آهن آنلاین
میلگرد آجدار و گریدهای آن

میلگرد آجدار و گریدهای آن

سه‌شنبه 21 تیر 1401
زمان مطالعه: 4 دقیقه

همان طور که می‌دانید میلگرد آجدار محصول فولادی است که در اثر کشش و نورد شمش یا بیلت به وجود آمده است. گریدهای میلگرد آجدار در این فیلم مورد بررسی قرار گرفت است و تنش تسلیم هر یک را بیان کرده‌ایم. 

میلگرد آجدار چیست؟

این محصول در کارخانجات نورد بعد از عملیات پیش گرم توسط دستگاه کشیده می‌شود و به میله‌ای طویل تبدیل می‌شود در نهایت با کمک دستگاه‌های آج زنی عملیات آج روی آن صورت می‌گیرد. این فرآیند سبب استحکام میلگرد می‌شود.

 در کشور ما اولین استاندارد تدوین شده در زمینه میلگردهای آجدار مربوط به استاندارد کارخانه ذوب آهن اصفهان برگرفته از استاندارد کشور شوروی سابق بود. نخست کارخانه ذوب آهن اصفهان میلگردهای گرم نوردیده را به سه دسته به علائم مشخصه آج ۲۸-۴۲، AII و AIII  طبقه بندی و سپس در سال ۱۳۷۱ میلگردهای آجدار را در ۴ دسته با علائم مشخصه:  آج ۲۸-۴۲،  آج ۳۰-۵۰ ، آج ۴۰-۶۰ و آج ۴۷-۷۰ تولید و عرضه نمود.

 

میلگرد آجدار انواع مختلفی دارد که از نظر نوع آج متفاوت است.

 

این طبقه بندی دوباره دستخوش تغییر گردید و امروزه در کشور استاندارد ملی شماره ۳۱۳۲ مربوط به میلگردهای گرم نوردیده مصرفی در بتن بعنوان مرجع رسمی شناخته می­شود و هر یک از واحدهای تولیدی میلگرد موظف به تولید محصول براساس مشخصات مندرج در این استاندارد هستند.

نکته جالب این است که اگر به یک بنگاه آهن فروشی سری بزنیم همچنان میلگردهای آجدار را در دو نوع A2 و A3 به مشتری معرفی می­کنند، حال آنکه این نام گذاری که منبعث از استاندارد کشور روسیه بوده از نظر موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران منسوخ شده است؛ اما همچنان نه تنها در بازار بلکه در بین مهندسین عمران و در منابع رسمی و معتبر مثل آیین نامه بتن آیران (آبا) رایج است.

قطر اسمی میلگرد آجدار

قطر اسمی میلگردهای آجدار، معادل قطر اسمی میلگرد صاف هم وزن آن اختیار می شود. این محصول بعنوان آرماتور برای مصرف در بتن مسلح  بکار رفته و در طراحی یک سازه بتنی به مانند بتن نقش اساسی را ایفا می­کند. همگام با پیشرفت فرآیندهای تولید، به مرور زمان میلگردهای آجدار از نظر شکل ظاهری و خواص مکانیکی و شیمیایی تغییر یافته ­است و در این زمینه  استانداردهای قدیمی تجدیدنظر و یا باطل اعلام شده و استانداردهای جدیدی جایگزین شده است.

تفاوت میلگرد آجدار مارپیچ و جناقی

میلگرد آجدار مارپیچ (آج ۳۴۰) و آجدار جناقی (آج ۴۰۰) از نظر نوع آج، تفاوتهای آشکاری با یکدیگر داشته که به‌راحتی می­توان این دو نوع میلگرد را از هم تشخیص داد. در میلگردهای آج ۳۴۰ برجستگی های عرضی بصورت یکنواخت با زاویه حداقل ۴۵ درجه نسبت به محور طولی یا دوکی شکل در دو طرف برجستگی طولی پیچیده شده است. 

راه شناسایی کاربردی: در یک میلگرد آج ۳۴۰، برجستگی عرضی به مانند طنابی است که دور یک میله بصورت مارپیچ پیچیده شده و قابل شناسایی است.

انواع میلگرد آجدار

میلگردهای آج‌دار براساس مواد اولیه و عملیات حرارتی صورت گرفته بر روی آن‌ها به سه نوع تقسیم می‌شود. گریدهای میلگرد آجدار را در زیر مشاهده می‌کنید:

  • گرید A2
  • گرید A3
  • گرید A4

مشخصات میلگرد با گرید A2

  • تنش تسلیم ۳۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع
  • تنش گسیختگی ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع
  • با ۱۹ درصد انعطاف پذیری، به عنوان میلگرد نرم در نظر گرفته می‌شود.
  • مناسب برای عملیات‌های ساختمانی و کاربرد فراوان آن در خاموت زنی

مشخصات میلگرد با گرید A3

  • تنش تسلیم ۴۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع
  • تنش گسیختگی ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع
  • از کاربردهای مهم آن می‌توان به سیویل صنعتی و ساختمانی اشاره کرد.
  • عملیات جوشکاری نباید بر روی آن صورت گیرد.

نکته: توجه داشته باشید که میلگرد ساده نیز وجود دارد که فاقد آج بوده و سطح صیقلی دارد.

مشخصات میلگرد ساده

  • تنش تسلیم ۲۳۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع
  • تنش گسیختگی ۳۸۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع
  • با ۲۵ درصد تغییرشکل یا همان انعطاف پذیری، به عنوان میلگرد نرم در نظر گرفته می‌شود.
  • مناسب به منظور عملیات جوشکاری و  آهنگری است.

میلگرد آجدار با گرید A3 بیش‌ترین مصرف را دارد و تنش تسلیم آن ۴۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر است.

مجموعه آهن آنلاین قیمت میلگرد آجدار را در انواع مختلف ارائه و عرضه می‌کند. به منظور اطلاع از قیمت‌ها به لیست قیمت مربوطه مراجعه فرمایید.
 

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.