آهن آنلاین
ورق سیاه چیست و انواع آن

ورق سیاه چیست و انواع آن

یک‌شنبه 29 آبان 1401
زمان مطالعه: 4 دقیقه
در این مقاله می خوانید:

آیا تا به حال به اهمیت ورق سیاه در صنعت توجه کرده‌اید؟از آنجایی که آهن به علت استحکام و خواص مطلوب خود یکی از حیاتی‌ترین و پرمصرف‌ترین فلزات و حتی مواد در دنیاست، به صورت ترکیبی با فلزات دیگر به اشکال متفاوتی همچون ورق برای صنایع مختلفی مثل خودروسازی و ساختمان‌سازی استفاده می‌شود که در انواع ورق‌، ورق سیاه یکی از محصولات آهنی است که به عنوان یک کالای واسط برای ساخت کالاهای صنعتی آهنی با مصرف مستقیم مانند قطعات خودرو، پروفیل ساختمانی، مخزن تانک و... استفاده می‌شود و به این دلیل بررسی موجودیت، کاربرد و خواص آن به همراه انواع و عوامل موثر آن، برای تعیین قیمت ورق سیاه یا آهنی برای فعالان صنایع مربوط حائز اهمیت است.

ورق سیاه چیست؟

ورق‌های فولادی عمدتا به دو روش نورد گرم و سرد تهیه می‌شوند، محصولات حاصل از نورد سرد شامل ورق روغنی، رنگی و گالوانیزه و در حالت نورد گرم نیز محصولاتی به صورت شیت، رول در انواع ساده ساختمانی، ضدسایش و آجدار تواید می‌شود. 

برای ورق سیاه در روند تولید، فولاد در دمای بالاتر از دمای تبلور مجدد فولاد قرار می‌گیرد و در ضخامت‌های بالای ۱/۵ میلی‌متر که ضخامت‌های متفاوت آن در تعیین قیمت ورق سیاه مهم است، به صورت ورق صاف و صیقلی یافته اما با کیفیت سطحی کم‌تر از ورق سرد و البته ضخامت بیشتر تولید می‌شود که گاهی برای استفاده نیاز به پرداخت دارد و قیمت آن از ورق سرد مثل روغنی کمتر است و در نتیجه این در کاربرد‌های متفاوت که ظاهر کم‌تر اهمیت دارد استفاده می‌شوند. شاید دانستن این موضوع جالب باشد که علت به کار بردن صفت سیاه برای این ورق، مات شدن سطح آن در روند تولید در دمای بالا است که در مورد مراحل تولیدش در ادامه صحبت خواهد شد.

 

نمایی از کارخانه‌ تولید ورق سیاه به وسیله نورد گرم

 

ورق سیاه به عنوان کالای اولیه برای تولید قطعات صنعتی، ساختمانی و... استفاده می‌شود و با توجه به دو گرید استاندارد ST52 وST37 می‌توان گفت ورق سیاه و بررسی کیفی آن برای صنایع اهمیت و کاربرد زیادی دارد.

انواع ورق سیاه

ورق سیاه را می‌توان از حیث کاربرد و ترکیب مواد آن و همچنین ظاهرش به انواع متفاوتی تقسیم‌بندی کرد. در ادامه به بررسی انواع ورق سیاه بر اساس ظاهر می‌پردازیم:

  • ورق سیاه رول شده، کویل یا کلاف که در آن عرض، بسته به ضخامت محصول که بین ۱/۵-۱۵ میلی‌متر است، در اندازه‌های ۱۰۰، ۱۲۵، ۱۵۰ و ۲۰۰ سانتی‌متر و طول آن بی‌محدودیت ارائه می‌گردد.
  • ورق سیاه فابریک یا شیت که ضخامت آن ۱۵ میلی‌متر به بالا می‌باشد، در هر سایزی قابل خرید است اما بعضی ابعاد مانند ۱۰۰۰*۲۰۰۰ و ۱۲۵۰*۲۵۰۰ و ۱۰۰۰*۶۰۰۰ و ۱۵۰۰*۶۰۰۰ و ۲۰۰۰*۶۰۰۰ و ۲۰۰۰*۱۲۰۰۰ پرکاربرد هستند.
    بررسی انواع ورق سیاه بر اساس کاربرد و ترکیب فولادی:
  • ورق سیاه صنعتی
  • ورق سیاه معمولی 
    دوگرید معروف برای ورق سیاه صنعتی و معمولی به ترتیب ST52 وST37 هستند که در آ‌ن‌ها ST نماد Strength، به معنای استحکام و عدد بعد از آن میزان تنش نهایی یا همان سختی ورق برحسب کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است. میزان سختی ورق نورد گرم را میزان کربن در فولاد مشخص می‌کند. همان‌طور که در تصاویر پیداست، ورق سیاه استاندارد ST37 به عنوان ورق سیاه معمولی با درصد کربن و متعاقبا سختی کمتر در صنایع با کاربرد سبک مانند ساختمان و ورق سیاه استاندارد ST52 به عنوان ورق سیاه صنعتی با درصد کربن بالاتر از ورق معمولی برای صنایع سنگین استفاده می‌شود.

 

نمودار دایره‌ای درصد عناصر شیمیایی در ورق سیاه با استاندارد ST37

 

 

با این تفاسیر برای بررسی قیمت ورق نورد گرم، علاوه بر عوامل خارجی موثر بر تقاضا مانند نرخ ارز و میزان تورم و مصرف انرژی برای تولید باید به عواملی همچون جدول وزن ورق سیاه، ضخامت و ترکیب آن‌ها توجه داشت.

 

نمودار دایره‌ای درصد عناصر شیمیایی در ورق سیاه با استاندارد ST52

 

سخن پایانی

با توجه به صحبت‌هایی که انجام شد، کسانی که مایل به استفاده و کسب اطلاعات در مورد ورق سیاه هستند، باید ببینند که چه کاربردی مدنظر آن‌هاست و بعد عوامل مختلف را در نظر بگیرند. به‌طور مثال برای کاربرد‌های با ظرافت و کیفیت بالا ممکن است‌ حتی ورق روغنی مناسب‌تر باشد؛ چون تولید ورق گرم در دمای بالاتر و در نتیجه با دقت کمتری برای کیفیت و ضخامت (پارامتر مهم تعیین‌کننده قیمت آن) انجام می‌شود و جدای آن بحث درصد عناصر به کار رفته در فولاد برای تعیین خواصی مثل سختی نیز مطرح است. امیدواریم این مقاله برای کسب اطلاعات در این زمینه مفید بوده باشد.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه ها

user
میلاد
01 مهر 1398
پاسخ دهید
عالی بود
پاسخ
user
ممنون
user
برفک
23 اردیبهشت 1399
پاسخ دهید
رول فرم یعنی همان حالت رول شده که به صورت دوار به گرد یک محور می چرخد. رول شیت اصلاح نادرست یا غلط مصطلح است. در واقع ورق ها به صورت رول فرم یا شیت فرم دسته بندی می شوند.
پاسخ
user
ممنون از اشتراک گذاری
user
احسان ماندگار
15 اردیبهشت 1398
پاسخ دهید
چقدر جالبه، ممنون از اطلاعات خوبتون
پاسخ
user
تشکر