آهن آنلاین
فرایند تولید هاش

فرایند تولید هاش

شنبه 26 امرداد 1398
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در این مقاله می خوانید:

فرایند تولید هاش شباهت بسیار زیادی به تیرآهن معمولی دارد ولی به دلیل مساوی بودن جان این نوع پروفیل با بال‌های آن، کمی در تنظیم غلطک‌های نورد تفاوت دارد. تیرآهن هاش یا بال پهن نقش بسیار مهمی در ساخت ابر سازه‌ها دارد به همین دلیل قیمت هاش همواره یکی از فاکتورهای مهم در تصمیم‌گیری از نظر طراحان است.

 

فرایند تولید هاش چگونه است؟

فرایند تولید هاش همانند نوع معمولی از طریق نورد گرم انجام می‌شود. انواع مختلف این تیرآهن با سایزهای مختلف نیز تفاوت آنچنان در مراحل تولید ایجاد نمی‌کنند و تغییرات با تنظیم‌های مختلف غلطک‌ها قابل اعمال خواهد بود.

مراحل انجام نورد گرم برای تولید تیرآهن هاش با ورود یک فرآورده میانی صنعت فولاد به نام بلوم (Bloom)  یا همان شمشه به داخل کوره شروع خواهد شد. سطح بلوم معمولا طولی کمتر از ۲۳۰ سانتی‌متر مربع دارد و همانطور که گفتیم به عنوان یک فرآورده میانی شناخته می‌شود و در اکثر مواقع در تولید محصولات دیگر استفاده می‌شود و به صورت جداگانه کابرد ندارد.

بعد از حرارت دیدن شمش‌ها در کوره و رسیدن تا دمای حدود ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد، شمشه‌ها با خروج از کوره به سمت قفسه‌های نورد هدایت خواهند شد تا با عبود از مراحل مختلف شکل مورد نظر را به خود بگیرند.

 

فرایند تولید هاش شباهت زیادی به تولید تیرآهن معمولی دارد. نمایی از خط تولید هاش

 

شمشه‌ها باید از ۳ مرحله ابتدایی، میانی و پایانی که هر کدام یک قفسه نورد نام دارند، عبور کنند و هر مرحله وظیفه خاصی در شکل دهی این پروفیل دارد. در مرحله ابتدایی غلطک‌ها وظیفه کاهش سطح مقطع و افزایش طول را دارند و محصول خروجی از این مرحله شباهت چندانی به تیرآهن هاش ندارد. مهمترین قسمت فرایند تولید هاش، مرحله میانی و پایانی نورد است که محصول اندک اندک شکل تیرآهن را به خود می‌گیرد و اماده برش در اندازه‌های مورد نظر می‌شود. بعد از برش در اندازه‌های مورد نظر، محصول آماده بارگیری و ارسال خواهد بود.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.