آهن آنلاین

جدول وزن نبشی

جدول وزن نبشی

وزن نبشی یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که قبل از خرید و بعد آن باید از آن اطلاع داشته باشید. قیمت نبشی را با توجه به وزن به کیلوگرم محاسبه می‌کنند. لازم به ذکر است که قبل از خرید، جدول وزن نبشی می‌تواند به شما کمک کند. به بیان ساده با استفاده از جدول وزن نبشی، می‌توانید از استاندارد بودن تولید آن اطمینان یابید؛ زیرا هرچقدر وزن نبشی که خریداری کرده‌اید به جدول نزدیک‌تر باشد، کیفیت آن بهتر و خصوصیات فیزیکی آن قابل پیش‌بینی‌تر است. به علت کاربرد بالای این محصول در صنایع و ساختمان‌سازی، اطلاع از وزن نبشی کمک می‌کند تا تحمل سازه و میزان هزینه های لازم را تخمین بزنید. در ادامه، روش ساده محاسبه وزن نبشی را بیشتر توضیح داده‌ایم.

 

جدول وزن نبشی
جدول وزن نبشی

 

جدول وزن نبشی

نبشی، از نظر شکل ظاهری در دو دسته بال مساوی و نامساوی قرار دارد. جدول وزن نبشی بال مساوی در زیر آورده شده است. با در اختیار داشتن طول بال، طول شاخه و ضخامت نبشی مورد نظر می‌توانید به سادگی وزن نبشی را محاسبه کنید. جدول وزن نبشی نامساوی به دلیل تنوع در ابعاد و اینکه اغلب به صورت سفارشی برش داده می‌شود، آورده نشده است.

دو مشخصه اصلی این محصول فولادی اندازه بال‌ و میزان ضخامت آن است که در نامگذاری و بدست آوردن وزن این محصول فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دو ضلع این پروفیل برهم عمود است و با حرف L در نقشه‌های ساختمانی نمایش داده می‌شود. مجموعه آهن آنلاین قیمت نبشی را در انواع و سایزهای مختلف ارائه و عرضه می‌کند. به منظور اطلاع از قیمت‌ها به لیست قیمت این محصول در سایت مراجعه فرمایید.

فرمول محاسبه وزن نبشی

محاسبه وزن نبشی به‌دلیل کاربرد زیاد این مقطع فولادی در ساختمان سازی و عمران، امری ضروری است. نبشی‌ها به دو صورت بال مساوی و نامساوی تولید شده و در بازار عرضه می‌شوند، در نقشه‌های ساختمانی پس از حرف L سایز بال‌ها درج می‌شود از طرفی فرمول محاسبه وزن آنها متفاوت است. با فرمول‌های زیر به راحتی می‌توان وزن انواع نبشی بال مساوی (مانند وزن نبشی ۴ که در بخش‌های دیگر به آن پرداختیم) و نامساوی را محاسبه کرد.

فرمول کلی محاسبه وزن نبشی با استفاده از جدول اشتال:

طول نبشی (بر حسب متر) × وزن یک متر نبشی بر اساس ابعاد از جدول اشتال= وزن نبشی

برای محاسبه وزن نبشی بال مساوی و بال نامساوی بدون اطلاع از جدول اشتال نبشی می توانید از فرمول های زیر استفاده کنید:

فرمول محاسبه وزن نبشی بال مساوی:

1000/ [چگالی فولاد * طول بال * 2 * ضخامت * طول شاخه]= وزن یک شاخه نبشی بال مساوی

فرمول محاسبه وزن نبشی بال نامساوی:

1000/ [چگالی فولاد * مجموع طول دوبال* ضخامت * طول شاخه]= وزن یک شاخه نبشی بال نامساوی

 

وزن نبشی با ضخامت 4

وزن نبشی با ضخامت 4 در شاخه 6 متری حدودا (Kg/m)10.68  و در شاخه 12 متری حدودا (Kg/m)16.32 است. معمولا در ابعاد 5*40*40 یا 4*40*40 در مجتمع های فولادی تولید می‌شوند؛ از آنجایی که قیمت این کالا وابستگی مستقیمی به وزن نبشی 4 دارد، خریداران در هنگام تهیه این مقطع به وزن توجه زیادی می کنند.

وزن نبشی با ضخامت 5

وزن نبشی 5 بسته به کارخانه تولیدی این محصول بین 20 تا 23 کیلوگرم است ، نبشی 5 از محصولات فولادی است که ابعاد آن 600*5*5 است؛ یعنی اندازه بال های این مقطع 5 سانتی متر و طول آن 6 متر است،. شما می توانید وزن دقیق این کالا را در جدول وزن نبشی مشاهده کنید. 

 

استفاده از جدول وزن نبشی، به تشخیص اصل یا تقلبی بودن این محصول کمک می کند.
نبشی با قیمت و جدول وزن

 

طبق نظر کارشناسان آهن آنلاین:

“نبشی، یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد در صنایع مختلف است و عامل وزن، بر قیمت نهایی این محصول فولادی اثرگذار است، به همین خاطر، اطلاع از وزن نبشی به خریداران کمک می کند تا برآورد قیمت مناسبی از هزینه های نهایی پروژه های خود داشته باشند. با کمک جدول وزن نبشی می توان به صورت سریع وزن هر سایز نبشی بال مساوی و بال نامساوی را به دست آورد. همچنین هنگام خرید این محصول می توانید با استفاده از جدول وزن نبشی، از اصل بودن نبشی خریداری شده، اطمینان حاصل نمایید.”

جدول وزن انواع نبشی بال مساوی و نامساوی

نبشی‌ها با توجه به ظاهر و نحوه تولید به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. از انواع آن می‌توان به نبشی بال مساوی و نبشی بال نامساوی اشاره کرد که در ادامه هر یک از انواع آن شرح داده شده است:

نبشی بال مساوی

نبشی‌ها 2 ضلع عمود بر هم دارند که نبشی‌های بال مساوی دارای بال‌ها یا اضلاع هم اندازه بوده و شکل ظاهری آن‌ها شبیه به حرف v انگلیسی است. اندازه نبشی با 3 عدد نمایش داده می‌شود که 2 عدد اول، اندازه بال‌ نبشی و عدد سوم، ضخامت نبشی را نشان می‌دهد. یکی از انواع رایج این نبشی، اسپیرال نام دارد که بال‌های آن مساوی است و با استفاده از روش پرسی یا فابریک تولید می‌شود.

نبشی بال نامساوی

در این نوع نبشی برخلاف نبشی بال مساوی، اندازه بال‌ها نامساوی بوده و طول یکی از آن‌ها بیشتر است. این نوع نبشی به حرف L انگلیسی شباهت دارد و برای نمایش ابعاد آن از 3 عدد استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال 1208010 یک نبشی با اندازه بال‌های 120، اندازه 80 برای بال‌های کوچک و ضخامت 10 را نشان می‌دهد.

استاندارد این نبشی به صورت ST44، ST52 و ST37 است. در جدول نبشی با بال نامساوی باید توجه داشته باشید که مقاومت و استحکام آن با وزن رابطه مستقیمی دارد. نبشی‌ها در اندازه و ابعاد مختلفی تولیدشده و به بازار عرضه می‌شوند.

معرفی عوامل تاثیرگذار وزن بر قیمت نبشی

عوامل بسیاری برقیمت نبشی تاثیر خواهند گذاشت، اما وزن و جنس نبشی را می‌توان از مهم‌ترین عوامل موثر دانست. به بیان ساده هرچقدر وزن نبشی بیشتر باشد، میزان فولاد، آلومینیوم و آهن موجود در آن بیشتر است و درنهایت قیمت بالاتری دارد.

اطلاع از وزن این مقطع فولادی برای خریداران این محصول بسیار اهمیت دارد؛ زیرا وزن بر قیمت نهایی نبشی اثر می گذارد. جدول وزن آهن آلات کمک می کند تا هنگام خرید این مقاطع فولادی برای پروژه ها، تصمیم گیری مناسبی داشته باشیم و بدانیم کدام برند، محصول موردنیاز را باکیفیت مناسب ارائه می دهد. در این مطلب به معرفی روش های محاسبه وزن این محصول با کمک جدول نبشی و فرمول محاسبه وزن نبشی اشاره کردیم. 

سوالات متداول

روش های محاسبه وزن نبشی کدامند؟

برای به دست آوردن وزن نبشی می توانید از جدول وزن نبشی، فرمول محاسبه وزن و ابزار آنلاین مجموعه آهن آنلاین استفاده کنید.

چرا به دست آوردن وزن نبشی اهمیت دارد؟

وزن نبشی، اصلی ترین عامل برای تعیین ارزش این محصول است، همچنین اگر وزن این کالا کمتر از مقدار مورد نظر در جدول وزن باشد، ممکن است تقلبی باشد و کیفیت لازم را نداشته باشد.