آهن آنلاین
نورد چیست؟ بررسی فرایند و کاربرد انواع نورد

نورد چیست؟ بررسی فرایند و کاربرد انواع نورد

یک‌شنبه 14 اردیبهشت 1393
زمان مطالعه: 12 دقیقه

یکی از روش‌های شکل‌دهی مواد دارای قابلیت تغییر شکل پلاستیک است. در دماهای پایین و نزدیک دمای اتاق تنها فلزات و برخی از پلیمرها قابلیت تغییر شکل پلاستیک مناسب از خود نشان می‌دهند. برای افزایش این قابلیت و همچنین شکل‌دهی موادی که در دماهای پایین نورد آنها امکان پذیر نیست، از نورد گرم استفاده می‌شود.
هدف مهندسی نورد عبارت است از تغییر فرم شمش به مقاطع مورد نظر، این مهندسی شامل کارگاهای نورد ۳۰۰، نورد ۳۵۰، نورد ۵۰۰، نــورد ۶۵۰ و کارگاههـای سرویس دهنده می‌باشد. به طور کلی نورد به دو صورت گرم و سرد وجود دارد. کارگاه‌های نورد کارخانه ذوب آهن همگی از نوع نورد گرم می‌باشند.

نورد چیست؟

اگر در حوزه آهن‌آلات یا ساخت و ساز مشغول به فعالیت هستید، به احتمال زیاد با اصطلاح نوردکاری برخورد داشته‌اید. فرآیند نورد کاری، به شکل­‌دهی فلزات و کاهش ضخامت آن‌ها اشاره دارد. این فرآیند به دو روش سرد و گرم انجام می­‌شود. از دستگاه نورد نه‌تنها برای شکل دادن، بلکه برای اهدافی همچون پرداخت سطح فلز، حذف نقطه تسلیم و همچنین کاهش ضخامت هم استفاده می‌شود.

تاریخچه نورد آهن آلات به نیمه قرن هفدهم میلادی برمی‌گردد. با این حال، در اوایل قرن چهارم میلادی از نورد سرد فلزات غیرآهنی هم، به شکل پراکنده­ای استفاده می­شد. امروزه استفاده از نورد فلزات به یکی از مهم‌ترین شیوه‌های تولید مقاطع فولادی در جهان تبدیل شده است.

نورد (rolling) یکی از فرآیندهای اصلی ساخت مقاطع فولادی است که با اعمال فشار، منجر به تغییر شکل محصولات شده و آن‌ها را به اشکال و ابعاد دلخواه تبدیل می‌کند. به عبارتی، با استفاده از تکنیک نورد می‌توان فلزات مختلفی را از لحاظ شکل‌ظاهری، سایز و خواص مکانیکی تولید کرد. درواقع، مواد خام در حین پروسه نورد به فلزاتی کاربردی و باکیفیت تبدیل می‌شوند. ضمنا، از این فرآیند نورد به دلیل هدایت عالی صنایع مختلف به عنوان یک انقلاب یاد می‌شود. در ادامه با انواع نورد و مراحل هریک از آن‌ها آشنا خواهید شد.

انواع نورد

فرآیند نورد یا فلزکاری، با توجه به اینکه در چه دمایی انجام می‌گیرد، به دو روش سرد و گرم صورت می­پذیرد. هر کدام از این روش‌ها دارای مزایا و معایب مخصوص به‌­خود هستند که در ادامه به معرفی هرکدام خواهیم پرداخت. تکنیک نورد تحت دو مدل زیر انجام می‌گیرد:

نورد گرم

نورد گرم، به فرآیندی گفته می‌شود که در دمایی بالاتر از دمای تبلور فلز صورت می‌گیرد. در این روش، فلز در حالت گداخته شده از میان دو غلطک عبور داده می‌شود تا به ضخامت مورد نظر برسد. از آنجایی که در دمای بالاتر، انعطاف‌پذیری قطعه بیشتر می­گردد و شکل پذیری آن نیز آسان‌تر خواهد شد، لذا این نوع نورد نیاز به نیروی کمتری دارد.

نورد گرم در مقایسه با دیگر روش‌های شکل­‌دهی، کاربرد بیشتری دارد. از جمله کاربردهای این روش می‌توان به تولید ورق نورد گرم با ابعاد دلخواه و تولید قطعات با ضخامت کم اشاره نمود. لذا نورد گرم در دمایی فراتر از دمای تبلور فلز انجام می‌گیرد. در این نورد، تنظیم دما بسیار مهم است و باید به خوبی مدیریت شود. اگر پروسه نورد گرم، دمایی کمتر از دمای تبلور داشته باشد، شکل‌پذیری فولاد بسیار سخت صورت می‌گیرد. همچنین، روند کلی نورد گرم این‌گونه است که شمش را به داخل دستگاه نورد هدایت می‌کنند و با گرما به یک رول شبیه می‌شود. رول‌ها در دمای تولیدی قرار گرفته و بعد از مدتی، از میان غلتک‌های نورد عبور داده می‌شوند. درنهایت، قطعه فولادی سرد شده و برای بسته‌بندی و ارسال آماده می‌شود. کارخانه نورد گرم سمنان یکی از مجموعه‌هایی است که فرایند نورد گرم را برای تولید مقاطع فولادی بکار می‌گیرد.

 

نورد گرم
نورد گرم

 

نورد سرد

در نورد سرد، عملیات رولینگ در دمایی پایین‌تر از دمای تبلور مجدد فلز صورت می‌گیرد. از آن­جایی که فلزات در دماهای پایین خاصیت انعطاف‌پذیرتری کمتری دارند، در این روش از جک‌­های هیدرولیکی یا پنیوماتیکی جهت تامین نیرو استفاده خواهد شد. بنابراین نورد سرد به فرآیندی گفته می‌شود که دمای آن کمتر از دمای تبلور فلز باشد. درواقع، نورد سرد همان مدل گرم است؛ با این تفاوت که پردازش بیشتری دارد و ابعاد محصولات نهایی دقیق‌تر هستند. در این فرآیند نورد، از تنش مکانیکی به جای حرارت استفاده می‌شود. معمولا محصولات ناشی از نورد سرد بسیار زیبا و در عین حال، مقاوم هستند. قیمت تولیدات نورد سرد نیز به دلیل اینکه پردازش بیشتری بر روی آن‌ها انجام می‌گیرد، بیشتر از محصولات نورد گرم است. از جمله کاربردهای نورد سرد می‌توان به طراحی قطعات در خودروسازی، تجهیزات خانگی و ساختمانی مانند ورق نورد سرد اشاره داشت.

نورد طولی

به نوردی که سبب کاهش ضخامت و افزایش طول فلز می‌شود، نورد طولی می‌گویند که برای تولید محصولاتی همچون میله‌ها، ریل‌ها و مقاطع سازه ای استفاده می‌گردد.

نورد عرضی

در این مدل ­به­جای افزایش طول، افزایش عرض اتفاق خواهد افتاد که تفاوت آن با نورد طولی، در نوع چینش غلطک‌ها است.

نورد شکلی یا مقطعی

از این فرآیند نورد، برای تولید محصولات فولادی با اشکال خاص استفاده می­شود.

نورد دو غلطکی

در این مدل فلز از میان دو غلطک که در جهات مخالف می‌چرخد، عبور می‌کند. این روش پرکاربردترین نوع نورد است که برای محصولات تخت و بلند مناسب‌تر خواهد بود.

نورد چند غلطکی

در این مدل فلز را از میان تعدادی غلطک که بیش از دو عدد هستند عبور می‌دهند. این نوع نورد از امکان کنترل بیشتر بر شکل، ضخامت و کیفیت سطحی فلز برخوردار است.

نورد خوشه ای

این روش شامل دو غلطک درگیر و دو یا چند غلطک پشتیبان است که برای عملیات نورد گرم و سرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نورد چندگانه

این روش شامل دو غلطک درگیر یا قطر کم، ردیفی از غلطک‌های میانی و در نهایت ردیفی از غلطک‌های بزرگ پشتیبان خواهد بود. از این روش برای تولید ورق‌هایی با ضخامت بسیار کم استفاده می‌شود.

فرآیند نورد

همان‌طور که بیان شد، فرآیند نورد شامل نورد گرم و نورد سرد می‌شود. مرحله اول فرآیند نورد گرم مربوط به ریخته‌گری پیوسته شمش است؛ در این مرحله، با انتقال فولاد ذوب‌شده به داخل قالب می‌توان شمش مورد نیاز جهت تولید مقاطع فولادی را تولید کرد. سپس، نوبت به مرحله نورد گرم به عنوان اصلی‌ترین مرحله می‌رسد؛ در این مرحله، ضخامت شمش با کمک دو غلتک بزرگ و حرکت تکراری کم می‌شود. مرحله بعدی نیز مربوط به کوره پیش‌گرم‌کن است که طی آن، دمای فولاد تا حدی افزایش می‌یابد که تنها گرم شده و ذوب نشود. مرحله بعد، نورد نهایی است که ضخامت محصول با بهره‌گیری از سیستم اتوماتیک خطوط تولید مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در نهایت هم مرحله خنک‌کاری است که دمای فلز با ترفندهای رایج، طی مدت مشخصی کاهش یافته و خنک می‌شود.

 

نورد سرد
نورد سرد

 

برای انجام فرآیند نورد سرد، ابتدا باید بر روی شمش فولادی نورد گرم انجام بگیرد. بنابراین، محصول نهایی نورد گرم وارد فرآیند نورد سرد می‌شود. مرحله اول نورد سرد مربوط به اسیدشویی است؛ پوسته‌های اکسیدی محصول در همین مرحله از بین می‌روند. مرحله دوم و اصلی نیز همان نورد سرد است که باعث کاهش ضخامت فولاد با عبور از غلتک می‌شود. مرحله بعدی، عملیات حرارتی است که اسامی دیگری مانند آنیلینگ یا بازپخت دارد و موجبات بازیابی ساختاری متالوژیکی فلز را فراهم می‌کند. نورد پوسته‌ای نیز در مرحله آخر باعث موج‌گیری فلز و سختی سطح آن می‌شود.

تفاوت نورد گرم و سرد

نورد گرم در مقایسه با نورد سرد، نیاز به تجهیزات کمتری دارد. از طرفی در نورد گرم، نیروی کمتری بر روی قطعه اعمال می‌گردد و بدین ترتیب، مقاومت سطح قطعه در برابر نورد سرد بیشتر می‌شود. همچنین، استحکام نمونه‌های نورد گرم بالاتر از نورد سرد خواهد بود.

سختی کرنشی، دقت ابعاد و کیفیت سطحی در نورد سرد بالاتر از نورد گرم است. این در صورتی است که استحکام نمونه‌ها و اندازه قطعات در نورد گرم بیشتر از نورد سرد مشاهده می‌شود.

کاربرد نورد در مقاطع فولادی

نورد کردن کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارد. به‌عنوان مثال در صنایع ساختمانی نورد کردن نقش بسیار مهمی در تولید مقاطع فولادی دارد که در ساختمان‌ها، پل‌ها و پروژه‌های زیربنایی از آن استفاده می­شود. همچنین نورد به‌طور گسترده در صنعت خودروسازی کاربرد دارد. فرآیندهای نورد در تولید لوله‌های فولادی نیز کاربر اساسی دارند. چرا که فولادها پس از نورد، تغییر شکل یافته و ظاهری همچون لوله پیدا می‌کنند. کاربرد نورد در مقاطع فولادی بسیار مهم و گسترده است که در قسمت زیر، به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • صنعت ساختمان‌سازی: بسیاری از مقاطع فولادی مورد نیاز ساختمان‌سازی مانند میلگرد و تیرآهن طی پروسه نورد تولید و آماده شده‌اند. نورد میلگرد یکی از فرایندهایی است که روی این مقطع فولادی برای تغییر شکل آن انجام می‌شود.
  • صنعت خودرو: نورد مصارف مهمی در صنعت خودروسازی دارد و بسیاری از قطعات مهم خودرو مانند قطعات موتور طی فرآیند آن ساخته شده‌اند.
  • تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی: مقاطع فولادی ساخته‌شده با نورد در ساختار ماشین‌های صنعتی، نوار نقاله‌ها و... قرار می‌گیرند و باعث ثبات و پایداری آن‌ها می‌شوند.
  • صنعت لوله‌کشی: لوله‌های فولادی مورد نیاز لوله‌کشی طی فرآیند نورد به دست می‌آیند. البته لایه‌های محصولات بعد از نورد به یکدیگر وصل می‌شوند و جوش می‌خورند. در هر حال، لوله‌های فولادی استفاده‌شده در سیستم‌های لوله‌کشی به این دلیل از مقاومت بالایی برخوردار هستند.
  • تجهیزات خطوط راه آهن:  مقاطع فولادی ایجاد‌شده توسط نورد به عنوان پایه‌های اصلی خطوط راه آهن مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مقاطع نوردشده در بخش‌هایی نظیر ریل استاندارد، ریل جرثقیل و ریل UIC به کار می‌روند. با وجود این قطعات نوردشده مقاوم، استحکام و ایمنی لازم در ریل‌های مربوط به حمل‌ونقل کشور برقرار می‌شود.

معرفی انواع فرآیندهای نورد

فرآیند نورد دارای انواع مختلفی است که در ادامه به معرفی هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

  • نورد حلقه‌ای

نوردهای حلقه‌ای برای تولید حلقه‌های بدون درز در اندازه‌ها و اشکال گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عملیات شامل تغییر شکل کنترل شده یک پیش فرم دایره‌ای میان دو غلطک است.

  • نورد رزوه

نورد رزوه ای، یک فرآیند شکل­دهی در حالت سرد است که در آن رزوه‌هایی صاف یا مخروطی بر روی میلگردها یا سیم‌ها شکل داده خواهد شد. این رزوه‌ها با حرکات رفت و برگشتی یک جفت قالب تخت بر روی سیم یا میله، شکل دهی می‌شوند.

  • شکل گیری یا خم رول Roll forming

شکل­دهی به کمک ورق یا شکل­دهی غلتکی، نوعی نورد است که شامل خم کاری مداوم یک نوار بلند فلزی به یک مقطع مورد نظر خواهد بود.

  • نورد تخت Flatt rolling

نورد تخت، ابتدایی‌ترین نوع نورد است که مواد اولیه و انتهایی آن دارای مقطع مستطیل است. در این فرآیند، مواد از بین دو غلطک عبور داده می‌شوند که در جهت مخالف چرخانده خواهند شد.

  • نورد شکل ساختاری Structural Shape Rolling

این روش بیشتر برای شکل دهی تیرآهن‌های H، L و U استفاده می‌شود. بدین صورت که فولاد را تا حدود ۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد در یک کوره گرم می‌کنند و سپس آن را رول کرده و از میان مجموعه‌ای از استوانه‌ها و رول های فشرده عبور می‌دهند.

  • نورد کنترل شده Controlled rolling

این مدل، نوعی فرآیند پردازش حرارتی مکانیکی است که دچار تغییر شکل شده ­است. در این مدل، عملیات حرارتی را با یکدیگر ترکیب می‌کند. از گرمایی که قطعه را بالاتر از دمای تبلور مجدد می­رساند، جهت انجام عملیات حرارتی هم استفاده خواهد شد تا عملیات حرارتی بعدی غیر ضروری باشد.

  • نورد فورج Forge rolling

فورجینگ فلزات به معنای آهنگری آهن­ها است. فرآیندی که در آن با استفاده از نیروهای فشاری، فلزات را به شکل و فرم مورد نظر تبدیل می‌کنند. این روش، یکی از مهم‌ترین روش‌های فلزکاری در صنعت تولید مقاطع فولادی به­شمار می‌رود.

 

فرایند نورد
فرایند نورد

 

انواع محصولات تولیدی با فرآیند نورد

محصولات نوردی به لحاظ شکل و فرم شامل موارد زیر هستند:

  • محصولات نوردی تخت

محصولات نوردی تخت، محصول فولادی نیم ساخته با سطح مقطع مستطیلی است که پس از یک با چند مرحله فرآوری، به محصول نهایی تبدیل خواهد شد. این محصول با نام تختال هم شناخته می‌شود و برای تولید محصولاتی از قبیل ورق آهن، صفحات و کویل استفاده می‌گردد.

  • محصولات نوردی غیر تخت یا شکل دار

ریل‌های آهن و همچنین تیرآهن‌های ساختمانی را از غلطک‌هایی می‌سازند که دارای شیارهای شکل­داری هستند. این شیارها سبب می‌شوند تا شکلی که مدنظرمان است، تولید شده و با کاهش سطح مقطع فلز، جریان آن را کنترل می‌کنند.

نورد میلگرد چیست؟

به فرآیند شکل­‌دهی شمش‌های فولادی به­‌صورت میلگرد، نورد میلگرد می‌گویند. طی این فرایند، شمش فولادی از میان غلطک‌های نورد عبور می‌کند و به شکل میلگرد در خواهد آمد. برای تولید میلگرد در ابتدا شمش‌های بیلت پس از ریخته گری شمش، وارد دستگاه نورد خواهند شد.

نورد تیرآهن چیست؟

نورد تیرآهن، نوعی فرآیند فلزکاری است که عمدتا برای تیرها و مقاطع فولادی اعمال می‌گردد. هدف از این کار، اصلاح نیم‌رخ تیرآهن و تبدیل آن‌ها به اشکال منحنی یا دایره‌ای شکل جهت برآورده کردن الزامات طرح‌های خاص است. این فرآیند معمولاً در ساخت پل‌ها، ساختمان‌ها و سازه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایا و معایب نورد چیست؟

فرآیند نورد سرد و گرم دارای مزایا و معایب متعددی است. از جمله مزایای نورد سرد، می‌توان به این مورد اشاره کرد که قطعات تولید شده در این روش، با حداقل تلورانس و با استحکام بیشتری تولید می‌شوند. همچنین سطوح قطعات نورد سرد، صاف و یکنواخت هستند. از طرفی نورد گرم می‌تواند مصرف انرژی و هزینه‌ها را به میزان زیادی کاهش دهد. همچنین این فرایند قابلیت بهبود پردازش فلزات و آلیاژها را دارد. بدین معنی که دانه‌های درشت در حین ریخته­گری شکسته شده، ترک‌ها بهبود می‌یابند و عیوب عملیات ریخته­گری کاهش یافته هم از بین خواهد رفت.

از جمله معایب نورد سرد می‌توان به هزینه بالای آن اشاره کرد. همچنین در فرآیند تولید قطعات با اشکال هندسی متفاوت از طریق نورد سرد، با مشکل روبرو هستیم. همچنین به­عنوان یکی از معایب نورد گرم می‌توان به این مورد اشاره کرد که از آن­جایی که فولاد نورد گرم در دمای بالا حرارت می‌بیند، بنابراین محصول نهایی به علت اکسیداسیون سریع و تشکیل رسوب، دارای سطح ضعیفی است. علاوه­بر این، فرآیند خنک‌سازی محصول سبب می‌گردد که عناصر در مکان‌های ناهموار قرار بگیرند که این موضوع، نیاز به اضافه کردن یک مرحله دیگر جهت صاف کردن محصولات پیش از تحویل به مشتری را لازم و ضروری می‌کند.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

سوالات متداول

انواع نورد چیست؟

انواع نورد می توان به نورد گرم و سرد اشاره کرد.

نوردکاری یا فلزی کاری؟

در واقع فرایند نورد، یک پروسه فلزکاری محسوب می‌شود.

نورد در کجا کاربرد دارد؟

فرایند نورد در صنایع مختلفی کاربرد دارد که می‌توان به این مورد اشاره کرد که برای تولید انواع مقاطع فولادی، تجهیزات سنگین، خطوط راه آهن و غیره فلزکار یا نوردکاری صورت می‌گیرد.

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.