آهن آنلاین
کتاب کلید فولاد؛ نام‌گذاری فولادها، شرکت‌های تولید کننده‌ی فولاد

کتاب کلید فولاد؛ نام‌گذاری فولادها، شرکت‌های تولید کننده‌ی فولاد

سه‌شنبه 21 تیر 1401
زمان مطالعه: 6 دقیقه

در این مطلب، قصد داریم کتاب کلید فولاد را که کتابی مهم و معروف در حوزه‌ی فولاد می‌باشد را به اختصار معرفی نماییم و فصل‌های مختلف آن را به تفکیک بیان کنیم تا اگر شما قصد دارید از این کتاب استفاده کنید با راهنمای مختصر ما به راحتی بخش مورد نظر را پیدا کرده و مورد مطالعه قرار دهید. این کتاب یک بانک اطلاعاتی می‌باشد که انواع آلیاژها و فولادها را مورد بررسی قرار داده است. کتاب فولاد ویژگی‌های مرتبط با فولادها وآلیاژها را جمع‌آوری نموده و در واقع یک مرجع مناسبی برای مهندسین مواد، عمران و مکانیک فراهم آورده است. از جمله اطلاعاتی که این کتاب در اختیار افراد قرار می‌دهد می‌توان به ترکیب‌های شیمیایی و فیزیکی، خاصیت‌های مکانیکی و حرارت‌پذیری مواد اشاره نمود که با توجه به استانداردهای جهانی مشخص گردیده‌اند. این کتاب می‌تواند برای افراد و قشرهای مختلف اجتماع مانند مدیران طراحی، مونتاژ، مهندسین و متخصصین نیز مفید باشد.

متخصصین مجرب و زبده‌ی آهن آنلاین قیمت انواع آهن آلات، مانند قیمت میلگرد، قیمت تیرآهن، پروفیل و قوطی را عرضه می‌نمایند به منظور اطلاع از قیمت این محصولات، می‌توانید به لیست قیمت این محصولات فولادی مراجعه فرمایید.

معرفی بخش‌های مختلف کتاب فولاد

همان‌گونه که در قسمت مقدمه اشاره کردیم، کتاب فولاد برای شناخت بهتر انواع فولاد و آلیاژها کتابی بسیار مفید می‌باشد. این کتاب در ۱۹ بخش ارائه شده است که در این قسمت هر بخش را به صورت تیتروار معرفی می‌نماییم:

۱- فولادهای سازه‌ای، فولادهای سخت شونده سطحی، فولادهای نیتروره و فولادهای خوش تراش

۲- فولادهای عملیاتی حرارتی‌پذیر و فولادهای یاتاقان‌های چرخشی و غلتشی

۳- فولادهای فنر، فولادهای سخت گردانی سطحی و فولادهای اکستروژن سرد

۴- فولادهای چقرمه سرد ( مقاوم در دمای زیر صفر)، فولادهای مخازن تحتفشار و فولادهای سازه‌ای نسوز

۵- فولادهای ساختاری ریزدانه شده، فولادهای سازه‌ای ریزدانه شده مقاوم در هوا

۶- فولادهای سازه‌ای و ساختمانی ( کشورهای غیرآلمانی)، مقایسه استانداردها

۷- فولادهای ابزار کربنی – فولادهای تندبر

۸- فولادهای ابزاری سردکاری

۹- فولادهای ابزاری گرم‌کاری

۱۰- فولادهای ابزار کشورهای غیرآلمانی و مقایسه استانداردها

۱۱- فولادهای شیرآلات و دریچه‌ها ( سوپاپ‌ها)، آلیاژها و فولادهای مقاوم در دمای زیاد

۱۲- فولاد نگیر (غیرمغناطیسی)، فولاد نسوز.

۱۳- فولادهای زنگ نزن

۱۴- فولادهای ریختگی زنگ نزن، فولادهای ریختگی نسوز و ضد اسید.

۱۵- مواد پرکننده جوشکاری (الکترود)

۱۶- فولادهای زنگ نزن و نسوز ( کشورهای غیرآلمانی ) و مقایسه استانداردها

۱۷- لیست شماره استاندارد DIN و تامین‌کنندگان آلمانی

۱۸- تامین‌کنندگان آلمانی، کدها و نشانی‌ها

۱۹- تامین‌کنندگان غیرآلمانی، کدها و نشانی‌ها

دانلود نرم افزار Key-to-Steel

نرم افزار Key to Steel یا نرم افزار کلید فولاد، پرارزش‌ترین نرم‌ افزار مهندسی به شمار می‌آید که اطلاعات مفیدی در زمینه‌ی فولاد و چدن در اختیار مهندسان این حوزه قرار می‌دهد. اطلاعات موجود در آن برحسب نوع و کاربرد مواد دسته‌بندی شده‌اند. این نرم‌افزار برای هر فولاد اطلاعاتی مانند ترکیب شیمیایی، عملیات حرارتی و خاصیت فیزیکی را در اختیار می‌گذارد. از دیگر مزایای این نرم‌افزار ارائه‌ی استانداردهای تمامی فولادها و چدن‌ها در سطح بین‌المللی می‌باشد.

 

نرم افزار key to steel از مهم ترین نرم افزارهای موجود در بازار برای تشخیص فلاد است.

 

نام گذاری فولادهای موجود در کتاب: طبق استاندارد DIN آلمان

فولادهایی که کتاب فولاد به معرفی آن‌ها پرداخته است همگی طبق یک استاندارد نام‌گذاری شده‌اند بدین صورت که برای نام‌گذاری آن‌ها از یک عدد ۵ رقمی استفاده نموده‌اند و اولین رقم از سمت چپ را با یک ممیز جدا نموده‌اند ( X.XXXX ).

گروه اصلی مواد از طریق اولین عدد از سمت چپ نشان داده می‌شود ( این عدد برای فولادها یک در نظر گرفته شده است).

دو عدد بعد از ممیز ترکیب شیمیایی فولاد مد نظر را بیان می‌کند برای مثال می‌تواند نشان‌دهنده‌ی فولاد نسوز، فولاد ضدزنگ و فولاد نیتریدی باشد.

عدداول بعد از ممیز: صفر = فولاد سازه‌ای

عدد اول بعد از ممیز: یک = فولاد ساده‌ی کربن

عدد اول بعد از ممیز: دو = فولاد ابزار

عدد اول بعد از ممیز: سه = فولاد بلبرینگ

عدد اول بعد از ممیز: چهار = فولاد زنگ نزن

عدد اول بعد از ممیز: پنج یا شش یا هفت یا هشت = فولاد کم آلیاژ

 

نمایی از کتاب فولاد را می توانید در این تصویر مشاهده کنید.

 

شرکت های تولید کننده فولاد: کد اختصاری

تمامی شرکت‌های تولیدی فولاد دارای یک کد اختصاری به خود هستند این کدها از حروف لاتین و اعداد تشکیل شده‌اند. در این کد، حروف لاتین با یک ممیز از یک عدد سه رقمی جدا شده‌اند. حروف لاتین بیان‌کننده‌ی کشور سازنده‌ی آن نوع از فولاد است برای مثال اگر حرف لاتین D را در کد اختصاصی ببینید بدین معنی است که کشور آلمان سازنده‌ی این فولاد است یا حروف لاتین SE معرف این موضوع است که کشور سازنده فولاد مد نظر سوئد می‌باشد و عدد سه رقمی نیز کد داخلی هر کشور به شمار می‌آید.

بررسی بیشتر فصل های کتاب فولاد

فصل‌های یک تا شش این کتاب به رنگ قرمز می‌باشند در این فصول فولادهایی مانند زنجیر، شفت و مخازن می‌باشد که از ویژگی‌های اصلی آن‌ها می‌توان به استحکام اشاره کرد. فصل‌های ۷ تا ۱۰ سبز رنگ می‌باشد. فولادهای مطرح شده در این فصول به مقدار زیادی کربن دارند و قابلیت جوش‌پذیری ندارند. فصل‌های ۱۱ و ۱۲ به رنگ قهوه‌ای هستند. فولادهای موجود در این دو فصل از نظر خواص فیزیکی اهمیت دارند و به خاصیت‌های مکانیکی در آن‌ها توجه نمی‌کنند. فصل‌ها ۱۳ تا ۱۶ آبی زنگ هستند از معیارهای اصلی فولادهای به کار رفته در این فصول می‌توان به ترکیب شیمیایی آن‌ها اشاره کرد. بیش‌تر فولادهای این بخش را فولادهایی تشکیل می‌دهند که در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارند. و سه فصل پایانی به رنگ سیاه می‌باشند.

۱۶ فصل اول این کتاب به کاربردهای فولاد اختصاص یافته است این کتاب بیش‌تر به بررسی فولادهای آلمانی پرداخته و اطلاعاتی مفیدی از آن‌ها ارائه نموده است. تنها سه فصل سه، ده و شانزده شامل اطلاعاتی از فولادهای غیرآلمانی می‌باشد. فولادهای آلمانی معرفی شده در کتاب فولاد براساس استاندارد DIN آلمان مطرح گردیده‌اند.

در ادامه فصل‌های ۱۷، ۱۸ و ۱۹ را بررسی می‌کنیم. فصل ۱۷ خود از دو بخش a و  b تشکیل شده است. قسمت a این فصل اطلاعاتی از فولادهای تولیدی آلمان براساس استاندارد DIN را بیان می‌کند که می‌توان به شماره گروه فولاد، ترکیب شیمیایی، علامت مشخه اشاره نمود. قسمت b فصل ۱۷ کدهای اختصاری مرتبط با شرکت‌های تولیدی فولاد آلمانی را کنار شماره استاندارد فولاد مد نظر ارائه نموده است.

فصل ۱۸ این کتاب به سه بخش تقسیم شده است. بخش اول این فصل مشخصات تکمیلی از شرکت‌های تولیدی فولاد در کشور آلمان را در اختیار می‌گذارد از جمله‌ی این اطلاعات می‌توان به نام شرکت، آدرس شرکت، کد پستی شرکت و کد شرکت مربوطه اشاره نمود. بخش دوم این فصل شرایط لازم برای تولید هر یک از محصولاتی تولیدی توسط شرکت‌های فولادی آلمانی را بیان می‌کند. بخش سوم این کتاب لیستی را ارائه می‌کند برای مثال در این لیست اسم هر فولاد و شماره استاندارد هر فولاد مشخص شده است. در نتیجه اگر نام هر فولاد را داشته باشیم به اطلاعات تکمیلی آن محصول فولادی به طور کامل می‌توان دسترسی داشت.

فصل ۱۹ کتاب فولاد نیز سه بخش اصلی دارد. فصل اول مشخصه‌های شرکت‌های تولیدی فولاد خارجی را مطرح می‌نماید. فصل دوم فولادهای تولیدی سایر کشورها را نام‌گذاری کرده است. توجه داشته باشید که نام‌گذاری براساس حروف الفبا می‌باشد. بخش آخر از این فصل شامل فهرست مطالب این کتاب می‌باشد.

آموزش کتاب کلید فولاد آنلاین

در این مطلب کتاب کلید فولاد را به صورت مختصر توضیح داده داده‌ایم. برای آموزش کتاب کلید فولاد به صورت آنلاین، می توانید این کتاب را از فروشگاه ها تهیه و یا آن را دانلود کنید و سپس طبق سرفصل هایی که در بالا معرفی کردیم، به مطالعه آن بپردازید. همچنین اگر در این زمینه اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید از طریق کامنت با ما در آهن آنلاین به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه ها

user
جلال مهدی پور
18 اردیبهشت 1398
پاسخ دهید
با سلام لطفا لینک دانلود نرم افزار رو اینجا قرار بدین ممنون میشم
پاسخ
user
لینک دانلود در متن قرار داده شد
user
حمید ملزوماتی
29 بهمن 1398
پاسخ دهید
سلام لین دانلود فقط فایل setup.exe از نرم افزار است و بقیه فایلهای روی CD لحاظ نشده است