آهن آنلاین
کاربرد نبشی

کاربرد نبشی

چهارشنبه 18 آبان 1401
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در این مقاله می خوانید:

کاربرد نبشی با تغییر ماده سازنده، قطر و نوع این مصالح متفاوت خواهد بود. انواع مختلف این پروفیل، هر کدام خصوصیات منحصر بفردی دارند که آنها را برای کاربرد خاص مناسب می‌کنند. فراموش نکنید نبشی‌ها امکان گالوانیزه شدن را نیز دارا هستند و همین موضوع باعث گسترده شدن کاربرد این پروفیل‌ها می‌شود.

نبشی‌ها در بسیاری از صنایع از جمله خودرو سازی و ساخت ماشین آلات صنعتی استفاده می‌شوند اما کاربرد اصلی آنها را می‌توان در صنعت ساختمان سازی دانست.  این پروفیل نقش اساسی در تقویت سازه‌ها بازی می‌کند ولی برای تحمل بارهای بسیار زیاد طراحی نشده‌است.

کاربرد نبشی در صنایع مختلف

تقویت بخش‌های مختلف را شاید بتوان مهمترین کاربرد نبشی در صنعت و ساختمان دانست. با اتصال نبشی توسط جوش یا پیچ و مهره به یک گوشه سازه، تحمل آن بخش در مقابل تنش و فشار وارده افزایش می‌یابد و طبیعتا باعث افزایش عمر سازه خواهد شد.

با اتصال عمودی یک نبشی به دیوار، به سادگی می‌توان یک تکیه‌گاه ایجاد کرد. همچنین از نبشی‌های آهنی در لوله‌ها و ثابت کردن اجزای هر بخش استفاده می‌شود.

برای ساخت یک چهارچوب مستحکم در ساخت سنگین‌ترین سازه‌ها مانند ماشین‌های صنعتی تا سازه‌های سبکی مانند تخت خواب، نبشی یک گزینه بسیار مناسب خواهد بود. در سازه‌های سبک قیمت نبشی تاثیر فراوانی در قیمت نهایی سازه خواهد داشت.

کاربرد انواع نبشی به صنعت محدود نمی‌شود و طراحان حتی در تزئینات نیز از این پروفیل استفاده می‌کنند. این مقطع در ساخت مبل، راهرو ساختمان‌ها، پیشخوان فروشگاه‌ها و قسمت‌های دیگر ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند و با کمی دقت آنها را در گوشه‌های مختلف سازه مشاهده خواهید کرد.

 

نبشی فلزی در تصویر نمایش داده شده است.

 

این محصول فولادی از مقاطع مهم در صنعت ساختمان به شمار می‌آید که دارای کاربردهای فراوانی است که در قسمت زیر چند نمونه‌ از کاربرد نبشی را آورده‌ایم:

  • در ساخت قاب‌ها و سازه‌های فلزی
  • برای اتصال تیرآهن به بیم‌های باربر، ستون‌ها به صفحات در عملیات فونداسیون در ساختمان‌سازی از نبشی‌هایی با سایز ۵۰ تا ۱۵۰ میلی‌متر استفاده می‌کنند.
  • برای برقراری اتصالات ساده از نبشی استفاده می‌نمایند. اتصال گیردار، اتصال نیم‌گیردار، اتصال نبشی جان از جمله اتصالات ساده به شمار می‌آیند.
  • برای بال بالایی تیرچه در سقف‌های کرمیت مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای همین آن را در داخل بتن پوششی قرار می‌دهند.

سخن پایانی

همانطور که بیان شد کاربرد مهم نبشی، اتصال بخش‌های مختلف سازه‌های فلزی است. به منظور افزایش استحکام نبشی مورد استفاده می‌توانید نوع قطورتر و سنگین‌تر آن را انتخاب کنید. نبشی ضد زنگ با مقاومت در برابر اسید‌ها و مواد خورنده، این پروفیل را برای استفاده در بسیاری از محیط‌های صنعتی مناسب می‌کند و دامنه کاربرد نبشی را گسترده‌تر می‌کند. گالوانیزاسیون نیز با هزینه مناسب، این مقطع را تبدیل به یک ضد زنگ مقاوم می‌کند تا این پروفیل در محیط‌های مطوب نیز کاربرد داشته باشد.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.