آهن آنلاین
پیش بینی قیمت میلگرد در سال ۹۸

پیش بینی قیمت میلگرد در سال ۹۸

سه‌شنبه 22 آبان 1397
زمان مطالعه: 10 دقیقه

بررسی و پیش بینی قیمت میلگرد ( اسفند ۹۷)

برای بررسی قیمت میلگرد در سال آینده (۹۸) دو فاکتور بسیار مهم است. فاکتور اول نوسانات قیمت ارز (دلار آمریکا) در ایران در سال ۹۸ خواهد بود و فاکتور دوم نوسانات قیمت روز میلگرد در جهان است.

 

برای مشاهده پیش بینی قیمت آهن آلات و میلگرد در سال ۹۹ می‌توانید به صفحه مربوط به این موضوع مراجعه کنید.

 

به این منظور ابتدا به مطالعات صورت گرفته در تخمین ارزش دلار در ایران و جهان اشاره خواهیم کرد و پس ازآن با در نظر گرفتن پیش بینی های صورت گرفته برای قیمت فولاد در جهان می توانیم پیش بینی و یا حداقل سایه ای از نقشه تغییرات قیمت میلگرد ارائه دهیم.

بررسی نرخ ارز در سال ۹۸

همانطور که حدس میزنید تغییرات قیمت دلار در ایران را نه تنها باید با شرایط اقتصادی ایران سنجید بلکه باید شرایط اقتصادی آمریکا، ارزش طلا و نرخ بهره آمریکا، ارزش نفت و ... را در نظر گرفت. بنابراین برقراری ارتباط همه جانبه این پارامترها کار مشکلی است اما بررسی روند هرکدام به صورت مختصر و جداگانه می‌تواند به ذهن ما در پیش بینی کمک کند.

در یک قانون کلی قیمت ارز مانند هر کالای دیگری به عرضه و تقاضا بستگی دارد. در سمت عرضه، عوامل کوتاه مدت و بلند مدت در کنترل نرخ ارز اهمیت می شود. کوتاه مدت به عواملی مثل تزریق ارز توسط بانک مرکزی برمیگردد و در بلند مدت بستگی به درآمدهای ارزی کشور دارد که پیش از این وابسته به فروش نفت، فولاد و دیگر کالاهای صادراتی بود اما از آغاز تحریم های آمریکا نه تنها حجم فروش نفت ایران کاهش وحشتناکی پیدا کرد بلکه انتقال ارز هم با مشکلات جدی مواجه است. بنابراین بدون اغراق با ادامه تحریم ها شرایط بهتر نخواهد شد.

حجم صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۷ برابر ۱۱۰,۷۶۴ میلیون تن بود که از آگوست ۲۰۱۸ خریداران بزرگ نفت ایران یعنی چین و هند خرید خود از ایران را حتی زودتر کاهش دادند و صادرات ایران در ماه های اردیبهشت تا مرداد ۲۰ درصد کاهش یافت و بدین ترتیب حجم فروش نفت ایران به ۲٫۷ میلیون بشکه در روز رسید و از اوایل ماه آگوست (مرداد- شهریور) به ۱٫۶۸ میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

جدول زیر حجم خرید نفت چین و هند از نفت ایران را نشان میدهد.

 

August

JulyJuneMay
چین۶۱۵,۶۸۸۷۹۹,۴۵۲۷۲۲,۱۰۰۷۵۱,۶۴۵
هند۲۰۳,۹۳۸۷۰۶,۴۵۲۶۷۰,۴۳۳۷۱۰,۹۳۶

 

در ماه فوریه امسال (۲۷ بهمن ۹۷) تحریم نفتی ونزوئلا از یک سو و کاهش حجم تولید نفت اپک از سوی دیگر شرایطی برای رقابت نفتی ایران را فراهم می کند که البته اقای ترامپ هربار با دستورات مختلف خود یا از افزایش قیمت نفت جلوگیری می کند و یا اجازه خرید نفت ایران را سختگیرانه تر ممنوع می کند.

تحولات بازار نفت در ماه‌های اخیر کم نبوده است. این بازار پس از بیرون آمدن از افتی چشمگیر در ماه‌های پایانی سال گذشته، شروع پرقدرتی از ابتدای ۲۰۱۹ داشته و قیمت‌ نفت حالا در بالاترین سطح در بیش از سه ماه گذشته قرار دارد. پیش‌بینی‌ می‌شود این رشد دست‌کم تا پایان نیمه نخست سال جاری میلادی، زیر سایه تلاش اوپک و همراهانش برای کاهش تولید ادامه داشته باشد. اما بهبود قیمت نفت در نیمه نخست سال جاری، به معنای رسیدن این بازار به ساحل امن قیمتی نیست، زیرا در نقطه‌ای دیگر از دنیا، در بیابان‌های جنوب آمریکا، زیرساخت‌هایی در حال تکمیل هستند که می‌توانند تلاش اوپک برای کاهش تولید و به تعادل رساندن بازار را به چالش بکشند.

مدیرعامل بزرگ‌ترین‌ شرکت معامله‌کننده نفت خام دنیا عقیده دارد قیمت نفت در حال حرکت به سمت رشد بیشتر است زیرا توافق کاهش تولید ۱.۲ میلیون بشکه‌ای کشورهای عضو و غیرعضو اوپک با تحریم‌های نفتی ایران و ونزوئلا همزمان شده است. این همزمانی می‌تواند باعث «کمبود» عرضه نفت خام در بازار جهانی شود؛ به خصوص کمبود نفت خام سنگین که پالایشگران وابستگی زیادی به آن دارند. در نتیجه آن‌طور که راسل هاردی عقیده دارد، قیمت‌ها در بازار جهانی نفت خام این پتانسیل را دارند که تا چند ماه آینده با رشد بیشتری همراه شوند.

 و اما در سمت تقاضا دو نوع تقاضا داریم. تقاضای معمولی و تقاضای سوداگرانه. گاهی این اصطلاحات به گوش می خورد که سوداگران بازار ارز را در دست گرفتند و یا ورود تقاضای سوداگری به بازار ارز عامل تشدید تلاطمات ارزی گردیده است. سوداگری ارز به نوعی به معنای ذخیره ارز بدون هیچ گونه تولید ارزش افزوده با آن پول است که در ایران به یک نوع سرمایه گذاری تبدیل شده است.

با نظر تحلیلگران بازار آهن آنلاین و برخی کارشناسان مطرح اقتصادی اوضاع دلار در ایران به سمت صعودی شدن پیش خواهد رفت و اما مهم است که بدانیم با چه شیبی این مسیر طی می شود. با توجه به نرخ نفت ۶۰ دلاری در سال آینده نرخ بودجه سال ۹۸ حدود ۵ هزار ۲۰۰ اعلام گردید که البته فاجعه این است که بودجه ها را خوشبینانه می نویسیم در حالی که محقق نمی شود، در واقع هزینه ها اتفاق می افتاد اما درآمدها محقق نمی شودو هر سال با کسری بودجه مواجه هستیم. از طرفی کسری بودجه سال ۹۷ بالاتر از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان براورد شده بود که این کسری بودجه های پیاپی در سال های گذشته تا کنون با افزایش موقتی نرخ ارز جبران می شود.

شیب صعودی شدن نرخ ارز تا آخر سال ۹۸ وجود دارد یا ثبات هم مشاهده می شود؟

باید گفت شیب ارز در برخی ماه های سال به صورت ملایم صعودی است و در برخی ماه ها بصورت تند رو به بالا قرار می گیرد. بنا به پیش بینی کارشناسان ما قیمت ارز در سال ۹۸ به دو بازه ۶ ماه تقسیم می شود. در ابتدای سال ۹۸ وتا پایان اردیبهشت ماه ثبات کمرنگی در بازار مشاهده خواهد شد چرا که حجم تقاضا با کاهش مسافرت های خارجی کاهش می یابد و از یک سو عملکرد دولت ها در ماه‌های آغازین سال نو معمولا به نحوی است که با بودجه در دست خود می توانند اوضاع را تا حدودی کنترل کنند، بنابراین قیمت دلار از فروردین تا پایان اردیبهشت در بیشترین حد خود احتمال نزدیکی به ۱۴۵۰۰ تومان دارد و پس از آن گام های بلندتر جهش نرخ ارز با التهابات کسری بودجه آغاز میشود اما چون مناسبات خاصی در گردش ارز وجود ندارد بزرگی این جهش هنوز زیاد نیست اما بارسیدن به فصل تابستان و افزایش پیک درخواست ارز دانشجویی، تقاضا بالا رفته و مجددا به همین بهانه برخی مسئولین در کنار دلالان سوداگر ارز اقدام به افزایش نرخ ارز می کنند. و قیمت احتمالا تا ۱۶ هزار تومان هم بالا می رود. در فاصله ۶ ماه ممکن است با تزریق ارز به صورت کوتاه مدت ارز در سراشیبی قرار گیرد.

با رسیدن به ماه محرم در شهریور ماه، تقاضای زیارتی محرم و اربعین، افزایش تقاضای شرکت‌های تجاری در پاییز، افزایش خرید ارز برای تسویه‌های سالانه در آستانه پایان سال میلادی از جمله تقاضاهای واقعی هستند که نگاه‌های افزایشی در بازار را تقویت می‌کند. به گفته فعالان بازار، هر چقدر به آذرماه نزدیک‌تر شویم، به‌طور سنتی این انتظار در بازار وجود دارد که میزان تقاضای تجاری افزایش پیدا کند. هم زمان با نزدیک شدن به پایان سال میلادی شرکت‌های تجاری اقدام به تسویه معاملات دلاری خود می‌کنند، اینها عوامل دیگری هستند که می‌تواند تقاضا را تحریک کند و موجب صعودی شدن نرخ دلار می شوند که البته بیشترین حضور بانک مرکزی هم همین ماه هاست که از یک سو جهش قیمت ها و از یک سو فشار بانک مرکزی دامنه نوسانات را افزایش می دهد.

پیش بینی قیمت های جهانی فولاد در سال ۲۰۱۹

و فاکتور دوم نوسانات قیمت فولاد جهانی در سال پیش رو است که بررسی برخی پیش بینی ها نشان می دهد قیمت فولاد در سال ۲۰۱۹ افزایش می یابد. چرا که پیش بینی شده است که تقاضا بالا می رود و از سوی دیگر قیمت فولاد جهانی در حال حاضر در سطح پایینی قرار دارد و پتانسیل افزایش قیمت وجود دارد، که با توجه به افزایش نرخ ارز در ایران شدت نوسانات قیمت آهن الات بیشتر خواهد بود. اما به طور کلی عبور دلار از مرز ۱۸ هزار تومان در سال جدید بعید به نظر می رسدف بنابراین اگر قیمت های جهانی با افزایش تولید و عرضه کنترل شود می توان قیمت روند تغییرات قیمت میلگرد ساده و آجدار مشابه با روند سال های قبل خواهد بود که در نمودار زیر دیده می شود اما همانطور که در تحلیل نرخ ارز سال ۹۸ گفتیمف این تعییرات شتاب دهنده قیمت میلگرد خواهند بود و شدت نوسانات را بیشتر می کند اما رفتار کلی تقریبا مشابه سال های گذشته است. در نمودار زیر تکرار رفتار قیمت با اشکال یکسان نشان داده شده است.

نمودار تغییرات قیمت میلگرد آجدار

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

قیمت های بازار داخلی چین ( آبان ۹۷)

قیمت های داخلی چین بعنوان بزرگترین وارد کننده مطرح جهان همواره یکی از معیارها برای قیمت گذاری های داخلی محسوب می شود. همین عوامل باعث ایجاد تغییراتی در قیمت آهن گردیده است.

ارزیابی قیمت های داخلی متال بولتن برای HRC در شرق چین در حدود ۴۰۸۰-۴۱۰۰ یوان (معادل ۵۸۶-۵۸۹ دلار) در ۳۱ اکتبر بوده است که به میزان ۱۰۰ یوان بر هر تن نسبت به ۱۹ اکتبر کاهش نشان می دهد. اما قیمت حال حاضر HRC معادل ۵۲۰٫۳۳ دلار بر هر تن است.

به گفته یکی از تجار چین: " بسیاری از فعالان آهن تصور می کنند قیمت HRC در حال حاضر بر روی ۵۲۰ دلار باقی خواهد ماند در حالی که من معتقدم قیمت برای مدت زمان کوتاهی کاهش می یابد که بعلت ضعف سرمایه داران و کارخانه های چین در فروش خود خواهد بود."

شنیده ها حاکی از آن است که در حال حاضر بسیاری از تجار قیمت ماه بعد (دسامبر) خود را روی ۳۶۰۵ یوان (۵۱۸ دلار) بستند که نسبت به سه شنبه گذشته ۳۰ یوان کاهش نشان می دهد.
قیمت میلگرد نیز در پایان ماه اکتبر با افزایش میزان ساخت و ساز در بعضی بخش ها افزایش یافت. ارزیابی قیمت میلگرد در شرق چین ۴۶۷۰-۴۷۰۰ یوان (۶۷۱-۶۷۵ دلار ) بود که نسبت به ۱۹ اکتبر ۱۲۰-۱۳۰ یوان افزایش قیمت داشت.

در حالی که قیمت میلگرد چین در ۱۲ نوامبر ۱۸/۶۳۸ دلار می باشد. بازار مقاطع طویل فولادی مثل میلگرد با کاهش دمای هوا از ماه نوامبر تا ژانویه ( آبان – بهمن) وارد دوره ضعیف تولید می گردد.

بازار داخلی میلگرد و ورق ایران

از زمان تشکیل بورس کالا تاکنون میلگرد و ورق های عرضه شده از مهم ترین محصولات ارائه شده در بورس کالا می باشند. همچنین قیمت ورق و میلگرد در بورس کالا مبنای قیمت گذاری سایر کارخانجات و قیمت میلگرد در بنگاه می باشد.

ارزیابی قیمت انواع ورق گرم ارائه شده فولاد مبارکه اصفهان در بورس کالا افزایش قیمت را از هفته آخر مهرماه تا به امروز نشان می دهد،

" ورق گرم B از ۴۱۲۴۰ ریال به ۴۵۷۸۰ ریال در آخرین معامله رسید. ورق گرم C 38038 ریال در ۱۴ آبان ماه معامله شد که ۹۰۰ ریال افزایش نسبت به ۲۳ مهرماه داشته است. ورق سرد B، از ۵۱۸۵۱ به ۵۴۳۲۹ ریال رسید." اما قیمت ورق گرم ۸-۶۰ فولاد اکسین حدودا ۳۰۰ ریال در اخرین عرضه نسبت به ۳۰ مهرماه، کاهش را نشان داد.

همچنین ارزیابی قیمت انواع میلگرد در بورس کالا توسط کارخانه های مختلف بین ۳۰۰ تا ۳۰۰۰ ریال کاهش را نشان می دهد.

شاید بتوان گفت که در بازار آهن قیمت میلگرد با عدم تاثیر از تحریم های ثانویه بدون تغییر باقی مانده است، اما قیمت مقاطعی مثل تیرآهن و ورق کمی آشفته است. شمش نیز از سوی برخی از ذوبی‌ها از جمله جم و کیمیا کاهش نرخ را در مبادلات روز دوشنبه ۲۱ آبان‌ماه جاری، تجربه کرد.

از سوی دیگر فعالان بازار آهن از روند کاهشی قیمت فولاد طی روز‌های آینده در بازار غیر‌رسمی خبر دادند.

خوشحال می شویم نظرات خود را در مورد تحلیل قیمت میلگرد و ورق در زیر همین مقاله ثبت کنید تا هم ما و هم سایر دوستان از آن بهره مند گردیم.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه ها

user
علی مومن نوروزی
10 دی 1397
پاسخ دهید
ه دیدگاه بنده با این نرسان قیمت خیلی ها با ضرر زیان مواجه میشن
پاسخ
user
یکی از اون هایی که تو همین یک هفته ضرر کرده منم خدا لعت کنه اون هایی که این کارا کردن ۵ ماه بازار خوابید تو لیمون نزدیک به صفر رسید تازه داشت بازار یکم اروم میشد که تو این یه هفته .....
user
سیدهاشم
30 بهمن 1397
پاسخ دهید
هیچ وهیچ مملکت صاحب ندارد با این قیمت ها چرا کسی نیست به داد قشر ضعیف برسه چگونه چند تن اهن الات بگیره واسه خانواده اش یک سقف گوچک بسازه
پاسخ
user
با پول....پول.