آهن آنلاین
تولید پروفیل سبک

تولید پروفیل سبک

چهارشنبه 05 تیر 1398
زمان مطالعه: 7 دقیقه

پروفیل سبک محصولی فولادی است که کاربرد فراوانی در صنعت ساختمان‌سازی دارد. اگر مقطعی با شکل ثابت، طول زیاد داشته باشد در اصطلاح انگلیسی به آن Profile گفته می‌شود. کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند مطمئنا اشکال مختلف این محصول فولادی را دیده‌اند، از کاربردهای فراوان آن اطلاع دارند و می‌دانند که پروفیل سبک و سنگین از مفاهیم رایج در این حوزه به شمار می‌آید.
مجموعه آهن آنلاین پروفیل سبک را در سایز، ضخامت و طول‌های مختلف در کارخانه و بنگاه ارائه و عرضه می‌کند؛ برای اطلاع از قیمت پروفیل سبک به لیست قیمت این محصول فولادی در سایت مراجعه فرمایید.

در این مطلب قصد داریم به شیوه تولید انواع پروفیل از جمله پروفیل مبلی بپردازیم:

 

تاریخچه تولید مقاطع تو خالی

در این بخش ابتدا تاریخچه‌ای از پروفیل را مورد بررسی قرار می‌دهیم و سپس به آماده‌سازی و روش‌های تولید آن، تفاوت‌های دو نوع سبک و سنگین و غیره می‌پردازیم.

مقطع‌های تو خالی از زمان گذشته مورد استفاده فراوان قرار می‌گرفتند و شناخته شده هستند. برای مثال در اسکاتلند پل قوسی وجود دارد که در سال ۱۸۹۰ ساخته شده است، در آن زمان مقاطع HSS وجود نداشتند؛ به همین خاطر در ساخت این پل از ورق‌های رولی که به یکدیگر پرچ شده‌اند، استفاده کردند.

اولین کارخانه‌ای که برای تولید مقاطع توخالی دایره‌ای تاسیس گردید، توسط برادران مانسمن ایجاد شد. روش تولیدی آن‌ها به این صورت بود که رول‌های ورق را به شکل اریب سوراخ و بدین ترتیب از آن‌ها برای تولید مقاطع استفاده می‌کردند. تاریخچه لوله‌های مانسمان که امروز شناخته شده هستند، به آن زمان بر می‌گردد. شخصی به اسم Pilger این فرآیند را بهبود داد و چند سال بعد همین مقاطع تو خالی، بدون درز جوش و ضخامت کم‌تری تولید شد. در ادامه این روند تکمیلی، شخصی به نام Whitehouse جوش این مقاطع را بهبود داد.

 

نمایی از خط تولید پروفیل سبک (مبلی) نمایی از خط تولید پروفیل سبک (مبلی)

با مرور زمان پیشرفت زیادی در صنعت جوشکاری ایجاد شد تا اینکه شخصی آمریکایی به نام Fretz روشی را پیشنهاد داد که در آن ورق‌هایی که برای تولید مقاطع استفاده می‌شد، بسیار راحت و بدون هیچ درزجوشی به یکدیگر جوش می‌خوردند؛ بدین صورت مقاطع بسیار راحت‌تر ساخته شد. ساخت این مقاطع دایره‌ای، مستطیلی و مربعی کم‌کم افزایش یافت تا اینکه با اختراع دستگاه مولر پیشرفت عظیمی در این صنعت رخ داد.

با گذر زمان در سال ۱۹۵۲ این مقاطع تو خالی مستطیلی توسط دو نفر توسعه یافت. این مقاطع نیز مانند مقاطع دایره‌ای تولید می‌شود، فقط در انتهای تولید توسط رول‌های مختلف شکل‌دهی خواهند شد. برای تولید پروفیل مبلی یا سبک ابتدا باید روی ورق فولادی فرآیند نورد سرد صورت گیرد، سپس این ورق را به اشکال و ابعاد مختلفی در می‌آورند تا پروفیل مد‌‌نظر تولید شود.

پروفیل سبک از نورد سرد استیل به دست می‌آید که کاربردهای فراوانی در صنعت دارد؛ از جمله می‌توان به انعطاف‌پذیری فوق‌العاده، ضخامت دقیق، کیفیت بالا، قابلیت آبکاری بالا و تنوع در وزن اشاره کرد. البته این ویژگی‌ها به دلیل روش ساخت به خصوص و مواد اولیه به کار رفته در آن است.

آماده سازی مواد اولیه برای تولید پروفیل سبک

به طور مختصر مراحل آماده سازی ورق به منظور تولید پروفیل را با هم مورد بررسی قرار می‌دهیم.

برای تولید این نوع از پروفیل و سایر پروفیل‌های تولیدی موجود در بازار نیاز به مواد اولیه است. در گذشته به دلیل عدم وجود امکانات کافی از کشورهایی مانند ژاپن مواد اولیه را تامین می‌کردند. اما اکنون با وجود کارخانه فولاد مبارکه دیگر نیازی به تامین تمام مواد اولیه از کشورهای اروپایی نیست؛ بلکه تامین‌کننده اصلی مواد اولیه، کارخانه فولاد مبارکه است و فقط گاهی برخی مواد اولیه جزئی از طریق دیگر کشورها تامین می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید ماده اولیه مورد نیاز ورق فولادی است؛ ورق مورد استفاده برای تولید پروفیل باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد. قبل از تولید پروفیل این ویژگی‌ها را مد‌نظر قرار می‌دهند تا بعدها هیچ مشکلی برای هیچ یک از طرفین ایجاد نشود چه فروشنده و چه خریدار!

ورق‌هایی که به کارخانه‌ها ارسال می‌شود با کمک دستگاه برش بریده خواهند شد. توجه داشته باشید که دستگاه‌هایی که به منظور برش ورق‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند به دو صورت نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک وجود دارد. ورق‌ها را روی کلاف‌گیر قرار می‌دهند، با قرارگیری سر ورق‌‌ها زیر غلتک‌ها، ورق‌ها کاملا تخت و صاف می‌شوند. در مرحله بعد به وسیله غلتک‌های تغذیه این ورق‌ها به طرف دو شافت اصلی حرکت می‌کنند، سپس برشکاری صورت می‌گیرد. حال ورق‌ها برش داده شده و به سمت خط تولید انتقال می‌یابند.

 

چه تفاوت‌هایی در تولید پروفیل سبک و سنگین وجود دارد؟

پروفیل سبک و سنگین از جنبه‌های مختلف تفاوت‌های قابل ملاحظه ای دارند؛ به طور مثال:

  • جنس ورق: پروفیل سبک از ورق روغنی مانند گالوانیزه با روش نورد سرد ساخته می‌شود؛ درحالی که پروفیل سنگین با استفاده از ورق سیاه به روش نورد گرم.
  • اندازه: ضخامت سبک کمتر از ۱٫۵ میلی‌متر است درحالی که سنگین بیشتر از آن است.
  • خواص مکانیکی: نوع سنگین دارای خواص برجسته جوش‌پذیری، سختی سطحی، استحکام خمشی و پیچشی پایین و مقاومت فشاری بالا است و در نوع سبک خواصی مانند کیفیت سطحی بالا، آبکاری و شکل‌پذیری خوب، بیشتر نمایان است.
  • کاربرد: باتوجه به اینکه نام دیگر پروفیل سبک همان‌طور که اشاره شده، مبلی و پروفیل سنگین به پروفیل صنعتی و ساختمانی معروف است و با توجه به خواص و تولید آن‌ها می‌توان این اظهارنظر را داشت که دسته سبک برای صنایع مبل‌سازی، دوچرخه‌سازی، خودروسازی و... مناسب و دسته سنگین بیشتر برای شاسی خوروسازی، ستون ساختمان و دستگاه‌های صنعتی بهتر است.
  • قیمت: ارزش پروفیل در دو نوع سبک و سنگین به دو پارامتر واحد اندازه و وزن وابسته است به این صورت که هرچه ضخامت کمتر و طول بیشتر، قیمت بیشتر و هرچه وزن بیشتر نیز قیمت افزایش می‌یابد پس نمی‌توان ازنظر قیمتی مقایسه شفافی برای این دو کالا داشت.

 

 

پروفیل سبک به چند روش تولید می‌شود؟

تولید پروفیل سبک نیز مانند روش‌های کلی پروفیل به دو شیوه مستقیم و غیرمستقیم انجام می‎شود. در روش مستقیم ابتدا با عبور دادن ورق از قالب شکل می‌گیرد و سپس با سیستم با فرکانس قابل تنظیم لبه‌های ورق جوش داده می‌شوند و با انتقال ورق‌های جوش داده شده به بخش سایزدهی پروفیل مورد نظر، شکل خاص مدنظر خود را می‌گیرند. بعد از بسته‌بندی شدن پروفیل‌های تولیدی تاییدیه کنترل کیفی و کارت مشخصات روی این محصولات فولادی نصب می‌شود. این روش انحنای سطحی و دقت ابعادی بالاتری دارد و در مقایسه با سایر روش‌ها از کیفیت بالاتری برخوردار است. در روش غیرمستقیم، به کمک روش‌های شکل دهی به کمک شعاع ورق، لبه‌ای و مرکزی ورق به لوله تبدیل می‌شود. سپس لوله را به شکل مورد نیاز تبدیل می‌کنند، با تعویض قالب می‌توان پروفیل مورد نیاز را تولید کرد (بخش سایزینگ) دقت اضلاع و انحنای سطحی این روش در مقایسه با روش مستقیم بسیار کم‌تر است.

 

ویژگی‌های پروفیل سبک

همان‌طور که اشاره شد پروفیل سبک از نورد سرد استیل به دست می‌آید و علت فرم‌پذیری و استحکام پایین آن نسبت به سایر پروفیل‌ها نیز همین است، استیل ابتدا در دمای اتاق شکل می‌گیرد و سپس کار سرد روی‌ آن انجام می‌شود که ریشه ویژگی‌های زیر به اینجا برمی‌گردد، البته این موضوع باعث کاربرد فراوان آن نیز در صنعت می‌شود.

  • انعطاف‌پذیری فوق‌العاده
  • ضخامت دقیق
  • کیفیت بالا
  • قابلیت آبکاری بالا
  • تنوع در وزن

 

جمع‌بندی

با توجه به ویژگی‌ها و مقایسه این کالا با سایر پروفیل‌ها برای کاربرد مدنظر خود، باید توجه داشت که علاوه بر خواص مکانیکی، اندازه‌ها و روش‌های تولید ذکر شده این محصول، عوامل خارجی مانند هزینه‌های نورد و قیمت آن، نرخ ارز دلار، هزینه‌های کارخانه تولیدی نیز در تعیین قیمت پروفیل سبک موثر است و خریدار بهتر است در این زمینه بررسی‌های لازم را داشته باشد.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه ها

user
محمد
19 آبان 1398
پاسخ دهید
مطلب جالبی بود من کلی در مورد تولید پروفیل سبک از این کطلب چیزی فهمیدم
پاسخ
user
خواهش میکنم. امیدوارم مفید باشه
user
علی
12 امرداد 1399
پاسخ دهید
من اگه بخوام پروفیل بخرم باید باکدوم قسمت تماس بگیرم