آهن آنلاین
صفر تا صد جوش سر به سر یا فورجینگ میلگرد

صفر تا صد جوش سر به سر یا فورجینگ میلگرد

سه‌شنبه 26 مهر 1401
زمان مطالعه: 18 دقیقه

امروزه به دلیل برتری‌های متعددی که روش جوش سر به سر میلگرد یا فورجینگ نسبت به دیگر روش‌ها دارد، از آن در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود. در طول بیش از نزدیک به صد سال که از عمر این صنعت می‌گذرد، روش‌های متعددی هم برای کنترل کیفیت آن ایجاد شده است.
فورجینگ، از حدود سال‌های 1930 و برای اولین بار در کشور کانادا به کار گرفته شد. مهندسین این کشور از جوش سر به سر میلگرد، به‌ویژه در خطوط ریلی استفاده می‌کردند. فورجینگ میلگرد اما در کشورهای آمریکا و به‌خصوص ژاپن، بیشترین توسعه را یافته است. ژاپنی‌ها بخصوص راه‌های کنترل کیفیت خلاقانه‌ای برای فورجینگ ابداع کرده‌اند که به‌ویژه در 30 سال اخیر بسیار موفقیت‌آمیز بوده‌اند.
در ابتدای این مقاله، به تعریف جوش سر به سر میلگرد می‌پردازیم و بیان می‌کنیم که در این روش دقیقاً چه اتفاقی رخ می‌دهد. همچنین، تفاوت‌های آن را با دیگر جوش‌های میلگرد، بررسی خواهیم کرد. در قدم بعدی لازم است که با دستگاه‌ها و ابزارهای جوش سر به سر آشنا شویم که مقدمه‌ای برای توضیح روش انجام آن در قسمت بعدی است. مزایا و برتری‌های جوش فورجینگ را در بخش بعدی شرح خواهیم داد.
ازآنجاکه یکی از اصلی‌ترین کاربردهای جوش سر به سر، در ساختمان‌های مسکونی است، لازم است که کیفیت جوش آن ارزیابی شود. روش‌های کنترل کیفی جوش فورجینگ را هم در سرفصلی جداگانه توضیح می‌دهیم. درنهایت هم کاربردهای این تکنولوژی را در صنایع و سازه‌های مختلف، مرور می‌کنیم.
در پایان این مقاله صفرتاصد جوش سر به سر یا فورجینگ میلگرد را خواهید آموخت و می‌توانید در خصوص انتخاب این روش برای پروژه خود تصمیم‌گیری کنید. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

جوش سر به سر میلگرد یا فورجینگ چیست؟

فرایند جوشکاری فورجینگ سر به سر میلگرد امروزه نقش بسیار مهم و حیاتی را در صنعت ساختمان‌سازی ایفا می‌کند؛ این فرایند امروزه توانسته یکی از مهم‌ترین چالش‌های اجرای اسکلت بتنی؛ یعنی اتصال آرماتورها را برطرف کند.

از جوش فورجینگ میلگرد به‌عنوان یک تکنولوژی نوین برای اتصال میلگردها یاد می‌کنند؛ جوش سر به سر میلگرد علاوه بر فراهم آوردن استحکام و دوام کافی در اتصالات، روشی مقرون‌به‌صرفه و سریع‌تر نسبت به دیگر روش‌های اتصال میلگرد به‌حساب می‌آید.

همان‌طور که می‌دانید اتصال میلگردها به یکدیگر جزو ابتدایی‌ترین کارها در حین ساخت ساختمان محسوب می‌شود و اگر قبل از هر چیز میلگردها را به یکدیگر جوش ندهیم، هیچ اقدام دیگری را نمی‌توانیم آغاز کنیم؛ بنابراین توجه خود را به جوش فورجینگ میلگرد برای اجرای سازه‌های خود جلب کنید که در ادامه بیشتر درباره آن خواهیم نوشت.

به‌طورکلی سه روش زیر برای اتصال میلگرد وجود دارد:

• اتصال همپوشانی یا اورلپ (Lap Joint)
• اتصالات مکانیکی (Mechanical Joint)
• اتصالات جوش سر به سر یا فورجینگ

 

جوش سر به سر میلگرد با کمک دستگاه خاصی صورت میگیرد.
جوش سر به سر میلگرد با کمک دستگاه خاصی صورت میگیرد.

 

عملیات اتصال همپوشانی عمدتاً برای جوش میلگردهایی با قطر کمتر از 16 میلی‌متر، به کار می‌رود. درحالی‌که دو روش دیگر، برای اتصال این مقاطع فولادی با مقاطع بیشتر از 16 میلی‌متر استفاده می‌شود. برای خرید میلگرد لازم است به صورت روزانه قیمت میلگرد را مشاهده کنید.
از میان این دو اتصال هم جوش سر به سر یا فورجینگ، در بیش از 90 درصد پروژه‌ها به جوش مکانیکی یا کوپلینگ ترجیح داده می‌شود. دلیل این موضوع، به‌طور ساده، برتری کیفی و دیگر مزایای جوش سر به سر میلگرد نسبت به دیگر روش‌هاست که آن‌ها را در بخشی جداگانه شرح خواهیم داد.
لازم به یادآوری است که جوش سر به سر نیز خود شامل روش‌های متنوعی است اما روشی که بیش از همه استفاده می‌شود، جوش با استفاده از فشار و حرارت است. درواقع امروزه منظور از جوش فورجینگ روشی است که ما در این مقاله شرح خواهیم داد.

جوش فورجینگ چیست؟

جوش فورجینگ یا جوش سر به سر میلگرد یکی از روش‌های اقتصادی و رایج در اتصال میلگردها به یکدیگر محسوب می‌شود. در این روش برای جوش دادن میلگرد ابتدا باید شعله‌ای ایجاد شود؛ این شعله با کمک گاز اکسیژن و یک گاز سوختنی دیگر به نام گاز استیلن ایجاد می‌شود.

شعله تشکیل شده دو سر میلگرد را که قرار است به یکدیگر متصل شوند حرارت داده و به شکل خمیری درمی‌آورد، سپس دو سر میلگرد را با اعمال فشار به یکدیگر می‌چسبانند.

ماهیت جوش سر به سر یا فورجینگ میلگرد

جوش سر به سر یا فورجینگ میلگرد، ازنظر علمی، یک روش پیوند حالت‌جامد است. اساس این جوش بر پیوند مولکولی دو میلگرد، بنانهاده شده است و درواقع در این جوش هیچ ماده جدیدی تولید نمی‌شود اما نقطه اتصال دو سر این مقطع فولادی درصورتی‌که فرآیند به‌درستی انجام‌شده باشد، از دیگر نقاط میلگردها مقاوم‌تر و محکم‌تر است. عملیات فورجینگ سه مرحله اساسی دارد:

• قرار دادن دو سر میلگرد درست روبه روی یکدیگر
• حرارت دادن این مقطع فولادی تا موقعی که به حالت خمیری دربیایند
• متوقف کردن حرارت دهی و فشار دو مقطع فولادی از دو طرف، به‌منظور ادغام قسمت‌های ذوب‌شده با یکدیگر

همان‌طور که گفته شد، جوش سر به سر میلگرد، مانند دیگر جوش‌های معمول، از نوع فیوژن نیست. در این فرآیند میلگردها، تاکمی بیش از دمای تبلور مولکولی‌شان داغ می‌شوند. در این نقطه، فلز، اصطلاحاً، وارد حالت پلاستیکی خود می‌شود. حالتی که با فلز ذوب‌شده هنوز فاصله زیادی دارد. سپس به‌وسیله فشار، پیوند مولکولی بین مولکول‌های دو میلگرد ایجاد می‌شود.
یکی از حساسیت‌های جوش سر به سر یا فورجینگ میلگرد این است که حتی در طول فرآیند جوش نیز ممکن است، اکسیدهای روی سطوح لبه‌های میلگردها تشکیل شوند. درواقع این اتفاق به کیفیت و پیوستگی حرارت دهی، دما و شرایط محیطی بستگی دارد. درصورتی‌که این اکسیدها وارد بافت منطقه جوش داده شده بشوند، به‌شدت بر کیفیت و مقاومت آن تأثیر خواهند گذاشت.

مزایای جوش فورجینگ یا سر به سر میلگرد

همان‌طور که گفته شد، بیش از نود درصد از پروژه‌های اتصال میلگرد با قطر بیش از 16 میلی‌متر، در کشورهای صنعتی مانند ژاپن، از روش جوش سر به سر میلگرد، استفاده می‌کنند. دلیل این استقبال گسترده مزایای زیر است.

ساده، آسان و قابل دسترس

اولین مزیت جوش سر به سر میلگرد، سهولت انجام آن، سادگی فرآیند و دسترسی آسان به آن است. کل این فرآیند ساده است اما باید این نکته را در نظر داشت که انجام بی‌عیب و نقص آن، بستگی زیادی به مهارت کارکنان و حساسیت و دانش آن‌ها از شرایط ایده‌ال جوش سر به سر دارد.
وابستگی زیاد به مهارت اجراکنندگان را بسیاری به‌عنوان یکی از نقاط ضعف این روش در نظر می‌گیرند. در پاسخ باید گفت که در دیگر روش‌ها هم در صورت عدم مهارت جوشکارها، نتیجه لازم به دست نخواهد آمد.

اطمینان و امنیت بالا

درصورتی‌که جوش به‌دست‌آمده، مراحل کنترل کیفیت را به‌دقت و با حساسیت پشت سر بگذارد، می‌توان گفت که این روش بسیار مطمئن و کارآمد است. جوش حاصل‌شده از این روش، مقاومت فشاری و کششی بیشتری نسبت به دیگر قسمت‌های میلگردها دارد.

کاهش حجم محل جوش

در این روش، برخلاف روش‌های همپوشانی، مکانیکی یا روش‌های جوش فیوژن، محل اتصال دو میلگرد اختلاف سطح چندانی نسبت به خود میلگردها ندارد. این مزیت خود شامل مزیت‌های دیگری است. اول اینکه باعث کاهش وزن سازه شده که در امنیت آن مؤثر خواهد بود. دوم اینکه پیوند بین این مقاطع فولادی و بتن بیشتر و یکنواخت‌تر خواهد شد که این موضوع هم باعث استحکام بهتر بتن و انتقال بهتر انواع فشار به میلگرد خواهد شد.

صرفه جویی در مصرف میلگرد

در دیگر روش‌ها همواره بخشی از طول این مقطع فولادی در فرآیند جوش از بین می‌رود. به‌طور تقریبی گفته می‌شود که در روش جوش فورجینگ مصرف میلگرد تا 30 درصد کاهش می‌یابد. علاوه بر این، با این روش راحت‌تر می‌توان میلگردهای کوتاه شده را به‌جای دور ریختن به‌عنوان ضایعات، به هم جوش داد و مجدداً استفاده کرد.

مقرون به صرفه بودن

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های جوش فورجینگ میلگرد، مقرون‌به‌صرفه بودن آن است. ابزار این روش، معمول و فراوان است و سرعت آن نسبتاً بالاست. همچنین کاهش ضایعات و مصرف آن نیز به اقتصادی‌تر شدن این روش افزوده است؛ در واقع نرخ میلگرد 12 متری تهیه‌شده از کارخانه در برندهای مختلف، نسبت به تکه‌های ضایعاتی آن بالا است. برای مثال قیمت میلگرد بناب در شاخه 12 متری نسبت به طول‌های کوتاه‌تر و به اصطلاح ضایعات آن، که می‌توان در عملیات جوش سر به سر استفاده کرد، بالاتر است.
 

جوش سر به سر میلگرد مطابق با تصویر انجام می شود.
جوش سر به سر میلگرد مطابق با تصویر انجام می شود.

 

نحوه اجرای صحیح جوشکاری سر به سر میلگرد

اجرای میلگرد فورجینگ یا جوش سر به سر، عوامل و پارامترهای تاثیرگذاری محسوب می‌شوند که در هنگام اجرا می‌بایست از قوانین خاصی پیروی کرد و در هر مرحله تحت کنترل و نظارت دقیق قرار گیرد.
بعبارتی در زمان بهره‌مندی از این روش باید ا ز کیفیت جوش ها اطمینان حاصل کنید، بطوریکه در هر 200 جوش انجام شده باید 30 مورد را به واسطه تست التراسونیک مورد بررسی شود  و به نوعی در صورت مشاهده ایراد باید برطرف شود.

روش‌های کنترل کیفیت جوش سر به سر میلگرد

همان‌طور که گفته شد، در جوش سر به سر میلگرد، حساسیت‌های زیادی وجود دارند. هرگونه عدم مهارت از سوی مسئول انجام عملیات، عوامل محیطی مخرب و یا عواملی که باعث بروز اکسیداسیون در محل اتصال دو مقطع فولادی رد شوند، از کیفیت جوش خواهند کاست.
ازآنجاکه بیشتر مصارف میلگردهای جوش‌خورده با روش فورجینگ، در ساختمان‌‌سازی و ریل‌های خط آهن است، عدم کیفیت آن‌ها می‌تواند، خسارات جبران‌ناپذیری به بار بیاورد. در اینجا، چند روش سنتی و جدید کنترل کیفیت فورجینگ میلگرد را مرور می‌کنیم.

روش ‌های تخریبی (Destructive)

آزمایش‌های کشش یا خمش ازجمله این روش‌ها هستند. به دلیل این‌که ممکن است، در طول این آزمایش‌ها به میلگردها آسیب برسد، به آن‌ها تخریبی می‌گویند. در روش کشش، دو سر سازه به‌دست‌آمده از جوش سر به سر میلگرد را تحت کشش‌های متفاوتی قرار می‌دهند. در صورتی که میلگردها از نقاط جوش از هم جدا شوند، کیفیت جوش پایین بوده و باید مجدداً به‌صورت استاندارد انجام شود.
در روش خمش هم سازه را از نقطه اتصال تا 90 درجه، خم می‌کنند. در صورت عدم شکست نقطه‌ اتصال، می‌توان از کیفیت آن مطمئن بود. نقطه‌ضعف این روش‌ها این است که ممکن است، خود میلگردها از نقاط دیگری آسیب ببینند. همچنین، آن‌ها مقاومت جوش سر به سر را در برابر عواملی مانند ضربه یا فشارهای شدید در زلزله‌ها، نمی‌توانند تضمین کنند.

 

برای کنترل کیفیت جوش سر به سر میلگرد روش های محتلفی وجود دارد.
برای کنترل کیفیت جوش سر به سر میلگرد روش های محتلفی وجود دارد.

 

روش‌ های غیر تخریبی (Non-Destructive)

در زلزله‌ای که سال 1995 در ژاپن رخ داد، مشخص شد که بسیاری از ساختمان‌هایی که با میلگردهای فورجینگ ساخته ‌شده بودند، به علت شکستگی میلگردها از نقطه اتصال، آسیب‌ دیده‌اند. ازآن‌پس بسیاری از مهندسین به‌ویژه در ژاپن، سعی در ابداع روش‌هایی جدیدتر برای سنجش کیفیت جوش سر به سر یا فورجینگ میلگرد، داشته‌اند.
این روش‌ها مدرن‌تر از روش‌های تخریبی بوده و در آن‌ها امکان آسیب رسیدن به خود میلگردها در نقاطی غیر از اتصال، وجود ندارد. آنها همچنین، مطمئن‌تر هستند و اطلاعات بیشتری در خصوص کیفیت نقطه اتصال به ما می‌دهند. دو روش اصلی غیر تخریبی را در این بخش معرفی می‌کنیم.

روش برش گرم یا Hot shearing

پس از جوش فورجینگ میلگرد، همواره محل اتصال، کمی برآمده‌تر از نقاط دیگر است و در دقایق اولیه همچنان حالت پلاستیکی دارد. دستگاه برش گرم این‌گونه عمل می‌کند که کمی از این سطح برآمده را از تیغه برش خود عبور می‌دهد. درصورتی‌که در حین یا پس از عبور این تیغه و جدا کردن قسمت برآمده از نقطه اتصال، ترکی روی محل اتصال ایجاد شود، مشخص می‌شود که کیفیت جوش پایین بوده و احتمالاً دچار اکسیداسیون شده است.
می‌توان دستگاه برش گرم را روی گیره‌های نگه‌دارنده دستگاه حرارت دهی نیز نصب نمود. این روش مزیت‌های فراوانی نسبت به دیگر روش‌ها دارد که عبارت‌اند از:

• اطمینان از استحکام محل جوش
• مقرون‌به‌صرفه بودن نسبت به دیگر روش‌های غیر تخریبی
• سرعت بالا
• سادگی در اجرا
• کاهش حجم نقطه اتصال و یک‌دست شدن آن با طول میلگردها و درنتیجه ادغام بهتر با بتن

روش اولتراسونیک

شاید بهترین و مطمئن‌ترین روش آزمایش کیفیت جوش سر به سر میلگرد، این روش باشد. در روش اولتراسونیک امواج نوری را به سمت نقطه اتصال سر به سر تابانده و از بررسی الگوهای موج‌های برگشتی و عبوری، کیفیت جوش را می‌سنجند. بااین‌حال، این روش علی‌رغم دقت بالایش محدودیت‌هایی دارد.

• برای انجام آن باید میلگردها را تا محل آزمایشگاه حمل کرد
• این روش نسبت به دیگر روش‌ها زمان بیشتری می‌برد
• هزینه اولتراسونیک نسبتاً بالاست.

انواع دستگاه فورجینگ

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که برای جوش دادن میلگردهای خود از روش جوش فورجینگ یا جوش سر به سر میلگرد استفاده می‌کنید، باید پیش از هر چیزی با انواع دستگاه فورجینگ و لوازم مورد نیاز برای انجام این روش آشنایی داشته باشید.

 به‌این‌ترتیب در ادامه شما را با انواع این دستگاه‌ها آشنا خواهیم کرد:

دستگاه برش سرد

اگر می‌خواهید در روش جوش فورجینگ بهترین نتیجه برای شما حاصل شود باید به صاف و صیقلی بودن سطح مقطع میلگرد توجه کنید؛ چراکه در صورت وجود هرگونه آسیب مانند زنگ‌زدگی، خوردگی یا له‌شدگی دیگر نتیجه مد نظر خود را دریافت نخواهید کرد.

برای فراهم کردن سطح صاف و کاملاً صیقلی می‌توانید از دستگاه برش سرد استفاده کنید؛ به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از دیگر روش‌ها و دستگاه‌ها به‌خاطر خطراتی که دارند، برای این منظور پیشنهاد نمی‌شود.

 میله نگه دارنده میلگرد

از میله نگه دارنده میلگرد برای قرار دادن دو میلگرد در یک راستا استفاده می‌شود که به آن کلمپ نیز می‌گویند. این میله خود از اجزای مختلفی تشکیل شده است که عبارت‌اند از کلگی، فک ثابت، فک متحرک، پیچ‌های تنظیم و پیچ‌های نگه دارنده.

 دستگاه اعمال فشار

از دیگر دستگاه‌های مورد نیاز برای یک فورجینگ ایده‌آل می‌توان به دستگاه اعمال فشار اشاره کرد که با کمک فشار روغن و سیلندر هیدرولیک نیرویی برای متصل کردن میلگردها ایجاد می‌کند.

لازم به ذکر است که بدانید این دستگاه دارای یک شیر تنظیم به شکل دستی است که می‌تواند میزان فشار را باتوجه‌به قطر میلگرد تنظیم کند.

مخزن ها، لوله های عبور گاز، شیرها و فشارسنج

برای اینکه بتوانید پروسه جوش فورجینگ را کاملاً موفق پشت سر بگذارید، باید به این نکات توجه داشته باشید؛ دو مخزن برای انجام این جوش وجود دارد که یکی گاز استیلن و مخزن دیگر گاز اکسیژن را نگه می‌دارد.

هریک از مخزن‌های نام‌برده شده باید دارای یک شیر عبور گاز به‌صورت جداگانه و یک فشارسنج مخصوص به خود داشته باشند. برای اینکه گازها از مخازن خارج شوند به لوله‌های مخصوص خروج نیاز دارند. مخازن به‌کاررفته در این روش جوش هرکدام یک مانومتر دارند که 2 درجه دارد؛ یکی از این درجه‌ها به سمت مخزن است که فشار داخل مخزن را نمایش داده و دیگری فشار گاز خروجی از مخزن را نشان می‌دهد.

این نکته قابل ذکر است که بدانید فشار مخزن اکسیژن در روش جوش فورجینگ میلگرد باید بین 5 تا 7 bar و فشار مخزن که حاوی گاز استیلن است باید 0.5 bar باشد.

مشعل

همان‌طور که گفتیم برای اتصال میلگردهای مختلف به یکدیگر به شعله و حرارت نیاز داریم تا سر هر دو میلگرد را نرم و خمیری کرده و در آخر با اعمال فشار به یکدیگر متصل کنیم؛ اما این شعله بعد از اینکه گازهای استیلن و اکسیژن از لوله‌ها به بیرون خارج شدند به یک مشعل رسیده و با یکدیگر ترکیب می‌شوند، این ترکیب حرارت لازم برای نرم شدن سر میلگردها را فراهم می‌کند.

قابل ذکر است که بدانید مشعل‌ها دارای شیر تنظیم هستند و شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها مقدار خروجی گازهای اکسیژن و استیلن را کنترل کرده و ترکیباتی با ویژگی‌های مختلف به‌دست آورده و در نهایت روی ویژگی‌های شعله نیز تأثیر بگذارید.

شیرهایی که روی مشعل‌ها تعبیه شده‌اند در دو رنگ آبی و قرمز هستند که شیر تنظیم آبی رنگ مخصوص کنترل خروجی گاز اکسیژن و شیر تنظیم قرمز رنگ برای کنترل خروجی گاز استیلن است.

مشعل‌ها علاوه بر اجزای نام‌برده شده دارای اجزای دیگری نیز هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1. مشعل‌ها دارای شیرهای یک‌طرفه هستند تا جلوی بازگشت شعله به داخل مخزن و شیلنگ را بگیرد؛ توجه داشته باشید که این قطعه بسیار مهم است، چراکه می‌توانید از خسارات جانی و مالی زیادی جلوگیری کند.

2. برای بیشتر شدن تسلط نیروی کار روی مشعل‌ها دسته مشعل و کلید فرمان تعبیه شده است.

3. وظیفه پخش مساوی و هماهنگ گرما در سر تا سر میلگرد برعهده حلقه آتش یا نازل‌های جوش است که درست مانند میلگردها دارای سایزهای مختلفی هستند.

جوش سر به سر یا فورجینگ میلگرد، روشی محبوب در ایران

روش‌های متفاوتی برای اتصال این دو مقطع فولادی وجود دارد که جوش سر به سر میلگرد، به دلایل مختلف محبوب‌ترین آن‌ها، به‌ویژه در ایران است. در نظام‌مهندسی کشور ما استفاده از جوش سر به سر میلگرد، به‌جای دیگر روش‌ها در بسیاری از موارد اجباری شده است. استحکام بالا، هزینه کم و کاهش مصرف میلگرد سه مزیت اصلی این روش هستند.
در جوش سر به سر، هیچ‌گونه تغییر شیمیایی یا ساختاری در نقطه اتصال، نسبت به دیگر نقاط اتفاق نمی‌افتد. این روش بر پیوند مولکولی بین مولکول‌های دو میلگرد، استوار است. این پیوند به‌گونه‌ای است که در صورت اجرای استاندارد جوش، مقاومتی بالاتر نسبت به خود میلگردها در برابر فشار، ضربه و کشش خواهد داشت.
در این روش از سه دستگاه استفاده می‌شود؛ دستگاه برش سرد، دستگاه حرارت‌دهی و دستگاه فشار هیدرولیکی. در ابتدا مقاطع دو سر میلگرد به‌منظور عاری شدن از آلودگی و زنگ‌زدگی توسط دستگاه برش سرد بریده می‌شوند.
در مرحله حرارت‌دهی، این مقاطع فولادی توسط دو کپسول حاوی اکسیژن و اکسی‌استیلن و یک مشعل تا دمای بالاتر از دمای تبلورشان حرارت داده می‌شوند. این دما کمتر از دمای ذوب است و فلز در این حالت به شکل خمیری یا پلاستیکی درمی‌آید.
پس از پایان مرحله حرارت‌دهی، سریعاً دو میلگرد توسط دستگاه فشار هیدرولیکی در هم فرو می‌روند و جوش سر به سر میلگرد، تحت این فشار، شکل می‌گیرد.
این فرآیند، ازنظر کیفی، به‌شدت به مهارت مجریان عملیات و شرایط محیطی بستگی دارد؛ بنابراین باید از کیفیت آن مطمئن شد. انواع روش‌های تخریبی؛ مانند کشش و خمش و غیر تخریبی؛ مانند اولتراسونیک و برش گرم، برای ارزیابی کیفیت فورجینگ میلگرد وجود دارند. جوش سر به سر میلگرد کاربردهای فراوانی به‌ویژه در ساختن خطوط ریلی و ساختمان‌سازی دارد.

کنترل کیفیت با تست جوش فورجینگ میلگرد

همان‌طور که می‌دانید مقاومت یک ساختمان یا یک سازه به مقاومت میلگردهای به‌کاررفته در آن و همچنین کیفیت اتصال آن‌ها به یکدیگر بستگی دارد؛ بنابراین زمانی که از روش جوش فورجینگ میلگرد برای اتصال آن‌ها استفاده کردید، می‌توانید با تست کیفیت از مقاومت کافی آن‌ها مطمئن شوید.

 اگر تست کیفیت جوش سر به سر میلگرد را جدی نگیرید در آینده بی‌شک با خسارات مالی و جانی زیادی روبه‌رو خواهید شد.

 

جوش فورجینگ میلگرد
جوش فورجینگ میلگرد

 

ازجمله انواع تست جوش فورجینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تست دیداری

اولین روش تست این جوش به شکل ظاهری و دیداری است که می‌توانید عیب‌های احتمالی وارد شده بر جوش میلگرد را به‌صورت دیداری و عینی تشخیص دهید؛ اگر جوش شما به‌درستی انجام شده باشد باید  شیب ملایمی از قسمت جوش که قطورترین قسمت در سرتاسر میلگرد است تا قطر طبیعی خود میلگرد را شاهد باشید.

این شیب ملایم در دو حالت ایجاد نمی‌شود؛ اگر میزان حرارت وارد شده بیشتر از حد طبیعی و استاندارد باشد یا اگر فشار پمپ با اختلال مواجه شده و به‌خوبی تنظیم نشده باشد شیب ملایم مد نظر ایجاد نشده و میلگرد با هرگونه فشار یا کشش از محل جوش شکسته و جدا می‌شود.

تست کششی

در این روش تست کیفیت جوش میگلرد دو سر انتهایی میلگردها را با کمک یک دستگاه می‌کشند؛ اگر میلگرد از قسمت جوش دچار شکستگی یا کشیدگی شود از کیفیت خوبی برخوردار نیست، اما اگر شکستگی در محل جوش نباشد و تنها قسمتی از بدنه میلگرد جدا شود، کیفیت جوش فورجینگ بسیار مطلوب و ایده‌آل است.

تست خمش

از بهترین روش‌های تست کیفیت جوش سر به سر میلگرد می‌توان به تست خمش اشاره کرد که اکثر افراد برای تست کیفیت از این روش استفاده می‌کنند؛ در این روش میلگرد با استفاده از دستگاه خم‌کن هیدرولیکی از محل جوش به‌اندازه 90 درجه خم می‌شود و اگر در زمان خم‌شدن هرگونه ترک یا شکستگی در محل جوش مشاهده نشود به این معنی است که کیفیت اتصال و جوش فورجینگ بسیار بالا است، اما اگر شاهد ترک یا شکستگی از ناحیه جوش بودید باید به کیفیت جوش میلگرد شک کنید.

نکات مهم در زمان اجرای فرایند فورجینگ

اگر می‌خواهید برای اتصال میلگردهای ساختمان‌ها و سازه‌های مختلف خود از روش نوین و اقتصادی  جوش سربه‌سر میلگرد یا جوش فورجینگ میلگرد استفاده کنید، باید علاوه بر گذراندن دوره‌های مخصوص این روش جوشکاری نکاتی را نیز در زمان اجرا مد نظر داشته باشید که در ادامه این نکات کلیدی را برای شما شرح خواهیم داد:

پمپ هیدرولیک جوشکاری و قدرت آن

پمپ هیدرولیکی مورد استفاده شما در این روش جوش باید از امکان افزایش فشار تا 40 مگاپاسکال برخوردار بوده و همچنین یک شیر تنظیم فشار نیز داشته باشد تا امکان تنظیم فشار در اندازه دلخواه را برای مصرف‌کنندگان فراهم کند.

اره جوشکاری

اره‌ای که در این روش جوشکاری استفاده می‌کنید باید از دقت بسیار بالایی برخوردار باشد تا هیچ‌گونه لطمه و آسیبی در حین کار ایجاد نشود.

گیره جوشکاری

برای ایجاد کردن هم‌راستایی بین میلگردها باید از گیره‌های جوشکاری استفاده کرد؛ امروزه بیشتر شرکت‌ها از گیره‌هایی استفاده می‌کنند که خودشان تولید کرده‌اند، اما فرقی نمی‌کند که از تولیدات خودتان استفاده می‌کنید یا خیر درهرصورت باید به کیفیت مطلوب گیره‌های جوشکاری توجه ویژه داشته باشید.

 آلیاژ مشعل دستگاه جوشکاری

در زمان استفاده از دستگاه جوشکاری فورجینگ باید دقت داشته باشید که آلیاژ مورداستفاده برای ساخت مشعل به‌نوعی باشد که به‌خاطر وجود حرارت بسیار بالا باعث برعکس سوختن گاز استیلن در مشعل نشود.

اگر می‌خواهید در ساخت‌وساز خود از روش جوشکاری تضمینی مانند جوش فورجینگ استفاده کنید که از بالاترین کیفیت اتصال میلگردها برخوردار شوید، باید تمامی این نکات ذکر شده را مو به مو و دقیق اجرا کرده و بی‌اهمیت و ساده از کنار آن‌ها رد نشوید.

سوالات متداول

ماهیت جوش سر به سر چیست؟

یک روش پیوند حالت جامد، برای اتصال دو سر میلگرد به صورت بسیار محکم و مقاوم است.

مزیت‌های اصلی جوش سر به سر میلگرد نسبت به سایر جوش‌ها چیست؟

استحکام بالا، هزینه کم و کاهش مصرف میلگرد، سه مزیت اصلی این روش نسبت به سایر روش‌های جوش این مقطع فولادی هستند.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

سوالات متداول

ماهیت جوش سر به سر چیست؟

یک روش پیوند حالت جامد، برای اتصال دو سر میلگرد به صورت بسیار محکم و مقاوم است.

مزیت‌های اصلی جوش سر به سر میلگرد نسبت به سایر جوش‌ها چیست؟

استحکام بالا، هزینه کم و کاهش مصرف میلگرد، سه مزیت اصلی این روش نسبت به سایر روش‌های جوش این مقطع فولادی هستند.

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه ها

user
علیزاده
30 تیر 1399
پاسخ دهید
چگونه میشود دستگاه رو خرید
user
محمد
02 بهمن 1400
پاسخ دهید
روش تست التراسونیک با استفاده از عبور دادن امواج مافوق صوت هست نه موج نوری.ضمنا نیازی به نمونه گیری و برش میلگرد و حمل به آزمایشگاه در این روش تست نیست و دستگاه تست پرتابل است و در محل انجام می شود، ضمنا سرعت تست بسیار بالاست و در کمتر دو دقیقه هر ستون به صورت رندوم چک میشود