آهن آنلاین
ساندویچ پانل چیست و انواع آن

ساندویچ پانل چیست و انواع آن

چهارشنبه 21 آبان 1393
زمان مطالعه: 11 دقیقه

ساندویچ پانل (sandwich panel) محصولی با ضخامت زیاد در بین محصولات فلزی است. این محصول دارای سه لایه است. لایه میانی معمولا از مواد عایق ، اما لایه اول و آخر معمولا از فلزاتی نظیر آلومینیوم ساخته می‌شود. این محصول معمولا در قسمت بیرونی سازه‌های مختلف مانند ساختمان رخ‌نمایی می‌کند. اما گاهی اوقات در درب و دیوار داخلی سازه‌ها هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. نصب آسان از مزیت رقابتی‌های بزرگ این محصول است. شما با کمی تخصص می‌توانید سازه‌ای قابل سکونت با طراحی مدنظرتان بسازید.
ساندویچ پنل به دو نوع مهم ساندویچ پنل سقفی و ساندویچ پنل دیواری تقسیم‌بندی می‌شود. ساندویچ پنل در سقف سازه‌ها و همچنین در ساخت کانکس نقش کلیدی دارد. به دلیل کاربرد این محصول و درخواست شما عزیزان قصد داریم در این مقاله به طور کامل کاربرد و انواع ساندویچ پنل و همچنین نحوه نصب آن را شرح دهیم.

نمایی از ساندویچ پانل سقفی ساندویچ پانل

ساندویچ پانل چیست؟

در اصل گرمای شدید ناشی از نور آفتاب و گرما و سرما در محیط و همچنین انواع خطرات فیزیکی و شیمیایی محیط بیرونی یک بنا که قرار است سرپناهی برای آرامش ما باشد، باعث اختراع ساندویچ پانل شده است. این محصول که شامل سه بخش است، به گونه‌ای ساخته شده که مقاومت بالایی داشته و عایق خوب حرارت، صوت و رطوبت باشد. همچنین لایه میانی این محصول که شامل مواد عایق همچون پشم سنگ، پشم شیشه، پلی‌استایرن و پلی اورتان است. این مواد علاوه بر کم ‌وزن بودن عایق بسیار قوی حرارت هستند. برای محافظت از این لایه میانی، لایه اول و آخر از جنس فلز است و معمولا برای این فلز از ورق آلومینیوم و یا ورق گالوانیزه استفاده می‌کنند که قیمت ورق گالوانیزه و آلومینیوم نقش تعیین‌کننده‌ای در قیمت انواع ساندویچ پانل دیواری و سقفی دارد.
این ورق‌های فلزی باعث بازتاب نور آفتاب می‌‌شود و از انتقال گرما با انرژی تابشی خورشید جلوگیری می‌کند. ضخامت آن نیز نسبت به محصولات فلزی زیاد است. ولی با وجود بخش زیادی از ساندویچ پانل توسط عایق، این محصول آنچنان وزن آزاردهنده‌ای ندارد. عایق قوی بودن این محصول باعث شده که در سردخانه‌ها از این محصول بهره بگیرند. در محیط صنعت گاهی این محصول را پانل کامپوزیت و پانل عایق‌بندی ساختاری نیز می‌نامند. این محصولات عمر به نسبت طولانی و مقاومت بالایی در برابر فشارها دارد. همچنین کاملا مقاوم به خوردگی و برای محیط‌های مرطوب و اسیدی بسیار مناسب است. در اغلب موارد، ماده میانی پانل از جنس پلی اورتان یا XPS بوده و عمده دلایل استفاده از این ماده وزن کم و مقاومت بالای آن است. همچنین این محصول دوستدار محیط زیست بوده و آسیب جدی برای گیاهان و جانوران ندارد.

ساندویچ پانل محصولی ساختمانی است که سه لایه دارد. لایه میانی معمولا از مواد عایق ، اما لایه اول و آخر معمولا از فلزاتی نظیر آلومینیوم و فولاد گالوانیزه ساخته می‌شود. این محصول به دو نوع سقفی و دیواری تقسیم‌بندی می‌شود و به علت دوام بالا، مقاومت در برابر فشار فیزیکی، مقاومت در برابر خوردگی، عایق صدا و حرارت و رطوبت و حشرات موذی، وزن پایین و قیمت مناسب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع ساندویچ پانل

در بالا گفتیم که ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی دو دسته مهم این دسته محصولات هستند. اما از نظر متریال به کار گرفته شده در آن نیز می‌توان این محصولات را دسته‌بندی کرد. لایه اول و سوم این محصول می‌تواند گالوانیره، آلومینیومی و یا آلوزینک باشد. هر سه مدل ذکرشده در انواع سقفی و دیواری تولید می‌شود. همچنین جنس لایه میانی که عایق می‌نامند معمولا از یورتان، پشم شیشه، پشم سنگ و پلی استایرن است. عایق پلی یورتان در ساندویچ کامپوزیت وجود دارد. این ساندویچ پانل لایه میانی‌اش نیز سفت و سخت است. این محصول مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد. فوم پلی یورتان از ترکیب دو مواد پلیمری به نام پلی یول و ایزوسیانات ساخته می‌شود. ترکیب این دو ماده محصول را ضدحریق می‌کند. عایق پلی استایرن این خواص را در سطح پایین‌تری دارد.

نمایی از sandwich panel

 

قیمت ساندویچ پنل

همانطور که گفتیم یک ساندویچ پانل فاکتورهای مختلفی دارد. جنس ورق‌های فلزی این محصول تعیین‌کننده است. همچنین متریال عایق این محصول سه لایه یکی از توابع قیمت نهایی یک پنل است. ضخامت ساندویچ پانل عامل دیگری در هزینه ساخت و در نتیجه قیمت این محصول است. حتی اگر تمام این فاکتورها یکسان باشند، ساندویچ پانل دیواری و سقفی قیمت متفاوتی دارند. معمولا نوع سقفی در شرایط یکسان از نوع دیواری گران‌تر است. این محصول در عرض‌های یک متر و بالاتر عرضه می‌شود. قیمت ساندویچ پانل دیواری و سقفی نقشی تعیین‌کننده در انتخاب پانل توسط کارفرما دارد. همچنین اهمیت و اولویت مقاومت در برابر خطرات محیط تعیین‌کننده است. برای مثال قیمت عایق پلی‌استایرن ارزان‌تر از عایق پشم شیشه و پشم سنگ است ولی از نظر مقاومت ضعیف‌تر از بقیه عایق‌ها عمل می‌کند.
ولی نمی‌توان این نکته را فراموش کرد این محصول در صنایع ساختمانی، جدید محسوب می‌شود و در کل هزینه تمام‌شده آن در مقایسه با حالت سنتی که از آجر، سیمان و... استفاده می‌کردند، ارزان‌تر است.

ساندویچ پانل دیواری

ساندویچ پانل دیواری را در دیواره‌های یک سازه استفاده می‌کنند. شاید پرکاربردترین مصرف این پانل در دیواره سوله‌های تولیدی و کارخانجات باشد. این محصول را می‌توان به سرعت مونتاژ و نصب کرد. جدا از کارخانجات شما می‌توانید ساندویچ پانل دیواری را در دیوار سالن‌ها، انبارها، مغازه‌ها، هایپرمارکت‌های بزرگ، گاراژها، سردخانه‌های میوه و تره بار و گوشت، غرفه‌ها و سالن‌های پرورش مرغ ببینید. دلیل استفاده فراوان از این محصول در محیط‌های کاری خطرات بالای این مدل محیط‌ها و ضدخوردگی ساندویچ پانل دیواری است. حتی این محصول می‌تواند جلوی نفوذ حشرات موذی را بگیرد.
ساندویچ پانل‌های دیواری به چهار قسمت مهم ساندویچ پانل دیواری ساده، ساندویچ پانل دیواری دارای حالت نر و ماده، ساندویچ پانل پیچ مخفی دیواری و ساندویچ پانل قفل‌دار دیواری تقسیم می‌شوند. تفاوت آ‌ن‌ها در نصب کردن است. ساندویچ پانل دیواری ساده دارای طراحی خاص و منحصربه فردی نیست. اما ساندویچ دارای نر و مادگی بر اساس نر و مادگی ساخته شده است. لایه عایق این محصول از جنس فوم پلی‌یورتان است. متریال این محصول فلزی دارای حالت نر و ماده می‌تواند از هر نوعی باشد. معمولا در ساخت سوله به دلیل مقاومت از همین پانل نر و ماده استفاده می‌کنند. ساندویچ پانل‌های پیچ مخفی در انواع سقفی و دیواری تولید می‌شود ولی نوع دیواری آن بسیار پرکاربردتر است. دوام بسیار بالا، مزیت این ساندویچ پانل دیواری نسبت به رقبای خود است. دلیل دیگر استفاده از این محصول یکدستی و زیبایی آن است.
با استفاده از این محصولات دیگر نیاز به عایق‌کاری دیوار نیست. زیرا بهترین نوع عایق‌ها در ساختار این محصولات قرار دارد.

ساندویچ پانل سقفی

جدا از برتری قیمتی نسبت به مصالح سنتی، در محصولاتی که در سقف به کار می‌رود وزن اهمیت بسیار بالایی دارد. ساندویچ پانل سقفی چون وزنی بسیار کمتر نسبت به محصولات مشابه دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین سرعت اجرای سقف با استفاده از ساندویچ پانل بسیار سریع و آسان است. این محصول در سقف کارخانجات که به شکل شیبدار است به وفور دیده می‌شود. لازم به ذکر است که این محصول عایق خوبی برای آب باران و حتی برف است. این سقف‌ها را می‌توان در سازه‌ها با زیربنای بالا هم اجرا کرد و از این نظر هیچ محدودیتی وجود ندارد.
ساندویچ پانل سقفی پشم سنگ یکی از موارد پرکاربرد استفاده از ساندویچ پانل سقفی است. این محصول به علت عایق حرارتی بالا، ضدحریق نیز است و ضدحریق بودن مهم‌ترین ویژگی این محصول خاص به شمار می‌رود. از دیگر نوع ساندویچ پانل، هسته پلی‌استایرن است. این محصول برای ساختمان‌های مسکونی بسیار مقرون‌به‌صرفه بوده و تنوع رنگ و طرح این محصول بسیار بالا است. همچنین سالن‌های پرورش مرغ و حتی ماهی محل دیگر از این مدل سقف استفاده می‌کنند. ساندویچ پالن پلی‌اورتان نوع دیگر از ساندویچ پانل سقفی است. ضدرطوبت بودن، مهم‌ترین ویژگی این ساندویچ پانل بوده و استحکام و مقاومت بالا از دیگر ویژگی این محصول نیز است. ساندویچ پانل سقفی ساده نیز در بازار موجود است. این محصول محدودیت استفاده در ابعاد دارد و در سازه‌های بزرگ بهتر است استفاده نشود.
شکل ساندویچ پانل سقفی به سه شکل صاف و شیاردار و خطی است.

ابعاد sandwich panel

ساندویچ پانل در ابعاد مختلفی تولید می‌شود. ساندویچ‌های پانل سقفی آلوزینک که از ترکیبات روی، سیلیکون و آلومینیوم ساخته می‌شوند، به ضخامت ۴ تا ۱۰ سانتی‌متر هستند. همچنین طول این محصولات عددی بین ۲ تا ۱۲ متر و عرض آلوزینک هم ۱/۱۶ متر است که مقدار مفیدش چیزی حدود یک متر می‌باشد. ضخامت دیواری این محصول عددی بین ۴ تا ۱۵ سانتی‌متر و عرض مفید آن هم همان یک متر است. وزن هم بر اساس متریال و ضخامت پانل تفاوت دارد.
ضخامت ورق پلی‌اورتان سخت چیزی بین ۴ تا ۱۰ سانتی‌متر و طول این ورق به بلندی عددی حدود ۱۴ متر است. همچنین عرض آن حدود ۱/۰۸ متر و مفیدش همان ۱ متر می‌باشد. ورق فلزی آن از جنس گالوانیزه و آلومینیوم بوده و به صورت دورو و یا حتی تک‌رو تولید می‌شود. اندازه ورق‌های ساندویچ پانل دیواری در عرض ۱/۰۳ متر و به شکل مفید ۱ متر و طول آن‌ها نیز ۱۰ متر است. ضخامت هم همان ۴ تا ۱۰ سانتی‌متر در نظر گرفته شده است، ولی در ساندویچ پانل صنعتی ضخامت ورق ۰/۵ میلی‌متر است که ضخامت عایق آن به ۱ سانتی‌متر نیز می‌رسد.

نمایی از ساندویچ پانل

 

کاربرد ساندویچ پانل

همانطور که اشاره کردیم ساندویچ پنل در انواع و اقسام سازه‌ها کاربرد دارد. این محصول در دو نوع ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی در بازار به فروش می‌رسد. کیفیت بالا و عایق خوب بودن این محصول را بسیار پرکاربرد کرده است. همچنین مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی باعث پراستفاده بودن این محصول نوظهور در صنعت ساختمان‌سازی شده است. وزن کم این محصول باعث شده‌ است که آن را در سقف بسیاری از بناها مورد استفاده قرار دهند. همین امر باعث شده است که از این سازه سه‌لایه در سقف کارخانجات استفاده کنند، زیرا کارخانجات و محیط‌های تولیدی به علت استفاده زیاد از انواع انرژی در معرض حریق قرار دارد و این محصول در برابر حریق مقاومت دارد.
از پرکاربردترین استقاده‌ها از ساندویچ پانل کانکس‌ها هستند. بسیاری پیش می‌آید که به دلیل حوادث طبیعی از قبیل سیل و زلزله افراد آسیب‌دیده مجبور می‌شوند که برای مدتی از کانکس استفاده کنند. به دلیل آن که کانکس امکانات سرمایشی و گرمایشی یک خانه را ندارد، سعی می‌کنند که با عایق کردن کل آن توسط ساندویچ پانل از گرما و سرمای شدید در داخل آن جلوگیری کنند. سردخانه‌های صنعتی و نیمه صنعتی دیگر مکان کاربرد ساندویچ پانل‌ها هستند. عایق حرارت بودن ساندویچ پانل‌ها عاملی است که برای سرد نگه داشتن داخل سردخانه از این محصولات بهره ببرند. ویلاهای پیش‌ساخته نیز در اغلب موارد با این پانل‌ها ساخته می‌شوند چون نصب و استفاده از آن‌ها راحت است. حتی این محصولات در صنایع دفاعی کاربرد دارد. عمده دلیل این کاربرد مقاومت ساندویچ پانل برابر خوردگی و زنگ‎زدگی است و همچنین مقاومت بالا هم‌زمان با وزن کم این محصولات بی‌تاثیر نیست.
سازه‌های فضایی، سالن‌ها و انبارها در بسیاری از موارد از ساندویچ پانل ساخته می‌شوند. بیمارستان‌ها هم برای حفظ دمای مطلوب داخل فضای بیمارستان ممکن است از این محصول بهره ببرند.

نحوه نصب ساندویچ پانل

نصب ساندویچ‌های پانل به صورت‌های متفاوتی انجام می‌شود. نصب ساندویچ پانل سقفی با دیواری متفاوت است. در ادامه به هر کدام به اختصار اشاره می‌کنیم:

  • نصب ساندویچ پانل سقفی
    در این روش معمولا ساندویچ پانل‌ها را بر روی تیرهای فرعی که عموما به شکل پروفیل هستند، قرار می‌دهیم. ساندویچ پانل‌ها با استفاده از پیچ سرمته گالوانیزه واشردار متصل می‌شوند. اگر به شکل صحیح و اصولی پیچ شوند، کاملا ضدرطوبت می‌شود و نیاز به تزریق فوم و کار دیگری نیست. این نصب نیازمند زیرساخت فلزی است.
  • نصب ساندویچ پانل دیواری

در این نوع نصب هم، مانند ساندویچ پانل سقفی، نیازمند زیرساخت فلزی هستیم. باید به صوت کاملا مهندسی شده و دقیق، پروفیل‌ها را عمود بر ساندویچ‌های پانل قرار بگیرند. این کار نیازمند دقت زیاد است، باید تراز کرد و می‌توان با این روش دیوار تا طول 13 متر ساخت.

برای اتصال ساندویچ پانل دیواری به سقفی باید از ورق فلاشینگ استفاده نمود. مقاطع این ورق با توجه به ابعاد پروژه طراحی و تولید می‌شوند و به وسیله پیچ و یا پرچ اتصال صورت می‌گیرد. عملیات نصب، علی‌رغم راحتی و سرعت نیازمند دقت بالا است، بنابراین حتی‌الامکان برای این کار از تیم متخصص استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

ساندویچ پانل دارای دو نوع ساندیچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی است. در اصل این محصولات برای دوام بالا، مقاومت در برابر فشار فیزیکی، مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی، عایق صدا و حرارت و رطوبت و حشرات موذی، وزن پایین و قیمت مناسب مورد استفاده قرار می‌دهند. این محصول کاربردهای فراوان در صنایع تولیدی و ساختمان‌سازی دارد. به نظر شما این محصول بیشتر در چه مکان‌هایی مورد نیاز است؟ لطفا نظر خود را در زیر این پست قرار دهید تا ما و سایر افراد از تجربیات شما بهره ببریم.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.