آهن آنلاین
ورق‌های آلومینیوم طرح‌دار چیست و انواع آن

ورق‌های آلومینیوم طرح‌دار چیست و انواع آن

چهارشنبه 23 فروردین 1396
زمان مطالعه: 8 دقیقه

آلومینیوم فلزی نرم و سبک اما قوی است. وزن آلومینیوم تقریبا یک سوم فولاد یا مس و در برابر خوردگی نیز با دوام و مقاوم است. امروزه در صنعت از آلومینیوم استفاده‌های بسیاری می‌شود و پس از آهن، پرکاربردترین فلز در این حوزه شناخته می‌شود و از اهمیت زیادی برخوردار است. ورق‌های آلومینیومی یکی از محصولات این فلز است که با ویژگی‌های آلومینیوم تولید شده و در دسته ورق‌های فلزی سبک قرار می‌گیرد. این ورق‌ها انواع مختلفی مثل ورق آجدار آلومینیوم و ورق امباس آلومینیوم دارند که در این مقاله قصد داریم تا شما را با یکی از انواع این نوع ورق‌ها به نام ورق‌های آلومینیوم طرح‌دار آشنا کنیم و درباره‌های مدل‌های مختلف آن و ویژگی آن‌ها صحبت کنیم.

 

یکی از بخش‌هایی که انواع ورق‌های آلومینیوم طرح‌دار با هم متفاوت هستند، ضخامت آن‌ها است. جایی که ورق‌های آجدار آلومینیوم ضخامتی بین ۰/۸ تا ۵ میلی‌متر و ورق‌های امباس آلومینیوم بین ۰/۳ الی ۱ میلی‌متر دارند که دلیل آن هم فرآیند امباس شدن است که در آن با استفاده از غلطک ورق‌های آلومینیومی را نازک‌تر می‌کنند.

ورق‌های آلومینیوم طرح دار

ورق‌های آلومینیومی طرح‌دار در اواسط قرن بیستم جایگزین قلع شدند و اکنون در صنایع برودتی و ساختمانی و دیگر صنایع نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع ورق‌های آلومینیومی انعطاف‌پذیری بالایی دارند و گاهی اوقات از آن‌ها به عنوان روکش استفاده می‌شود. ورق آلومینیوم طرح‌دار نیز در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی بسیار مقاوم هستند. به دلیل اینکه تنها لایه بسیار نازکی از آن وارد فرآیند اکسیداسیون می‌شود، نهایتا حدود پنج درصد از آن کمی واکنش نشان می‌دهد و تیره‌تر می‌شود. سبکی وزن، قیمت مناسب، شکل پذیری بالا و ظاهر تمیز و زیبا از ویژگی‌های قابل ذکر این نوع ورق آلومینیومی است.

ورق‌های آلومینیومی معمولا به دو صورت کلاف (رول) و برگ شده (شیت) در بازار وجود دارند که قیمت ورق‌ آلومینیوم با توجه به ابعاد و مدل مورد نظر شما مشخص می‌شود. به طور کلی ورق‌های آلومینیوم طی فرآیند نورد گرم در کارخانه‌ها تولید می‌شوند. ورق‌های امباس آلومینیوم طی فرآیندی خاص باید از میان غلتک‌های بسیار سنگین که وزنی در حدود ۲۰ تن دارند عبور کنند تا طول آن‌ها افزایش یابد. برای تولید ورق‌های آلومینیومی از روش نورد گرم استفاده می‌شود و طی فرآیندی، شمش آلومینیوم در درجه‌های بسیار بالا قرار می‌گیرد و تا ضخامت آن کاهش یابد. برای افزایش مقاومت این ورق‌ آلومینیومی نیز مقداری از عناصر دیگر به آن اضافه می‌کنند. پس از این که به مقدار کافی کشیده شد، به ورق آلومینیوم تبدیل می‌شود. فرآیند نورد گرم برای بیشتر ورق‌های آلومینیومی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به شکل‌های مختلف روانه بازار می‌شوند. البته در موارد بسیار کمی نیز از فرآیند نورد سرد برای انجام این کار استفاده می‌شود.

 

 

ورق آجدار آلومینیوم

ورق آجدار یکی از انواع ورق‌های آلومینیومی طرح‌دار است. ورق آجدار در مصارف تزئینی استفاده می‌شود و با وجود اینکه پوشش سختی دارد، وزن بالایی ندارد. از دیگر ویژگی‌های مناسب آن نیز می‌توان به نفوذپذیری مغناطیسی کم، ضد استاتیک بودن و عدم وجود لغزش در آن اشاره کرد.
ورق آجدار معمولاً در کفپوش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما از کاربردهای دیگر آن می‌توان به ساخت تابلوهای شیب‌دار یا عمودی اشاره کرد. این تابلوها به دلایل مختلف تزئینی، امنیتی و ساختاری تولید می‌شوند. به همین دلیل برای استفاده در سازه‌های معماری و ساختمان‌ها و همچنین دکوراسیون و بازسازی ساختمان‌ها بسیار مناسب هستند. قیمت ورق آلومینیوم آجدار نیز بسته به کیفیت و کاربری شما می‌تواند متفاوت باشد. در ادامه به تعدادی از کاربردهای ورق‌های آجدار آلومینیوم می‌پردازیم تا بتوانید بهتر و بیشتر این کاربردها را درک کنید:
  • در صنایعی همچون مواد غذایی، گاوداری‌ها، بیمارستان‌ها، کارخانه‌های دارویی، استخراج معادن و... که کف‌ سازی کارخانه از اهمیت بالایی برخوردار است، بسیار مهم هستند. زیرا در این صنایع، خوردگی و بهداشت تجهیزات برای کارخانجات امری مهم و ضروری است و با استفاده از ورق‌های آلومینیوم آجدار می‌توانند تا حد زیادی این مشکل را حل کنند. علاوه بر این در ماشین‌های آتش‌نشانی، آمبولانس و جرثقیل‌ها نیز از این ورق‌های آلومینیومی استفاده می‌کنند.
  • مواد مورد استفاده در پانل‌های کفپوش و میله‌های موجود در اتوبوس‌ها، ایستگاه‌ها، ترمینال‌ها و قطارهای داخل شهری و برون شهری از جنس آلومینیوم و با استفاده از همین ورق‌هاست.
  • پیاده‌روها در فضای باز و سرپوشیده، پله‌ها، راه پله‌ها، جرثقیل‌ها، پل ها و غیره نیز از دیگر کاربردهای این نوع ورق‌های آلومینیومی است.
  • پانل‌های عمودی و شیب‌دار تزئینی برای کاربردهای معماری در فضای باز و سرپوشیده، تریلرهای قایق و سایر تریلرها، ساخت و ساز کشتی و قایق، استخرهای شنا، نقاله‌ها، لوازم جابجایی مکانیکی، چرخ فلک، چمدان فرودگاهی و تجهیزات مربوط به آن‌ها هم از با استفاده از این مواد تولید می‌شوند.
از این نوع ورق‌های آلومینیومی به این خاطر در مکان‌های مختلف استفاده می‌شود که هم ظاهر زیبایی دارد و هم طول عمر و دوام بالایی دارند و این باعث می‌شود که در برابر عوامل محیطی مخرب مثل زنگ‌زدگی و خوردگی مقاوم‌تر باشند و در نتیجه هزینه‌های نگهداری محصولات کاهش می‌یابد. علاوه بر این موارد با توجه به ویژگی ضد لغزشی که دارد می‌تواند در برخی مصارف ایمنی را نیز افزایش دهد.
نمایی از ورق آجدار آلومینیوم نمایی از ورق آجدار آلومینیوم

ورق امباس آلومینیوم

امباس کردن اصطلاحی است که به برش یا انداختن یک الگو بر روی یک ماده اشاره دارد. برای امباس کردن ورق‌های آلومینیومی بعد از اتمام فرآیند نورد گرمی که در ابتدا توضیح داده شد، غلطک‌هایی وجود دارد که این کار را انجام می‌دهند و به این دستگاه‌ها نیز به اصطلاح دستگاه امباس می‌گویند. این الگو معمولا به کمک فشار یا گرما یا هر دوی این عوامل در ماده ایجاد می‌شود. مفهوم ماده در امباس میتواند چوب، پلاستیک، پارچه و چرم، انواع نایلون و... باشد. پروسه عملی امباس و سیستم‌های مجری این فرآیند امروزه در اکثر صنایع، جایگاه ویژه‌ای دارند و در آینده‌ای نه چندان دور نیز جایگاه ویژه‌تری خواهند داشت. ایجاد الگو، طرح و برش به هدف خاص و به خصوص زیباسازی، همیشه طرفداران خود را دارد. انواع مختلف ورق‌های آلومینیومی طرح‌دار در فرمت‌های گوناگونی به بازار عرضه می‌شوند، اما ورق‌های امباس معمولا به شکل لوزی و ابری تولید می‌شوند. این نوع ورق‌های آلومینیومی در تولید کابینت آشپزخانه، دکوراسیون و غیره کاربرد دارد و به دلیل خمش بالایی که دارند، برای مکان‌هایی که دارای زاویه، انحنا یا قناسی هستند، می‌تواند بسیار مناسب باشد.

 

 

 

نمایی از ورق امباس آلومینیوم  نمایی از ورق امباس آلومینیوم

تفاوت ورق آلومینیوم امباس و آجدار

ورق‌های آلومینیوم امباس و آجدار از لحاظ ظاهری تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند ولی در برخی مشخصات، کاربردها و همچنین ویژگی‌ها متفاوت هستند. به غیر از ظاهر، در موارد دیگری همچون ابعاد، آلیاژ استاندارد و برخی کاربردها نیز باهم تشابه دارند. معمولا هر دوی آن‌ها به صورت ورق‌های دو در یک در بازار موجود هستند، اما ابعاد استاندارد آن‌ها به صورت کلی به دسته‌بندی‌های زیر تقسیم می‌شوند:
  1. طول دو متر و عرض یک متر
  2. طول دو و نیم متر و عرض یک متر و بیست و پنج سانتی‌متر
  3. اگر به صورت رول باشد، با عرض ۱۰۰۰ میلی‌متر و طول حداکثر ۲۰۰۰ متر
  4. اگر به صورت رول باشد، با عرض ۱۲۵۰ میلی‌متر و طول حداکثر ۲۰۰۰ متر
در مورد شباهت کاربرد نیز می‌توان به استفاده‌ آن‌ها در صنعت ساختمان‌سازی و دکوراسیون اشاره کرد. با اینکه ورق‌های آلومینیومی آجدار بسیار پرکاربردتر از ورق‌های امباس هستند، اما در برخی صنایع مثل دکوراسیون و گاهی اوقات ساختمان‌ سازی‌ها از ورق‌های امباس شده بیشتر استفاده می‌شود. یکی از دلایل آن هم می‌تواند زیبایی بیشتر ورق‌های امباس شده نسبت به ورق‌های آجدار است. اما به دلیل اینکه هردوی آن‌ها در این صنایع کاربرد دارند، شباهت محسوب می‌شود.
یکی از بخش‌هایی که این دو نوع ورق‌های آلومینیومی با هم متفاوت هستند، ضخامت آن‌ها است. جایی که ورق‌های آلومینیومی آجدار ضخامتی بین ۰/۸ تا ۵ میلی‌متر و ورق‌های آلومینیومی امباس بین ۰/۳ الی ۱ میلی‌متر دارند که دلیل آن هم فرآیند امباس شدن است که در آن با استفاده از غلطک ورق‌های آلومینیومی را نازک‌تر می‌کنند.

جمع‌بندی

ورق‌های آلومینیومی و خصوصا ورق‌های آلومینیومی طرح‌دار در حال حاضر در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به نوعی بخش مهمی از صنعت ما را تشکیل می‌دهند. ورق‌های آلومینیومی طرح‌دار انواع مختلفی دارند که در این مقاله سعی کردیم تا به بررسی دو نوع پر کاربرد آن یعنی ورق‌های امباس شده و ورق‌های آجدار و تفاوت‌ها و شباهت‌های بین آن‌ها بپردازیم. البته در مقاله‌ای جداگانه نیز به بررسی ورق‌های آلومینیومی آجدار پرداختیم و با جزئیات بیشتر نیز آن را زیر ذره‌بین قرار دادیم و جوانب مختلف آن را سنجیدیم. انتخاب نوع ورق ‌آلومینیومی به نحوه استفاده و کاربری شما بستگی دارد و امیدواریم که با خواندن این مقاله بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. تجربیات خود در مورد انتخاب‌های قبلی و همچنین نظرات خود را نیز می‌توانید با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.