آهن آنلاین
تغییر قیمت کدام مقاطع فولادی، هزینه اجرای سوله را تحت تأثیر قرار می‌ دهد؟

تغییر قیمت کدام مقاطع فولادی، هزینه اجرای سوله را تحت تأثیر قرار می‌ دهد؟

یک‌شنبه 27 شهریور 1401
زمان مطالعه: 4 دقیقه

به سازه‌های فلزی شیب دار که بر اساس محاسبات فنی خاص طراحی و ساخته می شوند، سوله گویند. از این نوع سازه‌ها در کارخانه‌ها، انبارها، آشیانه هواپیما، مرغداری‌ها، سالن‌های ورزشی، فروشگاه‌های بزرگ ، تعمیرگاهها و… استفاده می‌شود. ساخت‌وساز سوله که در مناطق مختلف کشور انجام می‌شود، کار نسبتاً سختی است که به مهارت و تخصص بالایی نیاز دارد. برای ساخت سازه از محصولات مختلفی از جمله مقاطع فولادی استفاده می‌شود؛ به‌طورکلی، هر چه قیمت کالاهای مورد نیاز ساخت بیشتر باشد، هزینه اجرای سازه‌های فلزی نیز بیشتر خواهد بود. برای تولید سازه با عمر و بازدهی بالا، بهتر است از مصالح باکیفیت و مرغوب استفاده کنید. در ادامه به معرفی انواع سوله‌ها و هزینه ساخت آن‌ها خواهیم پرداخت.

دسته ‌بندی سوله‌ ها از نظر مقاطع فولادی بکار رفته در ساخت آن‌ ها

احداث ساختمان­های فلزی، یکی از کار‌های تخصصی است که به محصولات زیادی از جمله تیرآهن فولادی، ورق و... نیاز دارد که هر کدام از این مقاطع، برای ساخت بخش‌های مختلف یک سازه فلزی به‌کار ‌می‌روند. سازه‌های آهنی از کالاهای فولادی مختلفی ساخته می‌شوند که تغییر قیمت هر کدام، تأثیر بسزایی در هزینه اجرا سوله دارد. 

 

سوله ها انواع مختلفی دارند.

 

سوله، از اجزای زیر تشکیل شده است:

  1. ستون 
  2. رفتر (فریم) 
  3. پرلین (پروفیل Z و C)  
  4. استرات 
  5. بادبند 
  6. سگراد (میل مهار) 
  7. نبشی سینه بند 
  8. سایه‌بان 
  9. ستون وال پست 
  10. پیچ و مهره
     

همچنین سوله به اشکال مختلفی طراحی و ساخته می‌شود که دسته‌بندی آن به شرح ذیل است:

سوله تیر ورق

یکی از سؤالات رایجی که معمولاً برای کاربران پیش می‌آید، این است که قیمت ورق چه تأثیری روی هزینه ساخت سوله دارد؟ در این روش ستون‌ها، رفتر‌ها و فریم‌ها با استفاده از تیر ورقی تولید می‌شوند؛ همچنین برای ساخت تیرستون‌ها و تیر ورق‌ها از اتصال پلیت‌های آهنی استفاده می‌کنند.

از ویژگی‌های مهم سازه‌های عمرانی با تیر ورق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان نصب و راه‌اندازی جرثقیل‌های سقفی
  • ساخت سازه طبقاتی
  • جابجایی راحت و امکان استفاده از پیچ و مهره
  • فروش آسان ساختمان فولادی
  • امکان بازیافت قطعات

 

سوله تیر ورقی یکی از انواع سازه های فلزی پرکاربرد است.

 

سازه تیرآهن

تیرآهن‌های به‌کاررفته در سوله انواع مختلفی دارند؛ این مقاطع معمولاً با استفاده از استاندارد‌های خاصی تولید و در اختیار مردم قرار می‌گیرند. از استاندارد‌هایی که برای تولید و نام‌گذاری تیرآهن‌ها استفاده می‌شوند می‌توان به IPE، INP، IPB و CNP اشاره کرد. هر کدام از این محصولات بسته به نوع کاربرد و ظاهر مخصوصی که دارند در بخش‌های مختلف سازه‌ها به‌کار ‌می‌روند.

کیفیت و طول عمر این سازه‌های فولادی به نوع مصالح ساختمانی که استفاده می‌شوند بستگی دارد؛ درحال‌حاضر، برای اجرا و ساخت ساختمان­های فلزی، معمولاً فولاد ST۳۷ بکار می‌رود؛ اما گاهی اوقات برای اینکه مقاومت سازه را افزایش دهند از تیرآهن سنگین یا همان هاش استفاده می‌شود. باتوجه به‌اینکه قیمت هاش نسبت به سایر مقاطع کمی بالاتر است، ممکن است هزینه ساخت سوله نیز بیشتر شود.

با توجه به دسته بندی سوله ها، چند درصد از هزینه کلی ساخت هر نوع از آن ها، مربوط به محصولات آهنی می‌شود؟

افزایش قیمت تیرآهن چه تأثیری روی هزینه ساخت سازه می‌گذارد؟ ساخت سازه‌های صنعتی که برای کشاورزی و دامپزشکی استفاده می‌شوند، معمولاً از هزینه زیادی برخوردار هستند؛ به‌همین‌دلیل، اغلب کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند برای اینکه این هزینه را کاهش دهند، سعی می‌کنند به جای ساخت سازه‌های صنعتی، از سوله‌ها استفاده کنند.

 

قیمت تیرآهن، نقش بسیاری در اجرای سوله دارد.

 

پیش بینی روند تغییر قیمت سوله با توجه به نوسانات بازار آهن

همانطورکه اشاره شد این سازه‌­ها با استفاده از محصولات مختلفی ایجاد می‌شوند. هزینه ساخت و اجرای سوله به عوامل متعددی از جمله: قیمت آهن‌آلات و تیرآهن بستگی دارد. افزایش نرخ این کالاها موجب زیادشدن قیمت سازه فلزی و سوله نیز خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین عناصر مورد نیاز برای ساخت سوله‌های فلزی، تیرآهن‌ها هستند. برای محاسبه هزینه کلی ساخت سازه فولادی باید قیمت نهایی این محصول را در نظر بگیرید. سازه‌هایی که با استفاده از آهن سنگین و باکیفیت تولید می‌شوند، معمولاً عمر زیادی دارند و از کیفیت بالایی برخوردار هستند. استفاده از هاش موجب افزایش هزینه ساخت سازه‌های عمرانی نیز می‌شود؛ به‌همین‌خاطر برخی نیز هنگام ساخت این بنا سعی می‌کنند از تیرآهن سبک استفاده کنند تا هزینه اتمام سوله را کاهش دهند. البته استفاده از نوع سبک این محصول همیشه چاره‌ساز نیست چراکه در برخی از مناطق جغرافیایی کشور امکان نصب سوله سبک وجود ندارد.

سخن پایانی

سوله‌های موجود در مناطق مختلف کشور، با استفاده از مقاطع مختلف از جمله آهن، فولاد و... ساخته می‌شوند. همانطورکه می‌دانید سازه‌های فولادی از بخش‌های مختلفی از جمله استرات مهاربند، پرلین یا لاپه، سینه‌بند، جرثقیل، پی، گیرت و... تشکیل می‌شوند. باتوجه به‌اینکه بخش عمده‌ای از این سازه‌ها را محصولات فولادی می‌سازند، تغییر قیمت آن‌ها نقش بسزایی در هزینه ساخت خواهد داشت. درنظر داشته باشید که قیمت آهن آلات به‌صورت لحظه‌ای تغییر می‌کند، پیش‌بینی روند تغییر نرخ سوله نیز کمی دشوار خواهد شد؛ اما جای نگرانی نیست مجموعه ما تمام سعی خود را می‌کند تا دقیق‌ترین قیمت‌ها را برای شما ارائه دهند.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه ها

user
میثم
05 آذر 1399
پاسخ دهید
سلام سوله با ارتفاع ۳متر دهانه ۱۰ متر و طول ۶۰ متر به صورت جداگانه هزینه صفر تا صد بیزحمت چقدر میشه
user
صالحی
04 شهریور 1395
پاسخ دهید
سلام قیمت تقریبی سوله سی تنی با ارتفاع تاج ۸متری با فونداسیون ودیوار اجر سه سانتی کف سیمانی و مساحت ۶۰۰ متر چقدر میشود
پاسخ
user
با سلام لطفا با شماره ۴۵۱۸۳۸۳۴۰۷ , شرکت ایران سوله تماس بگیرید.