آهن آنلاین
بهراد منتظری در مصاحبه با MBA News از لزوم حذف واسطه‌ها صحبت کرد.

بهراد منتظری در مصاحبه با MBA News از لزوم حذف واسطه‌ها صحبت کرد.

شنبه 11 آبان 1398
زمان مطالعه: 2 دقیقه

بهراد منتظری مدیرعامل مجموعه آهن آنلاین در گفتگو با ام‌بی‌ای نیوز بیان کرد: زمانی که در بازار آهن شروع به کار کردیم، چند نکته منفی وجود داشت؛ از جمله مهم‌ترین این نکات منفی بحث عدم اطلاع‌رسانی شفاف و تعداد زیاد واسطه‌ها در بازار بود.

واسطه‌ها در بازار سنتی آهن مشابه با بازار بورس، بر پایه رانت اطلاعات عمل می‌کنند. یعنی مثلاً اگر عموم این واسطه‌ها بخواهند سهام فخوز (فولاد خوزستان) را بخرند، تخصصی در زمینه فعالیت این شرکت ندارند؛ به عبارتی بدون تخصص وارد بازار خرید و فروش می‌شوند. وی در ادامه تصریح کرد، یک زنجیره فروش که از نیروی متخصص پروژه، کارشناس خرید شرکت مصرف‌کننده و واسطه‌ فروشنده تشکیل شده‌اند را در نظر بگیرید. در این بین کارشناس خرید و واسطه‌ها هیچ تخصصی نسبت به کالا ندارند. ما این موضوع را در نظر گرفتیم که اگر بتوانیم بین واسطه‌ فروشنده و نیروی فنی پیمانکار ارتباط ایجاد کنیم، خیلی راحت‌تر می‌توانیم حذف «واسطه‌های انبارکن» را اجرایی کنیم.

بهراد منتظری ادامه داد: یکی از چالش‌های ما این است که این مدل واسطه‌ها در بخش تامین کالا، بین ما و تولیدکننده هم وجود دارد که اعتبارشان را از مصرف‌کننده نمی‌گیرند. لذا با توجه به این موضوع که در ایران و جهان، گردش مالی در بازار آهن فوق‌العاده بالاست، پس قابلیت رانت هم بالا می‌رود. از سویی رانت‌خواری با شفافیت سازگاری ندارد، بنابراین بحث تعدد واسطه‌های غیرشفاف هم به رانت کمک خواهد کرد.

از این‌رو مهم‌ترین هدف مجموعه آهن آنلاین در فضای تبلیغات، دیده شدن واقعیت و ماهیت اصلی فعالیت شرکت به‌عنوان «واسطه شفاف» است. چراکه اگر بزرگنمایی نیز صورت گیرد، مردم هوشیارند و تشخیص می‌دهند. پس در فضای تبلیغاتی سعی کردیم تا اهداف ما به طور واقعی درک شود.

در واقعیت امر، هرچه مشتری سود بیشتری به دست آورد، متقابلا منفعت سیستم ما هم بیشتر خواهد بود؛ حتی کارخانه‌ها هم از این سود بی نصیب نمی‌مانند. یعنی اگر اعتبار خود را از صنایع پایین دستی بگیرند، طول عمر بیشتری خواهند داشت و موفق‌تر عمل خواهند کرد. بنابراین در همین راستا سعی می‌کنیم واسطه‌هایی که اعتبارشان را از مصرف‌کننده دریافت نمی‌کنند، حذف گردند.

 

 

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.