آهن آنلاین
کاربرد ورق سیاه

کاربرد ورق سیاه

شنبه 12 امرداد 1398
زمان مطالعه: 3 دقیقه

کاربرد ورق سیاه در صنایع مختلف بسیار گسترده است بطوریکه به عنوان ماده خام برای تولید بسیاری از محصولات صنعتی و حتی پروفیل‌های دیگر استفاده می‌شود. به همین دلیل است که بخش زیادی از فولاد تولیدی در کارخانه‌ها به صورت ورق از کارخانه خارج می‌شود.

ورق‌ها هر کدام آلیاژ و ضخامت متفاوتی دارند که هر کدام از آن‌ها خواص مکانیکی متفاوتی دارند و به همین دلیل هرکدام با توجه به خصوصیاتی که دارند، برای کاربردی خاص مناسب هستند و انتخاب ورق مناسب برای پروژه و سازه مورد نظرتان نیاز به تخصص و تجربه کافی در این زمینه می‌باشد.
ورق سیاه یا همان ورق نورد گرم نیز به دلیل خصوصیات مکانیکی خاصی که دارد، از محبوبیت بسیاری در صنایع مختلف برخوردار است و از محصولات پر تقاضا در بازار فولاد به حساب می‌آید. کاربرد ورق سیاه را در بخش‌های مختلف صنعت در ادامه شرح خواهیم داد.

کاربرد ورق سیاه در صنایع مختلف

ورق سیاه یا همان ورق نورد گرم کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد اما شاید بخش مهم آنها را تهیه مواد خام برای بسیاری از پروفیل‌های دیگر دانست. همچنین این ورق به طور گسترده در ساخت ماشین آلات و سازه‌های عظیم، تولید تانک و مخازن خاص استفاده می‌شود به مین دلیل قیمت ورق سیاه یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت ماشین آلات صنعتی است. صنعت ساختمان سازی، خودروسازی، کشتی سازی و بسیاری از صنایع عظیم دیگر محل مناسبی برای استفاده از این ورق هستند. در پروژه‌های عظیم مانند پتروشیمی و ساخت مخازن عظیم و در ساخت سازه‌هایی مانند اسکلت سازه‌های مختلف، سوله‌های عظیم و سازه‌های اینچنینی، کاربرد ورق سیاه بسیار گسترده‌ای دارد. 

 

اصلی‌ترین کاربرد ورق سیاه را می‌توان تهیه ماده اولیه برای تولید ماشین‌الات صنعتی، مخازن و پروفیف‌های دیگر دانست.

 

کاربرد وسیع ورق آهن سیاه

همان‌طور که گفته شد این محصول به عنوان کالای اولیه برای تولید قطعات صنعتی، ساختمانی و... استفاده می‌شود و با توجه به دو گرید معروف آن می‌توان گفت ورق سیاه و بررسی کیفی آن برای صنایع اهمیت زیادی دارد؛ صنایعی که از این محصول استفاده می‌کنند، شامل موارد زیر است:

  • مصالح ساختمانی مانند آبگرمکن، انواع پروفیل‌ها (بسته یا باز در حالت‌های ستونی، قوطی،فرانسوی، چهارچوب و...) و تیرآهن‌ها
  • تجهیزات کشاورزی
  • در صنعت خودرو برای برای ساخت رینگ چرخ و قطعات دیگر
  • صنعت کشتی‌سازی برای مخازن آن
  • تانکرسازی و مخازن و لوله‌های نفتی
  • صنایع فلزی سنگین
  • گاردریل و تجهیزات ترافیکی
  • ورق پانچ تسمه

همان‌گونه که در قسمت‌های بالا اشاره شد، برای صنایع سبکی مثل ساختمان و تولید پروفیل اصولا از گرید ST37 و برای تانکرسازی و صنایع سنگین از گرید ST52 به علت سختی مقاومت بیشتر استفاده می‌شود. هزینه کلی هر یک از این ورق‌ها به قیمت آهن کیلویی بستگی دارد و بر اساس آن جهت نوسانات قیمت این ورق‌ها تعیین می‌گردد. صاحبان این صنایع می‌توانند با کارخانه‌های تولید ورق سیاه در مقاله زیر بیشتر آشنا شوند

سخن پایانی

ورق سیاه در ضخامت و استاندارهای متفاوتی تولید می‌شود که البته هر کدام استفاده خاص خود را در صنعت دارند به همین دلیل هنگام انتخاب ورق مناسب ضخامت و استاندارد را باید به عنوان فاکتوری مهم در تصمیم گیری در نظر بگیرید.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.