آهن آنلاین
رنگ پودری الکترواستاتیک؛ مزایا، انواع و نحوه ی رنگ آمیزی

رنگ پودری الکترواستاتیک؛ مزایا، انواع و نحوه ی رنگ آمیزی

یک‌شنبه 02 دی 1397
زمان مطالعه: 6 دقیقه

به منظور زیباسازی تجهیزات و وسایل نیاز داریم آن‌ها را رنگ‌آمیزی کنیم. در چند سال گذشته برای رنگ‌آمیزی از فرچه به منظور رنگ زدن سطح وسایل مورد نظر استفاده می‌کردند. با گذر زمان تجهیزات پیشرفته‌ای برای رنگ‌آمیزی اختراع شده است با وجود این تکنولوژی‌ها دیگر کسی به سراغ روش‌های قدیمی رنگ‌آمیزی نمی‌رود. رنگ پودری و رنگ الکترواستاتیک از جمله روش‌های جدید در این حوزه می‌باشند. در این مطلب به بررسی این موارد پرداخته‌ایم: تاریخچه‌ی رنگ‌آمیزی به روش الکترواستاتیک، رنگ پودری الکترواستاتیک چیست، انواع و نحوه رنگ‌آمیزی الکترواستاتیک، مزایای استفاده از رنگ پودری در مقایسه با سایر روش‌های رنگ‌آمیزی.

مجموعه‌ی آهن آنلاین ورق رنگی را در رنگ‌های قرمز، آبی، سفید، نارنجی، پرتقالی، قهوه‌ای، سفالی، صورتی، نقره‌ای، بنفش، سبز و کرم و ضخامت‌های مختلف که تولیدی کارخانه‌های فولاد مبارکه و هفت الماس می‌باشد عرضه می‌کند. شما می‌توانید به منظور اطلاع از قیمت ورق رنگی به لیست قیمت این محصول در سایت آهن آنلاین مراجعه فرمایید.

بیش‌تر بخوانید:

ورق رنگی؛ تنوع رنگی، انواع و فرآیند تولید، 

مزایای استفاده ورق رنگی در سقف خانه

 

تاریخچه رنگ‌آمیزی به روش الکترواستاتیک

امروزه با توجه به اهمیت حفظ سلامت محیط زیست، اکثر صنایع و فعالیت‌های تولیدی به سمت فرآیند‌هایی با میزان آلودگی کمتر و در عین حال کیفیت بالاتر گرایش دارند. رنگ آمیزی الکترواستاتیک و استفاده از رنگ‌های پودری روشی است که از اوایل دهه ۵۰ میلادی و در کشور آمریکا برای نخستین بار مورد استفاده قرار گرفت. کیفیت چشمگیر، آلودگی کمتر و البته مقرون به صرفه بودن این روش از عوامل شایان ذکر کاربرد گسترده این روش در زمان کنونی است. از موارد مصرف این نوع از رنگ‌آمیزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رنگ آمیزی انواع پوشش‌های محافظ مثل سقف.
  • رنگ‌آمیزی بدنه خودروها و هواپیماها که در معرض نور مستقیم خورشید هستند.
  • وسایل آشپزخانه مثل یخچال، لباسشویی.
  • کاور کردن بدنه دستگاه‌ها و تجهیزات صنعتی.
  • رنگ کردن نرده‌ها، کمدها و کابینت‌های فلزی.
نمونه‌هایی از رنگ پودری | رنگ پودری الکترواستاتیک؛ مزایا، انواع و نحوه ی رنگ آمیزی نمونه‌هایی از رنگ پودری

رنگ پودری الکترو استاتیک چیست؟

رنگ‌های پودری، ذرات جامد بسیار ریز متشکل از رزین و رنگدانه‌های مختلف است. رزین‌ها ترکیبات چسبناکی هستند که به دلیل شرایطی خشک می‌شوند. رزین‌ها ممکن است گیاهی و مصنوعی باشند، به طوری‌که رزین گیاهی از شیره درخت کاج و رزین‌های مصنوعی از ترکیبات آزمایشگاهی خاصی تهیه می‌گردند. رزین‌های گیاهی معمولا" رنگی شفاف و مایل به قهوه ای دارند و در تهیه لاک، جلا و جواهر و عطرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از نمونه کاربردهای رزین مصنوعی نیز می‌توان به تولید پلاستیک و رنگ اشاره کرد. بسته به نوع رزین استفاده شده در تهیه رنگ،  می‌توان رنگ‌ها را به گونه‌های مختلفی مثل پلی استر، اپوکسی، اپوکسی پلی استر، اکلریک تقسیم‌بندی کرد، که هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. به عنوان مثال رنگ‌های پلی استر دارای مقاومت بیشتری در برابر نور آفتاب نسبت به رنگ‌های اپوکسی هستند، چرا که رنگ‌های اپوکسی در مقابل اشعه فرابنفش خورشید تقلیل می‌یابند و یا رنگ‌های اپوکسی پلی استر به دلیل براقیت و شفافیت بیشتری که نسبت به سایر گونه‌های رنگ دارند، بیشتر برای رنگ‌آمیزی وسایل تزئیناتی و داخلی مثل رادیاتورها و وسایل اداری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این در حالی است که رنگ‌های پلی استر برای پوشش‌های خارجی مثل رنگ‌آمیزی بدنه اتومبیل و تجهیزات صنعتی که در معرض نور مستقیم آفتاب هستند و رنگ‌های اپوکسی برای پوشش‌های داخلی اتومبیل و سطوح مصون از اشعه‌های خورشید استفاده  می‌گردند.

تهیه‌ی رزین گیاهی از شیره درخت کاج | رنگ پودری الکترواستاتیک؛ مزایا، انواع و نحوه ی رنگ آمیزی تهیه‌ی رزین گیاهی از شیره درخت کاج

انواع و نحوه رنگ‌آمیزی الکترواستاتیک

رنگ‌آمیزی الکترواستاتیک را می‌توان بر اساس تجهیزات به کارگیری شده به سه دسته شارژی، یونیزه کننده با قدرت کم و شارژ کننده مالشی دسته بندی کرد که هر کدام مزایا و معایبی دارند. امروزه بیشتر از روش شارژ کننده مالشی که نیروی الکترومغناطیس مورد نیاز خود را از اصطکاک بین دو فویل کاغذی رسانا تأمین می‌کند استفاده می‌شود.

در روش رنگ‌آمیزی الکتراستاتیک پس از مرحله شست و شو قطعه کار، به دلیل عواملی مانند چربی زدایی، زنگ زدایی ابتدا قطعه کار به وسیله سیم ارت به زمین متصل می‌گردد. در مرحله بعد، رنگ‌های پودری که عاری از هر نوع حلالی هستند به وسیله تپانچه‌های پاشش حین گذر از نازل باردار شده و جذب قطعه کار می‌گردند. اگر حین رنگ آمیزی سطحی از قطعه کار، ذرات پرتاب شده از تپانچه پاشش به سطح مذکور نچسبند؛ به دلیل بار مغناطیسی، ذرات پودری در هوا چرخیده و به سطوح دیگر قطعه کار جذب می‌شوند.

پس از مرحله رنگ آمیزی، قطعه کار به منظور پخت در کوره‌های حرارتی قرار گرفته و بسته به نوع رنگ و کارخانه تولید کننده آن ۱۰ الی ۱۸ دقیقه در معرض حرارت ۱۸۰ تا ۲۳۰ درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرد که  موجب ذوب شدن ذرات رزین و چسبیدن آنها به سطح، استحکام هر چه بیشتر و یک دست شدن رنگ در سطح قطعه کار می‌شود. باید توجه داشت که به منظور جلوگیری از زرد شدن رنگ ، برای رنگ‌های تیره زمان کمتر پخت با دمای بالا و رنگ‌های روشن زمان پخت بیشتر با دمای کمتر در دستور کار قرار گیرد. شایان ذکر است که ضخامت پوشش رنگ برای رنگ‌آمیزی در قالب مصارف خانگی چیزی حدود ۳۰ تا ۸۰ میکرون و برای مصارف صنعتی که تجهیزات و سطوح دستگاه ها تحت عوامل مخرب قرار می‌گیرند بازه ۲۰۰ تا ۵۰۰ میکرون در نظر گرفته می‌شود.

نمونه‌هایی از کاربرد رنگ پودری | رنگ پودری الکترواستاتیک؛ مزایا، انواع و نحوه ی رنگ آمیزی نمونه‌هایی از کاربرد رنگ پودری

مزایای استفاده از رنگ پودری در مقایسه با سایر روش‌های رنگ‌آمیزی

استفاده از رنگ پودری نسبت به سایر روش‌های رنگ‌آمیزی موجود مزایایی دارند که باعث شده در سال‌های اخیر مورد توجه زیادی قرار گیرد مهم‌ترین علل استفاده از رنگ پودری عدم وجود ترکیبات آلی و حلال‌های آلی می‌باشد. در قسمت پایین به دیگر مزایای آن اشاره کرده‌ایم.

  • عاری بودن ترکیب شیمیایی رنگ‌های پودری از فلزات سنگین و سمی، حداقل بودن گازهای خروجی از کوره حین پخت و کمتر بودن دورریز رنگ‌های پودری مبین روشی با کمترین مقدار آلودگی برای محیط زیست است.
  • مقرون به صرفه بودن و بازدهی بالای ۹۰ درصدی؛ به دلیل امکان جمع‌آوری پودرهای رنگ پاشیده شده به قطعه کار
  • قابلیت استفاده برای طیف گسترده‌ای از ضخامت‌های مختلف فلزات با تنوع رنگی فراوان
  • یکنواختی و کیفیت پوشش رنگ پس از مرحله پخت
  • مقاومت بالا در برابر خراش و تغییر رنگ بر اثر تشعشعات نور، برف، باران و یخ‌زدگی
  • سهولت در رنگ‌آمیزی نقاط غیر قابل دسترس قطعه کارمثل گوشه و لبه ها، به دلیل حرکت، پخش و گستردگی یکنواخت رنگ بر اثر خاصیت الکترواستاتیکی ذرات باردار پودری
  • همچنین استفاده‌ی آسان و عدم آسیب‌های تنفسی به افراد از مزایای دیگر این روش رنگ‌آمیزی است به گونه‌ای که استفاده از یک ماسک ساده حین کار به تنهایی کفایت می‌کند.

ابن مطلب در رابطه رنگ آمیزی الکترواستاتیک و استفاده‌ی از آن در ورق های رنگی می باشد. اگر در این زمینه اطلاعاتی دارید یا در این زمینه فعالیت می‌کنید می‌توانید از طریق کامنت با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.

 

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.