آهن آنلاین
ساب بلاست چیست و چه تفاوتی با سند بلاست دارد

ساب بلاست چیست و چه تفاوتی با سند بلاست دارد

شنبه 26 امرداد 1398
زمان مطالعه: 5 دقیقه

همه ما می­‌دانیم مقاطع ساخته شده از فولاد بر اثر گذشت زمان و قرار گرفتن در محیط مرطوب دچار خوردگی و یا زنگ زدگی سطحی می‌شوند، حال ممکن است شما مقاطعی را خریداری کرده باشید که بعد از گذشت مدتی دچار این مشکل شده باشند، مسئله اصلی اینجاست که آیا امکان استفاده مجدد از این مقاطع وجود دارد و یا باید به آن­ها به چشم قراضه نگاه کنیم؟

به طور کلی هدف اصلی از فرایند پاکسازی، از بین بردن تمام آلودگی­‌های سطحی برای آماده­سازی جهت انجام فرآیندهای دیگری مثل:

رنگ‌­آمیزی، پوشش دهی سطحی، پردازش‌­های مکانیکی و... می­‌باشد. از روش­‌های مورد استفاده و کاربردی، "سند بلاستینگ" و "شات بلاستینگ" می­‌باشد. با استفاده از هریک از این دو روش می­توان این سطوح آسیب دیده را تا حد مورد قبولی به کیفیت مورد نظر رساند.

در این مقاله سعی شده به توضیح این روش­‌ها و تفاوت­شان با یکدیگر ­پرداخته شود.

 

ساب بلاست چیست؟

به طور کلی ساب پاشی یا ساب بلاست عبارت است از پاشش ذرات ساینده تحت فشار روی سطح قطعات فولادی که روی همه انواع سطوح فلزی، چوبی و... نیز قابل اجراست. حال اگر این ذرات ساینده شن یا ماسه باشد، فرآیند سندبلاست نامیده می­‌شود. بنابراین سند بلاست زیرشاخه ای از ساب بلاست بوده که ذرات مورد استفاده در آن از جنس سیلیس یا همان شن و ماسه می‌باشند.

دلایل مختلفی برای سند بلاست وجود دارد که از جمله آن می­توان به موارد زیر اشاره کرد:
-از بین بردن زنگ زدگی سطحی

-از بین بردن پوشش رنگی

-زبر کردن سطوح جهت آماده سازی برای فرایند رنگ­‌آمیزی

-مات ­کاری و تمیزکاری

-ایجاد اشکال مختلف روی سطوح

 

سند بلاست چیست

 

درست است که عملیات بلاستینگ ما را به یاد ذرات شن و ماسه می­اندازد ولی در عمل ذرات مختلف دیگری به عنوان ماده ساینده جایگرین شن و ماسه شده اند. به طور مثال ذرات با جنس‌های فولادی، شیشه‌ای، آلومینیومی، سیلیسی و... که هریک اثر متفاوتی روی سطح مورد نظر دارند لذا تصمیم‌گیری درباره نوع ذرات مورد استفاده بسیار مهم بوده و تاثیر قابل توجهی در کیفیت نهایی دارد.

حال سوالی که می­‌توان مطرح کرد این است که دلیل جایگزینی این مواد مختلف با شن و ماسه چیست؟

اولین و مهم­ترین دلیل را می­توان مرتبط با خطرات تنفس این ماده در هنگام کار دانست که نهایتا باعث وارد شدن آسیب­‌های جدی به دستگاه تنفسی از جمله سرطان ریه خواهد شد. علاوه بر این رطوبت موجود در این ماده باعث بروز مشکلاتی در پخش کردن ذرات توسط هوای کمپرس شده می‌­شود. در نتیجه این مسائل مواد مختلف دیگری با پایه طبیعی و معدنی به جای شن و ماسه به کار گرفته می‌­شوند.

راه‌های انجام ساب بلاست

سند بلاست را می‌­توان به دو صورت مختلف انجام داد. انتخاب این هریک ازین دو روش بستگی به جنس سطح آسیب دیده دارد. این دو روش عبارتند از:

  1. سند بلاست با استفاده از فشار آب: معمولا برای پاک­سازی سطوح غیر فلزی مثل آجر و انواع کامپوزیت مورد استفاده قرار می‌­گیرد.
  2.    سند بلاست با استفاده از فشار هوا: برای سطوح فلزی معمولا بلاستینگ را توسط هوای فشرده شده انجام می­‌دهند و بدین صورت احتمال بروز هرگونه خوردگی سطحی توسط رطوبت کاهش یابد.

 

شات بلاست

یکی از انواع روش‌های ساب بلاست شات بلاست بوده که در این روش ساچمه­‌های فلزی به جای ذرات شن و ماسه با فشار به سطح پرتاب می­‌شوند و به این ترتیب باعث پاکسازی و یا رنگ­زدایی می­‌شوند. معمولا از شات بلاست برای پاکسازی و یا آماده سازی سطوح فلزی استفاده می‌­شود.

شات بلاست نیز به ۲ صورت انجام می‌شود:

  1. شات بلاست با استفاده از هوازنی: در این روش مثل سند بلاست، ساچمه­‌ها با استفاده از هوای فشرده به سطح پاشیده خواهد شد.
  2. شات بلاست توربینی: با استفاده از یک توربین دوار ساچمه‌­ها به سطح پرتاب خواهند شد.

 

ساچمه های فلزی مورد استفاده در شات بلاست

 

آیا تفاوتی بین سند بلاست و یا شات بلاست وجود دارد؟

از تفاوت بین این دو روش می‌­توان به جنس ذرات ساینده، ابزار و تجهیزات مورد نیاز و روش پرتاب ذرات اشاره کرد. علاوه بر این شاید این طور بتوان گفت که سندبلاست یک روش سریع و اقتصادی بوده و معمولا از آن برای ترمیم سطوح حساس­تر و یا پاکسازی سطحی استفاده می­‌شود. درواقع با فشار پایین هوا و استفاده از ذرات نرم­تر می‌­توان با ریسک پایین و بدون خسارات احتمالی به نتیجه دلخواه رسید. در مقابل شات بلاستینگ در مواردی به کار می­‌رود که نیاز به ترمیم عمقی­تری داشته باشیم. در نتیجه نیازمند زمان بیشتر و ابزار پیشرفته­تری برای انجام دقیق آن هستیم.

حال باتوجه به موارد ذکر شده شات بلاست بهتر است یا سند بلاست؟

در جواب این سوال باید گفت در واقع هیچ خوب و بدی در این مورد وجود ندارد. انتخاب مناسب­ترین روش به میزان آسیب وارد شده به سطح، میزان بودجه ی شما و جنس سطح آسیب دیده و همینطور ابعاد آن بستگی دارد. بنابراین اگر تصمیم دارید از بلاستینگ استفاده کنید بهتر است با یک متخصص مشاوره کنید.

 

امیدواریم از مطالب عنوان شده بهره لازم را برده باشید.

لطفا با نظرات خود ما را در بهبود خدمت‌رسانی یاری دهید.

 

نویسنده: غزال تاجدینی

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه ها

user
الهام امیری
07 شهریور 1398
پاسخ دهید
خیلی عالی
user
كيوان
08 شهریور 1398
پاسخ دهید
عالی