آهن آنلاین
پروفیل مکزیکی چیست؟ کاربرد و مزایا

پروفیل مکزیکی چیست؟ کاربرد و مزایا

یک‌شنبه 18 آبان 1393
زمان مطالعه: 4 دقیقه

یکی از انتخاب‌های مهم در زمان خرید مصالح و محصولات فولادی موردنیاز برای ساخت ساختمان‌ها، انتخاب چهارچوب باکیفیت برای درب و پنجره‌ها است. چهارچوب‌ها نه‌تنها در بار وارده بر دیوارها و ساختمان تأثیر دارند، بلکه بر روی زیبایی و امنیت کل ساختمان نیز تأثیر دارند. آن‌ها باید استحکام و مقاومت بالایی داشته باشند تا مانع از ورود سارقین به ساختمان شوند. در این میان، کیفیت و دوام چهارچوب‌ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. پروفیل مکزیکی یکی از محصولات فولادی است که با تکنولوژی نوین تولید می‌شود و کارایی بسیار بالاتری نسبت به پروفیل‌های قدیمی دارد. در ادامه می‌توانید با مشخصات، انواع و کاربردهای چهارچوب‌های مکزیکی بیشتر آشنا شوید.

پروفیل مکزیکی یا نگینی چیست؟

پروفیل‌های فلزی موجود در بازار را با توجه به نحوه ساخت و مشخصات آن‌ها می‌توان به انواع ساده، مکزیکی (نگینی)، فرانسوی و رومی تقسیم کرد. پروفیل‌های نگینی یا مکزیکی با نام چهارچوب قاشقی نیز می‌شناسیم. این نوعی پروفیل نوعی محصول فولادی است که عمدتاً در ساخت چهارچوب درب و پنجره از آن استفاده می‌شود. چهارچوب قاشقی اگرچه به‌صورت پروفیل باز تولید می‌شود، اما در دسته‌بندی‌های پروفیل، معمولاً آن را نوعی پروفیل مقطع بسته معرفی می‌کنند. این امر می‌تواند به دلیل خم بیشتر آن نسبت به چهارچوب‌های فرانسوی باشد.

مشخصات و ویژگی‌های چهارچوب پروفیل مکزیکی

ازجمله ویژگی‌هایی که پروفیل نگینی را به یکی از محصولات محبوب در بازار فولاد تبدیل کرده است، مقاومت بالای آن در برابر آتش‌سوزی است. آن‌ها از گسترش آتش‌سوزی در ساختمان جلوگیری می‌کنند و امنیت بیشتری به ساختمان و افراد می‌بخشند. به‌این‌ترتیب، استفاده از چهارچوب مکزیکی می‌تواند خسارت‌های جانی و مالی ساختمان را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهد. قاب‌های مکزیکی درب و پنجره در برابر زنگ‌زدگی، آلاینده‌های شیمیایی هوا و حشرات موذی مقاوم هستند. بنابراین، دوام آن‌ها بسیار بیشتر از چهارچوب‌های معمولی است.

باوجود وزن بالای پروفیل‌های نگینی، نصب چهارچوب مکزیکی بسیار آسان است. طول پروفیل‌ها همواره 6.6 متر است و تنها در سایزهای 3.5 و 4 متر تولید می‌شوند. ازجمله مشخصات این نوع پروفیل که بر روی وزن و قیمت پروفیل تأثیر می‌گذارند می‌توان به سایز و ضخامت ورق‌ها اشاره کرد. رایج‌ترین و پرکاربردترین ضخامت پروفیل‌های قاشقی 2 میلی‌متر است. وزن شاخه‌های پروفیل در این ضخامت معمولاً بین 24 تا 25 کیلوگرم است.

 

در این تصویر می توانید پروفیل چهارچوب مکزیکی را مشاهده کنید.
در این تصویر می‌ توانید پروفیل چهارچوب مکزیکی را مشاهده کنید.

 

انواع چهارچوب پروفیل مکزیکی

پروفیل‌های مکزیکی را ازنظر جهت انحنای خم آن‌ها می‌توان به دو نوع چهارچوب مکزیکی درون و چهارچوب مکزیکی بیرون تقسیم کرد. هرکدام از انواع پروفیل نگینی به دلیل ساختار متفاوت، کاربرد خاص خود را دارند؛ اما به‌طورکلی می‌توان آن‌ها را به‌عنوان چهارچوب رایج در درب‌های ضد سرقت معرفی کرد. آنچه موجب تفاوت میان پروفیل‌های مکزیکی درون و بیرون شده، جهت خم است که در پروفیل درون به سمت داخل چهارچوب و در پروفیل بیرون به سمت بیرون آن است.

کاربرد چهارچوب پروفیل نگینی

پروفیل‌های نگینی به دلیل استحکام و مقاومت بالای خود عمدتاً در ساخت چهارچوب درب و پنجره مورداستفاده قرار می‌گیرند. حتی بسیاری از درب‌های ضد سرقت که به‌عنوان بهترین و گران‌ترین انواع درب ورودی ساختمان و خانه شناخته می‌شوند نیز با چهارچوب مکزیکی تولید می‌شوند. به‌این‌ترتیب، اگرچه سنگین هستند، اما می‌توانند امنیت ساختمان را به‌خوبی تأمین کنند.

چهارچوب‌های مکزیکی دارای قابلیت رنگ‌پذیری هستند و به همین دلیل می‌توانند با دکوراسیون داخلی و نمای ساختمان هماهنگ شوند. بنابراین، به‌عنوان قاب پنجره‌های PVC، درب‌های چوبی و همچنین پنجره‌های فلزی گزینه بسیار مطلوبی هستند.

 

پروفیل مکزیکی دارای استحکام و مقاومت بالایی در زمان ساختمان سازی است.
پروفیل مکزیکی دارای استحکام و مقاومت بالایی در زمان ساختمان سازی است.

 

تفاوت پروفیل مکزیکی و پروفیل فرانسوی

پروفیل‌های مکزیکی و فرانسوی دو نوع پروفیل بسیار پرکاربرد در ساخت چهارچوب درب و پنجره‌های معمولی و ضد سرقت هستند. آن‌ها اگرچه کاربرد یکسانی دارند، اما ازنظر ساختار، شکل ظاهری، وزن و ابعاد با یکدیگر متفاوت هستند. معمولاً پروفیل‌های مکزیکی با قیمت بالاتری به بازار عرضه می‌شوند؛ زیرا وزن آن‌ها 15 درصد سنگین‌تر است. این تفاوت وزن به دلیل وجود خم بیشتر در ساختار چهارچوب مکزیکی است. تمام پروفیل‌های فرانسوی در اندازه یکسان و با ضخامت 2 یا 2.5 میلی‌متر تولید می‌شوند. این در حالی است که پروفیل‌های نگینی در دو اندازه به بازار عرضه می‌شوند و ضخامت آن‌ها 2 میلی‌متر است.

نکات مهم در مورد خرید پروفیل مکزیکی

اگر در حال خرید پروفیل قاشقی هستید، به برند این محصول توجه ویژه‌ای داشته باشید. برند محصول تضمین‌کننده کیفیت و دوام آن است و حتی اگر موجب گران‌تر شدن قیمت پروفیل در مقایسه با محصولات مشابه شده باشد، همچنان یک انتخاب اقتصادی به شمار می‌آید. بهتر است خرید خود را از طریق یک فروشگاه معتبر انجام دهید. به‌این‌ترتیب، می‌توانید محصول را با مناسب‌ترین قیمت و با اطمینان از اصالت محصول خریداری کنید. از دیگر نکات مهم در هنگام تولید چهارچوب مکزیکی می‌توان به روش و ظرافت جوشکاری اشاره کرد که بر روی کیفیت و شکل ظاهری آن مؤثر است. 

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.