آهن آنلاین
ورق کرکره‌ای گالوانیزه رنگی نوعی خاص از ورق گالوانیزه

ورق کرکره‌ای گالوانیزه رنگی نوعی خاص از ورق گالوانیزه

دوشنبه 19 آبان 1393
زمان مطالعه: 7 دقیقه

ورق کرکره گالوانیزه رنگی امروزه در بسیاری از مکان‌ها استفاده می‌شود؛ اما روزگاری تنها برای شیب دادن به سقف استفاده می‌شد. این ورق نوعی خاص از ورق گالوانیزه است که امروزه در مناطق مختلف کاربرد دارد.
زمانی نه‌چندان دور سقف خانه‌ها به‌خصوص در مناطق شمالی کشور شیب‌دار ساخته می‌شد، برای شیب دادن به سقف از چوب و گیاهان استفاده می‌کردن، با ورود صنعت و تکنولوژی استفاده از سفال نیز رواج پیدا کرد و کمی بعد ورق کرکره‌ای رنگی گالوانیزه رواج پیدا کرد.
روزگاری از این ورق تنها برای خانه‌هایی استفاده می‌شد که از مکنت مالی خوبی برخوردار بودند و می‌توانستند هزینه خرید و نصب آن را بپردازند؛ اما گذر زمان و حضور تکنولوژی سبب شد تا استفاده از ورق کرکره‌ای گالوانیزه رنگی معمول و عادی شود. شکل و رنگ این ورق باعث زیبایی دوچندان در خانه‌های ایرانی شده است.
یکی از ویژگی جدید این ورق‌ها که به ورق سینوسی گالوانیزه رنگی نیز شناخته می‌شود، رنگ‌کاری ورق است، در نسل اول ورق‌های کرکره‌ای رنگ‌کاری امکان‌پذیر نبود؛ اما امروزه در تمام کارگاه‌ها حتی کارگاه‌های کوچک نیز رنگ‌کاری ورق کرکره‌ای انجام می‌شود. در این مقاله قصد داریم بیشتر درباره این ورق بنویسیم و شما را با این نوع از ورق آشنا کنیم.

تولید ورق کرکره‌ای گالوانیزه رنگی در سه مرحله متفاوت انجام می‌شود. مرحله اول گالوانیزاسیون ورق، مرحله دوم رنگ کردن ورق گالوانیزه و مرحله سوم فرم‌دهی ورق رنگ شده است.

ورق کرکره‌ای گالوانیزه رنگی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ورق کرکره‌ای رنگی گالوانیزه اصطلاحا به ورقی گفته می‌شود که سطح آن به شکل کرکره است؛ برای آن که سطح صاف و مسطح نیست و موج‌دار شده است. این نوع ورق به شکل‌های مختلف در بازار فروخته می‌شود، گاهی ورق‌های کرکره‌ای ساده و بدون رنگ است؛ اما در بیشتر مواقع این ورق‌ها رنگ شده و در بازار به فروش می‌رسد، قیمت ورق رنگی در بازار بسته به نوع تکنولوژی استفاده شده در ساخت، متفاوت خواهد بود.
رنگ‌کاری ورق کرکره‌ای گالوانیزه رنگی به دو صورت دستی و کوره‌ای انجام می‌شود که نوع رنگ‌کاری در قیمت نهایی اثرگذار است.
زمانی که ورق گالوانیزه در حال تولید است، در پایان خط گالوانیزسیون، دستگاه فرمینگ موجب شکل‌دادن به ورق گالوانیزه می‌شود و در نتیجه ورق کرکره‌ای تولید می‌شود.
ورق سینوسی گالوانیزه رنگی ضخامت کمی دارد و معمولا از جنس فولاد تولید می‌شود؛ اما نوع پلاستیکی و آلومینیومی آن نیز در بازار موجود است. کاربرد ورق کرکره‌‌ای گالوانیزه رنگی عبارت است از:

  • استفاده در سقف‌های شیروانی
  • پوشاندن سقف کارخانه‌ها و انبارها
  • ایجاد حصار کارگاهی
  • ایجاد سایه‌بان و استفاده زیاد در پارکینگ‌های شهری
  • جداسازی فضاهای نمایشگاهی
  • ساخت کانکس
  • درب ورودی مغازه‌ها
  • ساخت ساندویچ پانل سردخانه‌ای

عوامل موثر بر قیمت ورق کرکره‌ای رنگی گالوانیزه

در زمان خرید ورق کرکره‌ای رنگی گالوانیزه، قیمت یکی از مسائل مهم برای مشتری است. به دلیل این‌که در بیشتر زمان‌ها، مساحت زیادی با ورق پوشانده یا جداسازی می‌شود، برای مشتری مهم خواهد بود که بداند چرا قیمت ورق‌ها با یکدیگر متفاوت است
عوامل تأثیرگذار بر قیمت ورق کرکره‌ای گالوانیزه رنگی عبارت است از:

  • نوع متریال استفاده شده در ورق: معمولا نوع و ضخامت استفاده شده در ورق سینوسی گالوانیزه رنگی یکی از مهم‌ترین عوامل بر روی قیمت است. این‌که ورق فولاد است یا آلومینیوم، این‌که ضخامت ورق چه اندازه است همه بر روی قیمت
  • تکنولوژی به‌کاررفته در تولید ورق: تولید ورق معمولا با یک تکنولوژی منحصربه‌فرد انجام نمی‌شود، صنایع مختلف از تکنولوژی‌های مختلف استفاده می‌کنند. نوع تکنولوژی بر قیمت نهایی مؤثر خواهد بود.
  • نوع رنگ‌کاری: اشاره شد که تولید ورق کرکره‌ای گالوانیزه رنگی به دو شکل دستی و اتوماتیک تولید می‌شود. نوع دستی تمام مراحل توسط اپراتور انجام می‌شود؛ این نوع از رنگ‌کاری قیمت کم‌تری خواهد داشت. زیرا استفاده از کوره موجب افزایش هزینه‌ها و در نهایت افزایش قیمت را به دنبال خواهد داشت.
  • فرم ورق کرکره‌ای رنگی گالوانیزه: کاربرد ورق کرکره‌ای گالوانیزه رنگی موجب تفاوت قیمت خواهد بود، فرم‌های مختلف ورق، شکل‌دهی متفاوتی را حاصل خواهد کرد که شکل متفاوت، طول مختلفی از ورق فولادی نیاز دارد.
  • قیمت دلار: تقریبا در تمام محصولات فلزی قیمت‌های جهانی و قیمت دلار بر این محصولات تأثیرگذار است. صعود قیمت دلار یا افزایش قیمت‌های جهانی بر روی قیمت ورق کرکره‌ای رنگی گالوانیزه تأثیرگذار خواهد بود. اگر قصد خرید محصولات فلزی را دارید، این قیمت‌ها را از منابع موثق دریافت کنید.

چگونه ورق کرکره‌ای را رنگی و گالوانیزه می‌کنند؟

تولید ورق کرکره‌ای گالوانیزه رنگی در سه مرحله متفاوت انجام می‌شود. مرحله اول گالوانیزاسیون ورق، مرحله دوم رنگ کردن ورق گالوانیزه و مرحله سوم فرم‌دهی ورق رنگ شده است، شرح این مراحل عبارت است از:

  1. گالوانیزاسیون: ابتدا رول ورق فولادی باید گالوانیزه شود. ورق فولادی تولید شده درون فلز روی مذاب قرار گرفته و فولاد با روی پوشانده می‌شود. فلز روی یک محافظ کاتدی است که از زنگ‌زدگی فولاد جلوگیری می‌کند. ورق فولادی از روی مذاب بیرون آورده شده و در مجاورت هوا قرار می‌گیرد که موجب اکسیداسیون می‌شود. اکسیداسیون فولاد سبب تولید یک‌لایه ضدزنگ روی فولاد می‌شود. به این روش، گالوانیراسیون گرم می‌گویند.
  2. رنگ کردن ورق فولادی: سطح ورق باید تمیز و عاری از چربی شود برای همین ورق گالوانیزه با موادی مانند وایتکس شستشو داده می‌شود. مدتی صبر می‌شود تا ورق خشک شود. زمانی که ورق خشک شد، شوره‌های سفید روی ورق وجود خواهد داشت، آن‌ها را با کاغذ سنباده پاک می‌کنند. اگر رنگ‌آمیزی در کارخانه انجام شود، به‌جای استفاده از کاغذ سنباده، برس‌های مخصوص ورق گالوانیزه را صیقلی خواهند کرد.
    ورق با آب گرم شستشو داده می‌شود؛ در بعضی از کارگاه‌ها رنگ‌آمیزی دستی انجام می‌شود که در زمان شستشو از پارچه‌ای که با آب گرم خیس شده است سطح ورق شستشو داده می‌شود. ورق گالوانیزه توسط مواد قلیایی شستشوی گرم داده می‌شود. این کار باعث می‌شود تا بعد از رنگ‌کاری، رنگ ورق پوسته‌پوسته نشود. به این فرآیند کروماته گویند. در آخرین مرحله ورق رنگ می‌شود، ابتدا رنگ پایه روی ورق ریخته و سپس پرایمر روی رنگ قرار می‌گیرد و ورق داخل کوره گذاشته می‌شود تا رنگ پخته شود.
  3. کرکره‌ای کردن ورق رنگی: زمانی که ورق رنگی تولید شد ورق داخل دستگاه فرمینگ قرار گرفته و به فرم مورد نیاز ورق شکل داده می‌شود که به‌صورت جدول زیر خواهد بود.

انواع اشکال ورق گالوانیزه رنگی

ویژگی ورق کرکره‌ای رنگی گالوانیزه و مزایای آن

همان‌طور که تاکنون می‌دانید، ورق کرکره‎‌ای گالوانیزه رنگی به دلیل نوع و فرم ساخت از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار است که موجب شده در مکان‌ها و صنایع خاص استفاده شود. این ویژگی‌ها عبارت است از:

  • فرم‌دهی خاص ورق: ضخامت‌های مختلف ورق گالوانیزه این امکان را به وجود می‌آورد که در شکل‌ها و فرم‌های خاص تولید شود. این شکل و فرم توانسته است کاربردی ورق‌های گالوانیزه را بالا ببرد.
  • نصب آسان: یکی از دلایل کاربرد بسیار زیاد ورق کرکره‌ای گالوانیزه رنگی نصب آسان این نوع ورق است و برای نصب ورق تنها دستگاه فرز، اره گردبر و قیچی مخصوص لازم است. نصب کرکره رنگی در مقایسه با ساخت سقف هم کم‌هزینه‌تر و هم آسان‌تر انجام می‌شود.
  • عمر طولانی: ورق کرکره‌ای گالوانیزه رنگی عمر بسیار بالایی دارد. اگرچه بعضی از کارشناسان عمر این نوع ورق را تا ۳۰ سال دانسته‌اند؛ اما اگر به روش گالوانیزه گرم تولید شده است، عمر مفید آن تا ۷۰ سال هم قابل محاسبه خواهد بود.
  • مقاومت بالا در برابر پوسیدگی: به دلیل رنگ‌کاری، ورق کرکره‌ای در برابر پوسیدگی و خوردگی مقاومت بالایی دارد، به‌خصوص آنکه گالوانیزه شدن ورق فولاد با روی مقاومت در برابر خوردگی چندبرابر بیشتر خواهد شد.
  • خطر کمتر در برابر زلزله: یکی از دلایل خرابی و مرگ‌ومیر در زلزله‌های قوی، وزن زیاد سقف است. زمانی که از ورق کرکره‌ای گالوانیزه رنگی استفاده می‌شود، وزن این ورق بسیار سبک است و همچنین نوع نصب به‌گونه‌ای است که خرابی بالا به بار نخواهد آورد.

جمع‌بندی

امروزه تولید ورق کرکره‌ای گالوانیزه رنگی در کشور امکان‌پذیر شده است، کیفیت خوب فولاد ایران باعث شده است نیاز کشور به واردات چنین ورقی به کم‌ترین مقدار برسد. اگرچه هنوز واردات این ورق ادامه دارد؛ اما می‌‏‌توان با افزایش کیفیت و نوآوری در این شاخه از صنایع فلزی به صادرات ورق کرکره‌ای گالوانیزه رنگی نیز فکر کرد.
از خوانندگان و مخاطبان خود درخواست داریم اگر تجربه خرید، نصب یا کاربری ورق کرکره‌ای گالوانیزه رنگی را دارید لطف کرده و نام برند را در قسمت کامنت‌ها عنوان کنید، اگر دلیل خاصی برای انتخاب برند دارید، دلیل خود را نیز بنویسید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه ها

user
نوید
19 آبان 1399
پاسخ دهید
سلام.وقت بخیر.من تقریبا ۶۰ متر مربع ورق برا سایبان میخام.چطورباید خرید کنم ازتون ؟.شهرستان هستم.
پاسخ
مهدی اکبری
مهدی اکبری
سلام. ضمن عرض پوزش، این مقدار را لطفا از بازار آهن تهیه بفرمایید
user
رضا سلطانی
10 خرداد 1398
پاسخ دهید
سلام شما ادرستون کجاست ؟من هزارو پانصد متر سوله میخوام ورق ۵۰بخرم بخرم یاصبر کنم میاد پایین قیمتش؟
پاسخ
امین صادقی
امین صادقی
خیابان ستارخان-خیابان حبیب الهی-نبش بن بست بنفشه-ساختمان آهن آنلاین قیمت ها هنوز به ثبات نرسیده و نوسان داره و به نظرم بهتره خریدتون رو بعد از تعطیلات پیش رو انجام بدین
user
عباسعلی تازیکی
18 دی 1399
پاسخ دهید
با سلام حدودا ۲۵۰۰ متر سوله و با ساختمان اداری ۳۰۰۰ متر کرکره میخواهم لطفا بفرمائید از کجا تهیه نمایم
پاسخ
امین صادقی
امین صادقی
سلام و عرض ادب خواهشمند است جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد کالای مورد نظر و همچنین کالاهای مرتبط جهت ساخت سوله و ساختمان، با شماره 54712 داخلی 369 تماس حاصل فرمایید.
user
کریمی
11 فروردین 1400
پاسخ دهید
سلام من ویلا درحال ساخت دارم زیر بنا ۱۳۵متر میخواهم شیروانی کنم با ارتفاع حداکثر ۲/۸متر چند متر یا کیلو باید شیروانی تهیه کنم ممنون