آهن آنلاین
کاربرد کابل

کاربرد کابل

سه‌شنبه 17 آبان 1401
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در این مقاله می خوانید:

کاربرد کابل، بر اساس وظیفه‌ای که در سیستم بر عهده دارد و محل استفاده از آن متنوع است. گستردگی استفاده از این محصولات باعث شده تنوع کابل‌های تولیدی به اندازه‌ای زیاد باشد که نتوان همه آنها را حتی در یک مقاله طولانی معرفی کرد و موارد استفاده از آنها را شرح داد. این گوناگونی در انواع کابل‌ها، به محصولات موجود در بازار محدود نمی‌شود و برای کاربردهای خاص صنعتی، کابل‌های سفارشی تولید می‌شوند. 
امروزه کاربرد عمده کابل‌ها در صنایع مختلف را شاید بتوان انتقال انرژی الکتریکی دانست، اما با این حال کاربرد کابل در بخش دیگر از جمله مخابرات را نمی‌توان نادیده گرفت. سعی خواهیم کرد در یک دسته بندی کلی استفاده مناسب از برخی از کابل‌های مهم را شرح دهیم.

 

امروزه کاربرد کابل در بخش‌های مختلف صنعت و زندگی به سرعت در حال رشد است.

 

کاربرد کابل در صنایع مختلف

کاربرد کابل فشار ضعیف از انتقال انرژی برای روشنایی لامپ‌های کوچک تا انتقال نیروی محرکه به موتور‌های الکتریکی گسترده است. برخی از این نوع کابل به طور اختصاصی برای کاربردهای صنعتی تولید می‌شوند. سفارشی سازی‌هایی از جمله مقاومت در برابر آتش در این نوع محصولات بسیار رایج است.
کاربرد عمده کابل فشار متوسط بیشتر مناطق شهری و صنعتی است که شاید تنوع بسیار زیادی نداشته باشد، اما حجم استفاده از آنها در این مناطق بسیار زیاد است. 
دسته آخر نیز کابل‌های فشار قوی هستند که کاربرد صنعتی دارند و به دلیل نقش مهمی که در دستگاه‌ها و سازه‌های مختلف بازی می‌کنند، هم برای تولید و هم برای نگهداری نیاز به تکنولوژی پیشرفته دارند. در مورد این دسته باید در نظر داشته باشید قیمت کابل عامل خوبی برای تصمیم‌گیری نیست و انتخاب در این زمینه نیاز به تخصص و تجربه مناسب دارد. 
تمام این کابل‌ها را می‌توان از طریق روش‌های مختلف، به منظور استفاده در شرایط متفاوت سفارشی سازی کرد. انتقال هوایی، زمینی و دریایی هرکدام کابل خاص با خصوصیات متفاوت را می‎طلبد و همین موضوع باعث گستردگی انواع این محصولات شده‌است. در بعضی از شرایط به دلیل مسائل ایمنی نیاز است کابل مورد استفاده ضد حریق باشد که برای این منظور از روکش‌های خاص استفاده می‌شود. در بسیاری از مواقع کابل باید قابلیت ارتجاعی داشته باشد که با استفاده از آلیاژ خاص در هادی و روکش سفارشی سازه شده، این نوع کابل‌ها تولید می‌شوند.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.