آهن آنلاین
پروفیل عرضی خیابانی

پروفیل عرضی خیابانی

دوشنبه 14 مهر 1393
زمان مطالعه: 3 دقیقه

جهت نمایش فراز و نشیب‌های زمین در طول امتداد یک مسیر راه یا کانال در نقشه یک برش فرضی به زمین داده می‌شود. در صورتی که تصویر نیمرخ برش را با اندازه مشخصی بر روی کاغذ رسم کنند، تصویر دارای فراز و نشیب، پروفیل است. این پروفیل انواع مختلفی دارد و به دو دسته پروفیل طولی و پروفیل عرضی تقسیم می‌شود. پروفیل طولی برابر با امتداد مسیر است؛ اما پروفیل عرضی بر امتداد آن عمود است. در ادامه مطلب، اطلاعات بیشتری را درباره پروفیل‌های عرضی و طولی آورده‌ایم. با ما همراه باشید.

پروفیل عرضی چیست؟

زمانی که مسیر را در نقشه به صورت عمود بر واحد طول برش بزنیم، پروفیل عرضی یا مقطع عرضی حاصل می‌شود. در این پروفیل، کل خصوصیات عرضی راه در نقشه به نمایش درمی‌آید. همچنین، چنانچه در پروفیل عرضی، خط پروژه فراتر از زمین باشد باید مرحله خاکریزی صورت بگیرد و در صورتی که این خط پایین‌تر باشد بایستی وارد فاز خاکبرداری شد. به‌طورکلی، این پروفیل بیانگر آرایش ساختار راه است و از پارامترهایی نظیر زیر اساس، اساس و رویه تشکیل می‌شود. لازم به ذکر است، پروفیل عرضی بعد از ترسیم پروفیل طولی به کار گرفته می‌شود. در صورتیکه قصد دارید نسبت به انتخاب و خرید پروفیل اقدام کنید؛ می‌توانید به لیست قیمت پروفیل مراجعه کنید.

 

 

کاربرد پروفیل عرضی

در قسمت زیر، کاربردهای مهم پروفیل عرضی را برشمرده‌ایم:

  • پل‌سازی
  • کانال‌کشی
  • جاده‌سازی
  • میخ‌کوبی در راه‌سازی

پروفیل طولی چیست؟

با استفاده از پروفیل طولی می‌توان به اطلاعاتی نظیر شیب طولی مسیر، حجم خاکریزی و خاکبرداری، تعیین سربالایی‌ها و سرازیری‌ها دست یافت. می‌توان گفت که پروفیل طولی برشی از طول جاده است که وضعیت خط پروژه را نسبت به زمین معین می‌کند. به عبارتی، دو خط در نقشه پروفیل طولی وجود دارد که یکی از آن‌ها، پستی و بلندی‌های زمین را در شرایط طبیعی نشان می‌دهد و دیگری، بیانگر خط پروژه است. اگر خط پروژه در مقایسه با خط طبیعی زمین پایین‌تر باشد، خاکبرداری انجام می‌شود. بالاتر بودن خط پروژه نسبت به خط طبیعی زمین نیز نشان‌‌دهنده لزوم عملیات خاکریزی است.

روش محاسبه پروفیل عرضی

برای محاسبه پروفیل عرضی می‌توان از طریق یکی از روش‌های زیر اقدام کرد:

محاسبه سطح پروفیل توسط پرگار

در این روش، پروفیل را در کاغذ میلی‌متری رسم کرده و سطح آن را با پرگار محاسبه می‌کنند. به این صورت که نوک پرگار را در پایین پروفیل و از طرف چپ در اولین سانتی‌متر آن قرار داده و پرگار را تا حد خط بالای پروفیل باز می‌کنند. سپس، یک نوک پرگار را در پایین پروفیل و در سانتی‌متر بعدی قرار داده و نوک دیگر را در زیر پروفیل و بیرون از آن گذاشته و نوک روی پروفیل را تا خط بالایش باز می‌کنند. سانتی‌مترهای بعدی را به همین منوال تا حدی که پرگار جا دارد باید اضافه کرد. نهایتا، طول حاصل‌شده را با اشل به دست آورده و بعد یادداشت می‌کنند و به همین سبک تا آخر پروفیل ادامه می‌دهند. مجموع این ارتفاعات سطح پروفیل است.

 

 

محاسبه سطح پروفیل به شکل نواری

در این روش، باید یک نوار کاغذی به عرض یک سانتی‌متر ایجاد کنید و ارتفاعات را از h1، h2، h3 و... به شکل امتدادی بر روی آن قرار دهید که مجموع طول‌ها، سطح پروفیل را نشان می‌دهد. نحوه کار در این روش نیز مانند کار با پرگار است؛ ابتدا طول h1 اندازه‌گیری می‌شود و سپس، طول h2 را در امتدادش اضافه می‌کنیم تا آخرین نقطه که این‌گونه طول کلی آن همان سطح پروفیل خواهد بود. ضمن اینکه محاسبه سطح پروفیل به صورت نواری بهتر از کار با پرگار است؛ چراکه در زمان کار با پرگار احتمال لغزش وجود دارد و ممکن است رقم دقیقی حاصل نشود. بنابراین، ضریب اطمینان این روش بالاتر است.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

سوالات متداول

پروفیل عرضی در پروژه چه اهمیتی دارد؟

پروفیل عرضی نقش اساسی در ایمنی و آسایش تردد وسایل نقلیه و عابران پیاده دارد.

عوامل موثر بر طراحی پروفیل عرضی چیست؟

نوع راه، سرعت طرح، حجم ترافیک، شرایط آب و هوایی و سایر عوامل همچون عرض زمین، محدودیت‌های مالی و غیره.

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.