آهن آنلاین
سقف کامپوزیت چیست؟ کاربرد

سقف کامپوزیت چیست؟ کاربرد

شنبه 03 خرداد 1393
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در این مقاله می خوانید:

سقف کامپوزیت، نوعی سقف است که بصورت از ترکیب از فولاد و بتن می‌باشد. در این سقف‌ها با نصب برش‌گیر که اغلب از پروفیل نبشی است، پیوستگی لازم بین بتن و فولاد ایجاد می شود. همچنین از میلگردهای حرارتی در جهت مخالف تیرهای فرعی ضمن ایجاد یکپارچگی بیشتر از ترک خوردن بتن جلوگیری می کنند. روش‌های مختلفی برای اجرای سقف و کف سازه ابداع شده است که از آن‌ها می‌توان به استفاده از سقف کامپوزیت (Composite Slab) اشاره کرد. این روش با بهره‌گیری از بتن و فولاد اجرا می‌شود. سرعت اجرای سقف کامپوزیتی بسیار بالا است و به تکمیل سریع‌تر پروژه‌ها کمک می‌کند. از سوی دیگر، سقف‌های کامپوزیتی ایمنی بالایی دارند و در برابر فشار و کشش مقاوم هستند. در این مطلب، به بررسی کامل و تخصصی سقف کامپوزیت و انواع آن پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

سقف کامپوزیت چیست؟ کاربرد

سقف کامپوزیت (Composite Slab) متشکل از پروفیل فولادی با بتن مسلح است که با اسامی دیگری نیز همچون سقف مختلط یا سقف مرکب شناخته می‌شود. سقف‌های کامپوزیت اغلب بر روی اسکلت‌های فلزی نصب می‌شوند و به این صورت بر امنیت سازه‌ها می‌افزایند. درواقع، این سقف به دلیل وزن کم، سرعت اجرای بالا و ایمنی مطلوب مورد توجه ساختمان‌سازان و مهندسان قرار گرفته است. ضمنا، سقف‌های کامپوزیتی در زمان اجرا نیازی به شمع‌بندی ندارند؛ مگر در مواقعی که دهانه اجرای سقف افزایش پیدا کرده باشد که در این حالت از شمع‌بندی موقت استفاده می‌کنند.

 

کاربرد سقف کامپوزیت
کاربرد سقف کامپوزیت

 

انواع سقف کامپوزیت

از انواع سقف کامپوزیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سقف کامپوزیت ساده: از اجزای آن می‌توان به تیرهای فرعی، شبکه‌های میلگرد حرارتی و دال بتنی و همین‌طور برشگیر (ناودانی) اشاره کرد.
  • سقف کامپوزیت کرومیت: با بهره‌گیری از تیرچه کرومیت، میلگردهای حرارتی، بتن و ورق فولادی موجدار اجرا می‌شود. عملیات نصب آن نیز شامل پنج مرحله اصلی تعبیه تیرچه کرومیت، قالب‌بندی، آرماتوربندی، بتن‌ریزی و گشایش قالب است.
  • سقف کامپوزیت فلزی: با استفاده از ترکیب بتن با اسکلت فلزی اجرا می‌شود. در این مدل، برشگیر بر روی تیرهای فرعی نصب شده و سپس، قالب‌بندی سقف با تخته‌کوبی در میان تیرها و بدون استفاده از شمع‌بندی انجام می‌گیرد. پروفیل‌های ناودانی نیز جوش داده می‌شوند و شبکه‌ای از میلگردهای حرارتی بر روی پروفیل‌ها قرار می‌گیرند. نهایتا، پروسه اجرای سقف با بتن‌ریزی تا عمق 8 سانتی‌متر در پی گرفته می‌شود و بعد از سقف شدن بتن، قالب‌ها خارج می‌شوند. در صورتیکه قصد دارید به صورت لحظه‌ایی از قیمت پروفیل مطلع شوید کافیست به صفحه فوق مراجعه کنید.
  • سقف کامپوزیت روفیکس: با بهره‌گیری از قالب‌های فلزی مشبک ماندگار اجرا می‌شود. درواقع، روفیکس نوعی ورق فولادی مشبک است که ابعاد آن حدود 82 سانتی‌متر در 12 متر است. برای اجرای آن، ابتدا عملیات جوشکاری بر روی برشگیرهای تیرهای فرعی انجام می‌گیرد. سپس، چند فاصله‌دهنده یا اسپیسر با هدف ایجاد ارتفاع مناسب برای تعبیه شبکه میلگردها بر روی تیرها قرار می‌گیرند. با تکمیل آرماتوربندی، بتن‌ریزی به عنوان مرحله آخر انجام می‌گیرد.
  • سقف کامپوزیت عرشه فولادی: ترکیبی از بتن با ورق‌های فلزی گالوانیزه موجدار است. این مدل سقف، معروف‌ترین و پرکاربردترین سقف کامپوزیتی در صنعت ساخت‌وساز محسوب می‌شود. از سایر متریال به‌کاررفته در سقف کامپوزیت عرشه فولادی می‌توان به میلگرد یا آرماتور، گل‌میخ (برشگیر)، تیر فرعی و فلاشینگ اشاره کرد. اجرای آن نیز شامل شش مرحله تعبیه ورق فولادی، ثابت کردن ورق‌ها به همراه فلاشینگ، متصل کردن ورق فولادی به تیر با کمک گل‌میخ، آرماتوربندی، متصل کردن گل‌میخ به شبکه میلگردها و بتن‌ریزی است.

بخش های مختلفی سقف کامپوزیتی

بخش‌های مختلف سقف کامپوزیتی عبارتند از:

  • بتن
  • تیر فرعی
  • برشگیر، گل‌میخ و فلاشینگ
  • ورق فولادی (روفیکس، ورق نوردشده و...)
  • آرماتور حرارتی (میلگرد، مش یا الیاف فولادی
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

سوالات متداول

سقف کامپوزیتی در چه جایی کاربرد دارد؟

معمولا همانطور که در متن بالا گفتیم در امکان مختلفی همچون سقف ساختمان های مسکونی و تجاری، سقف کارخانه ها و کارگاه ها، سقف استادیوم ها و سالن های ورزشی، سقف گاراژها و پارکینگ ها کاربرد دارد.

برای نگهداری از سقف کامپوزیت باید کار خاصی انجام دهیم؟

معمولا پس از اینکه به درستی و توسط یک فرد متخصص سقف کامپوزیت نصب شود، نیازی به بررسی آن نیست مگر اینکه مدتی یک بار نگاهی به آن بیاندازید تا از آسیب جدی به آن جلوگیری شود.

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.