آهن آنلاین
فرایند تولید کابل

فرایند تولید کابل

سه‌شنبه 17 آبان 1401
زمان مطالعه: 5 دقیقه

سیم‌ها و کابل‌ها از مهم‌ترین اجزای ارتباط دهنده بین اجزای یک پروژه هستند. سیم‌ها که به‌شکل‌های مفتولی، افشان و نیمه‌افشان موجود هستند انتقال‌دهنده جریان‌های الکتریکی بوده که در صنایع مختلف از قبیل ساختمان‌سازی، ارتباطات و مخابرات نقش بسیار پررنگی دارند.

کابل‌ها نیز مجموعه‌ای از سیم‌های بافته شده در کنار هم هستند که مانند آنها در صنایع الکتریکی و مخابراتی کاربرد فراوانی دارند.

فرایند تولید کابل برای انواع مختلف این محصول متفاوت است. شیوه تولید این محصولات، تاثیر مستقیمی بر کیفیتشان دارد و به طبع قیمت کابل با توجه به نحوه تولید آن متفاوت خواهد بود. 

فرض کنید کابل‌ها وجود نداشته باشند در این صورت چگونه وسایل الکتریکی روشن خواهند شد؟! بنابراین کابل‌ها از اجزای مهم در تمامی وسایل الکتریکی به شمار می‌آیند. شاید برای شما هم جالب باشد تا از چرخه تولید کابل اطلاع پیدا کنید. در این مطلب قصد داریم به بررسی مراحل تولید سیم و کابل بپردازیم.

 

فرایند تولید کابل برای انواع مختلف آن بسیار متفاوت است.

 

فرایند تولید کابل چگونه است؟

در فرایند تولید کابل، از مفتول‌های مسی ۸ میلی‌متری استفاده می‌شود، این مفتول‌ها که روی قرقره‌های بزرگی پیچیده شده‌اند  بر  روی سکوهای مخصوصی قرار می‌دهند. اولین مرحله در تولید کابل نازک کاری است، این مرحله با ورود قرقره‌های مفتول به داخل دستگاه‌های کشش آغاز می‌شود. کار اصلی این دستگاه‌ها انجام عملیات نورد است. مفتول‌های ۸ میلی‌متری با عبور از دستگاه کشش به مفتول‌های ۱٫۳۸ میلی‌متر تبدیل خواهند شد.

در مرحله بعد مفتول‌های نازک شده در دستگاهی به نام فاین جمع آوری می‌شوند، در نظر داشته باشید تعداد قرقره‌های جمع‌آوری شده باید به ۵۴ قرقره برسد. سپس آن‌ها در کوره به منظور آنیل شدن قرار می‌‌دهند. در مرحله بعد این مفتول‌ها توسط دستگاه بانچ به رشته‌های بانچ شده تبدیل می‌شوند. رشته‌هایی که در مرحله قبل بانچ شده بودن به عنوان ماده اولیه و اصلی به منظور تولید سیم و زیره کابل-سیم به کار برده می‌شوند.

اگر هدف تهیه سیم باشد، محصول تولید شده به منظور بسته بندی از طریق دستگاه اکسترودر به بخش مورد نیاز ارسال می‌شود. اما اگر هدف تولید زیره کابل باشد، آن‌ها را روی قرقره‌های مخصوصی قرار می‌دهند تا به مرحله روکش زنی یا اکسترودر کابل منتقل شوند.

 دستگاه‌های اکسترودر تعبیه شده در خط تولید به منظور روکش زنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه به منظور روکش زنی از زیره‌های استرندر شده گرانول روکش و پودر تالک (Talc powder) استفاده می‌کند. در نهایت محصول تولید شده به مرحله بسته‌بندی ارسال می‌گردد و در آن مرحله محصول را در نوع، شکل و متراژ درخواستی از جانب مشتری بسته‌بندی می‌کنند. توجه داشته باشید که سیم و کابل را می‌توان به دو شکل کلاف و قرقره تحویل مشتری داد.

خط تولید کابل

خطوط تولید سیم و کابل با توجه به میزان ظرفیت و نوع سیم و کابل تولیدی، می‌تواند متفاوت باشند. به‌عنوان مثال ظرفیت خطوط تولید این محصولات در کشور ما از ۱۲ متر در دقیقه تا ۴۰۰ متر در دقیقه، متغیر هستند. از مهم‌ترین دستگاه‌هایی که در خط تولید سیم‌ها وجود دارند می‌توان به دستگاه کشش راد، استرندر، اکسترودر و تابنده اشاره کرد. راه‌اندازی خط تولید می‌تواند از چند میلیارد تا چندصد میلیارد هزینه داشته‌باشد.

فرایند تولید انواع سیم و کابل

فرایند تولید سیم و کابل شامل مراحل زیر است:

  • نازک‌کاری
  •  آنیل‌کاری
  • بانچ (تاباندن رشته‌های مسی)
  • عایق‌کاری (تولید زیره کابلی یا سیم)
  • روکش‌زنی (اکسترودر کابل)
  •  بسته‌بندی

در مرحله نازک‌کاری، مفتول‌های مسی با ضخامت ۸ میلی‌متری توسط دستگاه‌های نازک‌کن راد و فاین در دو مرحله کشیده شده و به ضخامت‌های مختلف با توجه به سفارش مشتری (عموماً در ضخامت ۳۸/۱ میلی‌متری)، تبدیل می‌شوند. سپس این مفتول‌ها وارد کوره شده و آنیل می‌شوند.

 

کابل ها مدل های مختلفی دارند که هر کدام از آنها دارای کاربرد متفاوتی است

 

در مرحله بعدی، مفتول‌های مسی آنیل شده توسط دستگاه بانچ، تابانده شده و وارد دستگاه اکسترودر می‌شوند. در این دستگاه مواد نیمه‌هادی، PVC، XLPE‌ و HDPE به‌عنوان عایق به‌دور مفتول‌های تابیده شده، به صورت ماده‌ای مذاب اضافه گردیده و سپس از داخل آب‌سرد عبور داده می‌شوند.

در مرحله روکش‌زنی، دستگا‌های اکسترودر زیره‌های استرندراز جنس گرانول روکش و پودر تالک را جهت انجام روکش، استفاده می‌کنند. در مرحله آخر محصول تولیدی با توجه به سایز و نوع سیم یا کابل سفارش داده شده، بسته‌بندی و به‌صورت کلاف یا قرقره در اختیار مشتری قرار داده می‌شوند.

نحوه ساخت کابل برق

مراحل تولید کابل برق نیز همانند روش تولید سیم بوده و تمامی مراحل ذکر شده را طی می‌کند. کابل‌ها از به هم تابیده شده چند دسته سیم به دور هم تولید شده و سپس یک لایه به‌عنوان عایق (روکش) به دور آن‌ها اضافه می‌شود. کنترل مقاومت الکتریکی سیم هادی و روکش آن و همچنین میزان مقاومت در مقابل شرایط جوی مثل گرما و سرما، از مهم‌ترین شاخصه‌هایی است که باید در تولید کابل‌ها در نظر گرفته شده و دائماً آزمایش شود. برای آشنایی بیشتر با این نوع کابل می‌توانید به صفحه قیمت کابل مراجعه کنید. 

سخن پایانی

با توجه به کاربرد بالای سیم‌ها و کابل‌ها در صنایع مختلف ارتباطی در دنیای امروز، داشتن آگاهی و شناخت کافی از خصوصیات و انواع آن‌ها برای فعالین در زمینه‌های مرتبط، بسیار حائز اهمیت است. مجموعه آهن‌آنلاین با گردآوری اطلاعات و قیمت روز انواع کابل و سیم‌های موجود در بازار کشور، می‌تواند یک مرجع معتبر برای علاقمندان در این عرصه باشد.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.