آهن آنلاین
پروفیل سبک و سنگین چه تفاوت‌هایی دارند؟

پروفیل سبک و سنگین چه تفاوت‌هایی دارند؟

دوشنبه 24 امرداد 1401
زمان مطالعه: 5 دقیقه

پروفیل از جمله محصولات فولادی است که در صنایعی مانند راه‌سازی، ساختمان‌سازی و به ویژه در تولید در و پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول فولادی به طور کلی بر اسا وزن، روش تولید و کاربرد تقسیم‌بندی‌های متفاوتی دارد که یک نوع دسته‌بندی به دو گروه پروفیل سبک و سنگین اشاره دارد، در این مطلب سعی شده تا اطلاعاتی جامع در رابطه با این مفاهیم در اختیار شما قرار داده شود.

پروفیل سبک و سنگین هر دو در دو نوع باز، شامل مقاطع فولادی مانند تیرآهن، ناودانی، نبشی و میلگرد است و نوع بسته که می‌توان به قوطی، پروفیل و لوله اشاره کرد، ارائه می‌شوند. مجموعه آهن آنلاین نوع سبک را در سایزهای مختلف از ورق‌های سیاه و روغنی تولید می‌کند. به منظور اطلاع از قیمت انواع پروفیل به لیست قیمت مربوطه در سایت مراجعه فرمایید.

تفاوت پروفیل سبک و سنگین به تفاوت در نوع ورق (سیاه و روغنی) مورد استفاده در تولید، استاندارد ضخامت تولیدی برای هر کدام، قیمت و کاربرد این دو محصول صنعتی اشاره دارد.

پروفیل سبک

به نوع سبک، نوع مبلی نیز می‌گویند. در ساخت آن از دو استاندارد DIN2394 و EN10219-2 استفاده می‌کنند. ورق‌های مورد استفاده در فرآیند تولید این نوع ورق روغنی است، همان‌طور که می‌دانید این ورق‌ها از طریق فرآیند نورد سرد تولید می‌شوند.
نوع مبلی در صنایعی مانند لوازم خانگی، دوچرخه‌‌سازی، کانتینر و مبلمان کاربرد فراوان دارد. این نوع ویژگی‌های زیادی دارد، همین امر سبب استفاده‌ گسترده از آن گردیده است. در ادامه سعی شده تا به برخی از این موارد اشاره نماییم. اگر مایل‌اید با نحوه تولید این محصول آشنا شوید می‌توانید به مقاله تولید پروفیل سبک مراجعه کنید.

ویژگی‌های پروفیل سبک

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم این نوع ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که در این قسمت به برخی از این موارد به صورت خلاصه اشاره خواهیم نمود:

  • ابعاد گوناگون
  • شکل‌پذیری مطلوب
  • خاصیت آبکاری
  • کیفیت سطحی مطلوبی
  • جوش‌پذیری بالا
  • دقت ابعادی مطلوب در قطر و ضخامت

پروفیل‌های نبشی با بال ۲۰ تا ۵۰ میلی‌متر و ناودانی‌ها با سایز ۱۰، ۱۲ و ۱۸ در این گروه قرار دارند. پروفیل سبک از طریق فرآیند سرد حاصل می‌شود. استفاده از کشش سرد در این صنعت باعث شده تا مقاطع تولید شده، با هزینه و انرژی کمتری تولید شوند، از نظر کیفیت سطحی در شرایط مطلوبی قرار داشته باشند و با سرعت بالایی تولید شوند.
از جمله مهم‌ترین کارخانههای تولیدکننده پروفیل سبک می‌توان به کارخانه‌های نورد و پروفیل ساوه، صبا، خاور صنعت هما و توسعه فولاد ساب قزوین اشاره کرد.

 

در این تصویر می توانید نمونه خط تولید پروفیل سبک را مشاهده کنید

 

تعیین قیمت پروفیل سبک

قیمت اعلامی برای نوع سبک در واحد وزن اعلام می‌شود. برای مثال اگر قیمت اعلامی برای یک کیلو برابر ۳۲۱۰ تومان باشد، در این صورت یک تن نوع سبک قیمتی معادل با ۳۲۱۰۰۰۰ تومان خواهد داشت.
قیمت آن به عوامل مختلفی وابسته است که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به قیمت دلار، قیمت ورق نورد سرد و تعرفه‌های گمرکی اشاره کرد.
قیمت نوع سبک در واحد وزن مقداری از نوع سنگین بیش‌تر است، اما هزینه‌ آن در واحد طول از نوع سنگین کمتر خواهد بود و علت آن ضخامت و وزن کمتر نوع مبلی است. این محصول ضخامت و وزن کمتری در مقایسه با نوع سنگین دارند.

پروفیل سنگین

به نوع سنگین، صنعتی یا ساختمانی می‌گویند. این نوع از طریق فرآیند نورد گرم تولید می‌شوند و در نظر داشته باشید که به منظور تولید این نوع از ورق‌هایی با ضخامت بالاتر از ۱٫۵ میلی‌متر استفاده می‌کنند. نوع سنگین در تولید شاسی ماشین آلات، دستگاه‌های صنعتی، استفاده در ساخت ستون‌ها کاربرد دارد.

ویژگی‌های پروفیل سنگین

همان‌طور که در قسمت بالا اشاره کردیم، قیمت نوع سنگین در واحد وزن محاسبه می‌شود. برخی دیگر از ویژگی‌ها عبارتند از:

  1. پایداری پیچشی و خمشی در سطح بالا
  2. جوش‌پذیری بالا
  3. سختی سطحی
  4. دارا بودن قیمت مساعد

از جمله کارخانه‌های تولیدکننده پروفیل سنگین می‌توان به کارخانه‌های نورد و پروفیل ساوه، فولاد هیربد، کیان پرشیا، علویجه، یاران و... اشاره کرد.

اگر مایل‌اید با ویژگی مابقی پروفیل‌ها نیز آشنا شوید می‌توانید به مقاله انواع پروفیل ساختمانی و کاربرد آنها مراجعه کنید

بررسی تفاوت‌های موجود بین پروفیل سبک و سنگین

اولین تفاوت بین این دو نوع در ورقی است که برای تولید از آن استفاده می‌کنند. در تولید نوع سبک از ورق روغنی استفاده می‌شود، در حالی که در تولید نوع سنگین از ورق‌ سیاه استفاده می‌کنند. دومین تفاوت این دو نوع در ضخامت تولیدی هر یک از آن‌ها است، ضخامت نوع سبک از 5/1 میلی‌متر کمتر است، در حالی که نوع سنگین با ضخامت بالاتر از 5/1 میلی‌متر تولید می‌شوند.
بیش‌ترین کاربرد نوع سنگین در شرایطی است که نیاز داریم توان زیادی تحمل شود، ولی نوع سبک برعکس این شرایط را دارد.
از لحاظ قیمت برای هر دو پروفیل سبک و سنگین، به وزن و اندازه پروفیل بستگی دارد، هرچه ضخامت، طول و وزن آن بیشتر باشد، گران‌بهاتر خواهد بود، پس نمی‌توان مقایسه دقیقی برای این دو کالا داشت.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی پروفیل سبک و سنگین فولادی به عنوان کالای مورد استفاده در صنعت و ساختمان پرداخته شد. هدف از ارائه این مطلب درک بهتر تفاوت این پروفیل‌ها از نظر ورق مورد استفاده در تولید، روش تولید و بالتبع کاربرد آن‌ها بود. امیدواریم توضیحات مفید باشد و اگر تفاوت‌های برجسته دیگری از نظر شما وجود دارد که ذکر نشده، با ما به اشتراک بگذارید. اگر دوست دارید بیشتر با پروفیل آشنا شوید می‌توانید به مقاله پروفیل چیست و انواع آن مراجعه کنید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه ها

user
فرخی
18 تیر 1398
پاسخ دهید
این مطلب خیلی کمکم کرد مختصر و مفید واقعا ممنون
پاسخ
محمد مرادلی
محمد مرادلی
خواهش میکنم