولات ۱۴ و ۱۸ محسوب می‌شود. شما می‌توانید قیمت میلگردهای مختلف را در سایت آهن آنلاین مشاهده کنید. بررسی این قیمت‌ها تا حدی به پیش‌بینی قیمت آتی کمک می‌کنند، اما به یاد داشته باشید که بعضی عوامل غیرقابل پیش‌بینی روندها را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهند که با نوسان‌های کنونی نمودار تطابقی ندارند. مثلا ممکن است روند کنونی نمودار نزولی باشد، اما به یکباره قیمت مواد اولیه افزایش پیدا کند و از یک روز بعد، روند با شیب زیادی صعودی شود. در تصویر زیر، نمودار قیمت میلگرد میانه در سایز 16، که یکی از محصولات پرفروش بازار است را می توانید مشاهده کنید.

 

نمودار قیمت میلگرد 18

معمولا پروژه‌هایی که به میلگردهای سنگین نیاز دارند، سایز ۱۸ را انتخاب می‌کنند و بعضی از آن‌ها هم به سراغ میلگرد ۲۰ می‌روند. میلگرد ۱۸ در کارخانه‌های مختلف با استانداردهای گوناگونی تولید می‌شود. معمولا نمودار قیمت میلگرد ۱۸ کارخانه‌های مختلف روندهای مشابه و قیمت‌های نزدیک به هم را طی می‌کنند، اما گاهی اوقات ممکن است بخاطر مسائل داخل کارخانه یا افزایش و کاهش میزان عرضه و تقاضا برای محصولات یک برند، نمودار آن تفاوت‌هایی با سایر نمودارهای میلگرد ۱۸ داشته باشد. نمودار قیمت میلگرد نیشابور 18، که یکی از محصولات معتبر بازار است را در شکل زیر می توانید مشاهده کنید.

 

مطابق با نظر کارشناسان آهن آنلاین:

"پیشبینی قیمت‌های آتی بازار فولاد تنها بر اساس حدس و گمان است، اما با تحلیل دقیق نمودار قیمت میلگرد و عواملی که در هر بازه زمانی روی قیمت تأثیر گذاشته‌اند، می‌توان حدس و گمان‌ها را به واقعیت نزدیک‌تر کرد."

نمودار قیمت میلگرد در سال 1401

در نمودارهای زیر می‌توانید نوسانات و رفتار تغییرات قیمت میلگرد را مشاهده کنید. آهن آنلاین این امکان را فراهم کرده تا با مشاهده این نمودارها که روند تغییرات را در حدود ۱۵ روز اخیر نشان می‌دهد، بتوانید به راحتی میزان تغییرات را تحلیل و بررسی کنید.

 

در این تصویر نمودار نرخ میلگرد اصفهان از سال 98 را می توانید مشاهده کنید.

 

سوالات متداول

نمودار قیمت میلگرد، در چه بازه زمانی آپدیت می‌شود؟ 
نمودار قیمت میلگرد آهن آنلاین به صورت روزانه برای تمامی برندهای ارئه میلگرد در سایزبندی‌های مختلف آپدیت می‌شود. 
بررسی نمودار قیمت میلگرد، چه مزیتی دارد؟ 
عدم اطلاع از تغییرات روزانه نرخ میلگرد ممکن است باعث متضرر شدن شما در معاملاتتان شود؛ نمودار قیمت میلگرد، به شما کمک می‌کند  تا با بررسی نوسانات نرخ میلگرد و استعلام قیمت آن با آگاهی کامل خرید خود را ثبت کنید.