آهن آنلاین
ناودانی برشی یا گل میخ چیست؟ فرایند اجرا

ناودانی برشی یا گل میخ چیست؟ فرایند اجرا

چهارشنبه 21 آبان 1393
زمان مطالعه: 4 دقیقه

ناودانی برشی یا گل میخ از محصولات فولادی مورداستفاده در صنعت ساخت‌وساز هستند. توجه داشته باشید، ماهیت گل میخ با ناودانی برشی فرق دارد؛ اما بسیاری از افراد تصور می‌کنند، آن‌ها یکی هستند. در صورتی که ناودانی برشی جزو قطعات منسوخ شده است و گل میخ امروزه به جای آن مورداستفاده قرار می‌گیرد. گل میخ از ترکیب آلیاژ آهن و فولاد به دست آمده است و از آن جهت اتصال سقف عرشه فولادی به بخش‌های دیگر سقف مانند بتن استفاده می‌کنند. این محصول به تقسیم نیروی برشی میان فولاد و بتن کمک می‌کند. در ادامه با این محصول پرمصرف فولادی به صورت کامل آشنا خواهید شد.

ناودانی برشی یا گل میخ چیست؟

ناودانی برشی یا گل میخ نوعی قطعه فولادی است که ترکیبات اصلی آن را آلیاژ آهن با درصد کمی عنصر کربن تشکیل می‌دهد. این قطعه فولادی با نام برشگیر نیز در بازار شناخته می‌شود و همچون نامش مانند یک وسیله برشگیر مورداستفاده قرار می‌گیرد. این وسیله را با دستگاهی به نام استادولدینگ به سطوح مختلف فلزی وصل می‌کنند. در صورتیکه قصد دارید به صورت روزانه از قیمت ناودانی مطلع شوید، می توانید به صفحه فوق مراجعه کنید. علاوه براین، گل میخ یا برشگیر موارد مصرف زیادی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، تعبیه در سقف عرشه فولادی است. گل میخ عرشه فولادی موجود در بازار همین گل میخ یا برشگیر است که مانع از فشار زیاد در یک قسمت از سازه می‌شود. وظیفه اصلی گل میخ، تعدیل و تقسیم نیروی برشی وارده بر بتن و فولاد است.

 

 

روش های نصب و اجرای ناودانی برشی یا گل میخ

انواع ناودانی برشی یا گل میخ را با کمک دستگاه جوش قوس الکتریکی می‌توان در محل موردنظر نصب کرد. برای این منظور، از دو روش جوشکاری با دستگاه جوش قوس الکتریکی استفاده می‌شود که در قسمت زیر، آن‌ها را به صورت مختصر شرح داده‌ایم:

  • روش جوش CD: خازن‌های دستگاه جوش با ولتاژ تنظیم شده هماهنگ با قطر جوش شارژ می‌شوند و در قسمت انتهایی محصول در تماس با ورق جای می‌گیرند. بعد از آغاز جوشکاری, انرژی ذخیره‌شده همچون یک پالس با جریان بالا تخلیه خواهد شد و باعث ایجاد ذوب و قوس الکتریکی در انتهایش می‌شود. نهایتا، فشار برگشتی منجر به فورج برشگیر در سطح مذاب آن شده تا هم‌جوشی کامل در کل فلنج ایجاد شود.
  • وش جوش DA: در این روش، جریان و زمان جوش متناسب با قطر نقطه جوش از قبل تنظیم شده است. بعد از تعبیه بر روی ورق، یک قوس اولیه با ارتفاع مشخص ایجاد می‌شود. قوس ایجادشده منجر به ذوب انتهای گل میخ شده و یک حوضچه مذاب در صفحه به وجود می‌آورد. فشار برگشتی نیز باعث فورج گل میخ در حوضچه مذاب می‌شود.

فرایند تولید گل میخ

از انواع فرایند ساخت گل میخ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تولید گل میخ با روش فورج سرد

روش فورج سرد با استفاده از مواد مرغوب و ماشین‌آلات مدرن انجام می‌گیرد. در این فرایند، لایه درونی فولاد یکدست شده و آلیاژ به یکنواختی لازم می‌رسد. این یکنواختی آلیاژ باعث می‌شود، محصول نهایی فاقد ترک باشد. به‌طورکلی، گل میخ یا برشگیر ساخته‌شده با روش فورج سرد به خاطر وجود کربن از مقاومت فوق‌العاده‌ای در برابر فشار برخوردار است و استحکام کششی آن نیز در سطح مطلوبی قرار دارد.

تولید گل میخ با روش فورج گرم

محصولات ذوبی ناهمگن با سطح کیفی پایین طی فرایند ریخته‌گری سنتی با یکدیگر ترکیب می‌شوند. در این روش، استحکام محصولات نهایی کم است و جوش‌پذیری چندان مناسبی هم ندارند. به این ترتیب، تولیدات فورج گرم ازلحاظ مشخصات فنی وضعیت نامطلوبی دارند. بر همین اساس، گل میخ تولیدشده با روش فورج گرم از کیفیت قابل‌قبولی برخوردار نیست و در سطح استانداردی قرار ندارد. مصرف‌کنندگان بهتر است از گل میخ حاصل از روش فورج سرد در سازه‌های مختلف خود استفاده کنند تا پایداری آن‌ها حفظ شود.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

سوالات متداول

ناودانی برشی برای چه کاری استفاده می شود؟

تقویت تیرها و ستون ها، اتصال تیرها و ستون ها به یکدیگر،اتصال دیوارها و سقف ها، اتصال سازه های فلزی به سازه های بتنی

برای انتخاب ناودانی برشی باید چه مواردی دقت کنیم؟

نوع کاربرد، ابعاد و غیره

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.