آهن آنلاین

انواع استاندارد میلگرد

انواع استاندارد میلگرد

میلگرد بدون شک یکی از مهمترین مصالح در زندگی بشری به حساب می‌آید. این محصول فولادی پر ارزش، شالوده اصلی سازه‌های امروزی را تشکیل می‌دهد و بدون این مقطع فلزی، پیشرف ساختمان‌سازی به شکل آنچه امروز شاهد هستیم غیر ممکن بود. استاندارد میلگرد بدون شک یکی از فاکتورهای مهمی است که طراحان سازه‌های بزرگ و کوچک در نظر می‌گیرند. خواص مکانیکی این محصول با توجه به استاندار ساخت آن تغییر می‌کند و همین موضوع کاربرد آن را در بخش‌های مختلف متفاوت می‌کند. در این مقاله به بررسی انواع متلف استاندارد میلگرد در جهان و ایران پرداخته‌ایم و مشخصات هر کدام را توضیح خواهیم داد.

استاندارد میلگرد چیست؟

میلگرد، میله‌ای است که از آن برای افزایش مقاومت سازه‌ای استفاده می‌شود. انواع استاندارد میلگرد در ایران و جهان به شکل‌های مختلفی عرضه می‌شود. استاندارد میلگرد به‌وسیله آیین‌نامه‌هایی که مورد تأیید واقع‌شده باشند، ابلاغ می‌شود. رعایت استاندارد میلگرد برای برخورداری از یک میلگرد با کیفیت و مقاوم لازم است. در این مطلب قصد داریم شما را با انواع استاندارد میلگرد در ایران و جهان آشنا کرده و سپس میلگردها را از نظر ترکیبات شیمیایی و همچنین ظاهری موردبررسی قرار ‌دهیم.

هر کارخانه‌ای در هنگام تولید یک محصول، تلاش می‌کند با توجه به بازار و حضور رقبا بهترین محصول را تولید نماید و برای این منظور دو عامل را درنظر می‌گیرد:

  • کیفیت بالای محصول
  • قیمت تمام شده پایین

هر کالایی برای داشتن این دو شرط نیازمند یک فرآیند تولید با آخرین تکنولوژی و رعایت اصول استاندارد خواهد بود. تکنولوژی در جهان امروز به صورت لحظه‌ای در حال تغییر است؛ اما استانداردها به این صورت نیست و معمولا هر یک یا دو سال تغییرمی‌کنند. اما گاه این امکان هست که استانداردی سال‌های سال هیچ تغییری نکند.

  • استاندارهای بین المللی میلگرد

برای تولید میلگرد با چند استاندارد متفاوت مواجه هستیم.این استانداردها توسط سازمان‌های بین‌المللی تهیه شده‌اند که می‌توان به معتبرترین آن‌ها اشاره کرد:

  • ATSM انجمن مواد و آزمون آمریکا که آیین‌نامه ACI (318-14) مربوط به این شرکت است.
  • JIS ژاپن که استاندارد (JIS G3112) را برای میلگردهای مورد استفاده در بتن اعلام نموده است.
  • DIN آلمان، استاندارد (DIN 488) که مربوط به فولاد به کار رفته در بتن مسلح می‌باشد.
  • ISO، سازمان بین‌المللی استاندارد که (ISO 6935) برای فولاد را تحریر نموده است

استانداردهای بریتانیا،کانادا، آمریکا و استرالیا هم رفرنس شرکت‌های تولید میلگرد می‌باشند.

استاندارد میلگرد در ایران

در کشور ایران، شرکت ذوب آهن،به عنوان پیشگام در صنعت فولاد از استاندارد روسی برای تولید میلگرد استفاده کرده است. اما استانداردهای دیگری نیزدر کشور در مراحل تولید از آن‌ها استفاده می‌شود:

  • استاندارد روسیه
  • استاندارد ISIRI 3132
  • استاندارد DIN

حال باید این سوال را جواب داد که چه معیارهایی در تعیین استاندار میلگرد مورد بررسی قرار می‌گیرند؟

انواع استانداردهای میلگرد

 میلگرد، یکی از ضروری‌ترین مصالح در ساخت‌وساز است. انتخاب یک میلگرد استاندارد می‌تواند از جمله مهم‌ترین بخش­های انتخاب مصالح ساختمان باشد. میلگرد استاندارد به محصولی گفته می‌شود که در برابر کشش، خمش و برش از مقاومت بالایی برخوردار بوده و بتواند در برابر آسیب‌های احتمالی مقاومت خوبی را از خود نشان دهد؛ همچنین باید ابعاد و سایز آن طبق استاندارد اعلام‌شده باشد. سازمان‌های زیادی در سطح جهان هستند که اقدام به تدوین و انتشار استاندارد میلگرد می‌کنند. در استاندارد میلگرد، مشخصات و ویژگی میلگردها بیان می‌شود. به‌طورکلی در استاندارد میلگرد موارد مورد اشاره در ذیل، مطرح می­شوند.

  • ترکیب شیمیایی: در بحث ترکیب شیمیایی، میزان ترکیب فلزهای مختلف مانند کربن، منگنز، فسفر، سیلیسیم، گوگرد، نیتروژن و کربن به‌کار رفته در میلگرد بیان می‌شود. مشخص نمودن ترکیب شیمیایی هر میلگرد، ازجمله ویژگی‌هایی است که در استاندارد این مقاطع فلزی بیان می‌شود.
  • مشخصات هندسی: ویژگی‌هایی مثل قطر میلگرد، میزان رواداری، سطح مقطع محصول، طول شاخه، وزن میلگرد و غیره در جدول وزنی استاندارد میلگرد ثبت می‌شود و باید به‌صورت کامل بیان شود.
  • نوع میلگرد: یکی از مواردی که در تعریف استاندارد میلگرد به‌کاربرده می‌شود، مشخص نمودن نوع میلگرد است. مشخص نمودن نوع میلگرد که از نوع ساده یا آجدار است، نقش مهمی در انتخاب نهایی محصول مورد نیاز شما دارد.
  • کیفیت مکانیکی: استحکام کششی، استحکام تسلیم و نسبت استحکام کششی به استحکام تسلیم، جزء مشخصات مکانیکی استاندارد میلگرد هستند که هر تولیدکننده‌ای باید آن را به‌صورت شفاف اعلام کند.

آشنایی با استاندارد میلگرد

سازمان‌های مختلفی در سطح جهان استانداردهای مشخصی را برای استاندارد میلگرد تعریف می‌کنند. این استانداردها بر اساس آزمون‌وخطا و تخصص و مهارت کارشناسان به‌دست‌آمده است. مجموعه‌ این اطلاعات سبب تولید میلگرد استاندارد شده است. در این قسمت به مهم‌ترین انواع استاندارد میلگرد در سطح جهان اشاره می‌کنیم.

انجمن مواد و آزمون آمریکا (ASTM)

 ASTMکه مخفف American Society for Testing and Materials در معنای سازمان سازمان امریکایی آزمایش و موادبوده که توسط مهندسان امریکایی ایجاد شده است. این موسسه، یک سازمان توسعه استاندارد بین‌المللی است. این سازمان از نخستین سازمان‌هایی بوده که شروع به تدوین استاندارد میلگرد کرد.ASTM معتقد است بزرگ‌ترین ارگان توسعه‌دهنده‌ استاندارد میلگرد در جهان است. انجمن مواد و تست آمریکا ATSM که مقررات ACI (318-14) به آن تعلق دارد، استانداردهای گوناگونی را برای انواع میلگرد آجدار تعیین کرده است که به آن­ها اشاره می‌کنیم.

  • ASTM A706 (محصولات کم آلیاژ)
  • ASTM A996 (فولاد ریلی)
  • ASTM A955 (محصولات زنگ نزن)
  • ASTM A1035 (قطعات کم کربن-کروم)

استانداردهای صنعتی ژاپن (JIS G3112)

این آیین‌نامه توسط سازمان استانداردگذاری صنایع، در ژاپن تدوین و سپس منتشرشده است.JIS ژاپن، استاندارد (JIS G3112) را برای میلگردهای مورداستفاده در بتن اعلام کرده است. در این استاندارد، ابتدا شمش فولادی باید در فرآیندی به نام نورد به شکل موردنظر درآید و سپس با قرار دادن آن در محیط، به آهستگی کاهش دما انجام شود. این روش استاندارد میلگرد، باعث می‌شود میلگردها از مقاومت بالایی برخوردار شوند. استفاده این نوع استاندارد میلگرد در مناطق زلزله‌خیز توصیه می‌شود زیرا به­دلیل عملیاتی که بر روی آن انجام شده است، از مقاومت بالایی برخوردار است.

 

میلگرد با استانداردهای صنعتی ژاپن (JIS G3112)
میلگرد با استانداردهای صنعتی ژاپن (JIS G3112)

 

مؤسسه استانداردهای آلمان DIN

DIN یا Deutsches Institut für Normung نام سازمان ملی استاندارد کشور آلمان است. طبق این استاندارد پس ‌ازآن­که شمش فولادی را در فرایندی به نام نورد به شکل موردنظر درآوردند، باید آن را از لوله‌های سردی عبور می‌دهد تا یک‌مرتبه دمای آن کاهش یابد. این کاهش دمای یک‌مرتبه­ای، باعث اختلاف مقاومت در سطح و مرکز میلگرد می‌شود. استاندارد میلگرد DIN با توجه به مقاومت کمی که دارد برای استفاده در مناطق زلزله‌خیز مناسب نیست. استانداردDIN  آلمان را، برای فولاد مورداستفاده در بتن مسلح استفاده می‌کنند.

ACI(318-14)

این آیین‌نامه از استانداردهای ASTM در خصوص میلگردها تبعیت می‌کند. آیین‌نامه مذکور، یکی از معتبرترین آیین‌نامه‌های بین‌المللی است که مورد تأیید وزارت مسکن و شهرسازی بوده و در ساخت‌وسازها به آن استناد می‌کنند. آیین‌نامه ACI درواقع استانداردهایی را برای ساخت آرماتورها تدوین کرده است.

استاندارد ملی روسیه یا EASC

این آیین­نامه، به مجموعه‌ای از استانداردهای تدوین‌شده توسط کمیته استانداردسازی اوراسیا، EASC و سازمان‌های استاندارد منطقه‌ای اطلاق می‌شود. در این استاندارد میلگردها از A1 تا A6 تقسیم‌بندی و تولید می‌شوند. این استاندارد میلگرد موردپذیرش کشور روسیه و کشورهای حوزه CIS ( ارمنستان، قزاقستان، ترکمنستان، مولداوی و غیره) است.

استاندارد بریتانیا

BSI مخفف کلمات British Standard Institution در معنای استاندارد میلگرد بریتانیا است. یکی از استانداردهای این آیین‌نامه­ BSI 4449­ است که به تعریف مشخصات فولادهای تسلیح کننده بتن، فولاد جوش پذیر مسلح کننده میله، کوئل و محصولات دیکویل شده اشاره‌شده است.

استاندارد ایالات متحده ANSI

موسسه استاندارد ایالات‌متحده یک مؤسس غیرانتفاعی و خصوصی است.ANSI مخفف American National Standards Institute در معنای موسسه استاندارد ملی امریکا است. این موسسه، خود به‌تنهایی تولیدکننده به‌حساب نمی‌آید اما بر روی توسعه و رعایت استاندارد میلگرد نظارت می‌کند.

آیین نامه بتن کانادا ANSI/AWS D1/4

در این آیین‌نامه اصول و نکات لازم برای رعایت سازه‌های بتنی بیان‌شده است. این آیین‌نامه مناسب ساختمان‌سازی و اسکلت بتنی است. در این آیین‌نامه مصالح و ابزاری که سبب افزایش مقاومت ساختمان بتنی می‌شوند، معرفی می‌گردند.

آیین نامه استرالیا

این آیین‌نامه مخصوص میلگردهای آجدار طراحی‌شده است. این آیین‌نامه درخصوص میلگردهای هوایی با تنش تسلیم 250،400،500 قابل‌اجرا است.

میلگردهای تولیدشده در ایران دارای چه استانداردهایی هستند؟

در کشور ایران، سه نوع میلگرد با استانداردهای تعریف‌شده تولید می‌شود. این میلگردها ازنظر قدرت تسلیم و مقاومت گسیخته‌ای با یکدیگر تفاوت دارند. در ادامه به بررسی ویژگی‌های هرکدام از این استاندارد میلگردها می‌پردازیم.

استاندارد میلگرد روسی

استاندارد میلگرد روسی برگرفته از استاندارد GOST است. به همین دلیل این نوع استاندارد لقب روسی گرفته است. میلگردهای تولیدشده در شرکت ذوب‌آهن اصفهان دارای استاندارد میلگرد روسی هستند. این میلگردها در سه نوع A1،A2،A3 تولید می‌شوند؛ که تنش گسیختگی هرکدام به ترتیب 3800،5000،6000 است.

آیین نامه آبا

کلمه آبا مخفف آیین‌نامه بتن ایران است. این آیین‌نامه قسمت‌های مختلفی را پوشش می‌دهد. در فصل چهارم آن ویژگی‌های استاندارد میلگرد در رابطه با وزن، قطر، جوش‌پذیری، تغییر شکل و شرایط نگهداری اشاره‌شده است. در تعریف این استاندارد میلگرد، مقاومت تسلیم میلگرد نباید از ۴۰۰ پاسکال بیشتر باشد، این موضوع به قاب‌های مقاوم در برابر زلزله مرتبط شده است.

استاندارد میلگرد ایران

استاندارد میلگرد ایران به شماره ISIRI 3132 تحت عنوان «میلگردهای فولادی گرم نوردیده برای تسلیح بتن به­همراه ویژگی‌ها و روش‌های آزمون» اولین بار در سال 1369 تدوین شد و در تیرماه سال 1392 مورد تجدیدنظر قرار گرفت. این استاندارد برگرفته از استانداردهای جهانی است. در این استاندارد، میلگردها در چهار دسته A1،A2،A3،A4 تقسیم‌بندی و تولید می‌شوند.

مشخصات شیمیایی میلگرد بر اساس استاندارد

هر کارخانه‌ای بر اساس نوع استاندارد میلگرد اتخاذ شده، ترکیبات شیمیایی مختلفی را هم در تولید میلگردهای خود به­کار می‌برد. ترکیبات شیمیایی میلگرد معمولاً از فولاد کربنی با درصدهای مختلف کربن، منگنز، سیلیسیم، فسفر، گوگرد و گاهی اوقات نیکل و کروم تشکیل‌شده‌اند. در استاندارد میلگرد به شماره ISIRI 3132 نسبت ترکیبات شیمیایی در انواع میلگرد به نسبت زیر است.

  • میلگرد ساده: کربن 22/0، سیلیسیم 55/0، منگنز 75/0، فسفر 050/0، گوگرد 050/0
  • میلگرد آج‌دار مارپیچ 340: کربن 22/0، سیلیسیم 60/0، منگنز 30/1، فسفر 45/0، گوگرد 45/0
  • میلگرد آج‌دار مارپیچ 350: کربن 27/0، سیلیسیم 55/0، منگنز 60/1، فسفر 40/0، گوگرد 40/0
  • میلگرد آج‌دار جناغی 400: کربن 37/0، سیلیسیم 60/0، منگنز 60/1، فسفر 45/0، گوگرد 45/0
  • میلگرد آج‌دار جناغی 420: کربن 30/0، سیلیسیم 55/0، منگنز 50/1، فسفر 40/0، گوگرد 40/0
  • میلگرد آج‌دار مرکب 500: کربن 40/0، سیلیسیم 60/0، منگنز 80/1، فسفر 045/0، گوگرد 045/0
  • میلگرد آج‌دار مرکب 520: کربن 32/0، سیلیسیم 55/0، منگنز 80/1، فسفر 040/0، گوگرد 040/0

 

جدول تطبیقی میلگرد در استانداردهای مختلف
در این تصویر جدول تطبیقی میلگرد در استانداردهای مختلف را می‌بینید.

 

ظاهر و اندازه هر میلگرد بر اساس استاندارد

ظاهر و اندازه هر میلگرد، بستگی به نوع استاندارد و نوع محصول دارد. هر کارخانه‌ای معمولاً اندازه مشخصی را بر اساس استاندارد اتخاذشده برای تولید استاندارد میلگرد در نظر می‌گیرد. به‌طورکلی، معمولاً سایز میلگردها بین 6 تا 60 میلی‌متر است در این معنا که قطر استاندارد میلگرد بین 6 تا 60 میلی‌متر است. طول استاندارد میلگرد معمولاً 12 متر است؛ که برخی از کارخانه‌ها درصورت سفارش، میلگردهایی با طول کمتر نیز تولید می‌کنند.

 به‌صورت کلی، ظاهر استاندارد میلگرد به دو صورت ساده و آجدار تقسیم می‌شود. میلگردهای ساده سطحی صاف دارند که هیچ‌گونه برجستگی روی آن‌ها وجود ندارد. این نوع میلگرد مقاومت کمتری نسبت به نوع آج‌دار دارند. میلگردهای آجدار شیارهایی را در سطح خود دارند که وجود این شیارها موجب چسبندگی بیشتر بتن به میلگرد می‌شود که در ادامه افزایش مقاومت سازه را به همراه خواهد داشت.

انواع میلگرد بر اساس استاندارد GOST

میلگردها بر اساس استاندارد GOST در کشور ما در چهار گروه تولید و تقسیم می‌شوند‌. در این قسمت با انواع میلگرد بر اساس استاندارد GOST آشنا می‌شویم.

  • میلگرد A1: میلگرد A1 میلگردی ساده و بدون عاج است سطح این میلگرد کاملاً صاف و بدون هیچ‌گونه برجستگی است. این میلگرد از فولادی نرم ساخته می­شود و همچنین با توجه به شکل‌پذیری و مقاومت کمی که دارد، برای اسکلت اصلی ساختمان مناسب نیست. درنتیجه از آن در آهنگری، ساخت قالب، جوشکاری و غیره استفاده می‌شود.
  • میلگرد :A2 این میلگرد از فولاد نیمه سخت ساخته‌شده است که قابلیت شکل‌پذیری و جوش‌پذیری آن کم است. این مصالح به میلگرد نیمه سخت نیز معروف هستند‌‌ و مقاومت این میلگرد نسبت به نوع A1 بیشتر است. این نوه میلگرد در دو مقاومت تسلیم 340 و 350 مگا پاسکال تولید می‌شود و برای عملیات ساختمانی و همچنین دیوار برشی و خاموت‌ها کاربرد دارد.
  • میلگرد:A3 مواد به‌کار رفته در ساخت این میلگرد، از نوع فولاد نیمه سخت است. این میلگرد رایج‌ترین نوع میلگرد در ساختمان‌سازی در کشور ما به‌حساب می‌آید که در ستون‌ها و تیرها مورداستفاده قرار می‌گیرد و در دو مقاومت تسلیم ۳۰۰ و ۴۲۰ مگا پاسکال تولید می‌شود.
  • میلگرد A4: این نوع میلگرد از فولاد سخت و مقاوم ساخته‌ می­شود. همچنین میلگرد A4 در مقاومت تسلیم 500 و 520 تولید می‌شود. درگذشته، استفاده از این میلگرد را در ساختمان‌سازی مناسب نمی‌دانستند ولی طبق آخرین تغییرات، استفاده از این میلگرد در تمامی سازه‌ها به‌جز دیوارهای برشی و قاب خمشی مجاز دانسته شده است.

در تعیین استاندارد میلگرد چه معیارهایی بررسی می‌شود؟

اولین بررسی استاندارد میلگرد به مشخصات ظاهری آن می‌پردازد. کارخانه‌های تولیدکننده، هرکدام میلگرد تولیدی خود را با یک قطر اسمی و طول متفاوت تولید می‌نمایند که بر حسب طول میلگرد و قطر آن جدول وزنی میلگرد به دست می‌آید. این جدول برمبنای استانداردهای مختلف در شرکت‌ها متفاوت خواهد بود. در استانداردها جداول وزنی میلگرد بر پایه تعاریفی خواهد بود که بر اساس آن تعاریف استاندارد شکل می‌گیرد. یکی از کاربردهای این جداول برای داشتن وزن بسته بندی میلگردها بعد‌از تولید است که به بندیل میلگرد سایز معروف است.

  • استاندارد ASTM

در استاندارد ASTM در دو ستون اول، میلگرد سایز  یا (bar size) را داریم که این bar size در ستون‌های بعد بر اساس قطر اسمی و واحد وزنی نوشته شده است.

 

جدول استاندارد ASTM برای میلگرد
در این تصویر جدول استاندارد ASTM برای میلگرد را مشاهده می‌کنید.

 

یکی دیگر از عواملی که در هر استاندارد بررسی می‌شود، الزامات مکانیکی در تولید یک میلگرد است. در نظر داشته باشید این استانداردها به دلیل تفاوت در خواص مکانیکی در تعیین قیمت روز میلگرد تاثیر بسیار زیادی دارند. در استاندارد ATSM برای هر نوع فولادی یک استاندارد شامل محدوده قابل قبول خواص مکانیکی تعریف شده که به صورت یک جدول ارائه می‌شود. برای درک بهتر این جدول عوامل موثر بر مکانیک میلگرد را توضیح می‌دهیم:

  • Grade یا نمره: بر اساس مواد اولیه و عملیات حرارتی صورت گرفته، خواص مختلفی می‌توان از میلگردها بدست آورد که در نهایت آن‌ها را مطابق با استاندارد روسی به چهار گرید A1، A2، A3 و A4 تقسیم می‌کنیم.
  • YIELD POINT: نقطه تسلیم به میزان فشاری که روی فولاد وارد و باعث تغییر شکل همیشگی نمی‌شود، می‌گویند. این میزان فشار باعث شکستگی نمی‌شود.
  • tensile strength: استحکام کششی نهایی که عبارت است از ماکزیمم تنشی که یک فولاد پیش از کوچک شدن سطح مقطع می‌تواند، تحمل کند.
  • Elongation: درصد افزایش طول تا لحظه شکست یک فولاد می‌باشد.

 

  • استاندارد اروپا

 

جدول استاندارد اروپا برای میلگرد
در این تصویر جدول استاندارد اروپا برای میلگرد را مشاهده می‌کنید.

 

  • استاندارد 3132 ایران

 

جدول استاندارد 3132 ایران
در این تصویر جدول استاندارد 3132 ایران را مشاهده می‌کنید.

 

همان‌طور که مشاهده می‌شود جداول فوق بیانگر قطر میلگرد و مقدار وزن میلگرد است. از این جداول برای بدست آوردن وزن میلگرد استفاده می‌نماییم.

در بسیاری از شرکت‌ها درصد عناصر با موافقت خریدار خواهدبود. برای جوش‌پذیری میلگرد هر استاندارد راهنمایی را ضمیمه می‌نماید. به طور مثال در استاندارد 3132 جوش‌پذیری بستگی به قطر اسمی و کربن داخل فولاد دارد. براساس استاندارد جوش آمریکا هرچه میزان کربن در فولاد کمتر باشد، قابلیت جوشکاری میلگرد بالاتر است.

 

جدول بررسی آزمون مکانیکی میلگرد در استانداردهای مختلف
جدول بررسی آزمون مکانیکی میلگرد در استانداردهای مختلف را مشاهده می‌کنید.

 

برای داشتن میلگرد استاندارد باید روش‌های تولید برحسب معیار استاندارد انجام شوند. در ادامه چهار روش را که در ایران متداول است بیان می‌شود.

اما قبل از روش‌های تولید میلگرد باید عنوان کرد که مواد استفاده شده در تولید میلگرد معمولا شمش‌های فولادی  3SP و 5SP استفاده می‌کنند. تفاوت این شمش‌ها در انعطاف‌پذیری آن‌هاست که شمش 3SP انعطاف بیشتری دارد. از این‌رو برای محصولات منعطف‌تر از این نوع شمش استفاده می‌شود. البته برای تولید میلگرد از شمش‌های آهن و ضایعات فولادی استفاده می‌شود که قیمت آهن تاثیر به‌سزایی در استفاده از این مواد در تولید میلگرد خواهد داشت.

 

جدول آنالیز شمش  3SP و 5SP
جدول آنالیز شمش  3SP و 5SP در تصویر آورده شده است.

 

روش‌های تولید میلگرد

  1. نورد گرم: روش تولید محصول بوسیله نورد، از کاربردی‌ترین و رایج‌ترین نوع تولید است که از شیوه تغییر شکل دادن استفاده می‌شود. در نوردگرم ابتدا حرارت کوره را به 1100 درجه می‌رسانیم؛ این دما، دمای ذوب شمش‌ها جهت تولید میلگرد است. شمش‌ها در دمای مطلوب به صورت مذاب درآمده و به مرحله رافینگ فرستاده می‌شود. در رافینگ توسط سه غلتک فشاری و کششی در سه مرحله از قطر نورد کاسته و پس از رسیدن به قطر مطلوب به محل قرارگیری نوارها فرستاده می‌‌شود تا آج‌زنی برای میلگردهای A2 و A3 استفاده شود.میلگرد A2روی خط فرآیند آج‌‌زنی انجام می‌شود، اما در میلگرد A3 این فرآیند بعد از پروسه خنک کردن با آب انجام می‌شود. در نورد گرم باید به این نکته توجه داشت که دمای قطعه یکنواخت و با هم بالا برود. در صورتی که دمای قطعه یکنواخت بالا نرود، باعث می‌شود قسمت بیرونی زودتر گرم شده و قسمت درونی در برابر تغییر شکل مقاومت کند.
  2. نورد سرد: فرآیند نورد سرد همانند نورد گرم می‌باشد با این تفاوت که دمای محصول در دمای اتاق سرد خواهد شد. در نورد سرد ما شاهد کاهش قطر و ضخامت میلگرد خواهیم بود.
  3. میکروآلیاژی: میزان میلگردی که در حال حاضر در سطح جهان تولید می‌شود، بالغ بر 400 میلیون تن در سال تخمین زده می‌شود. افزایش تقاضای جهانی به دلیل افزایش تولید زیرساخت‌ها ، این سطح تولیدبه صورت همیشگی پیش‌بینی می‌شود.در حال حاضربرای میلگرد قیمت، تنها واقعیتی است که هنگام خرید برای پروژه‌های بزرگ در نظر گرفته می‌شود.این ذهنیتِ«فقط قیمت‌گذاری» نباید به کالایی تبدیل شود که کیفیت لازم را ندارد. البته این نکته مهم یعنی فقط «قیمت گذاری» نباید تنها در میلگرد دیده شود، بلکه باید در همه پروژه‌های فلزی این قیمت‌گذاری لحاظ شود. رصد نمودار قیمت آهن آلات می‌تواند به شما در این باره کمک کند.

در روش میکروآلیاژی برای افزایش مقاومت میلگرد، در پروسه تولید آلیاژهای تیتانیوم، وانادیوم و روبیدیوم به میلگرد اضافه می‌شود. این نوع اضافه کردن آلیاژها باعث افزایش سطح یکنواختی میلگرد و درنتیجه افزایش مقاومت کششی میلگرد می‌شود. برای همین بهتر است که این نوع میلگرد درمناطق زلزله خیز استفاده شود.

  1. تکنولوژی ترمکس: در این روش ابتدا در نورد گرم دما به 950 تا 1000 درجه می‌رسد. در مرحله بعد نورد گرم سیستم خاص توسط آب سطح بیرونی سرد می‌شود. چرا که شمش مورد استفاده در این روش از کیفیت پایینتری برخوردار است، این سرد شدن باعث تغییر شکنندگی سطح بیرونی خواهد شد. در مرحله بعد میلگرد از قسمت سردکننده بیرون می‌آید و در دمای اتاق سرد می‌شود. این سرد شدن باعث انتقال دمایی معکوس از بخش گرم داخلی به بخش سرد خارجی شده که در این موقعیت شکنندگی سطح بیرونی جای خود را به چقرمگی می‌دهد.

روش‌های گفته شده استانداردهای مکانیکی متفاوتی خواهند داشت. برای پیدا کردن استاندارد این مقاومت‌ها باید آزمایش‌های مختلفی انجام شود. هر استاندارد یک شرایط آزمایشی خاص خود را دارد .به دلیل این که در حال حاضر در ایران استاندارد 3132 پذیرفته شده‌است و در مورد نورد نور دیده است آن را بازگو می‌نماییم.

  • آزمون کشش: برای تعیین میزان کشش باید پنج یا 10 برابر قطر اسمی میلگرد را مورد کشش دهیم. نمونه‌های ترمکس بدون هیچ تراشکاری باید مورد آزمایش قرار گیرند.
  • آزمون خمش: مورد آزمودنی باید حول محور خم خود از 160 تا 180 درجه متناسب قطر خود مورد آزمون واقع شود.

 

جدول فک خمش برای تست خمش
جدول فک خمش برای تست خمش را مشاهده می‌کنید.

 

  • آزمون خستگی: مطابق استاندارد 8103- 1 باید انجام شود.

آزمون وزنی میلگرد: برای انجام این آزمون نمونه مورد نظر ابتدا از نظر ابعاد توسط وسایل آزمایشگاهی دقیق اندازه‌گیری می‌شود و بعد این مقدار با وزن آهن مطابقت داده شده و انحراف وزن را بدست می‌آوریم.

 

فرمول درصد انحراف وزن برای میلگرد

 

نشانه‌ها و علائم اختصاری روی میلگرد

برای شناسایی میلگردهایی که در پروسه استاندارد  ASTM ساخته شده‌اند، روی بدنه میلگرد کدهایی نصب شده است که برای خواندن باید به شرح زیر عمل کرد:

  • اولین خط که روی بدنه میلگرد نوشته می‌شود، حروفی است که به معنای نوع تولید کارخانه خواهدبود که قراردادی می‌باشد.
  • دومین خط بیانگر عددی است که قطر اسمی میلگرد را نشان می‌دهد.
  • خط سوم نوع فولاد به کار رفته را نشان می‌دهد.

S: Carbon-steel (A615)       

W: Low-alloy steel (A706)       

R: Rail-steel (A996).        

I: Axle-steel (A995)                      

  • خط چهارم عدد گرید را نشان می‌دهد. عدد 40 گرید 40

عدد 60 گرید 60

عدد 75 گرید 75

عدد 4 گرید  420 و همچنین گرید 60

عدد 5 گرید  گرید 520  همچینین گرید  75

شرایط بسته بندی و ارسال میلگرد تولیدی به مشتری، طبق ضوابط و قوانین خاصی است. این قوانین در استاندارد 3132 به صورت زیر می‌باشد:

بسته‌بندی

به غیر از میلگرد آج 500 و یا 520 تا قطر اسمی 14 به دسته‌هایی با طول مساوی یا کلاف به صورت شاخه‌ای با طول مساوی و بالاتر از قطر 14 به صورت شاخه‌ای بسته‌بندی می‌شوند. اما در آج 500 و یا 520 با هر قطری فقط شاخه‌ای با طول مساوی بسته بندی می‌شوند که حالت کلاف نخواهند داشت.

شناسه

شناسه میلگرد آجدار وساده به صورت زیر خواهد بود:

  • عبارت «میلگرد برای بتن مسلح»
  • شماره استاندارد ملی بعد از گرفتن پروانه تولید کالا
  • قطر اسمی
  • علامت مشخصه میلگرد طیق استاندارد
  • کد فرآیند تولید

نشانه‌گذاری روی بسته

هر بسته میلگرد باید دارای یک کارت مخصوص یا پلاک باشد که مشخصات تولید روی آن نوشته و در معرض دید خریدار گذاشته شود که عبارتند از:

  • علامت تجاری شرکت تولیدکننده میلگرد
  • شماره استاندارد ملی
  • علامت مشخصه میلگرد
  • قطر اسمی
  • کد ذوب
  • طول میلگرد
  • نام کشور تولید کننده
  • وزن بر حسب کیلوگرم

جمع‌بندی

در این مقاله انواع استاندارد میلگرد را بررسی کردیم. ازجمله مهم‌ترین استاندارد میلگرد جهان می‌توان به استاندارد ملی روسیه، استاندارد بریتانیا، استاندارد ایلات متحده DIN،ASTM،JIS G3112 اشاره کرد. میلگردها در ایران تحت سه استاندارد میلگرد آبا، استاندارد میلگرد ایران، استاندارد میلگرد روسی تولید می‌شوند. آهن آنلاین، بزرگترین مجموعه عرضه‌کننده انواع میلگردها با استانداردهای روز دنیا است. برای اطلاع دقیق از قیمت روز انواع میلگرد و ثبت سفارش، کافی است هم­اکنون با کارشناسان مجموعه ما ارتباط برقرار کنید.

دسته بندی ها:
لیست قیمت مرتبط:

دیدگاه شما

مطالب اخیر