آهن آنلاین
کلوخه سازی چیست؟ فرایند تولید کلوخه

کلوخه سازی چیست؟ فرایند تولید کلوخه

شنبه 27 اردیبهشت 1393
زمان مطالعه: 3 دقیقه

برای تولید فولاد نیاز به استخراج سنگ آهن است. سنگ آهن جهت تبدیل شدن به فولاد از مراحل مختلفی عبور می‌کند. به عبارتی، سنگ آهن استخراج‌شده از معادن را نمی‌توان به همان شکل اولیه خود استفاده کرد؛ آن‌ها باید خرد شده و نهایتا به کنسانتره آهن تبدیل شوند. البته این کنسانتره نیز جهت استفاده در صنعت تولید فولاد باید فرآیندهای مختلفی را پشت سر بگذارد. کلوخه و گندله از محصولات نهایی چنین فرآیندهایی هستند که کاربردهای گسترده‌ای در کارخانجات فولادسازی دارند. طبق آمار، درصد قابل‌توجهی از ظرفیت تولید کارخانه‌های فولادی به کلوخه اختصاص دارد. در ادامه با فرآیند کلوخه سازی و ماهیت اصلی آن آشنا خواهید شد.

کلوخه سازی چیست؟

کلوخه سازی مدلی از آگلومراسیون حرارتی است که مواد اولیه خام تحت سایزهای کوچک را به کلوخه تبدیل می‌کند. به عبارت بهتر، جهت ذوب و تصفیه کردن ذرات ریز و خاکه‌های سنگ آهن بدون بروز مشکل باید آن‌ها را به شکل کلوخه درآورد. در این راستا، خاکه‌های سنگ آهن، قطعات کوچک و آهک را با اندازه‌های مشخص با یکدیگر ترکیب کرده و آن‌ها را جهت حرارت‌دهی به دستگاه کلوخه سازی منتقل می‌کنند. به این ترتیب، اساس کار کلوخه سازی، حرارت مواد در دستگاه مربوطه است.

 

کلوخه
کلوخه

 

ویژگی های کلوخه

کلوخه به عنوان یکی از فرآورده‌های مهم سنگ آهن به نحوی تولید می‌شود که ویژگی‌های لازم جهت استفاده در کوره را داشته باشد. یکی از مهم‌ترین خصوصیات آن، داشتن ابعاد مناسب است. استاندارد بودن مقاومت مکانیکی و شیمیایی کلوخه نیز اهمیت زیادی دارد. درحقیقت، این ماده اولیه در ساختار مقاطع فولادی مهمی بکار می‌رود؛ به همین خاطر، باید از سطح کیفی بالایی برخوردار باشد. کلوخه‌های باکیفیت باعث افزایش بازدهی فولاد می‌شوند و مقاومت آن‌ها را افزایش می‌دهند. برای تولید باکیفیت کلوخه نیز باید مواد خام را به درستی با یکدیگر ترکیب کرد.

فرایند تولید کلوخه

فرآیند کلوخه سازی یا آگلومراسیون عبارت است از مراحل آماده‌سازی مواد، پخت، خنک کردن و دانه‌بندی که هرکدام از آن‌ها شرایط ویژه‌ای دارند. در مرحله آماده‌سازی مواد نیز سنگ آهن، سنگ آهک، کک، آهک پخته، آگلومره برگشتی و افزودنی‌های مختلف با یکدیگر ترکیب می‌شوند. مرحله دوم هم شامل پخت آگلومره است که مرحله اصلی آن به حساب می‌آید و پخت در ماشین مخصوص پخت صورت می‌گیرد. خنک کردن مواد و دانه‌بندی نیز در مراحل آخر قرار دارند؛ دانه‌بندی آن در سایزهای مختلف انجام می‌گیرد.

تفاوت کلوخه با گندله

کلوخه با مواد اولیه خام به شکل متراکم تولید می‌شود؛ این ماده ازنظر مقاومت دمایی، مکانیکی و شیمیایی کاملا استاندارد است و قابلیت استفاده در کوره را دارد. تولیدکنندگان برای ساخت گندله نیز برخلاف کلوخه از مواد بازیافتی کارخانجات استفاده نمی‌کنند. از مواد اولیه گندله می‌توان به آهک، کنسانتره آهن، بنتونیت و... اشاره کرد. برای تولید گندله‌های باکیفیت و مستحکم نیز باید کنسانتره آهن را حتما با مواد افزودنی دیگری ترکیب کرد.

همچنین، گندله‌ها برای اینکه در کوره‌ها قابل استفاده باشند تحت حرارت قرار می‌گیرند. ابعاد گندله نیز بسیار مهم است و سایز آن‌ باید حداکثر ۱۶ میلی‌متر باشد. چنانچه سایز گندله از اندازه مشخص آن، کمتر یا بیشتر باشد، مجدد بازیافت شده و وارد چرخه تولید می‌شود. بنابراین کلوخه و گندله هردو از مواد اولیه موردنیاز فولادسازی هستند که نحوه تولید و شرایط کلی آن‌ها با یکدیگر فرق دارد.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

سوالات متداول

مواد اصلی مورد استفاده در کلوخه سازی چیست؟

خاک رس، ماسه، سنگریزه و آب است.

کلوخه سازی چه مزایایی دارد؟

مقاومت، دوام، صرفه‌جویی در هزینه و پایداری است.

آیا کلوخه سازی نیاز به تجهیزات و دستگاه های مختلفی دارد؟

کلوخه سازی به صورت دستی یا با استفاده از دستگاه صورت می گیرد.

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.