آهن آنلاین
ورق آلومینیوم رنگی، یک کالا ساختمانی مهم

ورق آلومینیوم رنگی، یک کالا ساختمانی مهم

یک‌شنبه 29 مهر 1397
زمان مطالعه: 7 دقیقه

ورق‌ آلومینیوم رنگی به عنوان یکی از پرکاربردترین انواع ورق‌های فلزی شناخته می‌شود. فرآیند تولید و رنگ‌آمیزی پیشرفته و کارآمد این ورق‌ها، ویژگی‌هایی را به آنان بخشیده است که محبوبیت و استفاده این ورق‌ها را در انواع صنایع از جمله صنعت ساختمان، لوازم خانگی و حتی لوازم الکترونیکی شاهد هستیم.
مقاومت بسیار بالا در برابر کهنه شدن و فرسایش و حالت‌پذیری بسیار خوب این ورق‌ها را می‌توان مهم‌ترین ویژگی این محصول پرمصرف دانست.
اصلی‌ترین عامل در کیفیت و دوام بالای این ورق‌ها شرایط آنادایز کردن و سپس رنگ‌آمیزی این ورق است.
در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با ورق رنگی آلومینیوم، فرآیند تولید و آنادایز کردن آن و انواع کاربرد‌های مختلف این ورق ها آشنا کنیم. در صورتی که قصد استفاده و یا آشنایی با ورق‌های رنگی آلومینیومی را دارید و می‌خواهید قبل از خرید و انتخاب، همه چیز را درباره این ورق‌های رنگی پرکاربرد بدانید لطفا با ما همراه باشید.

فرآیند تولید و رنگ‌آمیزی پیشرفته و کارآمد ورق آلومینیوم رنگی، ویژگی‌هایی را به آن بخشیده است که محبوبیت و استفاده این ورق را در انواع صنایع از جمله صنعت ساختمان، لوازم خانگی و حتی لوازم الکترونیکی شاهد هستیم. مقاومت بسیار بالا در برابر کهنه شدن و فرسایش و حالت‌پذیری بسیار خوب ورق رنگی آلومینیومی را می‌توان، مهم‌ترین ویژگی این محصول پرمصرف دانست.

ورق آلومینیوم رنگی چیست؟

ورق‌های آلومینیوم رنگی یکی از محبوب‌ترین محصولات فلزی و آلومینیومی در انواع صنایع مختلف هستند؛ همان‌طور که از نامشان پیداست، ورق‌های آلومینیومی هستند که طی آنادایزه و سپس رنگ‌آمیزی می‌شوند تا استحکام، زیبایی و دوام ورق‌های معمولی و خام آلومینیومی را چندین برابر کنند. این در حالی است که با وجود ویژگی‌های بسیار مطلوب این محصول، قیمت ورق آلومینیوم رنگی تفاوت خیلی زیادی با ورق آلومینیوم معمولی ندارد و حتی نسبت به سایر ورق‌های فلزی مقرون به‌صرفه‌تر است.
در حقیقت این محصول یکی از فرآورده‌های آلومینیوم است که به صورت ورق درآمده و پس از گذراندن مراحل رنگ‌آمیزی به عنوان یک متریال پیش‌ساخته برای انواع مصارف و صنایع مختلف از جمله ساختمان‌سازی و لوازم خانگی به کار برده می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی‌های ورق‌ آلومینیوم رنگی عبارتند از:

  • دوام و مقاومت بالا در برابر ساییدگی و گذر زمان
  • مقاومت بسیار خوب در برابر نور خورشید و انواع شرایط آب‌و‌هوایی
  • سبک بودن، قابلیت انعطاف و شکل‌دهی بسیار خوب
  • زیبایی و جلوه بسیار خوب برای مصارف طراحی داخلی ساختمان و حتی کالاهای لوکس

ورق آلومینیوم رنگی در انواع رنگ‌ها تولید شده و با دو تریم مات و براق در دسترس است.

 

کاربرد ورق آلومینیوم رنگی

ورق رنگی آلومینیوم به دلیل سیستم رنگی‌آمیزی با کیفیتشان، مقاومت و دوام بسیارخوبی را در معرض نور و فضای باز ارائه می‌دهد. این ورق دارای پوشش سخت و مقاوم در برابر سایش و هرگونه عامل فرسایش است و در عین حال امکان انعطاف‌پذیری برای شکل‌دهی و ساخت انواع سازه و اشکال مختلف را فراهم می‌کند. این ورق‌های با کیفیت و زیبا کاربردهای بسیار مختلف و متنوعی را در انواع صنایع دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

انواع کاربردهای ورق آلومینیوم رنگی:

  • صنعت بسته‌بندی
    از ورق‌های آلومینیومی در انواع صنایع بسته‌بندی و قوطی‌سازی به صورت گسترده استفاده می‌شود. به دلیل تنوع رنگ و زیبایی این ورق‌ها شرکت‌ها و صنایع پیشرو که به زیبایی و جلوه بسته‌بندی کالاهای خود اهمیت می‌دهند. در سال‌های اخیر با استفاده از این ورق‌ها توانسته‌اند شکل و شمایل صنعت بسته‌بندی و قوطی‌سازی را متحول کنند.
  • صنعت حمل و نقل و خودروسازی
    در کشورهای پیشرفته از دیرباز ورق‌های آلومینیومی رنگی به دلیل مقاومت بسیار بالای این محصولات در برابر خوردگی و فرسایش در بخش‌های بیرونی و در معرض هوا در انواع ماشین‌آلات صنعتی مورد استفاده قرار ‌گرفته‌اند.
  • صنعت لوازم خانگی
    به دلیل ویژگی‌های شکل‌پذیری، مقاومت بالا و همچنین زیبایی ورق‌ آلومینیوم رنگی این محصول به عنوان بدنه و روکش بسیاری از لوازم خانگی در سرتاسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. وزن کم و سبکی این ورق‌ها از دیگر ویژگی‌های مفید و قابل توجه در این صنعت به حساب می‌آید.
  • صنعت ساختمان و معماری
    از ورق‌های آلومینیوم رنگی در انواع بخش‌های صنعت ساختمان‌سازی از جمله تولید سایه‌بان، درب گاراژها، رمپ و پل‌های محوطه‌ها، طراحی بخش‌های داخلی و دیزاین ساختمان استفاده می‌شود.

به طور کلی انواع ورق‌های آلومینیومی از جمله ورق آلومینیوم رنگی از پراستفاده‌ترین و به‌صرفه‌ترین انواع ورق در صنایع مختلف محسوب می‌شوند.

 

نمایی از ورق آلومینیوم رنگی

 

تولید ورق رنگی آلومینیوم

فرآیند تولید ورق‌های آلومینیوم رنگی همان روش تولید ورق‌های آلومینیومی است که بعد از آماده شدن، برای مرحله نهایی و مهم آنادیز کردن آماده می‌کنند.
پس از گذراندن فرآیندهای تولید آلومینیوم که شامل مراحل نورد گرم و نورد سرد است، شمش یا پلیت‌های آلومینیومی به دست آمده را از بین غلطک‌های بسیار سنگین و قدرتمند عبور می‌دهند تا تحت فشار بسیار زیاد نازک و کشیده شوند. در نتیجه این فرآیند ورق‌های آلومینیومی به دست می‌آیند که بسته به خواست تولید‌کننده می‌توانند ضخامت دلخواه داشته باشند. اکنون با به‌دست آمدن ورق آلومینیوم نوبت به فرآیند آنادایز و رنگ کردن می‌رسد.
فرآیند آنادایز کردن به این صورت است که یک پوشش اکسیدی روی ورق قرار می‌گیرد تا بستر رنگ‌‌آمیزی فراهم شود، سپس ورق‌ را رنگ می‌کنند تا یک پوشش عایق و زیبا ایجاد شود، که محبوبیت این ورق‌ها را در انواع صنایع به همراه دارد.
برای توضیح بیشتر در مورد آنادایز کردن، می‌توان گفت که یک پوشش‌دهی ساده روی سطح آلومینیوم نیست؛ بلکه فرآیند الکتروشیمیایی است که طی آن سطح آلومینیوم به دلیل واکنش‌های رخ داده در محلول اسید و برق به اکسید آلومینیوم تبدیل می‌شود که در نتیجه آن، ورق‌های آلومینیومی مقاومت و دوامی چند برابر شرایط قبلی خود یعنی ورق‌های ساده آلومینیومی خواهند داشت. 
در ادامه جزییات فرآیند آنادیز کردن ورق‌های آلومینیوم را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد، لطفا با ما همراه باشید.

 

آنادایز کردن سطوح آلومینیوم و دلایل آن

طبق اصول آنادایزینگ، این فرآیند در یک محلول الکتروشیمیایی اتفاق می‌افتد و یک آند و کاتد داخل محلول اسیدی تحت جریان الکتریسیته قرار می‌گیرند؛ سپس با ایجاد لایه اکسیدی روی سطح، میزان تخلخل را افزایش می‌دهند که این تخلخل، باعث رنگ‌پذیری می‌شود و در مرحله بعدی عملیات رنگ شدن آلومینیوم اتفاق می‌افتد.

کیفیت لایه رنگ و عایق ورق آلومینیوم رنگی به غلظت رنگ و متریال آنادیزاسیون، مدت ماندگاری ورق در محلول ،دمای محلول آندی، حجم و نوع اسید، قدرت جریان برق، نوع آلیاژ آلومینیوم و... بستگی دارد.

فرآیند آنادایز ورق‌های آلومینیومی معمولا به دو دلیل اصلی انجام می‌گردد که عبارتند از:

  • شرایط و هزینه‌های تولید
    ورق‌های آلومینیوم رنگی حدود 60 درصد سبک‌تر از انواع دیگر ورق‌ها از جمله ورق‌های مسی، برنجی و استیل هستند که این به معنای تعداد ورق‌های بیشتر در هر تن آلومینیوم است.
    علاوه بر این ورق آلومینیوم رنگی آنادایز شده بیش از سه برابر ورق آلومینیوم معمولی، مقاوم‌ است و حتی دوام و مقاومت بسیار بهتری از سایر ورق‌های فلزی نیز دارد که باعث می‌شود این ورق‌ها در زمان حمل و نقل و حتی استفاده در انواع کاربردها بازدهی بهتر و به صرفه‌تری داشته باشند.
  • زیبایی و قابلیت انعطاف‌پذیری
    ورق‌های آلومینیوم رنگی انعطاف‌پذیری و سازگاری بسیار بالایی را با انواع روش‌های فرم‌دهی و اتصال ورق‌های فلزی از جمله پیچ و مهره، لمینت، پرچ، حک و جوش لیزری، سوراخ‌کاری و... دارند و در انواع رنگ‌های موجود در طیف مرئی و با توجه به نیاز مشتری تولید می‌شوند که همین ویژگی باعث گسترش کاربردهای این محصول در انواع زمینه‌ها که زیبایی و نما در آن ها مهم است، از جمله دکوراسیون داخلی شده است.

همچنین به دلیل فرآیند نفوذ عمقی رنگ به درون بافت آلومینیوم در فرآیند آنادایز کردن، رنگ ورق‌ آلومینیوم رنگی ثابت بوده و به هیچ عنوان ساییده و یا پوسته پوسته نمی‌شود.

عملیات آنادایز آلومینیوم

آنادایز آلومینیوم

سخن پایانی

ورق‌های آلومینیوم رنگی از بهترین و پرکاربردترین انواع ورق‌های فلزی هستند که در بیشتر صنایع از جمله ساختمان، لوازم خانگی و بسته‌بندی به کار برده می‌شوند. فرآیند تولید این ورق‌ها همان روش تولید ورق‌های آلومینیوم است که مرحله نهایی و مهم آنادیز کردن جهت پوشش نهایی و رنگی کردن این ورق‌ها به آن افزوده می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های این ورق‌ها، می‌توان به مقاومت و دوام بالا در برابر انواع شرایط آب و هوایی و فرسایش، انعطاف و شکل‌پذیری بالا، سبک بودن و تنوع رنگی اشاره کرد که این ورق‌ها را به یکی از بهترین فرآورده‌های آلومینیومی صنعت فلزات تبدیل کرده است.
اگر شما با این ورق‌های پرکاربرد آشنا هستید و ویژگی‌ها و کاربردهای دیگری برای این محصول می‌شناسید، خوشحال می‌شویم که در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.