آهن آنلاین
کاربرد چهار پهلو

کاربرد چهار پهلو

سه‌شنبه 15 امرداد 1398
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در این مقاله می خوانید:

کاربرد چهار پهلو در صنایع و سازه‌های مختلف را می‌توان مدیون سطح مقطع ساده این پروفیل دانست. انجام هرگونه عملیات تراشکاری و جوشکاری به دلیل سطح مقطع مربعی، بر روی این پروفیل بسیار آسان و البته قیمت چهار پهلو برای استفاده در قسمت‌‎‌های مختلف بسیار مناسب است، همین موضوعات کاربرد این پروفیل را در صنایع و بخش‌های مختلف بسیار گسترده کرده است.

چهار هلو مشابه بسیاری از پروفیل‌های دیگر، بیش‌ترین کاربرد را در صنعت ساختمان سازی دارد. با توجه به اندازه این مصالح، کاربرد آنها در ساختمان می‌تواند متفاوت باشد، به عنوان مثال از این مقاطع هم در ساخت حفاظ‌ها استفاده می‌شود و هم مصالح لازم برای سازه‌های تزئینی را فراهم می‌کنند.

 

کاربرد چهار پهلو به دلیل سطح مقطع مربعی شکلی که دارد در بخش‌های مختلف رایج است.

 

کاربرد چهار پهلو در صنایع مختلف

در ادامه کاربرد انواع چهار پهلو را در سایزهای مختلف، ر صنایع مختلف به خصوص صنعت ساختمان به اختصار بیان کنیم. چهارپهلوها معمولاً در سایزها ۵- ۶- ۸- ۹- ۱۰- ۱۲- ۱۴ و ۱۶ تولید می‌شوند و هر یک کابردهای ویژه خود را دارند.
کاربرد چهار پهلو ۵ و۶ در چند سال اخیر در قسمت‌های تزیینی ساختمان از جمله فرفورژه‌های سازه رو به افزایش است.
چهار پهلو در سایز ۸ و ۹ به دلیل مقاومت و استحکام بالاتر نسبت به سایز ۵-۶ خود برای ساخت انواع گل نرده‌های کوره‌ای مناسب است. اما توجه داشته باشید که مقاومت آن از سایزهای بالاتر کم‌تر است.
چهارپهلوی سایز ۱۰ معمولا برای عملیات آهنگری مورد استفاده قرار می‌گیرند و در ساخت درب و پنجره کاربرد فراوان دارند.
چهار پهلو ۱۲ به دلیل استقامت بالایی که دارد در سازه‌های حفاظتی کاربرد فراوانی دارد. سر نیزه‌های حفاظتی، درهای ساختمان و نرده‌ها بخش‌هایی از ساختمان هستند که در ساختشان از چهار پهلو استفاده می‌شود.
سایز ۱۴ و ۱۶ این پروفیل به دلیل استحکام بالایی که دارد برای تحمل بارهای بسیار سنگین مناسب است به همین دلیل در بخش‌هایی که نیاز به استقامت بالا دارند به کار گرفته می‌شود و همچنین در سازه‌های سفارشی نیز کاربرد بالایی دارد.
علاوه بر چهار پهلوهایی که در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، چهار پهلوهای ترانسی نیز وجود دارد که کاربردهای متفاوت‌تری دارند. اگر سایز این نوع از ۲*۲ تا ۱۰*۱۰ میلی‌متر باشد در صنایع مختلف کوچک تا تولید انواع قفل کاربرد دارند، اما سایزهای بزرگ‌تر معمولاً در تولید لوازمی با دقت و ظرافت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.