آهن آنلاین
تیرآهن نرمال

تیرآهن نرمال

چهارشنبه 26 امرداد 1401
زمان مطالعه: 3 دقیقه

تیرآهن معمولی یا I، یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در ساختمان‌سازی و پروژه‌های عمرانی است. این تیرآهن قابلیت تحمل بار زیادی را دارد؛ به همین دلیل برای مقاوم‌سازی استفاده می‌شود. تیرآهن I تولید شده توسط کارخانه‌های فولادسازی در طول‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شود که یکی از پرطرفدارترین آن‌ها را تیرآهن نرمال می‌گویند.  در ادامه این مطلب از آهن آنلاین همراه ما باشید تا شما را با تیرآهن نرمال، ویژگی‌ها و نحوه برش آن بیشتر آشنا کنیم. 

تیرآهن معمولی چیست؟

تیرآهن معمولی یکی از تولیدات کارخانه‌های فولادسازی است که به روش نورد گرم یا اکسترود تولید می‌شود. سطح مقطع این تیرآهن به صورت I انگلیسی است و به همین دلیل به آن تیرآهن I هم می‌گویند. همان‌طور که در شکل زیر می‌بینید. این مقطع فولادی از دو صفحه موازی به نام flange یا فلنچ و یک صفحه عمودی به نام web یا وب تشکیل شده است. وب مسئول مقاومت در برابر تنش‌های برشی است و فلنج در برابر خمش مقاومت می‌کند. فلنچ‌ها در سطح داخلی دارای شیب هستند. این ساختار باعث می‌شود که تیرآهن قدرت تحمل بار بیشتری را داشته باشد. برای آشنایی بیشتر با این نوع تیرآهن می‌توانید به مقاله تیرآهن چیست و انواع آن مراجعه کنند.

 

تیرآهن نرمال از جمله محبوب ترین نوع های تیرآهن محسوب می شود

 

تیرآهن نرمال چیست؟

تیرهای I براساس ویژگی‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند. یکی از این ویژگی‌ها طول تیر است. به طور کلی به تیرآهن‌های معمولی با طول کم‌تر از 12 متر تیرآهن نرمال می‌گویند. این مقطع فولادی در صنعت ساختمانی و پروژه‌های عمرانی کاربرد زیادی دارند و قیمت تیرآهن نرمال نیز به خاطر وجود تقاضا زیاد برای خرید آن در بازارآهن نسبتا گران تلقی می‌شود.

ویژگی های تیرآهن نرمال و تیرآهن معمولی

تیرآهن نرمال و تیرآهن معمولی ویژگی‌های خاصی دارند. این ویژگی‌های خاص، باعث شده تا استفاده از این تیر آهنی برای استحکام بخشیدن به ساختمان‌ها و پروژه‌های عمرانی رایج شود. از جمله مهم‌ترین این ویژگی‌ها باید به موارد زیر اشاره کرد:

• تیر آهن I، تحمل بار زیادی را دارد و می‌توانند یکپارچگی سازه را تضمین کنند بدون این که نیاز به تکیه‌گاه‌های متعدد باشد.

• تیرآهن نرمال، معمولا سبک است و این موضوع باعث می‌شود که سازه نهایی وزن کمتری داشته باشد. 

• این تیرآهن‌ها به دلیل جنس و شیوه تولید، مقاومت زیادی در مقابل عوامل محیطی و مخرب دارند. 

• استفاده از تیرآهن نرمال در ساخت و ساز، صرفه اقتصادی زیادی دارد؛ چون نیاز به قطعات جانبی برای پشتیبانی استحکام سازه را به حداقل می‌رساند. 

برش تیرآهن نرمال به روش اره آتشی

هر چند که کارخانه‌های فولاد، با توجه به نیاز مشتری، تیرآهن های معمولی خود را برش و ارسال می‌کنند؛ گاهی در محل، به برش و کوتاه کردن نیاز است. یکی از روش‌های برش تیرآهن نرمال ، استفاده از اره آتشی است. اره آتشی یک دستگاه با تیغه برنده دیسکی است که معمولا با برق سه‌فاز کار می‌کند. 

 

تیرآهن به روش های مختلفی برش داده می شود که از نوع برش جهت کاربرد متفاوتی استفاده می شود

 

مزیت استفاده از اره آتشی، برش تیرآهن در زوایای دلخواه است. اپراتور اره آتشی، باید تجربه و مهارت کافی برای کار را با دستگاه را داشته باشد؛ در غیراینصورت علاوه بر برش اشتباه ممکن است خطراتی هم برای کاربران ایجاد شود. 

برش تیرآهن نرمال به روش اره نواری

از اره نواری برای برش تیرآهن‌های سایز بزرگ‌تر استفاده می‌شود. تیغه‌های برش این دستگاه، روی یک نوار قرار گرفته‌اند. اره نواری، برش ظریف‌تری نسبت به اره آتشی ایجاد می‌کند. در هنگام کار با اره نواری به دلیل قطر زیاد آهن، گرمای زیادی ایجاد می‌شود. برای کاهش این گرما و جلوگیری از آسیب به شکل تیرآهن، باید در محل برش از محلول آب و صابون استفاده کرد. 

از تیرآهن معمولی و تیرآهن نرمال برای ساخت سوله‌ها و ساختمان‌های بزرگ استفاده شده و استفاده از این تیرآهن باعث ایجاد استحکام اسکلت می‌شود. کاربرد تیرآهن نرمال در ساخت اسکلت، باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود.
 

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.