آهن آنلاین
فرایند تولید لوله گالوانیزه

فرایند تولید لوله گالوانیزه

یک‌شنبه 27 امرداد 1398
زمان مطالعه: 2 دقیقه

فرایند تولید لوله گالوانیزه شبیه به روش تولید لوله‌های درزدار فولادی و آهنی است با این تفاوت که یک مرحله گالوانیزاسیون سرد یا گرم به فرایند اضافه خواهد شد. هرچند گالوانیزاسیون موجب افزایش قیمت لوله گالوانیزه می‌شود اما کاهش هزینه نگهداری در عوض باعث افزایش جذابیت اقتصادی آنها می‌شود. انواع لوله را در حالت کلی در ۲ دسته درزدار و بدون درز تقسیم بندی می‌کنند. لوله‌های درزدار معمولا بعد از خم کردن ورق سازنده و اتصال لبه‌های ورق به یکدیگر بوسیله روش‌های مختلف از جمله جوشکاری تولید می‌شود. لوله بدون درز روش تولید متفاوتی دارد که قصد پرداختن به آن را در این مطلب نداریم. لوله گالوانیزه یکی از انواع لوله درزدار به حساب می‎آید.

 

فرایند تولید لوله گالوانیزه شباهت زیادی به تولید لوله‌‌های فولادی دارد.

 

فرایند تولید لوله گالوانیزه چگونه است؟

روش تولید لوله گالوانیزه فولادی و آهنی تفاوت آنچنانی ندارد اما فرایند تولید در لوله گالوانیزه سرد و گرم کمی متفاوت است که در ادامه در مورد هر کدام صحبت خواهیم کرد.

در فرایند تولید لوله گالوانیزه، با توجه به محصول مورد نظر، ورق آهنی یا فولادی با توجه به ضخامت مورد انتظار و قطر لوله برش خورده و با عبور از غلتک‌ها خم خواهد شد و شکل اولیه لوله را به خود خواهد گرفت. بعد از آن لبه‌های ورق خم شده با جوشکاری به یکدیگر متصل می‌شوند تا یکپارچگی لوله حفظ شود. بعد از آن فرآیند گالوانیزاسیون (Galvanization) شروع می‌شود که به ۲ روش گرم و سرد انجام می‌شود.

روش تولید لوله گالوانیزه گرم بدین صورت است  لوله بعد از جوشکاری در وان پر از فلز روی مذاب قرار می‌گرد تا روکشی با ضخامت مناسب بر روی آن ایجاد شود.

فرآیند تولید لوله گالوانیزه سرد کمی متفاوت‌تر است و لوله در محلولی شامل یکی از نمک‌های فلز روی شناور می‌شود تا به‌وسیله فرایند الکترولیت روکش بر روی لوله ایجاد شود.  

تفاوت اصلی بین لوله های گالوانیزه گرم و سرد در طول عمر آنها است. دمای بالای فرایند گالوانیزاسیون موجب تشکیل لایه‌ای از روی با دوام بیشتری می‌گردد. زیرا در حالت سرد لایه به صورت فیزیکی بر روی سطح فولاد قرار می‌گیرد اما در حالت گرم که به HDP نیز معروف است، لایه روی طی یک عملیات شیمیایی تشکیل شده است.

 

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.