آهن آنلاین
گل‌ میخ چیست؟ انواع گل‌ میخ کدام است؟

گل‌ میخ چیست؟ انواع گل‌ میخ کدام است؟

چهارشنبه 15 شهریور 1396
زمان مطالعه: 9 دقیقه

سقف‌هایی که به شکل عرشه فولادی هستند، برای اتصال به سایر قسمت‌های سقف به خصوص بتن نیاز به اتصال‌دهنده‌ای قوی دارند. گل‌ میخ این ماموریت مهم را به خوبی انجام می‌دهد. یکی از مهم‌ترین کارهایی که این محصول انجام می‌دهد، تقسیم فشار فولاد روی تمام قسمت‌های سقف است. گل‌میخ که خودش نیز از جنس فولاد، ولی با درصد کربن پایین‌تر است، در طول‌های مختلفی تولید می‌شود. چون کالای فولادی وظیفه مهمی دارد و ایمنی‌سازی را تامین می‌کند، توصیه می‌شود در استفاده از گل‌میخ به متریال محصول و کاربرد هر کدام دقت شود. برای همین متخصصان قبل از استفاده از گل‌میخ به زنگ‌زدگی و جنس عرشه فولاد و بتن دقت می‌کنند. این محصول با استفاده از روشی خاص از جوش به شکل قوس الکتریکی به بدنه عرشه جوش می‌خورد و حتما باید در مورد آن مطالعه کرد. 
ما در این مقاله قصد داریم که از اساس گل‌میخ و انواع آن را برای شما شرح دهیم و مشخصات انواع گل‌میخ و تولید آن را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم تا شما را به بهترین نحو در استفاده و خرید این محصول مهم راهنمایی کنیم.

اصلی‌ترین کار گل‌میخ انتقال نیروی برشی بین فولاد و بتن در حالتی است که نیرو تقسیم شود و فشار زیاد به نقطه خاصی وارد نشود. از این رو به گل‌میخ در اصطلاح صنعتی، برشگیر نیز می‌گویند. گل‌میخ‌ها در قطرهای و طول‌های متفاوتی تولید می‌شوند.

گل‌ میخ چیست؟

گل‌میخ نوعی اتصال از آلیاژ آهن و کربن است که وظیفه اتصال عرشه فولادی سقف (غالبا به شکل ذوزنقه‌ای شکل) به سایر قسمت‌های سقف به خصوص قسمت بتنی آن را بر عهده دارد. شاید می‌توان گفت که اصلی‌ترین کار گل‌میخ انتقال نیروی برشی بین فولاد و بتن در حالتی است که نیرو تقسیم شود و فشار زیاد به نقطه خاصی وارد نشود. از این رو به گل‌میخ در اصطلاح صنعتی، برشگیر نیز می‌گویند. برشگیرها در قطرهای و طول‌های متفاوتی تولید می‌شوند. شاید بتوان گفت انواع ورق گالوانیزه را می‌توان به وسیله این محصول به سقف به ایمن‌ترین شکل ممکن چسباند. در بازار آهن و فولاد می‌توان گل‌میخ تا قطر ۲۰ میلی‌متر (۲ سانتی‌متر) خریداری کرد. این که گل‌میخ باید چه قطری داشته باشد را سایر عناصر سقف به خصوص مشخصات ورق فولادی تعیین‌ می‌کند.
بنابراین باید با توجه به تمام شرایط، اتصالات و گل‌میخ مناسب سقف را یافت. قیمت اتصالات متفاوت است و بودجه و ایمنی پروژه فاکتورهای مهمی برای تعیین نوع اتصال هستند. گل‌میخ را به سازه‌ها و ورق‌های فولادی جوشکاری می‌کنند. با توجه به فولادی بودن جنس عرشه فلزی سقف و همچنین گل‌میخ، باید از دستگاه‌های جوش خاص با قدرت زیاد استفاده کرد. استادولدر نام همان دستگاه جوشی است که این وظیفه را بر عهده می‌گیرد. این دستگاه به وسیله قوس الکتریکی دمای محیط جوش را به شدت بالا می‌برد تا این دو محصول سرسخت فولادی در هم تنیده شوند. همچنین نگران ذوب شدن اتصال نباشید! سرامیک گل‌میخ‌ها جلوی پخش شدن مواد مذاب را می‌گیرد.

 

نمایی از گل میخ

 

 

انواع گل‌ میخ

گل‌میخ در مدل‌ها و نوع‌های مختلف در بازار موجود است. در ابتدا این محصولات برای ایمنی بیشتر ساخته می‌شد. اما به مرور مساله زیبایی اهمیت بیشتری پیدا کرد. به علاوه گسترده شدن نیاز مشتریان، مهندسان این حوزه را بر آن داشت تا با بررسی و تحقیق بتوانند با تولید محصولات متفاوت، همه نیازها را به خوبی پاسخ دهند. یکی از قسمت‌هایی که برای زیبایی در این محصولات جای مانور فراوان دارد، گل‌میخ‌ها است، به همین دلیل در ادامه این متن به انواع آن می‌پردازیم:

گل ‌میخ طرح‌دار

گل‌میخ این طرح‌ها در انواع اشکال هندسی مختلف تولید می‌شود. مربع، دایره و... اشکال هندسی هستند که در گل این نوع محصول استفاده می‌شوند. هر طرح برجسته بر روی گل‌میخ شامل این مدل می‌شود. اشکالی مانند گل، ستاره و... می‌تواند گزینه‌های قرار گرفتن بر روی گل‌میخ باشد. در مواردی جدیدتر در بازار دیده شده که از طرح‌های نگین‌دار و جذاب‌تر نیز استفاده شده است. این نوع از گل‌میخ معمولا در جاهایی که جلوی چشم است و زیبایی اهمیت خاصی دارد، استفاده می‌شود. گاهی تلفیق ایمنی و زیبایی یک سازه ایجاب می‌کند که از این مدل محصولات استفاده شود.

گل ‌میخ ساده

این محصول بر عکس سایر محصولات طرح‌دار هیچ طرحی ندارد و به صورت صنعتی خود است. معمولا از این محصول در جاهایی که دیده نمی‌شود و یا زیبایی اهمیت ندارد، استفاده می‌شود. این سبک خلوت است و دارای ایمنی بالایی است.

گل ‌میخ آنتیک

علاوه بر سایر طرح‌ها، گل‌میخ به شکل پتینه شده نیز تولید می‌شود. گاهی طراحان نیاز دارند که دکور سازه‌ای را قدیمی و سنتی انتخاب کنند. آن جا است که این مدل به کار می‎آید. همچنین در ساخت جعبه و صندوقچه تزئیی گل‌میخ آنتیک می‌تواند یک گزینه خوب باشد.

گل ‌میخ درب چوبی

قپه! طرح روی گل‌میخی که معمولا برای زیبایی محصولات چوبی استفاده می‌شود. البته اشتباه نشود، این محصول صرفا طرح چوب دارد و فلزی دارد. زیرا چوب تحمل گرمای قوس الکتریکی را ندارد. این طرح قابلیت رنگ‌آمیزی هم دارد و بسیار جذاب و زیبا است.

 

نقش گل ‌میخ در عرشه فولادی

چند سالی است که عرشه فولادی در ساخت سقف کاربرد فراوانی دارد. این سقف‌ها از ورق‌های گالوانیزه که به شکل ذوزنقه حالت داده شده‌اند، ساخته می‌شود. خلاصه این ورق‌های فولادی دارای برجستگی‌های فراوانی هستند. این ورق‌های فولادی سنگین هستند و نیاز به اتصالی دارند که به خوبی آن‌ها را در کنار بتن نگهداری کنید. گل‌میخ برای همین نوع اتصال ساخته شده است. میله فلزی که به خوبی به بدنه ورق فولادی جوش می‌خورد و آن را نگه می‌دارد. از همین رو نام سقف عرشه فولادی با گل‌میخ عجین شده است. 
در گذشته از ناودانی برای تحمل عرشه فولادی استفاده می‌شد. ولی الان گل‌میخی کاربرد بیشتری دارد. از مزایای گل‌میخی می‌توان به سرعت بالای نصب آن اشاره کرد. این محصول (گل‌میخ) نیاز به آماده‌سازی ندارد و از پیش ساخته شده است و فقط نیاز به جوش دارد. جوش این محصول نیاز به الکترود ندارد. نیرو رو به طور یکسان به همه جهت‌ها وارد می‌کند و مانند ناودانی یک طرفه نیست.

 

 

 

 

مشخصات فنی و ابعاد گل‌ میخ فولادی

این محصول دارای قطر حداکثر ۲۰ میلی‌متر است. حداقل ارتفاع گل‌میخ نیز ۴۰ میلی‌متر (۴ سانتی‌متر) است. علت این ارتفاع برجسته بودن و ذوزنقه‌ای بودن عرشه فولادی است. باید دقت کرد با توجه به مشخصات محیط و ابعاد ورق گالوانیزه، گل‌میخ مناسب را پیدا کرد.

 

تولید گل ‌میخ

این محصول به دو روش تولید می‌شود. فورج سرد و فروج گرم نام روش‌های تولید این محصول است. هر کدام از این روش‌های تولید نباز به متریال خاص خودش را دارد. در ادامه به هر کدام از این روش‌ها می‌پردازیم.

تولید گل ‌میخ به وسیله فورج گرم
در این روش میلگردهای ذوبی ناهمگن با کیفیت ضعیف به روش ریخته‌گری سنتی با هم ترکیب می‌شوند. در این روش استحکام گل‌میخ کم می‌شود و محصول تولید شده چندان استاندارد نیست. ناپایداری سازه در این روش تولید مشهود است و محصول جوش‌پذیری نامناسب دارد. همچنین از نظر مکانیکی و ویژگی‌های فنی این محصول به شدت دارای نقص و ضعیف است. این ناهمگن بود متریال این محصول گاهی سبب ایجاد ترک بر روس گل‌میخ تولید شده به وسیله فورج گرم می‌شود. چون این محصول در دمای بالا به عرشه فولادی جوش داده می‌شود؛ بنابراین مقاومت آن حائز اهمیت است. 
تا اینجای کار متوجه شدیم که تولید گل‌میخ با تکنولوژی فورج گرم محصول استانداردی را به ما نمی‌دهد. بنابراین توصیه می‌شود که برای رعایت ایمنی و داشتن محصولی استاندارد و سالم از روش فورج سرد استفاده شود. حال روش فورج سرد چگونه است؟

تولید گل ‌میخ به وسیله فورج سرد
در این روش از ماشین‌آلات جدید و به روز استفاده می‌شود. همچنین متریال و مواد مورد استفاده در این روش، مواد بسیار مرغوب هستند. در این روش لایه‌ای درونی فولاد یکنواخت می‌شوند و آلیاژ ساخته شده یکدست و یکنواخت است. همین موضوع باعث می‌شود که گل‌میخ ساخته شده با این روش، بدون ترک باشد. گل‌میخ تهیه شده به روش فورج سرد دارای کربن کم است و به همین دلیل مقاومت بالایی در برابر فشار دارد. دستگاه‌های ساخت به روش فورج سرد ابعاد گوناگونی دارند. استحکام کششی محصول ساخته شده با فورج سرد دارای استحکام کششی بالایی است. 
همانطور که متوجه شدید تکنولوژی روز به ما می‌گوید که از گل‌میخ تولید شده به روش فورج سرد استفاده کنیم. زیرا محصول بدون ترک و با مقاومت بالایی است. همچنین محصول تولید شده با این تکنولوژی همگن است.

 

مزایای جوش گل میخ و روش ‌های آن

گل میخ را توسط دستگاه جوش قوس الکتریکی که استادولدر (Stud Welder) نام دارد به تیر و سایر قطعات جوش می‌دهند. این روش مزایای زیر را در بر دارد:

• سرعت، اطمینان و دقت بسیار بالا در مقایسه با دیگر روش‌ها.
• فاقد علامت معکوس و سوراخ.
• قوی‌تر بودن اتصال جوشکاری حاصل‌شده از خود گل میخ و سازه‌ای که به آن متصل شده است.
• تمیزتر و صاف بودن ناحیه اطراف گل میخ.
• نیاز به دسترسی تنها ازیک‌طرف و بنابراین، کاهش کار با قطعات.
• جوش‌های ضد نشتی و غیرقابل دست‌کاری.
• کاهش مشکلات مربوط به خوردگی و ضعیف شدن اتصال با گذشت زمان با توجه به اینکه، هیچ سوراخی در ورق ایجاد نمی‌شود.
• قابلیت اجرا روی مواد صیقلی و سطوحی که یک‌طرفشان روکش یا رنگ دارد.

در اینجا دو روش اصلی جوشکاری با دستگاه استادولدر را شرح می‌دهیم:

 

انواع جوش گل میخ و مزایای آن

 

جوش CD گل میخ

در این روش، خازن‌های دستگاه جوش با ولتاژ از پیش تنظیم‌شده، متناسب با قطر جوش موردنظر، شارژ می‌شوند. سپس، انتهای گل میخ در تماس با ورق قرار می‌گیرد. پس از شروع جوشکاری، انرژی ذخیره‌شده به‌عنوان یک پالس با جریان بالا تخلیه شده و انتهای گل میخ را ذوب و یک قوس الکتریکی ایجاد می‌کند. در نهایت هم فشار برگشتی، گل میخ را در سطح مذاب روی ورق فورج کرده تا همجوشی کامل در سراسر فلنج ایجاد شود.

 

جوش DA گل میخ

در این روش، جریان و زمان جوش مطابق با قطر محل جوش از پیش تنظیم شده است. پس از قرارگیری گل میخ روی ورق، یک قوس پایلوت یا اولیه به ارتفاع از پیش تعیین‌شده، رخ می‌دهد. سپس قوس اصلی انتهای گل میخ را ذوب کرده و یک حوضچه مذاب در صفحه ایجاد می‌کند. مشابه روش قبل، فشار برگشتی، گل میخ را در این حوضچه مذاب، فورج می‌کند.
 

 

نتیجه‌گیری

عرشه فولادی سقف برای اتصال به بتن و سیار موارد سقف نیاز به نوعی اتصال قوی با ایمنی بالا دارد. گل‌میخ برای همین مساله ساخته و روانه بازار شده است. با توجه به نوع سازه و نوع ورق گالوانیزه باید گل‌میخ به خصوص استفاده کرد. همچنین جدیدا علاوه بر ایمنی به زیبایی این اتصال‌ها توجه ویژه می‌شود. برای همین گل‌میخ‌های طرح‌داری در بازار وجود دارد و با توجه به دیزاین سازه‌ها گزینه‌هایی روی میز است. قطر و ابعاد گل‌میخ استفاده‌شده باید رابطه مستقیم با ابعاد و جنس سقف و ورق فولادی داشته باشد. تجربه افراد و مطاله کمک شایانی به تشخیص نوع اتصال برای سقف فولادی می‌کند. اگر شما تجربه ارشمندی دارید، لطفا در پایین این پست با بقیه دوستان به اشتراگ بگذارید.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.