آهن آنلاین
پروفیل آلومینیوم چیست و انواع آن

پروفیل آلومینیوم چیست و انواع آن

دوشنبه 02 آبان 1401
زمان مطالعه: 8 دقیقه

آلومینیوم فلزی است براق، با خواص گوناگون که کاربرد آن روز به روز افزایش می‌یابد. یکی از این کاربردها که در زندگی روزمره هم با آن آشنایی داریم، پروفیل آلومینیوم است. کافیست به درب‌ها و پنجره‌های خانه‌ها که در طرح‌ها و انواع مختلف تولید می‌شوند، وسایل مختلف اطراف و... نگاه کنیم تا این محصول پرکاربرد را در ساختار آن‌ها مشاهده کنیم. اگر شما هم قصد آشنایی یا خرید این محصول را دارید خواندن این مقاله را از دست ندهید.

منظور از پروفیل آلومینیوم قطعه‌هایی با سطح مقطع معین و طول بلند از جنس آلومینیوم است که وزن‌های متفاتی دارد. پروفیل آلومینیوم در بازار به سه صورت صنعتی، ساختمانی و اختصاصی (در و پنجره) عرضه می‌شود. دو نوع دیگری که از این پروفیل دربازار می‌توان یافت، فابریک (درجه۱) و نوع تبدیلی (ضایعاتی) است.

پروفیل آلومینیوم چیست؟

منظور از پروفیل قطعه‌هایی با سطح مقطع معین و طول بلند است که معمولا از فولاد، آلومینیوم و... ساخته شده و وزن پروفیل‌ها متفاوت می‌باشد. انواع مختلف پروفیل برای ساختمان‌سازی و مصارف صنعتی استفاده می‌شود.
فلز آلومینیوم با دارا بودن خواص منحصر به فرد، امروزه یکی از پرکاربردترین مواد اولیه در تولید پروفیل به شمار می‌آید. پروفیل‌های آلومینیومی در بخش‌های مختلف از جمله ساختمان‌سازی از نمونه‌های فولادی سبقت گرفته و بخش عمده‌ای از بازار مصرفی را در اختیار دارند. همچنین نسبت به گستره خواص این محصول، می‌توان گفت که قیمت پروفیل آلومینیوم کاملا مناسب است. از جمله ویژگی‌های پروفیل آلومینیوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سبکی، نرمی و انعطاف‌پذیری بالایی دارد.
  • واکنش‌پذیری آن با هوا کم بوده و به سادگی زنگ نمی‌زند و خورده نمی‌شود.
  • استحکام و مقاومت این پروفیل از اصلی‌ترین نقاط قوت آن به شمار می‌رود.
  • با دارا بودن خاصیت تبادل دمایی موجب کاهش مصرف و اتلاف انرژی می‌شود.
  • با دارا بودن رنگ روشن و سفید منظره خوبی به محیط می‌بخشد.

انواع پروفیل آلومینیوم

پروفیل‌های آلومینیومی در سه نوع ساده، ترمال بریک و چوبی آلومینیومی تولید می‌شوند. پنجره‌های آلومینیومی ساده نیز از دو نوع پروفیل با مقطع متفاوت ساخته می‌شوند: نوع کرونیت و نوع اس تی که دومی به دلیل کیفیت مطبوع و ویژگی‌های مناسب‌تر کاربرد بیش‌تری دارد.
از نظر مقایسه‌ای بین انواع پروفیل آلومینیوم درب و پنجره، پنجره‌های ساده اتلاف انرژی بسیار بالایی دارند ولی پنجره‌های ترمال بریک با دارا بودن عایق حرارتی، یعنی همان فضای موجود بین قسمت داخلی و خارجی که با تسمه‌ای از جنس پلی آمید پوشانده شده، این اتلاف را کاهش داده و کاملا بهینه هستند. این پنجره‌ها قابلیت تحمل گرما تا ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد و همچنین سرما تا منفی ۵۰ درجه سانتی‌گراد را دارا می‌باشند و همچنین زیبایی ظاهری آن‌ها قابل توجه است. نوع سوم یعنی پنجره‌های چوب آلومینیومی دو لایه‌اند، با این تفاوت که لایه داخلی از چوب ساخته شده و لایه بیرونی از آلومینیوم. این پنجره‌ها نیز با ترکیبی از چوب و فلز، ظاهر جذاب و زیبایی به محیط زندگی شما هدیه می‌دهند.

کاربردهای پروفیل آلومینیوم

پروفیل آلومینیوم کاربردهای گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد. مهم‌ترین کاربرد این محصول در صنعت ساختمان‌سازی بوده و در صنایع کشاورزی، تولید ابزار مهندسی و ماشین‌آلات کارخانه‌ها نیز استفاده می‌شود. 
مثلا در صنایع متالورژی از آلومینیوم در قالب آلیاژی برای تولید استیل و فرآیند گالوانیزه کردن آن استفاده می‌شود. علت این کاربرد وسیع را می‌توان در ویژگی‌های این محصول جستجو کرد که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد. 
همچنین این پروفیل در ساخت قوطی‌های کنسرو و صنایع بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی دیگر از استفاده‌های مهم آن، در ساخت دکل‌های برق فشار قوی می‌باشد که مستحکم بودن و وزن کم پروفیل آلومینیوم در کاهش هزینه‌های شبکه انتقال نیرو بسیار موثر است؛ به طوری که می‌توان از بزرگی ابعاد و حجم آن در مقایسه با رساناهای مسی صرف نظر کرد.
در سال‌های اخیر پروفیل آلومینیوم بخش جدایی‌ناپذیری از لوازم ضروری خانگی مانند یخچال فریزر، ماشین لباسشویی، وسایل خنک کننده هوا و... را تشکیل داده و استفاده از آن همچنان رو به افزایش است.

 

نمایی از پروفیل آلومینیوم و انواع آن

 

فرآیند تولید قوطی آلومینیوم

برای تولید پروفیل آلومینیوم ابتدا بلوک‌های نیمه خمیری آلومینیوم که به آن بیلت گفته می‌شود را تحت فشار زیاد و حرارت مناسب از قالب‌هایی کوچک‌تر عبور می‌دهند که در نتیجه آن، بلوک‌ها به شکل مورد نظر درمی‌آیند؛ این عملیات اکسترود نام دارد.
فشرده‌سازی یا همان اکستروژن به صورت غیرمستقیم نیز انجام می‌شود. در این روش به علت ساکن بودن بیلت نسبت به محفظه و قالب، اصطکاک و لغزش بیلت بسیار کم است و در نتیجه پروفیل تولید شده تقارن بیشتری دارد. روش غیرمستقیم برای تولید پروفیل‌های به شکل لوله و میلگرد بسیار مناسب‌تر است. ساخت پروفیل اکستروژن با دو روش گرم و سرد انجام می‌شود. پس از اتمام یک بیلت، بیلت‌های بعدی پشت سرهم داخل دستگاه قرار داده شده و به این صورت پروفیل آلومینیوم با طول بسیار زیاد تولید می‌شود. سپس پروفیل‌ها را به طول‌های دلخواه کوچک‌تر برش می‌دهند.

راهنمای خرید قوطی آلومینیوم

پیش از خرید پروفیل آلومینیوم لازم است به نکاتی توجه کنیم تا بتوانیم مناسب‌ترین محصول را با توجه به محل مورد استفاده و کاربرد مورد نیاز خود انتخاب کنیم. با توجه به کیفیت و نوع مورد استفاده نمودار قیمت پروفیل آلومینیوم متفاوت است.

انواع پروفیل آلومینیوم موجود در بازار کدامند؟

پروفیل آلومینیوم در بازار به سه صورت صنعتی، ساختمانی و اختصاصی (در و پنجره) عرضه می‌شود. دو نوع دیگری که از این پروفیل دربازار می‌توان یافت، فابریک (درجه۱) و نوع تبدیلی (ضایعاتی) است.

  • نوع صنعتی: سطح کیفی این نوع پروفیل در مقایسه با سایرین پایین‌تر است ولی ویژگی‌های گوناگونی برای استفاده در صنعت دارد. سیستم کابلی کانال، سینک حرارتی، تهویه مطبوع، قفسه‌های کابینت و مبلمان و ... از موارد استفاده است.
  • پروفیل آلومینیومی شیاردار برای ساخت انواع دستگاه‌ها و وسایل صنعتی، نوار نقاله و خط تولید کارخانه‌ها، میزهای کار و محفظه های سیستم‌های خنک‌کننده استفاده می‌شود.
  • نوع ساختمانی: پروفیلی با وزن اندک ولی خمش پیچشی بسیار بالا، موارد استفاده آن در قاب صفحات خورشیدی، سازه‌های پلتفرم‌های کاری و... است.
  • نوع اختصاصی: مورد قابل توجه درباره این نوع سطح مقطعی است که استفاده می‌شود. قاب های درها و پنجره ها و دیوار پرده ای از موارد استفاده می باشد.

ضخامت و اندازه ورقه‌های موجود در بازار چه قدر است؟

پروفیل آلومینیوم متعارف به شکل قوطی و با ضخامت ۳ تا ۱۰ میلی‌متر، ابعاد ۵ در ۵ الی ۱۲۰ در ۱۲۰ میلی‌متر مربع، طول‌های عرف ۳ و ۴ و ۶ متر و با آلیاژ ۶ و ۷ هزار در بازار یافت می‌شود.

شیوه ارسال پروفیل آلومینیومی چگونه است؟

پس از ثبت سفارش در فروشگاه‌های مربوط، با توجه به حجم، مقادیر و ابعاد خواسته شده تامین محصول آغاز می‌شود. اگر ابعاد سفارش داده شده متعارف نباشد، پروفیل‌ها برش داده شده و سپس به وسیله چرثقیل یا لیفتراگ از محل تولید یا نگهداری بارگیری می‌شوند و در نهایت برای مشتری ارسال می‌شوند.

استانداردهای پروفیل آلومینیوم

نکته دارای اهمیت درباره پروفیل‌های آلومینیومی، آلیاژ به کار رفته در آن‌هاست که بسته به نوع استفاده، متفاوت است. یعنی مجموعه گوناگونی از خواص مانند انعطاف‌پذیری، مستحکم بودن، عدم واکنش با هوا، کیفیت سطحی و... که مصرف‌کننده با توجه به آن‌ها محصول مناسب را انتخاب می‌کند. هر کدام از این ویژگی‌ها در گروه‌های مشخصی از خانواده فلز آلومینیوم پررنگ‌تر هستند. متدوال‌ترین نوع آلیاژ مورد استفاده ۶۰۶۳ می‌باشد که سختی آن بعد از فرآیند حرارتی و کیفیت سطحیش پس از تولید پروفیل آلومینیوم مناسب شده و به همین دلایل پرکاربرد است. رعایت استاندارد ساخت بر نرخ تمامی مقاطع آلومینیومی مثل: قیمت لوله آلومینیومی، تاثیرگذار است.

درجدول زیر عناصر سازنده این آلیاژ پرکاربرد، آورده شده است. آلیاژ دیگری از این محصول با مقادیر بالاتری از منگنز و آهن به نام ۶۰۶۱ وجود دارد که سختی و خوش تراشی آن مطلوب‌تر است، با وجود اینکه نوع فرآیند حرارتی هم تاثیر زیادی در سختی محصول دارد. افزایش آهن در این آلیاژ کیفیت سطح را کاهش داده و باعث پر خط و خش شدن آن می‌شود.

 

جدول عناصر آلیاژ آلومینیوم گرید 6063

کارخانه‌های تولیدکننده پروفیل آلومینیوم

برای خرید بهترین انواع پروفیل آلومینیوم لازم است کارخانه‌ها و برندهای مختلف این محصول را بشناسیم.

کارخانه تولید پروفیل ساوه و نیکان از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این محصول هستند که تولیدات آن‌ها شامل پروفیل‌های ساختمانی و صنعتی، لوله و... است. آلومینیوم آکپا، آلومینیوم پیمان، کوپال، رول نوین و صنایع آلومینیوم آبسکون نیز از برندهای مطرح در این حوزه می‌باشند؛ البته تولید آن منحصر به این کارخانه‌ها نبوده و در حال حاضر کارگاه‌های کوچک و بزرگ بسیاری در سراسر کشور مشغول تولید انواع مختلف پروفیل آلومینیوم با کیفیت‌های مختلف هستند.

سخن پایانی

پروفیل آلومینیوم که با روش‌های مختلف مستقیم و غیرمستقیم اکسترود می‌شود، با توجه به این نحوه ساخت و آلیاژ به کار رفته، دارای انواع مختلفی است که در معماری و ساخت و ساز و صنایع مختلف به طور گسترده استفاده می‌شود. این پروفیل در ابعاد و ضخامت‌های مختلف تولید شده و طول متعارف آن ۳ و ۴ و ۶ میلی‌متر است. نسبت به محصولات مشابه این پروفیل ویژگی‌های گسترده‌تری دارد و قیمت آن نیز مناسب‌تر است. برای خرید پروفیل آلومینیوم باید نوع و مکان استفاده را مشخص کرده و آلیاژ مناسبی مثل ۶۰۶۳ یا غیره انتخاب کنیم.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه ها

user
محمد رضا
19 خرداد 1400
پاسخ دهید
مشتکر از مقاله بسیار کاربردی تان.