آهن آنلاین
حمل آهن؛ در انتخاب باربری و ماشین حمل آهن آلات به چه نکاتی دقت کنیم؟

حمل آهن؛ در انتخاب باربری و ماشین حمل آهن آلات به چه نکاتی دقت کنیم؟

دوشنبه 02 آبان 1401
زمان مطالعه: 5 دقیقه

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تأثیرگذار در نرخ آهن آلات مصرفی پروژه‌های ساخت‌وساز یا صنعتی، کرایه بار است؛ قیمت حمل آهن بر اساس نوع ماشین، فاصله کارخانه یا انبار تا محل پروژه و حجم باری که جابجا می‌کنید، تعیین می‌شود. کارخانه‌های تولیدکننده یا انباردارها، معمولا خدمات ارسال محصولات را هم به مشتریان ارائه می‌دهند؛ آن‌ها تعرفه مشخصی برای حمل بار تعیین می‌کنند؛ بنابراین مشتریان نیازی ندارند به دنبال کامیون برای جابجایی سفارشاتشان بگردند یا از شرکت‌های حمل‌ونقل مختلف قیمت بگیرند. در این مقاله توضیحاتی درباره کرایه بار آهن آلات و وسایل حمل‌ونقل میلگرد، تیرآهن و سایر مقاطع فولادی ارائه می‌دهیم.

معیارهای محاسبه هزینه حمل آهن آلات

کرایه حمل آهن، به فاکتورهایی که در ادامه بیان می‌کنیم بستگی دارد:

فاصله پروژه تا محل انبار یا کارخانه: بعضی از کارخانه‌ها، تعرفه مشخصی برای ارسال محصولات به شهرهای مختلف تعیین کرده‌اند و بعضی از مجموعه‌ها هم بر اساس مسافت و وزن محموله، تعرفه را مشخص می‌کنند؛ هزینه حمل‌ونقل آهن برای شهرستان‌های دور از محل کارخانه یا انبار، بیشتر است.

نوع بار: محصولی که برای پروژه مورد نظر سفارش داده‌اید نیز در کرایه حمل آهن نقش مهمی ایفا می‌کند؛ به‌عنوان‌مثال اگر محصول مورد نظر شما کلاف ورق سیاه باشد، باید با تریلی جابجا شود، اما میلگرد کلاف را می‌توان با ماشین‌های کوچک‌تری مثل خاور هم جابجا کرد.

نوع ماشین: باتوجه به حجم سفارش، می‌توان ماشین‌های مختلفی برای حمل‌ونقل انتخاب کرد؛ نیسان، خاور، تریلی، کامیون محور و دو محور چند وسیله نقلیه متداول برای جابجایی مقاطع فولادی هستند.

 

قیمت حمل آهن آلات مختلف براساس عوامل مختلفی محاسبه می شود.

 

حجم سفارش: یکی از عوامل مهم در انتخاب نوع و تعداد ماشین، حجم محصولاتی است که سفارش می‌دهید؛ هرچقدر میزان سفارش بیشتر باشد، باید هزینه بالاتری برای کرایه بار بپردازید.

زمان ارسال بار: در روزهایی که حجم سفارشات بالاست و تقاضا برای محصولات زیاد است، کرایه بار بیشتر می‌شود؛ اما زمانی که عرضه بیشتر از تقاضاست، تولیدکنندگان برای ترغیب مشتریان به خرید، هزینه ارسال را کاهش می‌دهند.

آب و هوا: اگر در هنگام ارسال سفارش، جاده‌ها بخاطر بارش برف و باران لغزنده باشد، ریسک رانندگی افزایش پیدا می‌کند؛ به‌همین‌دلیل ممکن است راننده هزینه بیشتری از شما دریافت کند.

شرایط جاده: اگر وضعیت جاده‌های محل پروژه شما مساعد نیست، باید آماده افزایش کرایه بار آهن باشید؛ عبور کامیون‌های بزرگ و تریلی از جاده‌هایی که آسفالت خوبی ندارند، پر پیچ و خم هستند یا دسترسی خوبی ندارند، راننده‌ها را به چالش می‌کشد.

نکات مهم در انتخاب باربری و وسیله حمل آهن

در ادامه به چند نکته مهم در باربری آهن اشاره می‌کنیم:

  • باتوجه به نوع و حجم بار آهن، ماشین مناسب انتخاب کنید.
  • اختلاف بار مبدأ و مقصد نباید از ۷۰ کیلوگرم بیشتر باشد.
  • حمل بار اضافه بر ظرفیت ماشین، نه تنها هزینه‌ها را کاهش نمی‌دهد، بلکه ریسک آسیب دیدن محصولات و از دست رفتن بودجه‌ای که برای آن‌ها صرف کرده‌اید را هم افزایش می‌دهد.
  • معمولا سفارش‌های سنگینی که باید با تریلی ارسال شوند، از درب کارخانه حمل می‌شود، اما سفارشات سبک‌تر از انبارهای داخل شهر بارگیری خواهد شد.
  • اگر قصد دارید خودتان برای جابجایی بار، کامیون بفرستید، ابتدا از موجودی انبار یا کارخانه اطمینان حاصل کنید.
  • هر نکته‌ای که لازم است در مسیر رسیدن به پروژه رعایت شود را به اطلاع راننده برسانید.
  • در طول مسیر با راننده در ارتباط باشید، زمان دقیق رسیدن او را پیگیری کنید و در زمان تعیین شده، کارگران را برای تخلیه بار آماده کنید.
  • کرایه بار آهن توسط مشتری پرداخت می‌شود و این مبلغ باید در فاکتور اولیه مشخص شده باشد؛ خریدار و فروشنده باید قبل از ارسال بار، درباره همه ابعاد معامله توافق کرده باشند.

برای حمل میلگرد و بارهای آهن، از چه وسایل نقلیه‌ای استفاده می‌شود؟

در قسمت قبل درباره عوامل تأثیرگذار بر کرایه حمل میلگرد و سایر آهن آلات صحبت کردیم و وسایل نقلیه‌ای که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد را نیز نام بردیم. در این بخش به‌صورت دقیق‌تر، ظرفیت هرکدام از وسایل نقلیه‌ای که برای جابجایی مقاطع فولادی به کار می‌روند را بررسی می‌کنیم. لازم است بدانید که این نرخ‌ها بر قیمت میلگرد یا آهن آلات در نهایت اثر می‌گذارد.

نیسان: این وسیله نقلیه می‌تواند تا ۳ تن بار را حمل کند؛ مقاطعی با طول بیشتر از ۲.۵ متر نباید با نیسان جابجا شوند، اما متاسفانه بعضی افراد از این وسیله برای جابجایی درون‌شهری میلگرد هم استفاده می‌کنند.

خاور: قابلیت حمل بار تا ۵ تن را دارد، اما طول مقاطع نباید از ۵ متر بیشتر باشد.

کامیون تک محور: این نوع وسیله نقلیه، قابلیت حمل ۱۰ تن بار را دارد و برای جابجایی مقاطع طویل تا ۷ متر مناسب است.

 

برای جابجایی مقاطع فولادی، از وسایل نقلیه متفاوتی استفاده می شود.

 

کامیون دو محور: کامیون جفت قابلیت حمل ۱۵ تن بار را دارد و برای حمل کالاهای طویل فولادی تا ۷ متر مناسب است.

تریلی: بهترین وسیله برای باربری مقاطع طویل فولادی مانند تیرآهن و میلگرد، تریلی است؛ ظرفیت این وسیله تا ۲۴ تن هم می‌رسد و می‌توان محصولاتی با طول ۱۲.۵ متر را هم به وسیله آن‌ها جابجا کرد.

سخن پایانی

در این مقاله درباره نکاتی که باید درباره حمل آهن آلات بدانید، صحبت کردیم. معمولا مشتریان مسئولیتی برای ارسال بار به مقصد ندارند؛ آن‌ها فقط کرایه بار را به همراه سایر هزینه‌های سفارششان می‌پردازند و سپس منتظر رسیدن محصولات به پروژه می‌مانند. تولیدکنندگان یا بنگاه‌های معاملاتی باید با راننده‌ها قرارداد ببندند، آدرس دقیق مقصد را به آن‌ها بدهند،‌ سر کرایه بار با آن‌ها توافق کنند و زمان رسیدن به مقصد را نیز برایشان مشخص کنند. در نهایت زمان رسیدن و سایر اطلاعات مرسوله را به خریدار می‌دهند و تا رسیدن محموله به دست او،‌ فرایند را پیگیری می‌کنند.

مجموعه آهن آنلاین، امکان ارسال محصولات خود به سراسر کشور را فراهم کرده است؛ مشتریان، در فرایند ارسال محصولات درگیر نمی‌شوند و بعد از پرداخت و نهایی شدن سفارش، تاریخ تحویل مرسوله را دریافت می‌کنند و باید اقدامات لازم را برای تخلیه بار در زمان تعیین‌شده، انجام بدهند.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.