آهن آنلاین
میلگرد چیست و انواع آن

میلگرد چیست و انواع آن

دوشنبه 10 امرداد 1401
زمان مطالعه: 15 دقیقه

میلگرد، به عنوان عنصر اصلی در صنعت ساختمان‌سازی شناخته می‌شود؛ شاید جالب به نظر برسد که اگر چه بتن‌ها به عنوان عامل استحکام در یک سازه شناخته شده‌اند، اما این آرماتور یا میلگردها هستند که در هنگام زلزله از ما محافظت می‌کنند. برای اولین بار در سال ۱۸۰۰ بود که جوزف لوئیس دریافت که افزودن میلگرد به بتن می‌تواند خواص کششی ضعیف آن را جبران کرده و در نهایت منجر به ایجاد سازه‌هایی شود که هم در برابر نیروهای کششی و هم در برابر نیروهای فشاری مقاومت بالایی داشته باشند. سال‌ها پس از این کشف و استفاده از میلگرد در ساخت سازه‌ها، سیستمی برای تولید استاندارد میلگردها ایجاد شد.

میلگرد یا آرماتور، یک مقطع فولادی طویل و تو پر استوانه‌ای شکل نام دارد که معمولا از فولاد یا کربن متوسط تولید می‌شود. کاربرد اصلی این فلز، مسلح کردن بتن در صنعت ساختمان‌سازی است. میلگردها در انواع مختلفی به­‌کار برده می‌شوند و هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای مخصوص به خود را دارند. در ادامه این مطلب به معرفی میلگرد و انواع آن خواهیم پرداخت.همان‌گونه که در این مقاله به آن اشاره خواهیم کرد بهتر است بدانید که میلگردها انواع مختلفی دارند که براساس معیارهای مختلف طبقه‌بندی می‌شوند. هر کدام از این میلگردها کاربرد مخصوص به خود را در صنایع دارند. بدین ترتیب، با توجه به پروژه مورد نظر خود می‌توانید بهترین نوع از این مقطع فولادی را انتخاب کنید تا از هزینه‌های اضافی جلوگیری به عمل آورید.

میلگرد باعث مقاوم شدن بتن در برابر نیروهای کششی و چرخشی شده و در زمان اعمال نیروهای کششی به بتن، مانع ترک خوردن و شکستن می‌شود. امروزه در تمام پروژه‌های ساخت و ساز از این نوع فولاد برای تقویت بتن استفاده می‌شود. این محصول از جنس فولاد ساخته شده و بر اساس ظاهر، نوع و سایز به انواع مختلفی تقسیم می‌شود.

آشنایی با میلگرد و انواع آن

بدون کشف و استفاده از میلگرد در صنعت ساختمان‌سازی، بشر نمی‌توانست به تکنولوژی ساخت آسمان‌خراش‌ها و برج‌های مرتفع دست یابد. به علت حجم زیاد استفاده از این محصول در صنعت ساخت و ساز، قیمت میلگرد در بازار به صورت مستقیم بر قیمت مسکن تاثیرگذار است. همان‌طور که گفته شد، از این محصول فولادی برای تامین مقاومت کششی بتن و در نتیجه مقاوم‌سازی ساختمان استفاده می‌شود. ضریب انبساط دمایی بتن و فولاد به یکدیگر نزدیک است. این وجه مشترک باعث می‌شود هنگام تغییرات دمایی، در ساختار بتن تنش‌های اضافی درونی ایجاد نشود و لغزشی بین فولاد و بتن صورت نگیرد.

 

مقاومت میلگرد
مقاومت میلگرد

 

استفاده از بتن آرمه یا مسلح در ساخت و ساز باعث ایمنی و طول عمر بیشتر سازه و همچنین آسیب کمتر به بنا هنگام زلزله می‌شود؛ بتن مسلح شده با میلگرد، علاوه بر شرایطی که ایجاد تنش کششی یا چرخشی می‌کنند، در شرایط نامساعدی مانند آتش‌سوزی نیز به خوبی عمل کرده و استحکام سازه را حفظ می‌کند. زیرا پوشش بتنی روی میلگردها با تحمل دمایی بالایی که دارد، از اثر مستقیم آتش‌سوزی بر میلگردها جلوگیری می‌کند.

تا جایی که مشاهده شده در آتش‌سوزی‌های با شدت متوسط،‌ سازه‌های بتن مسلح تنها دچار خسارت‌های سطحی شده و به مقاومت و ظرفیت باربری آن‌ها خللی وارد نمی‌شود. علاوه بر آن می‌توان گفت که عمده‌ترین کاربرد میلگرد، در صنعت ساختمان‌سازی است، اما این کاربرد تنها به ستون‌ها ختم نمی‌شود. بلکه تقریبا تمام قسمت‌های یک ساختمان از مزایای حضور میلگرد بهره‌مند می‌شوند. 

انواع میلگرد کدامند؟

امروزه میلگردهای موجود در بازار را مطابق با پارامترهای شکل ظاهری، جنس، استاندارد و کاربردی که دارند دسته‌بندی می‌کنند. هر کدام از این دسته‌بندی‌ها شاخه‌های متعددی را شامل می‌شوند که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

انواع میلگرد از لحاظ شکل ظاهری

میلگردها به لحاظ شکل ظاهری که مهم‌ترین فاکتور در شناخت آن‌ها به­‌شمار می‌رود، به دو نوع ساده و آجدار تقسیم‌بندی می‌شوند.

میلگرد ساده

میلگرد ساده برخلاف نوع آجدار، فاقد شیار بر روی سطح خود است. این محصول برای مواردی که نیازی به چسبندگی زیاد میلگرد در بتن نباشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. میلگرد ساده نسبت به آجدار دارای انعطاف‌پذیری بالاتری است که علت آن، عدم وجود آج در سطح آن است.

 

میلگرد ساده
میلگرد ساده

 

میلگرد آجدار

میلگرد آجدار دارای شیارهایی در سطح خود است که منجر به افزایش چسبندگی میلگرد به بتن می‌گردد. به همین خاطر، مقاومت سازه بتنی در برابر نیروهای کششی افزایش خواهد یافت. این آرماتور، پرکاربردترین نوع میلگرد در ساختمان‌سازی محسوب می‌شود. گفتنی است که آج‌­ها موجب افزایش سفتی میلگرد می‌شوند و به همین دلیل، میلگرد آجدار کمتر دچار تغییر شکل خواهد شد.

انواع میلگرد به لحاظ سایز

میلگردهای موجود در بازار، از نظر سایزبندی نیز با یکدیگر متفاوت هستند. هر یک از سایزهای میلگرد، دارای ضخامت ها و ابعاد مختلفی بوده و برای کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. سایزهای میلگرد در بازه ۸ الی ۳۲ میلی‌متری قرار می‌گیرند. انتخاب سایز و ابعاد میلگرد مناسب برای یک سازه بتنی، می­بایستی با توجه به عوامل گوناگونی از جمله نوع سازه، شرایط محیطی و بارهای وارد شده بر سازه صورت گیرد.

انواع میلگرد از نظر استاندارد

در ایران، میلگردها مطابق با استاندارد ملی ایران یعنی ISIRI تولید و روانه بازار می‌شوند. این استانداردها مشخصات فنی میلگرد را از لحاظ طول، قطر، مقاومت کششی و دیگر ویژگی‌ها تعیین می­کند. بر اساس استاندارد ISIRI میلگردها به چهار دسته اصلی که در زیر آورده شده، تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • میلگرد ساده یا نرم A1
  • میلگرد آجدار مارپیچ A2
  • میلگرد آجدار جناقی A3
  • میلگرد آجدار مرکب A4

میلگرد ساده، فاقد هرگونه شیار و آج است و مقاومت کششی ۲۴۰ نیوتن بر میلی‌متر مربع دارد. این میلگرد برای مواردی استفاده می‌گردد که نیازی به چسبندگی زیاد میلگرد به بتن نباشد.

میلگرد آجدار مارپیچ، دارای شیارهایی به شکل مارپیچ در سطح خود است. مقاومت کششی این میلگرد ۳۴۰ نیوتن بر میلی‌متر مربع خواهد بود. لازم به ذکر است که این محصول پرکاربردترین نوع میلگرد در صنعت ساختمان‌سازی به­‌حساب می­آید.

میلگرد آجدار جناقی دارای شیارهایی به شکل جناقی در سطح خود است. مقاومت کششی این میلگرد برابر با ۴۰۰ نیوتن بر میلی‌متر مربع است. این میلگرد مقاومت بالاتری در مقایسه با نوع آجدار مارپیچ دارد و برای مواردی استفاده می‌شود که نیاز به مقاومت کششی بالاتری باشد.

میلگرد آجدار مرکب دارای ترکیبی از آج های مارپیچ و جناقی در سطح خود است. مقاومت کششی این میلگرد ۵۰۰ نیوتن بر میلی‌متر مربع خواهد بود. این محصول برای مواردی استفاده می‌شود که به مقاومت کششی بسیار بالایی نیاز باشد.

انواع میلگرد از نظر حالت و جنس

میلگردها به لحاظ جنس و متریال موجود در آن‌ها در دو دسته فولاد کربنی و آلیاژی طراحی و ساخته می‌شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره می­کنیم.

میلگرد فولاد کربنی

میلگرد فولاد کربنی، از آلیاژ فولاد با کربن متوسط تولید می‌گردد. یکی از عناصر اصلی در فولاد، کربن است که خواص مکانیکی آن را افزایش می‌دهد. میلگرد فولاد کربنی، ارزان­ترین نوع میلگرد در بازار به­‌شمار می‌رود و برای مواردی استفاده می‌شود که نیازی به مقاومت بالا در برابر سایش و خوردگی نیست.

میلگرد آلیاژی

میلگرد آلیاژی از فولاد با آلیاژهای مختلف تولید می‌شود. آلیاژهای موجود در فولاد، منجر به بهبود خواص مکانیکی آن می‌شوند. میلگرد آلیاژی مقاومت بسیار بالایی در برابر سایش و خوردگی از خود نشان می‌دهد. این محصول برای مواردی استفاده می‌شود، که سازه در معرض رطوبت یا مواد شیمیایی قرار گرفته باشد. لازم به ذکر است که میلگردهای آلیاژی بر اساس نوع آلیاژ موجود در آن‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • میلگرد کروم دار
  • میلگرد نیکل دار
  • میلگرد منگنز دار
  • میلگرد مولیبدن دار
  • میلگرد تنگستن دار

انواع میلگرد از نظر مقاومت

انواعی از میلگرد در بازار آهن آلات وجود دارند که از نظر میزان استحکام و مقاومت دسته‌بندی می‌شوند. در ادامه به معرفی این میلگردها خواهیم پرداخت.

میلگرد اروپایی

این میلگردها معمولا از جنس منگنز ساخته می‌شوند و مهم‌ترین ویژگی آن‌ها، قابلیت خم شوندگی است. این محصولات جهت استفاده در مناطقی که مستعد شرایط آب و هوایی بد مانند زلزله، طوفان یا گردباد هستند مناسب نیست. اما با این حال می‌توانند مقرون به‌صرفه باشند.

 

میلگرد اروپایی
میلگرد اروپایی

 

میلگرد کربنی

این میلگرد که به میلگرد سیاه هم شناخته می‌شود، برای شرایط آب و هوایی مرطوب گزینه مناسبی به‌­شمار می‌رود.

میلگرد پوششی اپوکسی

این میلگرد از قیمت بالاتری برخوردار است و در مناطقی که با آب و نمک سر و کار داشته یا در معرض خطر خوردگی است، کاربرد خواهد داشت.

میلگرد گالوانیزه

این میلگرد نسبت به میلگرد کربنی مقاومت خیلی بیشتری در برابر خوردگی دارد و به همین دلیل هم قیمت آن بالا است.

میلگرد کامپوزیتی

میلگرد کامپوزیتی به میلگردی گفته می‌شود که از پلیمرها و الیاف خاصی مانند کربن، شیشه و بازالت تولید شده است. وزن کم، مقاومت در برابر خوردگی و صرفه اقتصادی از مزایای این میلگرد به‌­شمار می‌رود.

میلگرد ضد زنگ

میلگرد فولادی ضد زنگ هم به نوعی گران­ترین میلگرد در بازار ایران محسوب می‌شود و مقاومت خیلی زیادی در برابر خوردگی دارد.

انواع میلگرد تولید شده در بازار

میلگردهای تولید شده در بازار دارای انواع و اقسام متعددی هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

میلگرد تقویتی

میلگرد تقویتی یکی از پرکاربردترین مقاطع در ساختمان‌سازی است. مقاومت کششی این محصول بسیار بالا بوده و تا ۱۸۰ درجه قابلیت خم شدن را دارد.

میلگرد نرمال

این میلگرد با طولی کمتر از ۱۲ متر است که در پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده سازندگان قرار می‌گیرد. این میلگرد در گریدها و ابعاد مختلفی در بازار عرضه می‌شود.

میلگرد بستر

میلگرد بستر، یک جفت مفتول طولی است که مفتول های عرضی به-صورت نردبانی یا خرپایی به روش جوش مقاومتی به آن اتصال یافته است. این میلگرد به دو شکل افقی با عمودی در سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میلگرد حرارتی

این میلگرد موجب جلوگیری از تنش‌ها و مشکلات ناشی از تجمع و حرارت بتن می‌شود. میلگردهای حرارتی، به­صورت عمود بر جهت تیرها و تیرچه‌ها یا به شکل شبکه‌ای در زمان ساخت سقف تیرچه بلوک، تیرچه‌های کامپوزیت و غیره اجرا می‌گردند. میلگرد حرارتی کاربردهای فراوانی دارد که شما می‌توانید جهت آشنایی بیشتر با این میلگرد، مقاله مربوط به میلگرد حرارتی را مطالعه فرمایید.

میلگرد دورپیچ

میلگرد دورپیچ، نوعی آرماتور است که جهت تحمل پیچشی در یک قطعه یا سازه استفاده می‌گردد. این نوع میلگرد ممکن است به­صورت خاموت قائم بسته، دور پیچ یا آرماتورهای طولی طراحی شده باشد که وظیفه آن استحکام مورد نیاز جهت مقابله با چندین پیچش در سازه‌ها یا قطعات مختلف خواهد بود.

میلگرد زیگزاگ

میلگرد زیگزاگ که به آن تیرچه زیگزاگ هم گفته می‌شود، مجموعه‌ای پیش ساخته از سه میلگرد آجدار و یک میگرد ساده بوده که به شکل خرپا یه همدیگر متصل شده‌اند. از این میلگرد در سقف‌های بتنی و فولادی استفاده می‌گردد.

میلگرد ترانس

میلگرد ترانس یک محصول فولادی به‌­شمار می‌رود که با نام میلگرد ترانسمیسیون هم شناخته می‌شود. این محصول دارای طاهری شفاف و صیقلی و بدون آج است و مقاومت بیشتری نسبت به میلگردهای معمولی دارد.

میلگرد کلاهک دار یا سردار

این میلگرد، آرماتوری است که در یک یا دو سر آن صفحاتی متصل شده است. سایز صفحه به‌گونه‌ای انتخاب می‌گردد که به خوبی درون بتن مهار گردد.

 

میلگرد کلاهک دار یا سردار
میلگرد کلاهک دار یا سردار

 

میلگردها بر اساس ضخامت چه انواعی دارند؟

میلگرد را می‌توان بر اساس آنالیز شیمیایی و مکانیکی، استانداردهای مختلف، محل کاربرد آن در صنعت و ضخامت بیان کرد. در این بخش به بررسی دسته‌بندی انواع میلگرد بر اساس ضخامت آن‌ها می‌پردازیم و توجه به این نکته لازم است که نرخ این محصول در برندهای مختلف، مثلا قیمت میلگرد ذوب آهن، آناهیتا و … در هر سایز و ضخامتی، به صورت کیلویی محاسبه می‌شود.
میلگردها باتوجه به ضخامت به صورت کلاف یا بندیل بسته‌بندی می‌شوند. میلگردهای ساده با ضخامت ۵/۵ و ۶/۵ میلی‌متر به صورت توپی یا کلاف بسته‌بندی می‌شوند. سایز هشت و ۱۰ هم به صورت شاخه‌های ۱۲ متری و هم به صورت کلاف قابل بسته‌بندی هستند. میلگردهای با سایز بالای ۱۲ میلی‌متری نیز تنها به صورت شاخه‌‎های ۱۲ متری بندیل و حمل می‌شوند. به شاخه‌های زیر ۱۲ متری، میلگرد نرمال گفته می‌شود. با توجه به کاربرد، این نوع می‌تواند سایزهای مختلف و طولی بین ۱ تا ۱۱/۹ متر داشته باشد. این محصول در سایزهای پایین هشت، ۱۰ و ۱۲ برای ساخت انواع خاموت استفاده می‌شود و در سایزهای بالا ۲۰، ۲۲ و ۲۵ جهت ساخت بولت و تیرچه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع میلگرد به لحاظ کاربرد

میلگردهایی که تا کنون معرفی کردیم، پرفروش‌ترین و رایج‌ترین محصولات موجود در ایران و جهان بودند. اما افزون بر موارد گفته شده، میلگردهایی نیز وجود دارند که احتمالا تاکنون اطلاعات خیلی زیادی در مورد آن‌ها ندارید. این میلگردها را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

میلگرد خاموت

خاموت نوعی میلگرد فولادی است که به­صورت حلقه‌هایی بسته در اطراف میلگردهای طولی قرار گرفته می‌شود. این میلگردها به کمک دستگاه‌های مخصوص هم می‌شوند و به اشکال گوناگون مربعی، مستطیلی و دایره‌ای تولید می‌گردند. این میلگرد در سازه‌های بتنی نقش مهمی در افزایش مقاومت آن‌ها در برابر نیروهای برشی و پیچشی ایفا می‌کند.

میلگرد خرک

میلگرد خرک، نوعی محصول است که در ساخت فونداسیون‌ها به­کارگرفته می‌شود. این میلگرد به­صورت عمودی روی مش زیرین فونداسیون قرار می‌گیرد و هدف استفاده آن، مقاومت سازی سازه است.

میلگرد ادکا

میلگرد ادکا به آرماتوری گفته می‌شود که محل نصب و قرارگیری آن، مکان اتصال تیر سقف به تیرچه خواهد بود. این میلگرد جهت پر کردن فضای نشیمن تیرچه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پارامترهای محاسباتی مربوط به میلگرد

سه مشخصه محاسباتی مهم برای استفاده و نصب میلگرد وجود دارد که مقاومت تسلیم، اسپیسر میلگرد (همان فضاساز) و مقاومت کششی میلگرد را شامل می‌شود. مقاومت تسلیم یکی از عوامل تعیین‌کننده مقاومت میلگرد به هنگام استفاده است که در واقع میزان تنش اعمال شده بر میلگرد که با تغییر طول و بدون تغییر میزان نیروی وارده همراه است، می‌باشد. اسپیسر (spacer) یک قطعه کمکی است که عموما از جنس بتن، فلز، چوب یا پلاستیک ساخته می‌شود و با قرارگیری بین میلگرد و بتن یا بین میلگردها، وظیفه کنترل جابه‌جایی آرماتور و جلوگیری از تخریب آن را بر عهده دارد؛ پس جنسی که دارد برای استفاده حین بتن‌ریزی مهم است. مورد آخر یا همان حداکثر مقاومت و تست کششی میلگرد که تنش نیز گفته می‌شود، است چون اندازه آن، تقسیم حداکثر میزان بار یا نیروی وارده شده بر میزان سطح مقطع میلگرد را نشان می‌دهد. در ویدیوی زیر روند تست کشش میلگرد و نمودار تنش_کرنش به تفصیل توضیح داده شده:

 

 

 

انواع میلگرد
انواع میلگرد

 

شرایط صحیح نگهداری از میلگرد

رعایت کامل شرایط نگهداری صحیح میلگرد بسیار مهم است. زیرا میلگرد باید با همان خواص مکانیکی و شیمیایی استانداردی که تولید شده است، در بتن مورد استفاده قرار بگیرد؛ در غیر این صورت، شرایط نامناسب نگهداری می‌تواند به راحتی خواص آن‌ را تغییر دهد. در نتیجه بتن مسلح شده کارایی پیش‌بینی شده را نداشته و میزان تحمل بار ساختمان را دچار مشکل خواهد کرد. شناسایی میلگرد آجدار و گریدهای آن، کمک می‌کند تا بتوانید شرایط نگهداری آن‌ها را بیشتر بررسی و فراهم کنید.

میلگردهای فلزی رطوبت محیط را جذب کرده و اکسید می‌شوند. کمتر شدن قطر موثر نوع فولادی آن می‌تواند باعث کاهش مقاومت سازه‌ بتنی شود. بنابراین نیاز است میلگردها در محلی خشک و سرپوشیده و بدون رطوبت و خاک نگهداری شوند. همچنین لازم است قبل از مصرف، از طریق برس زدن و یا دیگر روش‌های مکانیکی، سطح فلز از آلودگی و اکسیدها پاک شود. این کار به ایجاد چسبندگی میان بتن و میلگرد کمک می‌کند.

جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت زمین به میلگرد، آن‌ها را در ارتفاع مناسبی از زمین قرار می‌دهند. آن‌هایی که در انبار نگهداری می‌شوند باید بر اساس قطر و طول، جداسازی شوند. این کار موجب تسریع در کارها می‌شود. همچنین قبل از بتن‌ریزی لازم است که با آب‌پاشی، دمای میلگردها را کاهش داد. استفاده از این محصولات تنها زمانی مجاز است که توسط آزمایش‌های دقیق، از استاندارد بودن خواص مکانیکی و شیمیایی آن‌ها اطمینان حاصل شود.

در انتها به برخی از نکات که به هنگام کار کردن با آرماتور باید مورد توجه قرار دهیم اشاره می نماییم:

  • بریدن میلگردها باید تا جایی که امکان آن وجود دارد با وسایل مکانیکی صورت گیرد. خم کردن باید با روش سرد صورت گیرد نباید از حرارت بیش از ۱۰۰ درجه سانتی گراد استفاده نمود.
  • سرعت خم کردن را باید متناسب با نوع فولاد و دمای محیط انتخاب گردد.
  • خم کردن در دمای کمتر از ۵- مجاز نیست.

چگونه می‌توانیم انواع میلگرد را تشخیص دهیم؟

امروزه روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری سایز میلگرد وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

شابلون میلگرد

به کمک شابلون میلگرد می‌توان اندازه آن را تخمین زد. مهندسان به کمک شابلون ها می‌توانند سایز میلگرد را مورد بررسی قرار دهند.

گچ اندازه گیری

حالت خاصی از شابلون که از جنس فولاد ضد زنگ است، معروف به گچ اندازه‌گیری بوده و بیشتر برای اندازه‌گیری میلگردهای آجدار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تشخیص سایز میلگرد با کولیس

کولیس یکی از ابزارآلات مهندسی است که کاربردهای فراوانی در زمینه‌های مختلف دارد. ابعاد محصول مورد نظر توسط کولیس با دقت بسیار بالایی اندازه‌گیری خواهد شد.

استفاده از ریسمان و آچار فرانسه

یکی از ابزارآلات موجود در پروژه‌های ساختمانی، ریسمان بنایی است. به کمک این ابزار هم می‌توان اندازه میلگردها را تشخیص داد. بدین صورت که ریسمان را دور میلگرد می‌پیچند و از طریق اندازه حاصل از آن، محیط میلگرد و در نهایت قطر میلگرد را اندازه‌گیری می‌کنند. همچنین به کمک آچار فرانسه مدرج هم می‌توان سایز میلگردها را کنترل نمود.

سخن پایانی

باتوجه به مطالب عنوان شده می‌بینیم، میلگرد محصول فولادی پرکاربردی است که عمده استفاده آن در صنعت ساختمان‌سازی است و برای ایجاد مقاومت کششی در ساختمان، استفاده از میلگردها ضروری است؛ در واقع می‌توان گفت که بتن در کنار میلگرد به استحکام مورد نظر می‌رسد. میلگرد بر اساس ظاهر و استانداردها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در این مقاله به بررسی هر نوع و کاربرد آن‌ها پرداخته شد.

سوالات متداول

میلگرد چیست؟

میلگرد، مقطعی فولادی است که در صنایع مختلف به خصوص ساختمان سازی کاربرد دارد و باعث استحکام بتن در سازه می شود.

انواع میلگرد بر چه اساس دسته بندی می شوند؟

میلگردها از نظر ظاهری به 3 نوع: ساده؛ آجدار و کلاف دسته بندی می شوند که در سایزهای مختلف تولید می شوند. همچنین از لحاظ ساختاری نیز انواع مختلفی دارند؛ استانداردهای تولید این مقطع نیز می تواند یکی از حالت های طبقه بندی این محصول باشد.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

سوالات متداول

میلگرد چیست؟

میلگرد، مقطعی فولادی است که در صنایع مختلف به خصوص ساختمان سازی کاربرد دارد و باعث استحکام بتن در سازه می شود.

انواع میلگرد بر چه اساس دسته بندی می شوند؟

میلگردها از نظر ظاهری به 3 نوع: ساده؛ آجدار و کلاف دسته بندی می شوند که در سایزهای مختلف تولید می شوند. همچنین از لحاظ ساختاری نیز انواع مختلفی دارند؛ استانداردهای تولید این مقطع نیز می تواند یکی از حالت های طبقه بندی این محصول باشد.

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.