آهن آنلاین
فرایند تولید چهارپهلو

فرایند تولید چهارپهلو

یک‌شنبه 27 امرداد 1398
زمان مطالعه: 2 دقیقه

فرایند تولید چهارپهلو با توجه به انواع مختلف این محصول متفاوت است. چهارپهلوی نورد گرم، نورد سرد و ترانسی هر کدام روش تولید متفاوتی دارند که این تفاوت در نحوه تولید تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت و قیمت چهارپهلو خواهد داشت. این محصول به دلیل سطح مقطع ساده‌ای که دارد بسیار در صنایع مختلف محبوب است و استفاده از آن نیز روز به روز در حال افزایش است.

 

در فرایند تولید چهارپهلو، از شمش به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود.

فرایند تولید چهارپهلو چگونه است؟

چهار پهلو انواع مختلفی دارد که هر کدام با توجه به نوع کاربردی که دارند نیاز به خواص مکانیکی متفاوت‌تری دارند. برای ایجاد خصوصیات متفاوت در محصولات فلزی نیاز به روش‌های مختلفی وجود دارد. در ادامه فرایند تولید چهارپهلو نورد گرم، نورد سرد و ترانسی را به طور خلاصه شرح خواهیم داد و مزایای هر کدام را مشخص می‌کنیم.

فرایند تولید چهارپهلو نورد گرم

روش تولید چهارپهلو نورد گرم همانطور که از نامش مشخص است بر طبق عملیات نورد گرم پیش می‌رود. شمش وارد کوره می‌‍شود و بعد از رسیدن به دمای مشخص وارد قفسه‌های نورد شده و به تدریج با کاهش سطح مقطع و افزایش طول، محصول شکل سطح مقطع مورد نظر را به خود می‌گیرد.
بدلیل سیاه شدن در دمای بالا، چهارپهلو تولید شده از این روش معمولا کیفیت مناسبی ندارد و در مواردی کاربرد دارد که ظاهر محصول اهمیت چندانی نداشته باشد.

فرایند تولید چهارپهلو نورد سرد

تفاوت نورد سرد و نورد گرم در این است که شمش قبل از عملیات نورد، نیازی به ورود به کوره ندارد و مستقیماً وارد قفسه‌های نورد می‌شود تا به شکل نهایی درآید همین عامل باعث می‌شود کیفیت محصولات خروجی از این روش بسیار بالاتر از فرایند نورد گرم باشد. بعبارتی محصول تولیدی به روش نورد سرد دارای ساختار ریزدانه تر، سختی و استحکام تسلیم بالاتر است و در نبود اکسیداسیون (Oxidation) صافی سطح بهتری خواهد داشت.

فرایند تولید چهارپهلو ترانسی

نوع ترانسی چهار پهلو نسبت به انواع دیگر این پروفیل از دقت بالاتری برخوردار است چرا که در این نوع پس از نورد چندین مرحله سطح مانند تسمه ترانسی صیقلی و پرداخت داده می‌شود و از صافی سطح بالایی برخوردار است، بنابراین خروجی محصول دقیق‌تر خواهد شد.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.