آهن آنلاین
لوله استیل؛ ویژگی‌ها، کاربردها و دسته بندی از نظر آلیاژ و شکل ظاهر

لوله استیل؛ ویژگی‌ها، کاربردها و دسته بندی از نظر آلیاژ و شکل ظاهر

دوشنبه 25 مهر 1401
زمان مطالعه: 5 دقیقه

در مطالب قبلی ارائه شده در باره‌ی لوله‌ مسی، لوله داربست، لوله جدار چاه، لوله اسپیرال و لوله مانیسمان مطالبی را ارائه نمودیم در این مطلب قصد داریم لوله استیل را معرفی نماییم. این لوله از لوله‌های پرکاربرد در مهندسی به شمار می‌آید که به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی‌ها کاربرد زیادی در صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان سازی دارد. در این مطلب ابتدا لوله استیل را معرفی کرده سپس به بررسی ویژگی‌ها و کاربردهای لوله استیل پرداختیم. سپس آن را از نظر شکل ظاهر دسته بندی نمودیم. در آینده به بررسی انواع لوله استیل از لحاظ کاربرد خواهیم پرداخت.

مجموعه‌ی آهن آنلاین لوله استیل را در آلیاژهای ۳۰۴، ۳۱۶، ۳۲۱ و ۳۱۰ در سایزهای مختلف عرضه می‌کند. شما می‌توانید به منظور اطلاع از قیمت لوله استیل می‌توانید به لیست قیمت این محصول در سایت مراجعه فرمایید.

لوله استیل چیست ؟

لوله استیل به صورت یک پروفیل استوانه‌ی تو خالی و از جنس استیل ساخته شده است. استفاده از نیکل در این آلیاز این لوله ها سبب گردیده موجب بهبود مقاومت به خوردگی گردیده است. به‌طورکلی در مورد کاربردهای  لوله استیل می‌توان گفت از لوله استیل در صنایع بزرگ و کوچک که نیازمند محافظت در برابر خوردگی در محیط های آبی و یا نزدیک به آب، ساخت نرده، درب و محافظ‌ها استفاده می‌نمایند. با توجه به نیاز‌های مشتریان لوله‌های استیل در اندازه‌های مختلف تولید شده و مشتریان با توجه به نیاز از آن‌ها استفاده می‌نمایند. سطح این لوله‌ها به صورت صیقلی و صاف است. این ویژگی سبب گردیده تا شست و شو به راحتی صورت گیرد.

ویژگی های لوله استیل

لوله‌های استیل دارای ویژگی‌هایی می‌باشد که در این قسمت به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم نمود:

  • مقاومت در برابر خوردگی در شرایط آب و هوایی مرطوب.
  • تغییر رنگ و تغییر شکل نمی‌دهند.
  • در دماهای بالا و پایین مقاومت زیادی دارند.

لوله استیل: کاربردهای مختلف

لوله‌های استیل مانند سایر لوله‌ها به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند دارای کاربردهایی می‌باشند که در این قسمت به برخی از این موارد اشاره خواهیم نمود.

  • مورد استفاده در سیستم آبرسانی، سیستم تصفیه فاضلاب، سیستم تصفیه آب، سیستم انتقال آب دریا.
  • مورد استفاده در نرده استیل، نرده استیل راه پله.
  • مورد استفاده در کارخانجات تولید دارو، مواد غذایی و مواد شیمیایی و بهداشتی.

دسته بندی لوله استیل از نظر شکل ظاهر

لوله‌های استیل از لحاظ شکل در دو دسته قرار دارند که عبارتند از لوله استیل بدون درز و لوله استیل درزدار. ۱- لوله استیل بدون درز: این نوع از استیل با آلیاژ ۳۰۰ تولید می‌شود. از جمله‌ی این نوع لوله استیل‌ها می‌توان به لوله استیل بدون درز ۳۰۴، لوله استیل بدون درز ۳۱۶، لوله استیل بدون درز ۳۱۰ و لوله استیل دابلکس اشاره کرد. در تولید لوله استیل بدون درز ابتدا آن را حرارت می‌دهند، و سپس تحت فشار قرار می‌گیرد. در تولید این نوع لوله از هیچ گونه اتصالی استفاده نمی‌کنند. از نظر قیمت، لوله‌های استیل بدون درز قیمتی بالاتر از لوله‌های جوشی دارند و از نظر مقایسه با سایر لوله‌ها با توجه به کیفیت مناسبی که دارد قیمت مقرون به صرفه‌ای را دارا می‌باشد. ۲- لوله استیل درزدار: این لوله نیز مانند لوله استیل‌های بدون درز از آلیاژ ۳۰۰ تولید می‌گردد. این لوله‌ها شامل لوله استیل‌ درزدار ۳۰۴، لوله استیل درزدار ۳۱۶ و لوله استیل دابلکس است. لوله استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ که هر دو صورت درزدار و بدون درز تولید می‌شود به ترتیب ۱۸ درصد کروم، ۸ درصد نیکل و ۱۶ درصد کروم، ۱۰ درصد نیکل و ۲ درصد مولیبدن می‌باشد.

علت استفاده ار ماده‌ی مولیبدن، افزایش مقاومت در برابر خوردگی ( زمانی که از این محصول استیلی در دریا استفاده می‌شود در برابر کلرید موجود در آب دریا از خود مقاومت نشان دهد) است.

در تولید لوله‌های استیل درزدار از ورق‌های استیل استفاده می‌نمایند که بعد از چرخش به یکدیگر جوش می‌دهند. همانطور که اشاره شد، از لحاظ قیمت لوله‌های استیل درزدار از لوله‌های استیل بدون درز ارزان‌تر بوده است. تغییرات قیمت این محصول بر ورق و پروفیل استیل و به‌طورکلی همه مقاطع استیل موثر است.

دسته بندی نرده استیل‌ ها از نظر انواع آلیاژ

از نظر آلیاژ‌های مختلف استیل‌ها دارای دسته‌بندی‌های خاصی می‌باشد که در اینجا ابتدا هر یک را نام برده و به طور خلاصه به بررسی برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت : لوله استیل ۳۰۴، لوله استیل ۳۱۶، لوله استیل ۲۰۱٫

لوله استیل ۳۰۴

یکی از مهمترین آلیاژهای فولاد زنگ نزن، آلیاژ ۳۰۴ می‌باشد. از جمله عناصر مورد استفاده در این لوله می‌توان به کربن اشاره کرد. میزان کربن مورد استفاده در لوله استیل سری ۳۰۴، ۲ درصد می‌باشد. سایر عناصر استفاده شده در این لوله می‌توان به کروم، نیکل و منیزیم نیز اشاره کرد. لوله های استنلس استیل کاربرد فرآوانی دارد، بعبارتی خاصیت ضد زنگ این لوله سبب گردیده براحتی از آن در فضاهای باز، مکان‌های مرطوب، همچنین در تولید حفاظ و نرده‌های استیل استفاده نمایند. لوله استیل سری ۳۰۴ در گذر زمان تغییر نکرده و رنگ آهن همچنان براق باقی می‌ماند.

لوله استیل ۳۱۶

از نظر شکل ظاهری لوله استیل‌های سری ۳۰۴، ۳۱۶ و ۲۰۱ بسیار شبیه به هم هستند به گونه‌ای که از نظر شکل ظاهری نمی‌توان آن‌ها را تشخیص داد. در لوله استیل سری ۳۱۶، به میزان ۱۰ تا ۱۲ درصد نیکل، ۱۶ تا ۱۸ درصد کروم، به کار رفته است. استفاده از این میزان نیکل و کروم در سری ۳۱۶ سبب گردیده تا این لوله‌ها در تماس با اسیدها دچار زنگ زدگی و خوردگی نگردند. بیش‌ترین کاربرد این لوله‌ها در سیستم پکیج‌های تقطیر، سیستم تصفیه آب، سیستم‌های تولید دارو و سیستم تولید مواد غذایی می‌باشد.

لوله استیل ۲۰۱

این لوله به دلیل استفاده‌ی کمتر از کربن و نیکل از مقاومت پایینی نسبت به دو نوع دیگر (۳۰۴ و ۳۱۶) برخوردار هستند. از طرفی در برابر زنگ زدگی و خوردگی نیز کمتر مقاوم هستند.

نویسنده: رقیه علی زاده فرد

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.