آهن آنلاین
۵ فاکتور اصلی در تعیین قیمت کلیه محصولات فولادی

۵ فاکتور اصلی در تعیین قیمت کلیه محصولات فولادی

چهارشنبه 30 آبان 1397
زمان مطالعه: 6 دقیقه

همانند بسیاری از کالاها، همواره قیمت محصولات فولادی برای بسیاری از صنایع و کسب‌و‌کارها حیاتی است. همانطور که یک کشاورز برای بهبود سود خود، شرایطی را در نظر می‌گیرد، ما نیز باید دقیقا شرایط و فاکتورهایی که بر قیمت آهن موثر است را بشناسیم و آن‌ها را به طور مستمر بررسی کنیم. می‌دانیم تعیین قیمت فولاد و سایر تجهیزات فولادی خاص مثل میلگرد، ورق و کلاف، تحت تاثیر عواملی مثل فرایند تولید آن محصول، مواد اولیه، شرایط سیاسی-اقتصادی محلی و جهانی و چندین عامل دیگر قرار دارد. در مقالات بعدی فاکتورهای موثر بر قیمت هر محصول مثل میلگرد در بازار به طور جداگانه بررسی خواهد شد.
مجموعه‌ی آهن آنلاین پیشرو در زمینه‌ی بروزرسانی قیمت‌ها بوده و در این مقاله سعی دارد به منظور ارائه‌ بهتر خدمات، فاکتورهای تعیین قیمت فولاد و سایر تجهیزات را بررسی کند.

تعیین قیمت فولاد و سایر تجهیزات فولادی خاص مثل میلگرد، ورق و کلاف، تحت تاثیر عواملی مثل فرایند تولید آن محصول، مواد اولیه، شرایط سیاسی-اقتصادی محلی و جهانی و چندین عامل دیگر قرار دارد.

عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضا، مشابه به هر کالای دیگری، عامل بزرگی در تعیین قیمت فولاد در بازار است. هنگامی که تقاضا بالا و عرضه پایین باشد، قیمت‌ها بالا می‌روند و برعکس هنگامی که عرضه بالا و تقاضا پایین است، قیمت‌ها کاهش می‌یابند. قیمت فولاد به عنوان یک کالای مهم در صادرات بین کشورهای تولید کننده، نه تنها تحت تاثیر عرضه و تقاضا قرار می‌گیرد، بلکه تحت تاثیر پیش‌بینی عرضه و تقاضا نیز است. میزان آگاهی از اطلاعاتی مثل موجودی زنجیره‌ تامین از کارخانه تا خریدار نهایی، بر تعدیل و یا تقسیم عرضه و تقاضا در کوتاه مدت و یا بازار روز بسیار موثر است. در بازار فولاد ایران عرضه و تقاضا در یک صورت نقش بسزایی ایفا می‌کند. در صورتی که عرضه و موجودی یک سایز یا برند از یک محصول فولادی خاص کم شود. قیمت آن محصول بر اساس عرضه و تقاضا بالا می‌رود. در صورتی که در تولید یک محصول خاص مازاد داشته باشیم، احتمالا قیمت آن محصول نه بر اساس تقاضا بلکه براساس نرخ‌های جهانی و نرخ ارز تعیین می‌شود.

 

 

نیاز صنایع وابسته

قیمت فولاد تحت تاثیر نیاز صنایع مختلف مصرف کننده‌ مستقیم فولاد قرار می‌گیرد. به عنوان مثال اگر صنایعی مثل خودروسازی، بسته‌بندی و دیگر صنایع در کشور با قدرت عمل کنند، به طور معمول تقاضا بالا خواهد رفت. البته نیاز صنایع یا رشد تقاضای فولادی صنایع را باید در سطح جهانی بررسی کرد. رشد تقاضا در صنایع داخلی هرچند می‌تواند منجر به رونق صنایع فولادی شود، اما به طور کلی تاثیری بر قیمت ندارد.

متغیرهای کلان

عواملی همچون نرخ رشد اقتصاد جهانی، رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته و همچنین افزایش یا کاهش تقاضا کشورهای در حال توسعه از جمله عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت محصولات فولادی است. همچنین عواملی مانند نرخ برابری ارزهای جهان‌روا مثل دلار، یورو و یوآن تاثیر بسزایی بر قیمت محصولات فولادی و به طور کلی کومودیتی‌ها دارد. در اقتصاد ایران مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت فولاد نرخ تورم و نرخ ارز هستند. برای مثال از اواخر سال 2019 قیمت کومودیتی‌ها کاهش چشم گیری داشت. در واقع در اثر بروز بحران کرونا اقتصاد جهانی وارد رکود شد و تقاضا برای محصولات فولادی کاهش پیدا کرد. در نتیجه قیمت کاهشی شد و پس از چند ماه با بهبود نسبی شرایط اقتصادی قیمت‌ها دوباره به سطوح قبلی خود برگشتند. در بازار داخلی قیمت محصولاتی که وارداتی هستند وابستگی زیادی با قیمت دلار و سهولت واردات دارد. در واقع در صورتی که واردات مشکلی نداشته باشد و تعرفه‌های وارداتی تغییری نکند قیمت‌ها بر اساس قیمت جهانی و قیمت ارز تعیین و روزانه اعلام می‌شوند. برای مثال قیمت استنلس استیل در ایران تقریبا با همین روش تعیین می‌شود.

هزینه مواد اولیه

قراضه و سنگ آهن، دو ماده‌ اصلی در تولید فولاد هستند. اگر موجودی این مواد کم باشد و از طرفی تقاضا نیز بالا باشد، قیمت این مواد اولیه افزایش یافته و در نتیجه باعث افزایش قیمت نهایی فولاد می‌شود. از طرفی تغییرات لحظه‌ای قیمت برای برخی عناصر مهم که در ترکیب شیمیایی فولاد زنگ نزن مثل نیکل و کروم مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز بر قیمت نهایی فولاد موثر است.
علاوه بر دو مورد بالا هزینه‌های انرژی در سیستم بر قیمت نهایی موثر است؛ چرا که ذوب و شکل دهی فولاد از پر مصرف‌ترین بخش‌های انرژی در هر کشور است. بنابراین دنبال کردن قیمت‌های جهانی انرژی مثل نفت و گاز، از فاکتورهای مهم تعیین و پیش‌بینی قیمت فولاد است.
در بازار فولاد ایران، قیمت مواد اولیه و به طور کلی ضرایب زنجیره تولید فولاد به طور دستوری تعیین می‌شود. باید این نکته را در نظر گرفت که در اکثر کشورها این قیمت‌ها بر اساس ساز و کار بازار یا همان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. برای مثال قیمت سنگ آهن و کنسانتره به طور ناعادلانه در حدود نصف قیمت جهانی است یا قیمت‌های صادراتی است.
برای مثال برای پیش‌بینی روند قیمت قراضه باید به روند کلی بیلت CIS و قراضه (scrap) ترکیه توجه کرد. در صورتی که قیمت این دو نزولی شود قیمت قراضه در داخل و در سطح جهانی گران خواهد شد. برای پیش‌بینی قیمت سنگ آهن نیز می‌توانیم به قیمت سنگ آهن 62 درصد چین اتکا کنیم و با تحلیل روند حرکت آن ، روند قیمت سنگ آهن را پیش‌بینی کرد.

 

 

هزینه حمل و نقل محموله

هزینه حمل و نقل نه تنها برای صادرات و واردات محصول نهایی قابل اهمیت است، بلکه مواد اولیه مثل قراضه و فلزات خاصی مانند نیکل ممکن است از کشورهای دیگر تامین شوند که هزینه‌های حمل و نقل در اینجا بر قیمت نهایی فولاد موثر خواهد بود. البته سیاست‌های خارجی هر کشور به طور مستقیم در محاسبه‌ هزینه‌ حمل و نقل موثر است.
بنابراین در واردات یک محصول به داخل کشور، انتخاب روش بین‌المللی حمل محموله مثل FOB،CIF،CFR و... بسیار مهم است، لذا یک انتخاب اشتباه علاوه بر اعمال هزینه‌های بی‌مورد، پیامدهایی برای فروشندگان و خریداران در بر خواهد داشت.

 

تعیین قیمت فولاد | آهن آنلاین حمل و نقل محصولات فولادی با کشتی

 

دوره زمانی

دوره‌های مختلف زمانی، تاثیرات متفاوتی بر تقاضای محصولات فولادی دارند. تغییرات آب و هوا، تعطیلات و بلندی روز در فصل‌های مختلف بر میزان تولید محصولات جدید و همچنین تقاضا موثر است. به عنوان مثال در زمستان به علت سردی هوا میزان ساخت و ساز افت زیادی پیدا می‌کند؛ در نتیجه با توجه به رکود تقاضا در بخش مسکن، میزان کل تقاضا کاهش می‌یابد و قیمت فولاد نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. از طرفی تغییرات فصلی بر الگوهای حمل و نقل محموله هم تاثیرگذار است.

 

 

جمع‌بندی

در این مقاله سعی شد تا به بررسی عوامل تاثیرگذار بر قیمت فولاد بپردازیم و همانطور که مشاهده شد، فاکتورهایی مانند هزینه مواد اولیه، میزان عرضه و تقاضا، صنایع وابسته و چندین عوامل خارجی و داخلی صنعت و کشور بر قیمت‌گذاری فولاد موثر است و در طول زمان با تغییرات قابل پیش‌بینی و غیر قابل پیش‌بینی مواجه است.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.