آهن آنلاین
کوتینگ چیست؟ کاربرد انواع کوتینگ فلزات

کوتینگ چیست؟ کاربرد انواع کوتینگ فلزات

دوشنبه 29 اردیبهشت 1393
زمان مطالعه: 3 دقیقه

کوتینگ فلزات مختلف مانند آلومینیوم، کادمیم، منیزیم، قلع، روی و... مانند یک پوشش بر روی سطح فولاد قرار می‌گیرند تا مقاومتش را افزایش دهند. از بین این موارد، پوشش روی جایگاه ویژه‌ای دارد، لذا میزان پوشش روی در دو سطح ورق و واحد آن gr/m2 است. این فلز با مقاومت بالای خود باعث پایداری و عمر بیشتر محصولات فولادی می‌شود. این نحوه پوشش‌دهی سطح مقاطع فولادی با فلز به کوتینگ معروف است. در این مطلب، قصد بررسی کامل کوتینگ فلزات و کاربردهای آن را داریم. با ما همراه باشید.

کوتینگ فلزات چیست؟

کوتینگ فلزات یک پروسه پیوسته و مستمر جهت پوشش‌دهی و رنگ‌آمیزی محصولات فولادی قبل از استفاده است. در این پروسه، هر دو سطح محصول تحت پوشش فلزی قرار می‌گیرند تا این‌گونه میزان کیفیت و مقاومتشان افزایش یابد. در تعریفی دیگر می‌توان گفت که کوتینگ در محصولات فولادی، مقدار فلز روی در دو طرف آن را بر حسب گرم در هر مترمربع تعیین می‌کند. هرچقدر کوتینگ بیشتر باشد، به معنای بالا بودن سطح کیفی محصول است.

 

کوتینگ فلزات
کوتینگ فلزات

 

انواع کوتینگ

از کوتینگ در حوزه‌های مختلف استفاده می‌شود؛ این فرآیند در متریال مختلف از پارچه و شیشه گرفته تا فولاد کارایی دارد. از انواع کوتینگ فلزی موجود نیز می‌توان به ۱۰۰، 120، 180، 220 و ۲۷۵ اشاره کرد. کوتینگ بیشتر ورق‌های چینی ۱۰۰ الی ۱۲۰ است و ورق‌های هندی، ژاپنی، کره‌ای و... نیز دارای کوتینگ ۱۸۰ هستند. ضمنا، مقدار پوشش روی موجود در سطح ورق گالوانیزه به ضخامت آن‌ها بستگی دارد. در کل، گالوانیزه بودن محصولات و داشتن پوشش روی یک مزیت بزرگ برای آن‌ها محسوب می‌شود. محصولات این‌چنینی در برابر ضربه، حرارت و خوردگی از استقامت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند.

فرآیند کوتینگ

رول‌های فلزی در فرآیند کوتینگ نخست بر روی دیکویلر گذاشته می‌شوند؛ در این قسمت همه آن‌ها باز شده و سطحشان مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس، ورق را تمیز کرده و عملیات شیمیایی را بر روی آن انجام می‌دهند و در نهایت، آماده رنگ‌آمیزی می‌شود. هدف از انجام این مراحل، افزایش مقاومت ورق در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی است. بعد از اینکه ورق خشک شد، مرحله پوشش‌دهی آغاز می‌شود و بر روی دو سمت آن پرایمر می‌زنند. در اینجا ورق را داخل کوره می‌کنند تا فرآیند پوشش‌دهی طی 15 الی 30 ثانیه انجام شود. نهایتا، ورق را از کوره خارج کرده و آن را با کمک هوا و آب سرد می‌کنند.

کویل کوتینگ در چه مواردی کاربرد دارد؟

کویل کوتینگ به دلیل ساخت با فرآیندهای جدید از ثبات و پایداری لازم برخوردار است و بسیاری از ساختمان‌سازان و صنعتگران از آن در پروژه‌های خود استفاده می‌کنند. در قسمت زیر، به کاربردهای آن اشاره شده است:

  • استفاده در سقف ساختمان‌ها
  • استفاده در پانل‌های کامپوزیتی
  • استفاده در ساخت درب و پنجره
  • استفاده در ساخت وسایل و تجهیزات ورزشی
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.