آهن آنلاین
فرایند تولید ضایعات

فرایند تولید ضایعات

چهارشنبه 23 امرداد 1398
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در این مقاله می خوانید:

فرایند تولید ضایعات می‌تواند در بخش‌های مختلف صورت گیرد. فولاد حجم تولید بالایی دارد و از نظر اقتصادی نیز تأمین آن به‌صرفه‌ است. قراضه حاصل شده از فولاد می‌تواند ماده اولیه مناسبی برای تولید محصولات فولادی جدید باشد. با افزایش روز افزون محصولات فولادی صنعت قراضه نیز گسترده‌تر شده است.

فرایند تولید ضایعات چگونه است؟

قراضه‌هایی که از صنایع فولاد تأمین می‌شوند در دو گروه داخلی و خارجی قرار می‌گیرند.

قراضه‌های داخلی از بخش تولید محصولات فولادی خارج نمی‌شوند، بنابراین به دلیل اینکه از چرخه صنعت خارج نمی‌شوند، در آمار قراضه‌های تولیدی ثبت نمی‌شوند.

 در این میان قراضه‌های خارجی در دو گروه جدید و قدیمی قرار دارند. قراضه‌های خارجی جدید توسط تهیه کنندگان نهایی محصولاتی مانند بدنه خودرو  تولید می‌شود و کیفیت آن‌ها مشخص است زیرا این قراضه‌ها شامل محصولات معیوب در کارخانه‌های تولیدی بوده و هیچ گونه آلودگی ندارند و به دلیل مشخص بودن ترکیبات شیمیایی آن‌ها کیفیت اولیه مناسبی دارند. فرایند تولید ضایعات جدید همچنین می‌تواند شامل تراشه و براده‌های حاصل شده از ماشین کاری، برش کاری و سورخ کاری باشد.

 

نمایی از ذوب ضایعات در مجتمع فولادی

 

اما قراضه‌های خارجی قدیمی، همان طور که از اسم آن‌ها مشخص است قراضه‌های فرسوده و قدیمی هستند، کارکرد آن‌ها تمام شده و دیگر قابلیت استفاده ندارند که از جمله آن‌ها می‌توان به اجزای ساختمانی، وسایل خانگی مانند فریزر و یخچال، قراضه خودرو ، پل‌ها، آهن آلات باقی مانده از خرابی‌های حاصل از سیل، زلزله و دیگر بلایای طبیعی، سدسازی، قطعه سازی، ریل راه آهن، کشتی‌ها، قطارها، بازسازی خطوط ریل راه آهن، صنایع نفت و پتروشیمی، دکل‌های انتقال نیرو، بسته‌بندی غذا و ضایعات اماکن عمومی اشاره کرد. قیمت ضایعات آهن خارجی قدیمی معمولا از انواع دیگر کمتر است و علت آن کیفیت پایین این نوع از قراضه‌ها است و به منظور استفاده مجدد به فرایندهای اصلاحی بیش‌تری نیاز دارند.

به طور کلی قراضه‌ها از سه منبع خانگی، عمومی و صنعتی تأمین می‌شوند.

توجه داشته باشید که ضایعات حاصل شده از هر یک از صنایع گفته شده قابلیت استفاده مجدد دارند، با  طبقه‌بندی و تفکیک آن‌ها و انجام عملیات بازیافت در سطح گسترده مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرند.

طبق بررسی‌های صورت گرفته فرایند تولید ضایعات به دو صورت داخلی و خارجی انجام می‌شود. اگر در این زمینه اطلاعاتی دارید از طریق کامنت با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.