آهن آنلاین
راهنمای خرید میلگرد

راهنمای خرید میلگرد

چهارشنبه 08 تیر 1401
زمان مطالعه: 14 دقیقه

میلگردها از جمله مصالح ساختمانی پرکاربردی هستند که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه با گسترش فناوری، روش‌های متفاوتی برای تولید میلگرد در کیفیت‌های مختلف وجود دارد. ازاین‌رو برای خرید میلگرد نیاز به اطلاعاتی است که بتوان بهترین نوع میلگرد را متناسب با کاربرد خود خریداری کرد.
با توجه به اهمیت خرید میلگرد، در این مقاله تصمیم گرفتیم در مورد راهنمای خرید میلگرد بحث کنیم. می‌توان گفت نکات خرید میلگرد مربوط به دو بخش قبل از خرید و زمان خرید تقسیم می‌شود. به این صورت که اگر شما قصد خرید میلگرد برای پروژه ساختمانی خود را دارید، در قدم اول باید قبل از خرید، در مورد انواع میلگرد و کاربردهای آن اطلاعات به دست آورید.
بررسی برندهای مختلف و کیفیت محصول آن‌ها در قدم بعدی قرار می‌گیرد. پس از انجام این مراحل می‌توانید به صورت حضوری یا آنلاین، اقدام به خرید کنید. برای آشنایی بیشتر با راهنمای خرید میلگرد پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.

راهنمای خرید میلگرد

میلگردها یکی از مهم‌ترین و پراستفاده ترین مصالح ساختمانی به‌­شمار می‌روند که در صنایع مختلفی استفاده می‌شوند. با توجه به توسعه تکنولوژی در عصر حاضر، روش‌های مختلفی جهت تولید و ساخت انواع میلگرد وجود دارد. بدین ترتیب، برای خرید این محصول نیاز به دانش و اطلاعات کافی خواهید داشت تا بتوانید بهترین نوع میلگرد را متناسب با نیاز خود خریداری نمایید.

خرید میلگرد از اهمیت بسیار بالایی برای مهندسان و سازندگان پروژه‌های ساختمانی و عمرانی برخودار است. لذا در این مطلب تصمیم گرفتیم تا راهنمای کامل خرید میلگرد را در اختیار شما قرار دهیم و در ادامه نیز نکات مهم در هنگام خرید این مقطع فولادی ارزشمند را مورد بررسی قرار دهیم.

پیش از خرید میلگرد چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

در بخش قبلی نکات مهمی را در خصوص راهنمای خرید میلگرد ارائه دادیم. اما بهتر است نکات مهم در حین خرید این محصول را هم در نظر بگیرید تا بتوانید خرید خود را با اطمینان بیشتری و متناسب با نیاز پروژه­تان انجام دهید. یکی از اصلی‌ترین نکات در زمان خرید میلگرد، آشنایی و شناخت کامل کافی نسبت به این مقطع فولادی است. از این رو، موارد ذکر شده در زیر می‌توانند در انتخاب میلگردی باکیفیت و مرغوب کمک زیادی به شما نمایند.

برند و کیفیت میلگرد

امروزه شرکت‌ها و کارخانه­های بسیاری در سرتاسر کشور اقدام به تهیه و ساخت انواع مقاطع فولادی از جمله میلگرد می‌کنند. در این میان، برخی از آن‌ها در فرآیند تولید میلگرد از شمش‌های فولادی با کیفیت بالاتری استفاده می­کنند و در نتیجه، محصول نهایی آنان از استحکام و مقاومت بالاتری برخوردار خواهد بود. بر همین اساس، شناخت برندهای معتبر در زمینه تولید میلگرد باکیفیت در عصر حاضر، یکی از مهم‌ترین نکات در حین خرید این محصول فولادی به­شمار می‌رود.

سبک و سنگین بودن میلگرد

میلگردهای تولید شده در ایران به‌طور کلی بر اساس نوع کاربردی که ارائه می‌دهند، به دو دسته سبک و سنگین تقسیم‌بندی می‌شوند. میلگرد سبک به محصولی گفته می‌شود که دارای وزن پایین‌تری نسبت به وزن استاندارد باشد. این میلگردها در مقایسه با میزان استاندارد، از کیفیت بالاتری برخوردار هستند.

در مقابل، میلگردهای سنگین نیز همان میلگردهای وزن استاندارد محسوب می‌شوند. از جمله مواردی که در زمان خرید میلگرد باید به آن توجه زیادی داشته باشید این است که این محصول را براساس کاربردی که ارائه می‌دهد، تهیه و خریداری نمایید.

استانداردهای میلگرد

انواع استاندارد میلگرد در ایران و جهان به اشکال گوناگونی عرضه می‌شوند. استاندارد میلگرد توسط آیین­نامه‌هایی که مورد تأیید واقع شده باشند، ابلاغ خواهد شد. رعایت استاندارد میلگرد جهت برخورداری از یک میلگرد باکیفیت و مقاوم اهمیت زیادی دارد. از جمله مهم‌ترین استانداردهای میلگرد جهان می‌توان به استاندارد ملی روسیه، بریتانیا و ایالات متحده اشاره کرد. میلگردها در ایران نیز با استاندارد میلگرد ایران، میلگرد آبا و میلگرد روسی تولید می‌شوند. لذا شناخت این استانداردها و توجه به آن‌ها در زمان خرید میلگرد ضرورت بسیاری دارد.

مسافت حمل و نقل

یکی از مواد بسیار مهم دیگری که در حین خرید میلگرد می­بایستی به آن توجه داشته باشید، در نظر گرفتن بعد مسافت و هزینه‌های مربوط به حمل و نقل و جابجایی این محصول خواهد بود. درواقع باید این‌گونه بگوییم که براساس نوع سفارش شما، هزینه قابل توجهی صرف جابجایی میلگرد از درب کارخانه به محل پروژه مورد نظر شما خواهد شد. در این خصوص بهتر است پیش از خرید محصول در مورد هزینه‌های جابجایی آن حتما با تامین‌­کننده مدنظر خود گفتگو کنید.

سایز میلگرد

یکی از اصطلاحات دیگری که در حین خرید میلگرد ممکن است با آن روبرو شوید، سایز میلگرد است. به طور کلی نامگذاری میلگردها به این صورت است که بعد از نام میلگرد، سایز آن بیان می‌شود. به عنوان مثال میلگرد 8، میلگرد 16، میلگرد 18 و… نمونه‌هایی از سایزهای مختلف میلگرد هستند. در واقع سایز میلگرد مربوط به قطر آن است که درکارخانه‌های تولیدکننده میلگرد کشور، امکان تولید از سایز 8 تا 40 میلی‌متر وجود دارد.
از نظر طولی نیز میلگردها به طور استاندارد در شاخه‌های 6 و 12 متری تولید می‌شوند. البته با توجه به نیاز مصرف‌کنندگان، میلگردهای با طول 3 تا 11.7 متر نیز در بازار موجود هستند که به میلگردهای نرمال معروف هستند.
با توجه به این‌که فروش انواع میلگرد بر اساس طول آن و به صورت شاخه‌ای انجام می‌شود، برای محاسبه‌ی هزینه‌ی آن نیاز به وزن میلگرد دارید. اطلاعات مربوط به محاسبه‌ی وزن میلگرد نیز در همه‌ی کارخانه‌ها وجود دارد که در صورت خرید، وزن میلگرد در اختیار خریدار قرار خواهد گرفت.

 

میلگرد
میلگرد

 

 

در زمان انتخاب میلگرد چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

از جمله موارد مهم دیگری که در راهنمای خرید میلگرد توجه زیادی به آن خواهد شد، نکات مربوط به زمان خرید این مقطع فولادی است. در زمان خرید میلگرد، لازم است موارد زیادی را رعایت کنید که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

صحت از اصل بودن کالا با بررسی علائم اختصاری

کارخانه­های تولید کننده میلگرد بر روی هر کدام از محصولات خود، علامت اختصاری و مشخصات خاص آن را حک می‌کنند تا راهی برای اصل بودن کالا باشد. لذا در زمان انتخاب میلگرد مورد نظر خود باید علائم اختصاری حک شده بر روی آن را به دقت مورد بررسی قرار دهید یا از افراد متخصص در این زمینه کمک بخواهید.

توجه به تطابق بررسی اطلاعات فاکتور و محصول دریافتی

چنانچه انواع میلگرد مورد نیاز خود را از تولیدکنندگان و فروشندگان اصلی این مقطع فولادی خریداری کرده‌اید، تا حد امکان می‌توانید نسبت به اصالت و کیفیت محصول خریداری شده اطمینان حاصل فرمایید. اما با این وجود توصیه می‌کنیم که بهتر است پیش از تحویل کالا، همواره لیبل روی میلگرد را با اطلاعات موجود در فاکتور آن تطابق دهید تا دچار ضرر و زیان مالی نشوید.

نگهداری و انبار کردن میلگردها

میلگردها باید به‌گونه‌ای انبار شوند که از سطح زمین حداقل ۱۵ سانتی‌متر فاصله داشته باشند. نشستن گرد و خاک بر روی میلگرد موجب خوردگی محصول خواهد شد. از این رو، نگهداری اصولی و درست میلگرد در انبار دارای اهمیت زیادی برای سازندگان است.

 

خرید میلگرد درب کارخانه
خرید میلگرد درب کارخانه

 

روش‌های تشخیص اصل و کپی بودن میلگردها در زمان خرید

همان‌گونه که پیش‌تر بیان شد، میلگرد در صنعت ساخت و ساز نقش کلیدی و مهمی را ایفا می‌کند. همین نقش حیاتی و پررنگ موجب شده است تا کارخانه‌های تولید کننده میلگرد روز به­روز در حال افزایش باشند. همچنین باید اضافه کنیم که به دلیل وجود سود بالا در این صنعت، افراد سودجو با عرضه میلگردهای تقلبی و قاچاق در بازار، پول‌های کلانی را به جیب می­زنند. به همین خاطر، مشتریان می­بایستی پیش از خرید میلگرد از اصالت محصول خود اطمینان کامل حاصل کنند. در ادامه با فاکتورهایی که میلگرد اصل و تقلبی را از یکدیگر متمایز می‌کنند، آشنا خواهیم شد.

وزن میلگرد

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که میتوان در خصوص اصل و کپی بودن میلگرد عنوان کرد، وزن آن است. پارامتر تاثیرگذار در وزن میلگرد، قطر و طول آن محسوب می­شودکه اغلب کارخانه‌های تولید کننده با ویژگی‌ها و سایز مشترک این محصول را تهیه و تولید می‌کنند. مرجع وزنی میلگرد استاندارد هم، جدول اشتال نام دارد. جالب است بدانید که میلگردهای تقلبی دارای اختلاف وزنی زیادی با این جدول هستند.

همان‌طور که گفته شد وزن میلگردهای شاخه‌ای همانند میلگردهای کلاف که به صورت کیلویی بیان می‌شود، نیست. درواقع برای محاسبه وزن میلگردهای شاخه‌ای می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد.

● روش اول: در این روش می‌توان با استفاده از جدول وزن که توسط کارخانه سازنده بر حسب هر متر یا هر شاخه اعلام شده است، وزن را به دست آورد.
● روش دوم: استفاده از جدول اشتال میلگرد برای محاسبه وزن استاندارد میلگرد روش مناسبی است.
● روش سوم: در این روش، ابتدا باید یک نمونه کوچک از فروشنده درخواست کنید؛ در مرحله‌ی بعد، وزن نمونه را بر حسب گرم، تقسیم بر طول نمونه بر حسب میلی‌متر کنید.

عدد به دست آمده، وزن یک متر از میلگرد، بر حسب کیلوگرم است.

پلاک بندیل یا پلاک شناسایی میلگرد

یکی از ابتدایی‌ترین راه‌ها برای تشخیص میلگرد اصل و تقلبی، وجود پلاک‌ بر روی آن است. بر روی این پلاک‌ها اطلاعاتی حکاکی شده است که به کمک آن‌ها می‌توان جزئیات زیادی را درخصوص میلگرد، دریافت کرد. این اطلاعات شامل لوگو و نام کارخانه تولید کننده، شماره ذوب، سایز و نوع میلگرد، وزن بندیل، تاریخ و ساعت تولید، بارکد استعلام و غیره می‌شود.

گواهینامه کنترل کیفیت

هر محصول فولادی دارای برگه­ای تحت عنوان گواهینامه کنترل کیفیت است که مشتری به کمک آن می‌تواند اطلاعات محصول را پیش از خرید مورد بررسی قرار دهد. مشخصات مندرج در این گواهینامه اعم از آزمون‌های صورت گرفته بر روی میلگرد، مشخصات فنی و آنالیز شیمیایی فولاد بوده که جهت تشخیص میلگرد اصل و تقلبی سودمند خواهد بود.

رنگ میلگرد

رنگ اصلی میلگردی که توسط کارخانه تولید می‌گردد، تیره و مشکی است که به مرور زمان و در اثر رطوبت آب باران به زرد متمایل می‌شود. این رنگ زرد درواقع همان زنگار است که اگر در مدت کوتاهی ایجاد شود، در کیفیت میلگرد هیچ خللی وارد نمی‌کند. اما توجه داشته باشید که زنگ زدگی نشانه نامرغوب بودن محصول نیست، چرا که فولاد در برابر رطوبت دچار زنگ زدگی می‌شود. ولی کیفیت آن را می‌توان بسته به خوردگی محصول، تشخیص داد.

راهنمای خرید میلگرد از کارخانه و بازار

خرید میلگرد از کارخانه، مناسب آن دسته از مشتریانی است که حجم خرید بیش از یک تریلی معادل ظرفیت ۲۴ تن را دارند و به دلیل حجم بسیار بالای خرید، به­دنبال پایین‌ترین و مقرون به‌صرفه ترین قیمت میلگرد هستند. علی‌رغم اینکه خرید مستقیم میلگرد از درب کارخانه اقتصادی و کم هزینه محسوب می‌شود، اما به دلیل مواردی همچون عرضه روزانه، مسافت بیشتر در زمان ارسال، مشکلات ارسال و پیگیری سفارش، محدودیت در حداقل میزان خرید، عدم عرضه مستقیم به مصرف‌کننده نهایی در برخی از کارخانه‌ها و غیره، امروزه بسیاری از خریداران در زمان خرید میلگرد به سراغ این گزینه نمی‌روند.

چنانچه قصد تهیه و خرید میلگرد در تناژ کم را داشته باشید، بنگاه‌های فروش آهن آلات می‌توانند گزینه بسیار مناسبی برای شما باشند. خرید از این تامین­کننده­ها هیچگونه محدودیتی نداشته و به علت دسترسی آسان، برای تمامی خریداران در نقاط مختلف کشور مناسب خواهد بود. با این حال در برخی مواقع امکان خرید میلگرد از بنگاه با حجم زیاد وجود ندارد.

خرید آنلاین میلگرد از شرکت‌های بازرگانی معتبر که به­‌نوعی واسطه فروش این محصول هستند، گزینه‌ای ایده‌آل محسوب می‌شود. چرا که این شرکت‌ها می‌توانند محصولات تمامی کارخانه‌­ها را در تناژهای مختلف در اختیار شما قرار دهند؛ در همین رابطه آهن آنلاین، یکی از برترین و بزرگترین تامین کننده­‌های انواع آهن آلات و مقاطع فولادی در کشور به­شمار می­رود که از طریق مراجعه به وب­سایت این شرکت، می­توانید ضمن دریافت مشاوره کارشناسان این مجموعه، به ثبت سفارش خود نیز بپردازید.

 

نکات خرید میلگرد
نکات خرید میلگرد

 

خرید میلگرد از بورس کالا

یکی از راه‌هایی که مدتی است برای خرید محصولات فلزی از جمله میلگرد راه‌اندازی شده، بازار بورس کالا است. یکی از بزرگترین بازارهای سرمایه کشور، سازمان بورس و اوراق بهادار به­شمار می‌رود که یکی از زیرمجموعه های این سازمان، بورس کالا است. خرید میلگرد از بورس کالا در برخی موارد، کم ریسک­تر و همچنین با سود بیشتری همراه خواهد بود.

یکی از دلایل روی آوردن فعالان به خرید از بورس، بالا بودن قیمت میلگرد کارخانه‌­هایی مانند ذوب آهن اصفهان در بازار است. البته باید اشاره کنیم که فعالیت در این بازار هم مانند سایر بازارها بدون اطلاع کامل از شرایط و قوانین آن نه تنها پرسود نیست، بلکه می‌تواند بسیار پر ریسک و خطر آفرین باشد. علاوه‌بر این که معاملات انجام شده در این بازار، پروسه مخصوص به خود را دارند. لذا بهتر است مراحل خرید میلگرد از بورس کالا را مطالعه کرده و سپس اقدام به تهیه و خرید میلگرد از این بازار نمایید.

خرید میلگرد از کارخانه های تولیدکننده 

یکی از مهم‌ترین نکات خرید میلگرد که به عنوان یک اصل کلی در مورد خرید همه‌ی محصولات صدق می‌کند؛ این است که همیشه خرید مستقیم و بدون واسطه از تولیدکننده اصلی، مقرون به صرفه‌تر است. بر این اساس بسیاری از مشتریان که حجم خرید آن‌ها بیشتر از یک تریلی است، تلاش می‌کنند که محصول خود را از تولیدکنندگان اصلی و با قیمت مناسب‌تری خریداری کنند.
البته خرید از برخی کارخانه‌ها نیز مشکلات خاص خود مانند محدودیت حداقل خرید، عدم عرضه روزانه محصول، عدم عرضه محصول به مصرف‌کننده نهایی، مسافت طولانی زمان خرید و… را دارد.

خرید میلگرد از بنگاه ها

می‌توان گفت خرید میلگرد از بنگاه‌ها، برای مشتریانی مناسب است که حجم خرید بالایی ندارند. با توجه به‌این‌که در انبارها یا بنگاه‌های خرید میلگرد، محدودیت حداقل خرید وجود ندارد، خریدار می‌تواند متناسب با نیاز خود، حتی یک شاخه میلگرد خریداری ‌کند. خرید میلگرد از این مراکز همچنین دارای دسترسی آسان و امکان ارسال بار با هزینه کمتر است.
در مقابل مزیت‌های خرید از این بنگاه‌ها، معایبی نیز وجود دارد. به عنوان مثال می‌توان به قیمت بالاتر آن‌ها، محدودیت در حجم بالای خرید و محدودیت انبارداری آن اشاره کرد.

خرید میلگرد از شرکت های بازرگانی 

در مقایسه با دو روش قبل، خرید از شرکت‌های بازرگانی روش مناسب‌تری است. در واقع با توجه به این‌که در اکثر شرکت‌های بازرگانی، شرایط ویژه‌ای جهت فروش محصولات خود لحاظ می‌کنند، خریدار می‌تواند با بهره‌مندی از این مزایا، خرید بهتری را انجام دهد.
به عنوان مثال ارائه خدماتی مانند مشاوره خرید، ضمانت جهت برگشت کالا در صورت مغایرت با فاکتور، ارسال سریع، امکان مقایسه قیمت تولیدکنندگان مختلف، صادر کردن فاکتور رسمی برای انواع شرکت‌ها، سازمان‌ها و اشخاص حقیقی و..‌. در این شرکت‌ها باعث جذب مشتری بیشتر می‌شود.
در این شرکت‌ها همچنین امکان خرید از تولیدکنندگانی که عرضه مستقیم به مصرف‌کننده را ندارند فراهم می‌شود. امکان خرید با حجم پایین نیز در این شرکت‌ها امکان‌پذیر است.

 

راهنمای خرید میلگرد
راهنمای خرید میلگرد

 

نکات مهم بعد از خرید میلگرد

توجه به نکات مهم بعداز خریدن میلگرد نیز یکی دیگر از مواردی است که در راهنمای خرید میلگرد به آن اشاره می‌شود. ممکن است بعد از خرید میلگرد با خود بگویید، حال که میلگردهای با کیفیت، به محل تخلیه رسیده‌اند، کار شما تمام شده است. در صورتی که چنین نیست، در واقع بعد از خرید میلگرد و تخلیه بار نیز لازم است نکاتی را رعایت کنید تا بر کیفیت و طول عمر محصول خود بیافزایید.

تطابق اطلاعات فاکتور با میلگرد دریافتی

اگر میلگرد موردنظر خود را از شرکت‌های بازرگانی و تولیدکنندگان اصلی خریداری کرده‌اید، تا حدامکان می‌توانید نسبت به اصالت محصول خود اطمینان خاطر داشته باشید. با این وجود بهتر است به عنوان یک اصل، این نکته را در نظر بگیرید. قبل از تخلیه بار، حتما از تطابق لیبل روی میلگرد با اطلاعات داخل فاکتور اطمینان حاصل کنید.
برای اطمینان از اصالت محصول خود همچنین می‌توانید اطلاعات حک شده بر روی میلگرد را چک کنید.

تلاش در جهت حفظ بیشتر میلگرد

با توجه به این‌که جنس بیشتر میلگردهای تولید شده، از شمش‌های فولادی است که دارای آلیاژ از نوع فولاد ضدزنگ نیستند، به راحتی در برابر رطوبت و آب، دچار زنگ‌زدگی می‌شوند. ازاین‌رو باید دقت کرد که شرایط و محیط نگهداری آن‌ها به گونه‌ای باشد که میلگردها کمترین صدمه را ببینید. رعایت نکات زیر تاثیر زیادی در افزایش طول عمر میلگردها خواهد داشت.

● تا حدامکان سعی کنید محل نگهداری میلگردها در محیطی باشد که در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرند.
● به طور کلی خاک، گچ و مواردی از این قبیل، جذب کننده‌ی رطوبت هستند. بنابراین تا جایی که می‌شود از تماس این مواد با میلگرد جلوگیری به عمل آورید. در صورت قرار گرفتن میلگرد در معرض این مواد، سعی کنید در کوتاه‌ترین زمان، محل را پاکسازی کنید.
● از قرار گرفتن میلگرد در محیط‌های مرطوب یا خیس کردن میلگرد خودداری کنید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

سوالات متداول

وزن بندیل‌های کارخانه‌های تولید میلگرد در ایران چه مقدار است؟

به جز کارخانه ذوب آهن اصفهان که دارای بندیل‌هایی با وزن ۴۵۰۰ کیلوگرم تا ۵۰۰۰ کیلوگرم است، سایر کارخانه‌ها دارای بندیل‌هایی با وزن ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ کیلوگرم هستند.

برای اطلاع از تغییرات قیمت میلگرد باید به کجا مراجعه کنیم؟

تغییرات قیمت این محصول را می‌توانید در صفحه نمودار قیمت میلگرد مشاهده کنید.

بهترین کیفیت، سبک‌ترین برند و ارزان‌ترین برند‌های میلگرد کدام برندها هستند؟

بهترین برند: ذوب آهن اصفهان ارزان‌ترین برند: میلگرد سمنان سبک‌ترین میلگرد: برندهای حدید سیرجان ، ظفر بناب ،آناهیتا گیلان ، حسن رود ، راد همدان.

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه ها

user
عبدالله زبردست
28 فروردین 1399
پاسخ دهید
سلام، خسته نباشی . میلگرد خریداری شده توسط مشتری که مبلغ ان کاملا پرداخت شده باشد و در زمان تحویل(حدودا یک هفته بعد) اگر قیمت میلگرد در بازار پایین بیاید . آیا طبق روز محاسبه میگردد