آهن آنلاین
راهنمای خرید تیرآهن

راهنمای خرید تیرآهن

سه‌شنبه 21 تیر 1401
زمان مطالعه: 11 دقیقه

راهنمای خرید تیرآهن پیش رو بدین منظور ارائه شده است تا شما را در خریدی موفق کمک کند. همواره در امر خرید نیاز به اطلاعات مناسبی در رابطه با محصول مورد نظر است، محصولات فولادی نیز از این امر مستثنی نیستند، بنابراین کارشناسان خبره آهن آنلاین با ارائه این مطلب سعی در کمک هر چه بیش‌تر به شما در امر خرید تیرآهن می‌باشند.

مقاطع طویل ساختمانی، از جمله کالاهای پر مصرف، در بازار کشورهای در حال توسعه هستند. راه یابی این کالاها به بازار خرید و فروش‌های آنلاین مسیرهای دستیابی همه افراد جامعه را در خرید این محصولات باز کرده است. بدین منظور کارشناسان آهن آنلاین با در اختیار قرار دادن قیمت تیرآهن همراه شما هستند.

راهنمای خرید تیرآهن

راهنمای خرید تیرآهن برای افرادی که قصد خرید این محصول را دارند، می تواند بسیار مفید باشد. به طور کلی تیرآهن نوعی فولاد است که از آن در صنایع ساخت‌وساز استفاده می‌شود. این فولاد در برابر خم‌شدگی بسیار مقاوم است به همین جهت برای ساخت ستون بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تیرآهن‌ها معمولا به صورت شاخه‌ای تولید می‌شوند و طول هر شاخه این محصول 6 و 12 متر است. اولید این محصول توسط کارخانه‌های مختلف آن هم با رعایت استانداردهای داخلی و همچنین بین‌المللی انجام می‌شود.

اساسا تیرآهن‌ها بخشی جدا ناشدنی در پروژه‌های ساختمانی به شمار می‌روند. به همین جهت از تنوع محصول زیادی برخوردارند که برای مثال می‌توان به: تیرآهن بال نیم پهن، تیرآهن هاش یا بال پهن، تیرآهن INP و تیرآهن لانه نبوری  اشاره کرد.

هرکدام از این انواع نام برده شده، دارای خصوصیات متفاوتی از یکدیگر هستند. به همین جهت شما می‌توانید بر اساس نیازتان نسبت به خرید هرکدام از انواع این محصول، اقدام کنید.

تیرآهن‌ها معمولا از دو بخش جان و بال تشکیل شده‌اند. جان همان پشت به پشت و بال همان لبه‌های تیرآهن را می‌گویند که هرکدام مقاومت خاص خود را دارند. برای مثال جان‌ها در برابر برش و بال‌ها در برابر خم‌شدگی مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهند.

اهمیت راهنمای خرید تیرآهن

شما برای آنکه بتوانید تیرآهن مناسب با نیاز و شغلتان را انتخاب کنید باید چند نکته را در نظر بگیرید. همان‌طور که می‌دانید این محصول دارای انواع گوناگونی است. در صورتی که اطلاع دقیق و درستی از آن‌ها نداشته باشید، ممکن است که در انتخاب نوع دلخواهتان دچار گمراهی و اشتباه شوید.

استفاده از یک راهنما، مرجع معتبر و یا یک کارشناس خبره در این زمینه می‌تواند به شما در انتخاب دقیق محصولتان کمک کند. از جمله نکاتی که برای خرید تیرآهن باید به آنها توجه کنید عبارت‌اند از:

شناسایی نیاز پروژه در مرحله اول می‌تواند به شما کمک کند. پس از آن باید به سراغ شناخت انواع تیرآهن‌ها و کاربرد هر کدام از آنها بروید. پس از طی دو مرحله قبلی باید به سراغ شناخت سایز تیرآهن‌ها بروید و درباره آنها تحقیق کنید. سپس در مرحله بعد باید به سراغ سایت‌هایی بروید که قیمت تیرآهن را به صورت آنلاین و روزانه اعلام می‌کنند.

همچنین شما باید از کیفیت محصول مورد نظرتان اطمینان کامل داشته باشید. تحقیق درباره برندهای تولیدکننده تیرآهن همواره می‌تواند به شما برای شناخت بهتر محصول کمک زیادی انجام دهد. شما باید کارخانه‌هایی را که محصول مورد نظر شما را تولید می‌کنند به خوبی بشناسید تا بتوانید محصولتان را از آن‌ها خریداری کنید.

نکاتی که قبل از خرید تیرآهن باید بدانید

برای یک خرید مناسب نیاز داریم تا در رابطه با جنبه‌های فنی و تخصصی آن کالا اطلاعات کافی داشته باشیم. در ادامه این مطلب سعی کرده‌ایم اطلاعاتی از جمله سایز، برند و محاسبه وزن تیرآهن در اختیار شما قرار دهیم. اگر مایل‌اید بیشتر با این محصول آشنا شوید می‌توانید به مقاله تیرآهن چیست و انواع آن مراجعه کنید. 

در مورد نام گذاری و سایز تیرآهن بیشتر بدانید

تیرآهن، یکی از مهم‌ترین اجزای اسکلت یک سازه فولادی یا یک ساختمان است. به هنگام خرید آن باید اطلاعات دقیقی از استاندارد‌ها، ابعاد، برند و درجه کیفی آن داشته باشید.

سایز تیرآهن با اندازه جان آن به سانتی‌متر مشخص می‌شود؛ به قسمت میانی تیرآهن که دو بال آن را به یکدیگر متصل می‌کند، جان می‌گویند. به عنوان مثال: تیرآهن ۱۲ دارای جانی به اندازه ۱۲ سانتی‌متر است.

تیرآهن‌های پر استفاده در سایزهای ۸ تا ۶۰ در بازار موجود هستند. طول هر شاخه تیرآهن ۱۲ متر است و جداول وزنی و اشتال، وزن هر شاخه را با توجه به سایز آن مشخص کرده‌ است.

تیرآهن‌های استاندارد به سه دسته IPE ،INP و IPB تقسیم‌بندی می‌شوند. در انواع IPE (استاندارد ایران و اروپا) ضخامت بال در آن‌ها ثابت است. این نوع تیرآهن که به شکل حرف آی لاتین است یکی از عمده‌ترین تولیدات کارخانه‌های داخلی است و از محبوبیت بالایی برخوردار است. 

مشخصه تیرآهن‌های دسته INP این است که با فاصله گرفتن از جان تیر، ضخامت بال‌ها کاهش می‌یابد. این نوع از تیرآهن‌ها عمدتاً تولید کارخانه‌های خارجی هستند.

برای آشنایی با پرمصرف‌ترین تیرآهن‌ها می‌توانید به مقاله پرکاربردترین سایزهای تیرآهن مراجعه کنید. 

 

خرید انواع تیرآهن
خرید انواع تیرآهن

 

برندهای موجود تیرآهن در بازار

کارخانه‌های ذوب آهن اصفهان، فایکو، آرین، کرمانشاه، ناب تبریز و ماهان در داخل کشور عمده تیرآهن‌های ایرانی را تولید می‌کنند. البته برند‌های ترک و روس نیز در بازار ایران موجود است.

اما با توجه به ویژگی‌های هر برند از جمله وزن و قیمت‌ تیرآهن مورد نظرتان، می‌توانید برای انتخابی دقیق با کارشناسان ما مشاوره کنید.

به عبارتی هر کارخانه محصولات متنوع با وزن‌های مشخصی را تولید می‌کند که نشانه تنوع بالای این محصول در بازار است و همین امر حساسیت و نیاز به دقت در خرید این محصول را افزایش می‌دهد.

وزن هر شاخه تیرآهن را چگونه محاسبه می‌کنند؟

ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای محاسبه وزن هر شاخه تیرآهن استفاده از جداول اشتال است که بر اساس اطلاعات هر تیرآهن وزن هر متر آن مشخص می‌گردد.

با توجه به تنوع انواع تیرآهن، همچنین شکل هندسی پیچیده سطح مقطع آن محاسبه وزن تیرآهن از طربق رابطه ریاضی کاری زمان بر است و بهتر است که از جداول اشتال برای این کار استفاده شود.

رنگ تیرآهن، نکته ای که برای خرید باید به آن توجه کرد!

توجه به رنگ این مقطع، می تواند در تشخیص کیفیت و اصل بودن آن کمک زیادی کند. یک تیرآهن باکیفیت باید رنگی معادل نوک مدادی تیره داشته باشد ولی از آنجایی که این محصول در مجاورت هوا اکسید می شود، لازم است تا با رنگ های ضدزنگ که معمولا نارنجی هستند، پوشانیده شوند تا کیفیت آن کاهش نیابد. پس در هنگام خرید می توانید بخشی از رنگ را بخراشید و رنگ واقعی این مقطع را مشاهده کنید. این موضوع درباره تیرآهن هاش نیز صادق است که شما می‌توانید برای آشنایی با خرید آن به مقاله راهنمای تیرآهن هاش مراجعه کنید. 

 

راهنمای خرید انواع سایز تیرآهن
راهنمای خرید انواع سایز تیرآهن

 

نکاتی که می تواند به خرید بهتر به شما کمک کند

راهنمای خرید تیرآهن از کارخانه

در این روش شما می‌توانید مستقیما از کارخانه و بدون واسطه خرید خود را انجام دهید. همچنین در نظر داشته باشید که برند تولیدکننده محصول مورد نظر شما در کدام شهر است و چه مدت زمانی طول می‌کشد تا به دست شما برسد. زیرا در این حالت شما باید هزینه حمل و نقل محصول را هم پرداخت کنید.

راهنمای خرید از آهن آنلاین

در این روش شما باید در ابتدا نسبت به استعلام قیمت تیرآهن مورد نظرتان با آن‌ها تماس بگیرید. پس از آن یک پیش فاکتور که شامل مشخصات محصول، قیمت، زمان بارگیری و تحویل است برای شما ارسال می‌شود. پس از پرداخت مبلغ پیش فاکتور و همچنین تابید مبلغ کرایه بار تا رسیدن به مقصد، محصول بارگیری و برای شما ارسال می‌شود.

 راهنمای خرید از بنگاه

چنانچه قصد خرید تیرآهن به صورت شاخه‌ای، بهتر است از طریق بنگاه اقدام کنید. در این حالت تاریخ تحویل محصول و چگونگی آن توسط شما به عنوان خریدار مشخص می‌شود.

راهنمای خرید تیرآهن از بورس

فروشنده اطلاعات محصول خود را برای سازمان بورس می‌فرستد. کارشناسان  آن‌ها بررسی و قیمت‌گذاری می‌کنند. پس از تابید، محصول را به خریدارانی که درخواست ثبت کرده بودند به فروش می‌رسد.

راهنمای خرید حجم بالا به روش اعتباری

شما برای خرید محصول خود می‌توانید از روش‌هایی همچون، ارائه ضمانت بانکی، خرید به صورت چک اقدام کنید. برخی از برندهای معتبر این امکان را برای مشتریان خود در نظر گرفته‌اند.

راهنمای خرید با حجم کم

در این حالت به دو صورت می‌توانید خرید کنید: از طریق بنگاه و یا از طریق شرکت‌های بازرگانی. زیرا کارخانه‌ها نمی‌توانند به صورت مستقیم و یا از طریق بورس بیش از 22 تا 25 تن محصول بفروشند.

چگونه از قیمت تیرآهن مطلع شویم؟

در این مقاله راهنمای خرید تیرآهن ارائه شده است تا شما را در امر خرید یاری کنیم. ابتدا با توجه به نیاز خود و ارزیابی آن مقدار کالای مورد نیاز خود را با ما مطرح کنید. تناژ درخواستی شما تاثیر مستقیمی در قیمت تمام شده سفارش شما خواهد داشت.

همچنین قیمت آهن آلات به عنوان یک کالای جهانی به صورت روزانه تغییر می‌کند که آهن آنلاین در این زمینه نیز همراه شماست. با مراجعه به سایت ما و یا با عضویت در کانال‌های ما در شبکه‌های اجتماعی از قیمت به روز محصولات آگاه شده و یا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

کالای خریداری شده چگونه به دست شما می‌ رسد؟

فروش تیرآهن به صورت شاخه‌ای است و امکان بسته بندی خاصی برای آن وجود ندارد. شاخه‌های تیرآهن عموماً ۱۲ متری بوده و بسته به سایزی که دارند،  وزن ۷۰ تا ۱۵۰۰ کیلوگرم دارند. بسته به میزان سفارش شما و ظرفیت بارگیری تیرآهن‌ها بارگیری شده و در محل مورد نظر شما تخلیه صورت می‌گیرد.

 

خرید تیرآهن به صورت شاخه‌ای
خرید تیرآهن به صورت شاخه‌ای

 

پس از خرید تیرآهن چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

شما باید پس از تحویل گرفتن بار، نکات زیر را بررسی کنید تا از صحت خرید خود آگاه شوید. از جمله این نکات عبارت‌اند از:

از سلامت کالا مطمئن شوید

بر اساس فاکتوری که نزد خود دارید، نوع محصول، وزن آن و همین‌طور برگه کنترل کیفی و باسکول را مورد بررسی قرار دهید تا از سلامت کالای خریداری شده اطمینان حاصل کنید.

بررسی پلاک بندیل

بندیل همان پلاکی است که اطلاعات محصول بر روی آن نوشته شده و بر روی محصول می‌چسبانند. شما باید پلاک بندیل را با مشخصات داخل فاکتور بررسی  و تطبیق دهید.

برگه کنترل کیفی

برگه آنالیز تیرآهن یا کنترل کیفی، برگه ای است که در آن مشخصات فنی محصول نوشته شده است و همچنین تایید کننده استاندارد محصول هم است. مشخصاتی همچون تست مقاومت، استحکام کششی و همچنین قابلیت جوش پذیری تماما در این برگه ثبت شده است.

تطبیق دادن وزن تیرآهن با برگه باسکول

همان‌طور که می‌دانید وزن دقیق محصول را در زمانی که می‌خواهند بارگیری کنند، داخل فاکتور نهایی می‌نویسند. زمانی که محصول به دست خریدار می‌رسد، همراه آن یک برگه باسکول هم است. پس به محض تحویل گرفتن بار وزن محصول داخل فاکتور را با برگه باسکول مطابقت دهید.

مشخصات ظاهری تیرآهن

یکی از راهنمای خرید تیرآن این است که برای جلوگیری از زنگ زدن تیرآهن به آن رنگ نارنجی می‌زنند. شما کافی است کمی رنگ آن را بخراشید تا رنگ واقعی را مشاهده کنید. دقت کنید اگر رنگ محصول زرد بود به آن معناست که لایه‌ای اکسید شده بر روی محصول وجود دارد. اگر این رنگ عمیق نبود به راحتی می‌شود آن را برطرف کرد و نیاز به نگرانی نیست.

نکات کلیدی در راهنمای خرید تیرآهن

مشخص‌کردن نوع تیرآهن و حجم خرید

برای این کار شما باید در ابتدا نوع تیرآهن مدنظرتان و همچنین مقداری که می‌خواهید از آن خریداری کنید را با برند تولیدکننده محصولتان در میان بگذارید. برند تولیدکننده پس از بررسی سفارش شما، نسبت به ثبت آن اقدام می‌کند و در نهایت محصول را به دست شما می‌رساند.

اعلام وزن به مشتری توسط فروشنده

در این مرحله، شما باید پس از سفارش خرید، وزن محصول خریداری شده را محاسبه کرده و با وزنی که توسط فروشنده به شما اعلام شده بود مقایسه کنید و در صورت هرگونه مغایرت با شرکت تولیدکننده تماس گرفته و اطلاع دهید. برای این کار علاوه بر بررسی فرمول‌های محاسباتی، می‌توانید از جدول اشتال تیرآهن استفاده کنید و اطلاعات دقیق تیرآهن مورد نظر خود شامل: نوع، سایز، وزن و سایر استانداردهای لازم را داشته باشید.

تابید مشتری و فروشنده

در این مرحله فروشنده و مشتری باید به آن سطح از اعتماد برسند تا بتوانند برای همکاری بیشتر با یکدیگر اقدام کنند. یکی از این راه‌ها ارسال مدارک برای یکدیگر است.

صدور پیش فاکتور و پرداخت مبلغ توسط مشتری

فروشنده برای اطمینان از بایت خرید شما، اقدام به چاپ پیش فاکتور می‌کند و آن را برای شما می‌فرستد. شما برای آن اعتماد طرف مقابل را جلب کنید باید مبلغ پیش فاکتور را پرداخت کنید و رسید آن را مجددا برای فروشنده ارسال کنید.  در سوی دیگر، فروشنده زمانی که رسید شما را دریافت کرد، اطمینان حاصل می‌کند که سفارش شما درست بوده است. پس محصول را برای شما ارسال می‌کند.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

سوالات متداول

تیرآهن‌های موجود در بازار چه سایزهایی دارند؟

کارخانه ذوب آهن اصفهان تیرآهن را در سایزهای ۱۲ الی ۳۰  به طور کامل تولید می‌کند. دیگر کارخانه‌های فعال در کشور، تیرآهن را در سایزهای ۱۲ تا ۲۴ تولید می‌کنند.

تفاوت تیرآهن ذوب آهن اصفهان و دیگر کارخانه‌ها در چیست؟

تیرآهن تولیدی ذوب آهن اصفهان با دقت بالایی از جداول اشتال تبعیت می‌کند و از نظر وزنی نیز از تیرآهن‌های متفرقه سنگین‌تر است.

ارسال تیرآهن از بنگاه و کارخانه چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارد؟

خرید کالا از بنگاه مشمول هزینه بنگاه داری به ازای هر کیلوگرم می‌شود. اما بارگیری از بنگاه می‌تواند یک روزه صورت پذیرد. این در حالی است که خرید از کارخانه ۲ الی ۷ روز کاری زمان بر است اما هزینه بنگاه داری به آن تعلق نمی‌گیرد. در صورت خرید از بنگاه، مشتری در مورد نحوه بارگیری تصمیم گیرنده است در حالی که به هنگام خرید از کارخانه نحوه و زمان بارگیری تماما به عهده کارخانه است.

تیرآهن ۶ متری هم در بازار موجود است؟

تیرآهن‌های موجود در بازار به صورت ۱۲ متری هستند اما بنا به درخواست مشتری این امکان وجود دارد که برای آن‌ها به صورت ۶ متری برش زده شود. در این حالت هزینه برش بر عهده مشتری است.

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه ها

user
صالحی
03 مهر 1398
پاسخ دهید
با تشکراز مطالب مفید شما.
user
سارا جم
03 شهریور 1400
پاسخ دهید
فقط تیرآهن ذوب آهن کار میکنید ؟
پاسخ
الهه تیموریان
الهه تیموریان
خیر، ما به جز تیرآهن ذوب آهن مابقی برندهای موجود در بازار همچون فایکو و اهواز و ... هم کار می‌کنیم .